Onko enää mitään muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa SBC-yksikkö?
Ja jos vastaus on kyllä, niin onko noin 1700€ halvin mahdollinen hinta osalle töineen? Tässä pari kuvaa asiasta...
Niin ja auto on vuosimallia 2003 ja kilometreja mittarissa 300000 (kerran on annettu jo ennemmin lisäaikaa SBC:lle)
Viimeksi muokannut Jacka, Ke 24.08.2016 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu alkuperäinen syy on se, että jarruputki oli mennyt takaa rikki (vasen puoli). Nyt jarruputken vaihtotyön jälkeen antaa aina välillä ko ilmoitusta ja samalla kun tuo ilmoitus tulee niin jarrutkin katoaa ja poljin menee melkein pohjaan asti. Ainut jarru on siis "käsijarru". Ja nestesäiliö on tälläkin hetkellä ylärajassa (eli ei katoa nestettä) ja Staria käyttäen on tehty ilmaus korjaamolla (MB).
Ja tuo vika lähtee pois (jarrut palautuu ja ilmoitukset häviää) kun sammuttaa auton ja laittaa takaisin käyntiin.
Viimeksi muokannut Jacka, Ke 15.06.2016 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jacka kirjoitti:Juu alkuperäinen syy on se, että jarruputki oli mennyt takaa rikki (vasen puoli). Nyt jarruputken vaihtotyön jälkeen antaa aina välillä ko ilmoitusta ja samalla kun tuo ilmoitus tulee niin jarrutkin katoaa ja poljin menee pohjaan asti. Ainut jarru on siis "käsijarru". Ja nestesäiliö on tälläkin hetkellä ylärajassa (eli ei katoa nestettä) ja Staria käyttäen on tehty ilmaus korjaamolla (MB).
Ja tuo vika lähtee pois (jarrut palautuu ja ilmoitukset häviää) kun sammuttaa auton ja laittaa takaisin käyntiin.
Meillä kävi kanssa noin että ilmauksen jälkeen ei heti poistunut vikailmoitus, ajettiin autolla noin viikko vikatilassa kunnes itsekseen korjaantui.
Jacka kirjoitti: samalla kun tuo ilmoitus tulee niin jarrutkin katoaa ja poljin menee pohjaan asti. Ainut jarru on siis "käsijarru"
Ja tuo vika lähtee pois (jarrut palautuu ja ilmoitukset häviää) kun sammuttaa auton ja laittaa takaisin käyntiin.
Tuohan on helvetin vaarallista, eihän sen polkimen pitäisi pohjaan mennä ja hätäpiirin pitäisi olla käytössä... tuon juurisyy olisi kyllä hyväksi löytää.
Jacka kirjoitti: samalla kun tuo ilmoitus tulee niin jarrutkin katoaa ja poljin menee pohjaan asti. Ainut jarru on siis "käsijarru"
Ja tuo vika lähtee pois (jarrut palautuu ja ilmoitukset häviää) kun sammuttaa auton ja laittaa takaisin käyntiin.
Tuohan on helvetin vaarallista, eihän sen polkimen pitäisi pohjaan mennä ja hätäpiirin pitäisi olla käytössä... tuon juurisyy olisi kyllä hyväksi löytää.
Joo silloin kun vikatila tulee päälle, niin jarrut toimii poljin melkein pohjassa ja ilman tehostusta, mutta helvetin huonosti (ehkä 10% teholla)... Eli kait se hätäpiiri toimii.
Homman tutkiminen jatkuu... Vaihdoin kummatkin AGM-akut uusiin. Kuukausi meni hyvin (ilman mitään ongelmia), mutta taas paukahti samat ko virheilmoitukset esille ja mittaristo punaisena. Staari ilmoittaa, että painehäviöitä jarruissa. Ja siinä samalla Staari myls kyselee, että onhan akun jännitteet kunnossa. No eikun mittaamaan isoa akkua auton ollessa virrat pois, 12,3 V. Auto käyntiin ja näyttää 11,9 V. Eli onko kaiken syy että lataus ei toimi?
1. Miten pystyn testaamaan onko laturi rikki? Vai irroitanko sen ja vien autosähköliikkeeseen?
2. Vai ostanko suosiolla uuden/kunnostetun ja vaihdan sen? Vai saako lataussäätimen erikseen? Ja meneekä yleensä vain lataussäädin? Autolla on ajettu öbaut 300000 km ja vuosimalli on -03.
3. Miten saan laturin irti helpoiten? Paljonko pitää purkaa?
4. Mistä tarvittavat osat edullisesti? Ja minkä merkkinen kannattaa ostaa? Vissiin laaduissa paljon eroja?
Mak100 kirjoitti:Itse vaihdoin tänään jänitteensäätimen laturiin. Hinta oli boschin alkuperäisellä säätimellä 65 euroa.
Tuliko jännitteensäätimellä kuntoon? Ja mistä päättelit että vika on jännitteensäätimessä eikä itse laturissa? Useat kuulemma vaihtaa koko laturin uuteen, kun kerran rupeavat ko vaihtorumbaan. Eihän se laturin irroitus ihan pikkujuttu ollut. Nyt ois laturi irtonaisena tallin pöydällä...
