Sisäilman lämpötila anturi / Lämmönsäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Sisäilman lämpötila anturi / Lämmönsäätö

Viesti Kirjoittaja samip »

Autossa kun tuo lämmönsäätö välillä vieläkin oireilee, niin otin tuon lämpötila anturin irti, tarkoitus huomenna avata se ja puhdistaa sekä tarkistella juotokset. Niin, siis asiani koskee sitä että yllätyksekseni tuo lämmönsäätöhän toimi ilman tuota anturia, ja tuollaisen puolentunnin ajon perusteella toimipa vielä erittäin hyvinkin. Puhallusilman lämpö ei vaihdellut yhtään jos ei rulliin koskenut ja pieni säätö rullista muutti tuota puhalluksen lämpöä aivan vähän. Toimii siis ilman tuota lämpöanturia aikaisempaa paremmin kun puhallusilman lämpö pysyy vakiona, sellaisena kuin rullilla säädetään.

Täytyy kyllä tosiaan harkita että jätän anturin pois kokonaan mikäli tuon anturin puhdistuksen ja lämmönsäätöpaneelin juotosten tarkastuksen jälkeen lämmönsäätö jää edelleen samanlaiseksi kuin on tällä hetkellä, siis ennen lämpöanturin irroitusta, eli että rullien ollessa siniselläkin alueella, välillä puhaltaa tulikuumaa niin kauan että hiki virtaa ja välillä viileää. Hytin lämpötila on siis kaikkea muuta kuin vakio, säätö toimii aivan epäloogisesti ja rullia saa olla tuhkatiheään pyörittelemässä edestakaisin. Mukavampaahan tuolla Autolla on ajaa jos säätö toimii niinkuin tavallisissa autoissa, eli säätimellä vain valitaan kuinka lämmintä ilmaa lämmityslaite työntää, eikä sitä että automatiikka YRITTÄÄ pitää sisäilman lämpötilan vakiona.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Terve vaan,
Olen törmännyt aivan vastaavaan ongelmaan C-sarjalaiseni kanssa ja hetken jo luulin "saunani" tulleen kuntoon kun putsailin mankkuventtiilejä mutta ei. Kysynkin että missä tuo lämpötila-anturi on? Mietin itse että mikäköhän mahtaa olla se muovinen "ritilä" siinä lämmityslaitteen ohjausmurkuloiden välissä (tai jossain siinä)? Ritilän alla menee joku piuha ja jokin paksumpi kohta piuhassa (vaikea tehdä tarkkaa diagnoosia ahtaasta välistä) ja olen miettinyt että mikä se mahtaa olla.
Itselle ei siis ole ihan täysin vielä selvinnyt että onko lämmitysjärjestelmässä jokin säätö ominaisuus vai pitäisikö sen toimia ihan perinteisesti eli puhaltaa punaisella kuumaa ja sinisellä kylmää ja valkoisella haaleaa. Itsellä tuntuu olevan nyt vain kaksi vaihetta: tosi kuuma ja tosi kylmä....ja kesken kaiken saattaa kuummuus vaihtua kylmään ja toisinpäin. Joku mättää.
Eli jos saisin tuon mainitsemasi anturin irti (jos se ylipäätään omassani on) niin se saattaisi johtaa oikealle polulle.

Kiitos jo etukäteen.

Mikko Aho
MB C 220 D -94
Mikko Aho
C 220 D 94
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Käsittääkseni lämmön säätö anturi sijaitsee katossa sisävalokatkaisijoiden lähellä,lämmön pitäis säätyä automaattisesti sen mukaan mitä rinkuloist on valittu.Jos olen oikeassa???.Tere.
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Eli onko se anturi siinä samassa hässäkässä missä ne lamput ja katkasimet ovat vai jossai lähellä eli pitääkö se kattosysteemi avata ja sieltä kaivaa se anturi? Vai onko se "lähellä" sitä ihan erikseen? Itellä on sähköinen kattoluukkukin joten katossa on aikamoinen kompleksi, tai no pari lamppua ja muutama katkaisija. Onko anturi muuten vaihtokamaa eli saako sen ostettua varaosana?

