Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Pe 11.10.2013 23:25
- Paikkakunta: Haapavesi/kannus
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Miten C250tdt -98 mersu? Meneekö vielä ei vähäpäästöisenä? Ku ois tarkoitus keväällä alkaa virittämään, hx35 holsetti ois tarkoitus laittaa.
Nyk: Mercedes-benz C250 tbo S202 Sport Vm -98
Eksät: Mercedes-benz C180 W202 esprit Vm -00
-Kunnes ruoste meidät erottaa.
Eksät: Mercedes-benz C180 W202 esprit Vm -00
-Kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
1) Iskutilavuuden muutokselle ei ole enää rajaa, se korvataan mallisarjan tehokkaimpaan verrattavaan vääntömomentin lisäykseen.
2) Autoja, jotka täyttävät EURO1 tai EURO2 päästövaatimukset, kohdellaan muutoskatsastuksessa samantyyppisesti kuin nykyään "ei vähäpäästöisiä".
Suora lainaus edelliseltä sivulta. Joskus kannattaa lukea niitäkin...
2) Autoja, jotka täyttävät EURO1 tai EURO2 päästövaatimukset, kohdellaan muutoskatsastuksessa samantyyppisesti kuin nykyään "ei vähäpäästöisiä".
Suora lainaus edelliseltä sivulta. Joskus kannattaa lukea niitäkin...
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Autoja, jotka täyttävät EURO1 tai EURO2 päästövaatimukset, kohdellaan muutoskatsastuksessa samantyyppisesti kuin nykyään "ei vähäpäästöisiä"
http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A ... uokitukset" onclick="window.open(this.href);return false;
Bensiini
Euro 3 Tammikuu 1997
Diesel
Euro 3 Joulukuu 1997
http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A ... uokitukset" onclick="window.open(this.href);return false;
Bensiini
Euro 3 Tammikuu 1997
Diesel
Euro 3 Joulukuu 1997
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Euro 3 päivämääräthän eivät varmaan ole merkitseviä yksittäisen auton kohdalla, tyyppihyväksynnät on tulleet samoihin aikoihin jne...
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Tämähän ei toteutunut lopulliseessa mallissa, vaan menee näin (tuliko tuohon edes mitään muutosta vanhaan?):Choke kirjoitti:1) Iskutilavuuden muutokselle ei ole enää rajaa, se korvataan mallisarjan tehokkaimpaan verrattavaan vääntömomentin lisäykseen.
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
Tossa jotain juttua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Erona aikaisempaan on ainakin se, että moottorin painolla ei enää ole rajoituksia, kunhan akselipainot pysyvät kurissa (ks. päätöksen perustelut).
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mitenkäs onkos tuollaista vm:94-95 250 Dieseli Meseä mahdollista saada muutoskatsastettua? kun olisi tarkoitus jälkeenpäin ahtaa..
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Tiesikö porukka muuten että jos on automaatti ja teet manuaalisoinin niin sitä ei tarte muutoskatastaa.. Ainakaan orkkisturbo tenavassa, eilen nimittäin oman käytin leimalla ni sitä rupesivat omista tietokannoista ettiin et mitä sielä sanotaan, niin kun sitä on tuotu suomeen ei ole tietokantaan merkattu vaihteisto tyyppiä ollenkaan, säästyypähän turhilta prosenteilta näin tuumas inssi..





Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Nyt tartteis muuten 2,6 w201 valmistenumeron tai runkonumeroa tai rekkaria missä EI ole abseja? omasa orkkis turbossa niitä ei ole ja siihen on verrattava.. että jos jollain löytyy niin ilmotusta vaan kiitos..

Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija
pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Milloin dieseleihin on tullut katit pakollisiksi?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Siitälähtien kun ne on olleet tehtaalta asti kiinni autossa ?? Tosin vaikka tyhjennät niin se ei ei näy normaalissa päästömittauksessa..
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Katsastusmies selvitti asian ja ei tarvitse vuoden 1994 diesel mersussa olla kattia. Riittää että läpäisee katsastuksen savutustestin. Ylärajat savutusarvoille ovat vaparille 2.5 ja ahdetulle 3.0.
Tässä kyse siis bensa-auton dieselöimisen muutoskatsastuksesta. 2.2bensakone vaihtuu om602 turboon.
Tässä kyse siis bensa-auton dieselöimisen muutoskatsastuksesta. 2.2bensakone vaihtuu om602 turboon.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Kertokaahan 200D turbottajat, mitä kytkimiä ootte käyttäny, ja kestääkö vakiokytkin yhtää mitää ?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 12.10.2016 00:52
- Paikkakunta: Haapavesi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Hei
Mitenköhän onnistus -95 vuoden lankun vapari om605:sen vaihto alkuperäiseen turbo om605 tekniikkaan? Ku om605 turbokone tulee 202:sen keulalta 124:sen keulaan. Vissii joutuu ainaki penkittämään, ku syöttöpumppu pitää vaihtaa mekaaniseen.
Mitenköhän onnistus -95 vuoden lankun vapari om605:sen vaihto alkuperäiseen turbo om605 tekniikkaan? Ku om605 turbokone tulee 202:sen keulalta 124:sen keulaan. Vissii joutuu ainaki penkittämään, ku syöttöpumppu pitää vaihtaa mekaaniseen.