Laturi vaihdettu ja lataus kunnossa. Edelleen sama SBC (naamataulu punaisena piippauksen kera) kummittelu jatkuu... Tässä kaksi printscreeniä asiasta. Apuja tarvitaan...
Onkohan SBC pumpulle menevä johtosarja kunnossa? Vai onko pikkuakku tai sen rele nyt rikki. Tuo 5,6V venttiileille ei näyttäisi riittävän alkuunkaan.
Onko sulla pikkuakkusysteemin sähkökaaviota?
Koostetaan vähän lisää siihen mistä privana jutustelin:
HannuS: näköjään myös jo releestä edellä mainitsi mutta
tuossa oli tuo kuva sisuskaluista mitä muistelin nähneeni (vikakoodihan on eri mutta äsbeeceen jänniteongelma yhtäkaikki) http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=154540" onclick="window.open(this.href);return false;
HannuS kirjoitti:Onkohan SBC pumpulle menevä johtosarja kunnossa? Vai onko pikkuakku tai sen rele nyt rikki. Tuo 5,6V venttiileille ei näyttäisi riittävän alkuunkaan.
Onko sulla pikkuakkusysteemin sähkökaaviota?
En oo johtosarjaa tutkinut... Pikkuakku uusi, testattu kahdella eri pikkuakulla. Testasin myös äsken Staarilla, että pikkuakun rele pelaa... Mä en vaan millään meinaa haluaisi uskoa, että itse SBC-yksikkö on hajalla, kun testattiin tuossa ennemmin täysin uuttakin SBC-yksikköä ja samoin meni pedaali pohjaan ja naamataulu huusi punaisena.
Tääkin hiukan ihmetyttää, että miksi ainoastaan takapäähän ei tule paineita...
Viimeksi muokannut Jacka, Ti 23.08.2016 07:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HannuS kirjoitti:Onkohan SBC pumpulle menevä johtosarja kunnossa? Vai onko pikkuakku tai sen rele nyt rikki. Tuo 5,6V venttiileille ei näyttäisi riittävän alkuunkaan.
Onko sulla pikkuakkusysteemin sähkökaaviota?
En oo johtosarjaa tutkinut... Pikkuakku uusi, testattu kahdella eri pikkuakulla. Testasin myös äsken Staarilla, että pikkuakun rele pelaa... Mäen vaan millään meinaa haluaisi uskoa, että itse SBC-yksikkö on hajalla, kun testattiin tuossa ennemmin täysin uuttakin SBC-yksikköä ja samoin meni pedaali pohjaan ja naamataulu huusi punaisena.
Tääkin hiukan ihmetyttää, että miksi ainoastaan takapäähän ei tule paineita...
Johtosaraja tarkistaa siitä yksikön läheltä varsinkin ne yksiköön menevaät maapiuhat
jos yksikkö oli uusi autoon kuuluvalla numerolla ja käytöön otto ilmaus testeineen meni ok loppuun asti
ja silti tuloksena on punaista niin jok kyses on useamasta eri viasta tai sitten joku edelä mainituista pielessä
takapäähään ohjataan painetta vain sähköllä, etupäähän sen lisäksi myös perinteisesti,
joskus on tullut vastaan myös turvoneita letkuja, ja jokunen valmiiksi uutena risa tarvikeyksikkö
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
HannuS kirjoitti:Onkohan SBC pumpulle menevä johtosarja kunnossa? Vai onko pikkuakku tai sen rele nyt rikki. Tuo 5,6V venttiileille ei näyttäisi riittävän alkuunkaan.
Onko sulla pikkuakkusysteemin sähkökaaviota?
En oo johtosarjaa tutkinut... Pikkuakku uusi, testattu kahdella eri pikkuakulla. Testasin myös äsken Staarilla, että pikkuakun rele pelaa... Mä en vaan millään meinaa haluaisi uskoa, että itse SBC-yksikkö on hajalla, kun testattiin tuossa ennemmin täysin uuttakin SBC-yksikköä ja samoin meni pedaali pohjaan ja naamataulu huusi punaisena.
Tääkin hiukan ihmetyttää, että miksi ainoastaan takapäähän ei tule paineita...
Johtosaraja tarkistaa siitä yksikön läheltä varsinkin ne yksiköön menevaät maapiuhat
jos yksikkö oli uusi autoon kuuluvalla numerolla ja käytöön otto ilmaus testeineen meni ok loppuun asti
ja silti tuloksena on punaista niin jok kyses on useamasta eri viasta tai sitten joku edelä mainituista pielessä
takapäähään ohjataan painetta vain sähköllä, etupäähän sen lisäksi myös perinteisesti,
joskus on tullut vastaan myös turvoneita letkuja, ja jokunen valmiiksi uutena risa tarvikeyksikkö
1. Onko auton edestä katsottuna SBC-yksikön ainoat maapiuhat ne kaksi ruskeaa johtoa, jotka tulevat kiinni SBC-yksikön vasemmalle puolelle "pyöränkoteloon" saman pultin alle? Vai onko vielä jossain muualla maadoitusjohto/-johtoja?