Ei tahtois enää viitsiä saunassakaan ajella.....:)
Mikko Aho
C 220 D 94
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

miaho kirjoitti:Terve vaan,
Olen törmännyt aivan vastaavaan ongelmaan C-sarjalaiseni kanssa ja hetken jo luulin "saunani" tulleen kuntoon kun putsailin mankkuventtiilejä mutta ei. Kysynkin että missä tuo lämpötila-anturi on? Mietin itse että mikäköhän mahtaa olla se muovinen "ritilä" siinä lämmityslaitteen ohjausmurkuloiden välissä (tai jossain siinä)? Ritilän alla menee joku piuha ja jokin paksumpi kohta piuhassa (vaikea tehdä tarkkaa diagnoosia ahtaasta välistä) ja olen miettinyt että mikä se mahtaa olla.
Itselle ei siis ole ihan täysin vielä selvinnyt että onko lämmitysjärjestelmässä jokin säätö ominaisuus vai pitäisikö sen toimia ihan perinteisesti eli puhaltaa punaisella kuumaa ja sinisellä kylmää ja valkoisella haaleaa. Itsellä tuntuu olevan nyt vain kaksi vaihetta: tosi kuuma ja tosi kylmä....ja kesken kaiken saattaa kuummuus vaihtua kylmään ja toisinpäin. Joku mättää.
Eli jos saisin tuon mainitsemasi anturin irti (jos se ylipäätään omassani on) niin se saattaisi johtaa oikealle polulle.

Kiitos jo etukäteen.

Mikko Aho
MB C 220 D -94
Sisäilman lämpöanturi on tosiaan tuolla kattovalossa... valosysteemi irtoaa ainakin kattoluukullisessa mallissa kun kampeaa pienellä meisselillä varovasti ensin etureunan taustapeilin alta pois. Itse anturi on sellainen pieni mutkula johon tulee neljän johdon liitin. Anturi irtoaa pyöräyttämällä.
Sanoisin kuitenkin melkein satavarmasti että tuossa sinunkin Autossasi vika löytyy lämmönsäätöpaneelin puolelta, kuten itsellänikin. Otappa paneeli irti ja pura se, vika löytynee siitä paneelin takapuolella keskellä olevalta isolta liittimeltä, ja sen juotoksista. Omassani oli melkein kaikki juotokset murtuneet ja kun juotin ne uudelleen niin nyt lämmönsäätö toimii hienosti!!
Tuohon on kyllä aiemmin vaihdettu noi magneettiventtiilitkin kun myyjäliikkeen "mersu" asentaja oli aivan varma että niissä oli vika, mutta vika ei todellakaan korjaantunut niiden uusimisella. Nekin tietty kannattaa avata ja puhdistaa, voivat vanhemmiten alkaa jumittamaan.
Eli siis kattoanturissa ei ollut omassani vikaa, toki se kannattaa irroittaa ja puhdistaa pölyt pois niin ei ala pitämään meteliä... siinä kun siis on sellainen pieni puhallin joka imee ilmaa tuolle anturille ja omassanikin oli melkoinen villakoira anturin ympärillä.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

miaho kirjoitti:Eli onko se anturi siinä samassa hässäkässä missä ne lamput ja katkasimet ovat vai jossai lähellä eli pitääkö se kattosysteemi avata ja sieltä kaivaa se anturi? Vai onko se "lähellä" sitä ihan erikseen? Itellä on sähköinen kattoluukkukin joten katossa on aikamoinen kompleksi, tai no pari lamppua ja muutama katkaisija. Onko anturi muuten vaihtokamaa eli saako sen ostettua varaosana?
Tässä topicissa tuota asiaa on puitu.

C:ssä on tuo anturi aikalailla samassa möykyssä puhaltimensa kanssa.

t.
R.
E500 – 211.070
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

miaho kirjoitti:Eli onko se anturi siinä samassa hässäkässä missä ne lamput ja katkasimet ovat vai jossai lähellä eli pitääkö se kattosysteemi avata ja sieltä kaivaa se anturi? Vai onko se "lähellä" sitä ihan erikseen? Itellä on sähköinen kattoluukkukin joten katossa on aikamoinen kompleksi, tai no pari lamppua ja muutama katkaisija. Onko anturi muuten vaihtokamaa eli saako sen ostettua varaosana?