Nykyinen: S124 250TD 20v -95
Ex: S202 Sport 250TDT -98, W202 esprit 180 -00
Ex: S202 Sport 250TDT -98, W202 esprit 180 -00
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mitenkä tuo katsastus vertailutodistus ? Saanko laittaa OM606 turbon moottorin kahdella ahtimella sekä 500E jarrut alkuperäseen w124 300D (om603 vapari). Konttoriltahan tuo pitää käyvä utelee mutta onko foorumilla kukaan perehtyny.
Viimeksi muokannut johani, Pe 02.06.2017 16:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Vertailutodistus voidaan tarvittaessa tehdä, ota yhteyttä / yv.
Virität -> penkität -> selviää mihin malliin voi verrata. Voit toki laittaa mainitun ahtimen ja jarrut.
Virität -> penkität -> selviää mihin malliin voi verrata. Voit toki laittaa mainitun ahtimen ja jarrut.
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mitäs eroa on w124 230ce ja 320/24ce:n alustoissa? Kun itsellä alunperin 230ce w124 korinen mersu johon on vaihdettu om603 turbomotti. Tarkoitus laittaa hx40 ahdin sun muuta ja ajattelin käyttää verrokkina tuota 320/24ce:tä kun niitä jo alkaa osina olemaan kaupan. No jarrut nyt ainakin ja etuvakaaja mutta entä takavakaaja ja esim pääsylinteri?
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mitenkäs kun suunnittelilla ja työn alla w124 250D -90. OM 602 joko siihen mottiin rakentaisi turbon tai ostaisi ns. oman koneen jonka turbottaisi. kysymyksenä kuitenkin näistä valmisteluista mitä pitää tehdä että voi muutoskatsastaa. Eteen jarrut E 300 bensasta ? levyineen ja sylintereineen? olisin kiitollinen jos joku voisi listata nämä 

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ei mitään muutoksia jarruihin tai alustaan mikäli penkkilapun tehot pysyvät alle sellaisen vertailuajoneuvon jossa samat jarrut. Esimerkiksi noin 110 hv (300D) on samoilla osilla.
Etujarrut vaihtamalla (+ vakaaja eteen) saa tietoihin noin 190 hv (300E)
Etujarrut vaihtamalla (+ vakaaja eteen) saa tietoihin noin 190 hv (300E)
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Okei! Jos jarruremonttia tulossa niin eikös sen voisi vaihtaa nuo 300E jarrut eteen ja vakaajan? Jos jarrut päivittää tarvitseekohan katsurille ilmoitella mitään vai voiko vain ajella huolettadealer kirjoitti:Ei mitään muutoksia jarruihin tai alustaan mikäli penkkilapun tehot pysyvät alle sellaisen vertailuajoneuvon jossa samat jarrut. Esimerkiksi noin 110 hv (300D) on samoilla osilla.
Etujarrut vaihtamalla (+ vakaaja eteen) saa tietoihin noin 190 hv (300E)

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Täh ? Muutoskatsastaa toki pitää jos aikoo laillisesti ajella, ja kannattaakin koska jos jotain sattuu saattaa tulla pahuksen kallis lasku.
Jarrujen ja vakaajan vaihtaminen ei ole millään lailla vaikea remontti, kunhan saa osat hankittua.
Jarrujen ja vakaajan vaihtaminen ei ole millään lailla vaikea remontti, kunhan saa osat hankittua.
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Anteeksi vaikeasti/ tyhmästi esittämäni kysymys. Mutta laillisesti kylläkin tarkoitus ajella ja tämä juuri täytyykö muutoskatsastaa. Ja kiitos vastauksestasi että täytyy.dealer kirjoitti:Täh ? Muutoskatsastaa toki pitää jos aikoo laillisesti ajella, ja kannattaakin koska jos jotain sattuu saattaa tulla pahuksen kallis lasku.
Jarrujen ja vakaajan vaihtaminen ei ole millään lailla vaikea remontti, kunhan saa osat hankittua.

