S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Melko paikallisesti molemmat takarenkaat kuluneet sisälaidoilta. Liekö vain pyöränkulmat säädöntarpeessa vai onko näissä joku pusla, joka väljistyttyään aiheuttaa moista?
Renkaat takana 245/40/17.
Renkaat takana 245/40/17.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Onko sport jousitus ja onko kuomaa takapäässä noin normaalisti?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Vakio avantgarde alusta. Kuormaa ei normaalisti juuri ole. Helsinki-Rovaniemi väli tuli kyllä vastikään ajettua melko suurella kuormalla ja täydellä miehityksellä, mutta tuskin tuollainen yksittäinen matka paljon vaikuttaa.
Täytynee käydä tarkistuttamassa kulmat ja jatkossa huolehtia, että painetta on se reilu 2,5bar. Kulmien tarkistuksessa toivottavasti käy ilmi mahdolliset pyöräntuennan väljyydet.
Täytynee käydä tarkistuttamassa kulmat ja jatkossa huolehtia, että painetta on se reilu 2,5bar. Kulmien tarkistuksessa toivottavasti käy ilmi mahdolliset pyöräntuennan väljyydet.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Omassa s204 oli samaa vikaa. Meni erityisesti oikea takarengas kudoksille sisäreunasta muutaman kerran.Oli sport alusta ja tavaraa kontti täynnä. Löysiä ei ollut, mutta takapään pyörät olivat luontaisesti hiukan sisäänpäin kallistuneena (camber). Minulla oli 235/18 kumit edessä ja takana. Rengassarja kesti about 35-40tkm
Kannattaa kirjallisesti pyytää tarkistamaan takapään kunto, niin, että myös huoltomies saa pyynnön, ei pelkästään työnvastaanottaja ja sitten pyytää SÄÄTÄMÄÄN hiukan aurausta taakse. TARKASTUS EI MINUSTA OLE RIITTÄVÄ, koska hyväksyttävä säätöalue on aika laaja. Muita säätöjä ei takapäässä olekaan. Haritus takana lisään vaan sisäreunan kulumista.
Ota suuntaus raportti itsellesi, niin voi tarvittaessa palata aiheeseen.
Olisi kiinnostavaa tietää, onko nyt säädöissä huomauttamista. Jos viitsit kopioida raportin tänne, ennen ja jälkeen.
Kannattaa kirjallisesti pyytää tarkistamaan takapään kunto, niin, että myös huoltomies saa pyynnön, ei pelkästään työnvastaanottaja ja sitten pyytää SÄÄTÄMÄÄN hiukan aurausta taakse. TARKASTUS EI MINUSTA OLE RIITTÄVÄ, koska hyväksyttävä säätöalue on aika laaja. Muita säätöjä ei takapäässä olekaan. Haritus takana lisään vaan sisäreunan kulumista.
Ota suuntaus raportti itsellesi, niin voi tarvittaessa palata aiheeseen.
Olisi kiinnostavaa tietää, onko nyt säädöissä huomauttamista. Jos viitsit kopioida raportin tänne, ennen ja jälkeen.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Liitteenä suuntauksen raportti. Takapäässä oli kuulemma valmiiksi ollut aurausta ja sitä ei nyt säädetty. Kuulemma sisärenkaan kuluminen tyypillistä leveillä renkailla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Ei muuten kulu,toinen kesä 265/30-19 takarenkailla menossa,aivan tasaisesti.kuluneet ja 30mm madalluksella kulmat säädettynä
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
elf900 kirjoitti:Liitteenä suuntauksen raportti. Takapäässä oli kuulemma valmiiksi ollut aurausta ja sitä ei nyt säädetty. Kuulemma sisärenkaan kuluminen tyypillistä leveillä renkailla.
Tässä tiivistettynä oman ex-S204 suuntausraportti
S204 ohjauskulmat
Nämä tiedot koskee sport jousitusta (AMG paketti) (Oma ex sulkeissa)
Etupää
Caster ohjearvot 10,15-11,15 , oikealla saa/pitää olla n. 0,5-1astetta suurempi
Camber 0,58-0,14 astetta, (oma auto vas 0,30, ja oik 0,48)
Auraus 0,00-0,14 astetta (vas 0,06, oik 0,06)
Yhteensä 0,00-0,20 astetta (yht 0,12)
Takapää
Camber 1,59-0,59 astetta (1.42, 1,54)
Auraus 0,09-0,16 astetta (0,09 , 0,12)
Yhteensä 0,18-0,32 astetta (0,21)
Kulkukulma 0,15. (0,01)
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Simosami - sulla siis ollut camber takana positiivinen? Mullahan nuo on nyt negatiiviset eli makaa hieman sisäreunoilla. Käsittääkseni tuota camberkulmaa ei tässä autossa voi takapään osalta säätää.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Eiköhän Simosamillakin ole -merkkisiä nuo, tukivarret melko mutkalla ja auto mahdoton ajaa jos positiivisella...
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Lienee vaan - merkit pudonneet editointi vaiheessa. Kyllä ne sisäänpäin nörköttivät.
Näkee sen, että jousituksen mataluus vaikuttaa paljon.
Se lienee selitys sisäreunan kulumiselle.
Minulla renkaat kestivät sinänsä kohtuullisesti kilometrejä, mutta kun kulutusmerkit tulivat vastaan, niin sisäreunan kuluminen kiihtyi. Kunnes sitten poksahti.
Rengaspaineet olivat muistaakseni about 2.7 luokkaa
Näkee sen, että jousituksen mataluus vaikuttaa paljon.