Ei tahtois enää viitsiä saunassakaan ajella.....:)
Anturin saat mitattua yleismittarilla, se on tyyppiä ntc-vastus ja sen resistanssi n.20asteen lämpötilassa on luokkaa 10kohm. Kun vastusta lämmittää niin resistanssi laskee.
Mutta, aika suurella varmuudella vika ei siis löytyne siitä... itse kun kysyin huvikseni sen anturin hintaa parista paikkaa niin vastauksena oli että näitä ei ole ikinä myyty vielä yhtään. Ainoastaan KL-varaosilta oli yksi myyty, ja silloinkin vikana oli ollut tuon anturin puhaltimen pitämä vikinä, eli itse anturi ei ollut siinäkään ollut rikki.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Tyhmänä kysyn asiaa vielä uudemman kerran. Luin Topicia jossa aihetta oli käsitelty ja siellä sanottiin että "c-mallissa anturi löytyy puhaltimen vierestä". Eli tarkoitettiinko ihan lämmityslaiteen puhallinta siellä keskikonsolissa vaiko sitä katon lamppukatkaisija kompelksia? Koska anturissa itsessään on siis pieni puhallin (se joka joillain on lian takia sirissyt) niin onko tämä anturipuhallin yhdistelmä missä vai tarkoitettiinko että itse anturi on juuri tämän pienen puhaltimen vieressä?
Eikös antureita pitäisi olla kaksi sillä lämmönsäätömurikoitakin on kaksi, molemmille puolille? Siinä mielessä ajattelin vaan että ois loogisempaa että anturipuhallinhässäkkä sijaitsisi kummallakin puolella erikseen eli vaikka jalkatilassa eikä "eikenenkään-maalla" keskellä katossa.

Thanks,
Mikko
Mikko Aho
C 220 D 94
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

miaho kirjoitti:Tyhmänä kysyn asiaa vielä uudemman kerran. Luin Topicia jossa aihetta oli käsitelty ja siellä sanottiin että "c-mallissa anturi löytyy puhaltimen vierestä". Eli tarkoitettiinko ihan lämmityslaiteen puhallinta siellä keskikonsolissa vaiko sitä katon lamppukatkaisija kompelksia? Koska anturissa itsessään on siis pieni puhallin (se joka joillain on lian takia sirissyt) niin onko tämä anturipuhallin yhdistelmä missä vai tarkoitettiinko että itse anturi on juuri tämän pienen puhaltimen vieressä?
Eikös antureita pitäisi olla kaksi sillä lämmönsäätömurikoitakin on kaksi, molemmille puolille? Siinä mielessä ajattelin vaan että ois loogisempaa että anturipuhallinhässäkkä sijaitsisi kummallakin puolella erikseen eli vaikka jalkatilassa eikä "eikenenkään-maalla" keskellä katossa.

Thanks,
Mikko
Kyllä se sisäilmanlämpöanturi/puhallinyksikkö on siellä kattolampussa. Lisäksi on sitten vielä molemmille puolille erikseen anturit jotka mittaavat lämmityslaitteen puhaltaman ilman lämpötilaa ja ne ilmeisesti sijaitsevat noissa jalkatilaan tulevissa ilmakanavissa.
Mutta vielä kerran, vika sinunkin Autossasi luultavimmin tuossa lämmönsäätöpaneelissa tai sitten noi magneettiventtiilit jumittaa.

Ei muuta kuin purkamisen iloa... :wink:
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

miaho kirjoitti:Eikös antureita pitäisi olla kaksi sillä lämmönsäätömurikoitakin on kaksi, molemmille puolille? Siinä mielessä ajattelin vaan että ois loogisempaa että anturipuhallinhässäkkä sijaitsisi kummallakin puolella erikseen eli vaikka jalkatilassa eikä "eikenenkään-maalla" keskellä katossa.
Sori epämääräiset ohjeet. Tuon haisteluanturin yhteydessä on tosiaan pikkuinen puhallin (imuri). Serkun autossa tuo alkoi kitisemään, joten otimme moottorin johdot kylmästi irti. Ilmeisesti säätö edelleen toimii, ehkä nykyään pikku viivellä.

Ainakin 124:ssä on anturit katon lisäksi molemmissa ilmakanavissa (kennojen yhteydessä). Noiden pohjalta systeemi sitten säädöt tekee. Ehkä olisi fiksumpaa olla molemmille puolille omat anturit, mutta koska kyseessä on yhteinen tila ja ilmat sekoittuvat kuitenkin keskenään, ei neljännellä anturilla tod. näk. saada sen kummempaa etua.

t.
R.
E500 – 211.070
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Kiitoksia.

Mitä mahtaa lämmönsäätöpaneeli maksaa jos sille tielle joudun vai onko siellä jotain tiettyä komponenttiä jota vois kuvitella että vaihtaisi? Yleensä tommoset piirilevyt on aika arvokkaita.....:)

Mankkuventtiilin jumia itekkin alkuun epäilin (ja voihan se vieläkin olla niin). Patapatan avulla niitä mäntiä putsailin mutta en sit tiedä. Mietin että pitäisköhän siinäkin vetästä ihan koko venttiilipaketti pöydälle ja päästää nesteet pois ja kattoa josko ne siitä aukeaisi.

Taitaa tietää mitä illalla tekee....:)
Mikko Aho
C 220 D 94
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

miaho kirjoitti:Kiitoksia.

Mitä mahtaa lämmönsäätöpaneeli maksaa jos sille tielle joudun vai onko siellä jotain tiettyä komponenttiä jota vois kuvitella että vaihtaisi? Yleensä tommoset piirilevyt on aika arvokkaita.....:)

Mankkuventtiilin jumia itekkin alkuun epäilin (ja voihan se vieläkin olla niin). Patapatan avulla niitä mäntiä putsailin mutta en sit tiedä. Mietin että pitäisköhän siinäkin vetästä ihan koko venttiilipaketti pöydälle ja päästää nesteet pois ja kattoa josko ne siitä aukeaisi.

Taitaa tietää mitä illalla tekee....:)
Se paneeli maksaa siinä 300euron pintaan mikäli sulla ei ole ilmastointia, ilmastoinnin kanssa lähemmäs 500euroa, eli kyllä kannattaa siihen rahaan hieman itse rassata sitä. Katsele nyt ensin ne juotokset siitä läpi, olettaisin että niistä sullakin vika löytyy, sulla kun on saman ikäinen Auto kuin minulla. Se liitin siellä paneelin takana on aika iso ja sitten kun se siellä vuosia nitkuaa ja täristää niin ei ihme että juotokset antaa periksi, kun mekaanista lujuuttahan tuollaisella juotoksella ei paljoa ole.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Hmm... mulla vähän samantapainen ongelma, eli automatiikka ei pelaa ollenkaan, eikä kyllä ole koskaan pelannutkaan auton mulla ollessa. Jos käännän säätimet kuumalle, tulee sieltä niin kuumaa kun jäähdytysnesteistä irti lähtee ja päinvastoin.. Mutta silti oon itsekin huomannut tuota sirinää joskus eli anturi ilmeisesti kuitenkin on kiinni. Mistäköhän tämä mahtaisi johtua? Puhallus on muutenkin aikas onnetonta jopa puhaltimen ollessa 5-asennossa. Ja autohan oli S202 250 TD 1999.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sisätilan lämpöanturi voi olla pois kuvioista, mutta silloin lämmönsäätö tapahtuu vai ilmakanavien lämpöantureiden varassa. Sisäilman lämpöanturi antaa käskyjä ohjauspaneelille silloin kun sisäilma on sopivaa. Jos anturi ei ole paikalla ei sisäilman lämmönsäätö toimi. Mutta ilmakanavien lämpötunnistimet pitää kuitenkin huolen siitä, että valittu lämpötila tulee hyttiin. Sisäilman lämpöanturi on MB:n yksi lisähienous. Sitten kun kuukusen munat ( solenoidiventtiilit ) rupee reistailemaan niin vikaa pitää hakea lämmönsäätöpaneelista.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Eli siis lämpötilassa on oikea säätötoiminto. Onko kaikissa mersuissa (-90 ja uudemmat) tai yleensä mersuissa joissa on nämä kaksi sini/valko/puna-rullaa juuri tämä säätävä toiminto? Oiskohan C-sarjan lämmönsäädöstä saatavilla jotain piirikaaviota että tietäisi miten moinen värkki toimii, tai pitäisi toimia?
Minkäslaiset anturit on siellä ilmakanavissa ja miten niihin pääsee käsiksi?

Tässä on tullut tosi hyvää dataa ongelmaani ja odotan vain että pääsisin autoni kanssa talliin ajan kanssa ja pääsisi purkamaan antureita esiin....... ;)
Mikko Aho
C 220 D 94
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla heitti tuo imuri pyörimastä ja samalla alkoi sisäilman lämpötila heitellä koska katto hohtaa kylmää sen kattoanturin yläpuolella... kylmiltään kun lähtee liikkeelle niin sisäilma käy melko kuumana ennenkuin anturi lämpenee koska sen läpi ei enää virtaa lämmitettyä ilmaa... imurista oli hiilet kuluneet loppuun ei sinänsä suuri vika...
Vastaa Viestiin