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Muutoskatsastukseen tarvitset em. penkkilapun lisäksi vertailutodistuksen.
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mihinkähäs kannattas verrata ku hankin tuohon w124 om606 kera hx35 ja 55 holsetin 345mm jäähytetyt nelimäntäsillä eteen ja 300mm jäähytetyt taakse, ja 500e tehostimella jarrut ja tehtaalta ei ole nuin tehokkailla jarruilla lähteny yhtään w124.
Kotikonttori anto vihreetä valoa kun sanoin asentavani iiisot jarrut mutta v8 vakaaja saattaa jäähä laittamatta sen hankalan saatavuuden takia, ja tehoa ei papereihin penkitetä ku vajaa 200hp.
Kotikonttori anto vihreetä valoa kun sanoin asentavani iiisot jarrut mutta v8 vakaaja saattaa jäähä laittamatta sen hankalan saatavuuden takia, ja tehoa ei papereihin penkitetä ku vajaa 200hp.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Loppupään 124 eli 92/93- facelift pystyy vertaamaan E280 jossa 197 hv, se on tehokkain jossa vielä "perusmallin" alatukivarret.
Siitä ylöspäin joutuu periaatteessa alatukivarret vaihtamaan. Noilla jarruilla alatukivarret vaihtamalla saisi ainakin E320:n 220 hv verrokiksi. Veekasiin en ole tainnut vertailulappua tehdä, en tiedä mitä kaikkea muuta eroa kenties on.
Jarrujen isommasta koosta vertailuautoon nähden ei saa mitään hyötyä.
Siitä ylöspäin joutuu periaatteessa alatukivarret vaihtamaan. Noilla jarruilla alatukivarret vaihtamalla saisi ainakin E320:n 220 hv verrokiksi. Veekasiin en ole tainnut vertailulappua tehdä, en tiedä mitä kaikkea muuta eroa kenties on.
Jarrujen isommasta koosta vertailuautoon nähden ei saa mitään hyötyä.
wiimax.fi
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
dealer kirjoitti:Loppupään 124 eli 92/93- facelift pystyy vertaamaan E280 jossa 197 hv, se on tehokkain jossa vielä "perusmallin" alatukivarret.
Siitä ylöspäin joutuu periaatteessa alatukivarret vaihtamaan. Noilla jarruilla alatukivarret vaihtamalla saisi ainakin E320:n 220 hv verrokiksi. Veekasiin en ole tainnut vertailulappua tehdä, en tiedä mitä kaikkea muuta eroa kenties on.
Jarrujen isommasta koosta vertailuautoon nähden ei saa mitään hyötyä.
V8 on apurunko erilainen, ei voi verrata 'normaaliin' w124. Ovat eri mallisarjaa katsurien mielestä...
s211 /648 käyttis
s202 /605/hx35/7.7
hy40v + mynä 8 odottelee hyllyssä..
w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________

s202 /605/hx35/7.7

w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
en tiiä onko oikea paikka kysyä mutta tenavaan jos laittaa om606 ja hx40, niin mitä katsuri vaatii muutoksia?
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Riippuu moottorin mitatusta tehosta ja aihiosta. Mikäli lähtökohta on 2,6 ei tarvita mitään muutoksia, kunhan penkkilapun teho jää alle aihion teholukeman. Sama tietysti teoriassa muillakin moottoreilla varustetuilla malleilla, mutta moottorin alkuperäinen teho ei voi laskea turbottamalla eli vapari OM606 ahdettuna ei kelpaa alle 136hv (oliko se 136 sellaisen ilmoitettu teho) penkkilappu. Tämä taas jättää vertailuajoneuvoksi vain 2,6 tai cosworthit.
Ensialkuun; aihio ABS-jarruilla ja tarkistaa että etuakselimassa riittää. Sitten etujarrujen ja vakaajan vaihdolla pääsee jo pitkälle...
Kuulostiko vaikeasti selitetyltä ? Älä huoli, katsastuskonttorien vaihtelevat käytännöt tuovat vielä oman mausteensa muutoskatsastuksiin
Ensialkuun; aihio ABS-jarruilla ja tarkistaa että etuakselimassa riittää. Sitten etujarrujen ja vakaajan vaihdolla pääsee jo pitkälle...
Kuulostiko vaikeasti selitetyltä ? Älä huoli, katsastuskonttorien vaihtelevat käytännöt tuovat vielä oman mausteensa muutoskatsastuksiin

wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
joo kiitos selvensi vähän! 
