Johan on taas muutama kuukausi vierähtänyt viime päivityksestä. W108 on nostettu grilliin ja toivottavasti nyt viimeisen kerran
Nyt täytyy tehdä viimeiset muutokset pohjan puolelle ja korjailla muutamat ruostepaikat joita ei ennen muutoksia kannattanut tehdä. Akseliakin jouduin kääntämään hieman eri asentoon jotta perän laippa täsmää laatikon laipan kulmaan ja ei tuu eri kulmia kardaanin nivelille. Kardaani tuli BMW E90 330D :stä. Kardaani kävi Komet Oy:ssä jossa siihen hitsattiin takapäähän kumilimpun sakaran tilalle yoke johon tuli toinen nivel ja siihen jaggen perään sopiva laippa. Tasapainotuskin hoitu siellä samalla joten voimalinja alkaa olla valmis. Kytkimeksi tulee Teräs vp, SRE765 asetelma ja sintteri levy.
Pakoputkihommia tein viikonlopun aikana ja sekin alkaa olla valmis. 4" RST dp:n tein jo aiemmin mutta nyt oli loppuputken vuoro. Rosterista koko putkisto. 3,5" kokoisena taka-akselille ja 2x2,5"akselin läpi. 2x2,5" sisään vaimentimeen ja 3,5"ulos. Vaimentimen jälkeisen putken teen sitten puskurin kanssa niin näkee millainen täytyy tehdä. Oli siinä haasteita että sain putket mahtumaan akselin läpi mutta niin vain ne sinne meni ja kaikki on purettavissakin helposti. Toinen vaihtoehto olis ollu sivuputki mutta olis ollu liian race tähän vehkeeseen. Akselin altakaan en halunnut putkia tehdä kun olis tullut aika ruman näköinen ja maavara olis kärsinyt. Täytyy pinnottaa putket black satinilla tai vastaavalla lämpöä eristävällä pinnoitteella jarrujen läheisyydestä niin ei lämmitä turhaan niitä kun tässä Jaguaarin keksinnössähän ne onkin tuolla murikan vieressä. Vaimenninkin täytyy pinnoittaa samalla kun oli tosi iso ja on nyt aika lähellä tankkiakin. Lisäksi ei mustana erotu niin paljon kun takaa ja sivusta autoa katselee. Välyksiä ei paljon ole missään mutta putket tulee tukevasti kiinni niin ei heilu turhia ja osu akselistoon. Toki tulee kumiakin kiinnikkeiden väliin ettei resonoi koriin. Etupäähän laitan vielä pidemmän jouston kun kuvassa niin antaa siitä myöden kun moottori liikkuu.
Etuakseli olis myös purettu ja putsattu. Osatarpeetkin siihen on kartotettu. Seuraavaksi hiekkapuhallus, pikku modauksia jarrukilpiin jne, osien tilaus, maalaus ja kasaus. Nyt kun on pakoputki ja akseliin liittyvät muutokset tehty voi pudottaa taka-akselinkin alas ja tehdä samat toimenpiteet kun etuakselillekkin.
Täytyy tehdä nyt myös pohjaan ainakin osittainen hiekkapuhallus sinne missä pintaruostetta vielä on. Puhallushan olis kannattanut tehdä kyllä koko pohjaan ennen ensimmäistäkään ruostekorjausta, mutta taas ollaan viisaampia
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nyt saakin varoa ja suojata ettei kotelot oo täynnä hiekkaa operaation jälkeen. Ja varmasti joutuu imuroimaan koteloita pitkän aikaa, kun se hiekka menee kumminkin joka paikkaan. Mutta mutta, pakko se on puhaltaa että ei jää ruostetta mihinkään maalin alle. Ja ompahan kunnon tartuntapinta maalille kun on hiekalla karhennettu. Tästäpä jatketaan....