Se lienee selitys sisäreunan kulumiselle.
Minulla renkaat kestivät sinänsä kohtuullisesti kilometrejä, mutta kun kulutusmerkit tulivat vastaan, niin sisäreunan kuluminen kiihtyi. Kunnes sitten poksahti.
Rengaspaineet olivat muistaakseni about 2.7 luokkaa
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Takarenkaat nyt uusittu ja kulumisen kehittymistä seurataan. 2,7 Baria laitoin taakse painetta. Lyhyenkin ajon (10km) jälkeen kun renkaan pintaa koettaa, on havaittavissa selkeä lämpötila ero sisälaidan ja muiden alueiden välillä. Sisälaita selvästi käy lämpöisempänä kuin muut kohdat.
Takajousissa on kaksi pinkkiä täplää, liekkö nuo vakiojouset. En löytäny googlelta vastausta
Tekis vielä mieli käyttää toisessa liikkeessä tarkistuttamassa kulmat ja nivelet. Epäilyttää, että liekkö tuollain kulus, jos kaikki kulman ja nivelet on kunnossa. Nuissa takakumeissa kuitenkin useampi milli muutoin pintaa jäljellä, mutta sisälaidan kulumisen vuoksi pakko oli uusia, että uskaltaa ajella.
Takajousissa on kaksi pinkkiä täplää, liekkö nuo vakiojouset. En löytäny googlelta vastausta

Tekis vielä mieli käyttää toisessa liikkeessä tarkistuttamassa kulmat ja nivelet. Epäilyttää, että liekkö tuollain kulus, jos kaikki kulman ja nivelet on kunnossa. Nuissa takakumeissa kuitenkin useampi milli muutoin pintaa jäljellä, mutta sisälaidan kulumisen vuoksi pakko oli uusia, että uskaltaa ajella.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Minusta taka-aurausta voisi pienentää ihan lähelle nollaa. Eihän siinä paljoa ole eroa, kun on säätörajoissa, mutta sekin kannattaisi tehdä.
Oma kokemus on, että jos pyytää tarkastusta, niin silloin tarkastetaan. Ja kun on säätöarvojen rajoissa, homma jää siihen
Jos vaatii säätöä ja on itse auton alla, säätö tehdään. Monta kertaa olen tehnyt näin.
Autoa voisi kuormata hiukan lähelle normitilannetta, sinun tapauksessa ilmeisesti vain kuskin paino.
Oman auton säädöt (yllä) tehtiin kivikuorma takaluukussa.
Oma kokemus on, että jos pyytää tarkastusta, niin silloin tarkastetaan. Ja kun on säätöarvojen rajoissa, homma jää siihen
Jos vaatii säätöä ja on itse auton alla, säätö tehdään. Monta kertaa olen tehnyt näin.
Autoa voisi kuormata hiukan lähelle normitilannetta, sinun tapauksessa ilmeisesti vain kuskin paino.
Oman auton säädöt (yllä) tehtiin kivikuorma takaluukussa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Aurauksen vähentäminen lisää sisäreunan kulumista. Se kohta mikä renkaasta osuu ensimmäiseksi tien pintaan kuluu eniten kun kumi tavallaan taittuu alle. Onnistuisikohan sellainen havainnollistaminen että jos pyörä olisi 90 astetta sisään päin kääntyneenä niin ymmärtänet varmaan miten se kumi sinne muotoutuu. Eli etureuna ottaisi kaiken kuormituksen vastaan.
Auttaisi jos laittaa säätöalueen maksimimäärän aurausta. Yli ei kannata varmaan mennä, voi tulla ikävästi muljahteleva ajoltaan.
Jännä juttu sinällään - ei minulla kulu mitenkään merkittävästi enemmän sisäreunat (takapään rakenne on ymmärtääkseni sama w203:ssa). Mulla on jo sakon puolella urasyvyys keskellä kun sisäreunassa loppuu kumi. Toki varmaan vaikuttaa kun tehoa ei ole paljon niin mutkissa täytyy ottaa kiinni. Camberia minulla on noin 1,5 astetta ja aurausta 0,25 astetta molemmin puolin. Kesärenkaat kestää mulla suurinpiirtein kesän (Nokialaiset), luokkaa 15tkm. Rengaspainetta olen pitänyt siinä 2,8-3,0bar.
Auttaisi jos laittaa säätöalueen maksimimäärän aurausta. Yli ei kannata varmaan mennä, voi tulla ikävästi muljahteleva ajoltaan.
Jännä juttu sinällään - ei minulla kulu mitenkään merkittävästi enemmän sisäreunat (takapään rakenne on ymmärtääkseni sama w203:ssa). Mulla on jo sakon puolella urasyvyys keskellä kun sisäreunassa loppuu kumi. Toki varmaan vaikuttaa kun tehoa ei ole paljon niin mutkissa täytyy ottaa kiinni. Camberia minulla on noin 1,5 astetta ja aurausta 0,25 astetta molemmin puolin. Kesärenkaat kestää mulla suurinpiirtein kesän (Nokialaiset), luokkaa 15tkm. Rengaspainetta olen pitänyt siinä 2,8-3,0bar.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: S204 takarenkaan kuluu sisälaidoilta
Sanotaanko näin, ettei tuo kyllä ainakaan ominaisuus ole. Mulla farkku takaveto ja isällä sedan 4Maticci. Molemmissa ihan tasaisesti haihtuu renkaat ilmaan
Rengaskokona juurikin 245/40R17. Molemmisssa AMG-paketin alusta ja paineita 2.5 bar.

Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari