Tein autooni W212 220CDi -11 vaihteiston nollauksen kaasu pohjaan, jne. Tämän rituaalin jälkeen seuraavassa käynnistyksessä syttyi vikavalo ja koodina P2112 - Throttle Actuator Control System - Stuck Closed. Nollaamalla pois, mutta syttyilee harvakseltaan uudelleen. Pari kertaa vaihteenvaihtokin temppuillut, ei vaihda pienemmälle. Virrat pois ja sitten toimii. Tänään otin läppärungon irti ja putsailin sisältä ja päältä. Avasin sähkökotelonkin ja oli sotkuinen. Läppä jää jumiin kiinniasentoon, kun reippaasti tökkää kiinni. Irroitin läpän akselistakin ja putsailin karhunkielellä ja koitin asetella paremmalle kohtaa, mutta ei apua. Ilmeisesti läppä tehnyt koloa läppärunkoon. Tämäkö on ongelmana, olenko ymmärtänyt oikein? Onko tässä mallissa korvattu ne murheelliset imusarjan läpät yhdellä kauempana olevalla läpällä? En ainakaan imusarjaa ronkkimalla havainnut siellä erillisiä läppiä, vai onko ne jo häipyneet? Osa on ilmeisesti vaihdettava. Ei kovin helpossa paikassa ollut näin harrastelijan mielestä ...
PS. Löytyykö tällaiseen automalliin mistään räjäytyskuvia, korjausopasta, varaosa opusta vaikkapa alustanumerolla?
Viimeksi muokannut gemssy, Ke 06.07.2016 06:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gemssy kirjoitti:Tein autooni W212 220CDi -11 vaihteiston nollauksen kaasu pohjaan, jne. Tämän rituaalin jälkeen seuraavassa käynnistyksessä syttyi vikavalo ja koodina P2112 - Throttle Actuator Control System - Stuck Closed. Nollaamalla pois, mutta syttyilee harvakseltaan uudelleen. Pari kertaa vaihteenvaihtokin temppuillut, ei vaihda pienemmälle. Virrat pois ja sitten toimii. Tänään otin läppärungon irti ja putsailin sisältä ja päältä. Avasin sähkökotelonkin ja oli sotkuinen. Läppä jää jumiin kiinniasentoon, kun reippaasti tökkää kiinni. Irroitin läpän akselistakin ja putsailin karhunkielellä ja koitin asetella paremmalle kohtaa, mutta ei apua. Ilmeisesti läppä tehnyt koloa läppärunkoon. Tämäkö on ongelmana, olenko ymmärtänyt oikein? Onko tässä mallissa korvattu ne murheelliset imusarjan läpät yhdellä kauempana olevalla läpällä? En ainakaan imusarjaa ronkkimalla havainnut siellä erillisiä läppiä, vai onko ne jo häipyneet? Osa on ilmeisesti vaihdettava. Ei kovin helpossa paikassa ollut näin harrastelijan mielestä ...
PS. Löytyykö tällaiseen automalliin mistään räjäytyskuvia, korjausopasta, varaosa opusta vaikkapa alustanumerolla?
Ja ennen tutota "nollausta" ei mitään valoja syttynyt jos niin onkelma on siinä "nollauksessa"
mikä oli syynä "nollauksen" tekemiselle jotain vika/häiröitä jossan toiminnassa osia vaihdettu laatikkon tms
wis ja epc niistä löytty runko numerolla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Ja ennen tutota "nollausta" ei mitään valoja syttynyt jos niin onkelma on siinä "nollauksessa"
mikä oli syynä "nollauksen" tekemiselle jotain vika/häiröitä jossan toiminnassa osia vaihdettu laatikkon tms
Ennen nollausta ei syttynyt valoja, vaan juuri seuraavassa käynnistyksessä nollauksen jälkeen. Nollauksen yhteydessä en myöskään kuullut "click" ääntä, kuten edellisessä autossa (W203). Laatikkoon vaihdoin piirikortin viime kesänä, koska yksi nasta lähti irti liitintulpan mukana läpiviennin vaihdon yhteydessä. Nyt oli kylmänä jollain pikkuvaihteella mielestäni terävä nykäisy vaihtaessa. Siksi kokeilin nollausta. Saattaa olla, että siinä meni jokin pieleen. Pitäiskö käyttää *:lla katsomassa. Kai jollain Joensuun seudulla löytyy? Itsellä on vain halpis-testeri, jolla ei laatikkoon pääse. Läppärungon putsauksen jälkeen ei laatikon puolella ole oireita ilmennyt, eikä muutenkaan, mutta vikavaloa silti sytyttelee...
gemssy kirjoitti:Ja ennen tutota "nollausta" ei mitään valoja syttynyt jos niin onkelma on siinä "nollauksessa"
mikä oli syynä "nollauksen" tekemiselle jotain vika/häiröitä jossan toiminnassa osia vaihdettu laatikkon tms
Ennen nollausta ei syttynyt valoja, vaan juuri seuraavassa käynnistyksessä nollauksen jälkeen. Nollauksen yhteydessä en myöskään kuullut "click" ääntä, kuten edellisessä autossa (W203). Laatikkoon vaihdoin piirikortin viime kesänä, koska yksi nasta lähti irti liitintulpan mukana läpiviennin vaihdon yhteydessä. Nyt oli kylmänä jollain pikkuvaihteella mielestäni terävä nykäisy vaihtaessa. Siksi kokeilin nollausta. Saattaa olla, että siinä meni jokin pieleen. Pitäiskö käyttää *:lla katsomassa. Kai jollain Joensuun seudulla löytyy? Itsellä on vain halpis-testeri, jolla ei laatikkoon pääse. Läppärungon putsauksen jälkeen ei laatikon puolella ole oireita ilmennyt, eikä muutenkaan, mutta vikavaloa silti sytyttelee...
203 mallisa on hiukan erilainen systeemi kuin tuossa,
*:rila ainakin näkyy mikä sitä vikavaloa sytytelee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Tänään katsottiin *:lla ja saman se näytti kuin Motonetin halpistesterikin, eli läppärunko on viallinen (P2112). Kaikki muuten OK. Läppärunko oli tilaustavaraa, joten huomenna pitäis olla osa. Vaihto myöhemmin, kun aika sallii... Auto kuitenkin toimii... Ostin samalla polttoaineen paineensäätimenkin, kun on siinä samalla purkamisella helppo vaihtaa. Ei sitten tarvitse seuraavalla viikolla erikseen...
Ostin EPC:n käyttöoikeuden vuodeksi, niin näkee jotain räjäytyskuvia kun tässä mallissa näyttää tätä puuhaa riittävän.
WIS onkin ilmeisesti vielä eri maksusta...?
gemssy kirjoitti:Tänään katsottiin *:lla ja saman se näytti kuin Motonetin halpistesterikin, eli läppärunko on viallinen (P2112). Kaikki muuten OK. Läppärunko oli tilaustavaraa, joten huomenna pitäis olla osa. Vaihto myöhemmin, kun aika sallii... Auto kuitenkin toimii... Ostin samalla polttoaineen paineensäätimenkin, kun on siinä samalla purkamisella helppo vaihtaa. Ei sitten tarvitse seuraavalla viikolla erikseen...
Ostin EPC:n käyttöoikeuden vuodeksi, niin näkee jotain räjäytyskuvia kun tässä mallissa näyttää tätä puuhaa riittävän.
WIS onkin ilmeisesti vielä eri maksusta...?
"Kumma" yhteen sattuma jos jos aiemin ei mittän oiretta ja tuon nollauksen jälkeen heti tuli vika
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Sitä ihmettelin itsekin. Johtuneeko siitä, ettei todennäköisesti ole tullut kertaakaan painettua kaasua aikaisemmin lattiaan asti. Ei ole tarvinnut... Muuta järkevää selitystä en keksi... Auto on ollut mulla vajaa kolme vuotta...
Nyt vihdosta viimein läppärunko vaihdettu ja samalla polttoaineen paineensäädinkin kaiken varalta, kun samalla purkamisella meni. Imusarjan liottelin kans puhtaaksi. Ihmeen vähän oli karstaa. Märkää töhnää enimmäkseen. Lieneekä EGR:n nestekanavan tiiviste vuotanut. Oli punainen kumirengas. Hartikaisen myymä uusi oli musta, kumpi parempi? Vikakoodin tulo loppui ja auto toimii paremmin kuin aikoihin. Tyhjäkäynnillä silloin tällöin ilmennyt pätkäisykin loppui. On siinä remontissa vaan monta ruuvia aika hankalassa paikassa...
Muista tehdä perusasetus tuolle läppärungolle star:illa, muuten se ei välttämättä toimi oikein ( vai oliko tuolle sitä asetusta , ainakin imusarjan vaihdon yhteydessä pitä asetus tehdä).
En tiedä pitääkö läppärungolle tehdä asetukset, ei ainakaan Hartikaisessa mitään maininneet, asentajakaan. Onko mahdollista, että siitä vanhastakin vaan sotkin asetukset? Uusi kuitenkin tuntuisi käyttäytyvän oikein, eikä vikakoodia anna. Tiedä sitten toimiiko oikein...? Imusarjan ja muutkin putket liottelin ja pesin puhtaaksi. Läppämoottori ei ollut mulla irti imusarjasta.
Ei nyt oikein varmuudella selvinnyt kumpaa tässä hoidettiin, imusarjan läppiä vai kaasuläppää? Joka tapauksessa ainakin uusi kaasuläppä vaatii perusastuksen ja itsellä oli ongelmia sen kalibroinnissa. Vasta kun akkujännite oli riittävän korkea niin kalibrointi meni läpi.Siis ulkopuolinen laturi akkuun kiinni... Jos ei vikavalo pala niin todennäköisesti ei kaipaa kalibrointia.
Kaasuläppärungon vaihdoin, kun näytteli vikakoodia. Ei ole antanut vikakoodeja vaihdon jälkeen, eli on ilmeisesti asetuksissaan? Imusarjan läppineen puhdistin samalla kertaa. Samoin vaihdoin samalla polttoaineen paineensäätimen, kun helppo siinä yhteydessä...
gemssy kirjoitti:Kaasuläppärungon vaihdoin, kun näytteli vikakoodia. Ei ole antanut vikakoodeja vaihdon jälkeen, eli on ilmeisesti asetuksissaan? Imusarjan läppineen puhdistin samalla kertaa. Samoin vaihdoin samalla polttoaineen paineensäätimen, kun helppo siinä yhteydessä...
Ja kaikki toimii vielä tankilisen päästä niin ehkäpä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Korjaamolla vaihtoivat tuo läooärungon, vikakoodir nollattiin eikä tullut uusia vikailmoituksia edes star:ilal katsottuna. Mutta stop&go ei aktivoitunut oikein millään ( vasta 150 km ajon jälkeen), se oli ainoa oire ettei kaikki ollut ihan ok. Edes muutaman tankin ajamisen jälkeen ei ollut parannusta. Tein sitten perusasetuksen jonka jälkeen alkoi toimimaan ihan normalisti. Ei siinä nyt mitenkään hirveän kauaa mennyt. Kyllä noita star:eja on monella muullakin (=pätevämmällä) kuin minulla, tuskin hirveästi tuosta veloittavat. Pahimmassa tapauksessa mikään ei muutu, muuten se vaan takaa optimaalisemman toiminnan.