2. Onko ollut ongelmaa hapettumien kanssa siinä isossa "lattaliittimessä", mikä tulee SBC-yksikön takaosaan kiinni? Vois varuuksi laittaa myös sinne jotain hapettumien puhdistusspraytä.
3. Onko vielä muita johtoja mitä pitää tarkastaa?
4. Staari käski tarkastamaan jossain vaiheessa myös sulakkeen 73 (F32f73). Se on apukuskin jalkatilassa maton alla, katselin sitä mutta en tajua mistä näkee onko se rikki vai ei?
HannuS kirjoitti:Onkohan SBC pumpulle menevä johtosarja kunnossa? Vai onko pikkuakku tai sen rele nyt rikki. Tuo 5,6V venttiileille ei näyttäisi riittävän alkuunkaan.
Onko sulla pikkuakkusysteemin sähkökaaviota?
En oo johtosarjaa tutkinut... Pikkuakku uusi, testattu kahdella eri pikkuakulla. Testasin myös äsken Staarilla, että pikkuakun rele pelaa... Mä en vaan millään meinaa haluaisi uskoa, että itse SBC-yksikkö on hajalla, kun testattiin tuossa ennemmin täysin uuttakin SBC-yksikköä ja samoin meni pedaali pohjaan ja naamataulu huusi punaisena.
Tääkin hiukan ihmetyttää, että miksi ainoastaan takapäähän ei tule paineita...
Johtosaraja tarkistaa siitä yksikön läheltä varsinkin ne yksiköön menevaät maapiuhat
jos yksikkö oli uusi autoon kuuluvalla numerolla ja käytöön otto ilmaus testeineen meni ok loppuun asti
ja silti tuloksena on punaista niin jok kyses on useamasta eri viasta tai sitten joku edelä mainituista pielessä
takapäähään ohjataan painetta vain sähköllä, etupäähän sen lisäksi myös perinteisesti,
joskus on tullut vastaan myös turvoneita letkuja, ja jokunen valmiiksi uutena risa tarvikeyksikkö
1. Onko auton edestä katsottuna SBC-yksikön ainoat maapiuhat ne kaksi ruskeaa johtoa, jotka tulevat kiinni SBC-yksikön vasemmalle puolelle "pyöränkoteloon" saman pultin alle? Vai onko vielä jossain muualla maadoitusjohto/-johtoja?
2. Onko ollut ongelmaa hapettumien kanssa siinä isossa "lattaliittimessä", mikä tulee SBC-yksikön takaosaan kiinni? Vois varuuksi laittaa myös sinne jotain hapettumien puhdistusspraytä.
3. Onko vielä muita johtoja mitä pitää tarkastaa?
4. Staari käski tarkastamaan jossain vaiheessa myös sulakkeen 73 (F32f73). Se on apukuskin jalkatilassa maton alla, katselin sitä mutta en tajua mistä näkee onko se rikki vai ei?
Tallista taas terveisiä. Etu-SAMIA kun testasin Staarilla, niin ainoa virhe minkä ilmoitti on, että yhteyttä SBC-yksikköön ei saada. SBC vaihtoon, virtakatkos tai maadoitusongelma. Testasin myös, että onko jarrujärjestelmässä ilmaa. Staari ilmoitti, että tarkastus ei ollut kunnossa ja varaajapaine on 0,5 baria. Lisää ideoita?
Ja sen verran vielä, että alkuperäisen SBC yksikökköni numerot ovat A 004 431 4212 (0 265 250 010). Mä en näe tämän numeroista SBC yksikköä ollenkaan EPC:ssä? Miksi? EPC antaa mun auton VIN numeron perusteella sopivat SBC yksiköt: A 005 431 7112, A 005 431 9712 ja A 008 431 9812.
Kaavion http://bayhas.com/mercedes/w211/contents/INDEX.htm" onclick="window.open(this.href);return false; mukaan vikaa lähtisin hakemaan noista y10 ja y12 venttiileistä ja venttiileille johtavista letkuista/putkista. Kaikki venttiilit (etu ja taka) samassa piirissä ja taakse paine ei pääse noille antureille jostain syystä tai sit anturit on rikki.
Harmi kun en muista paljon omassa oli jarrupaineet kun viimeksi kattelin. Jotenkin hassulta vaan näyttää jos työpaine on n.16bar ja akun esitäyttö 82bar
Tarkemmin kun tutkii kaaviota ja kuvaa paineista niin A7/3b2 anturi on pumpun jälkeen ja se näyttä 0,5bar eli ei juurikaan painetta. Tuo etupuolen 16bar tulee varmaan sen hätäpiirin kautta
Viittaa siihen että pumppu ei pyöri/tee painetta. Jotenkin vaan on sellainen mielikuva että paineet on yli 100bar normaalisti
Kun katselee tuota aiemmin postaamaani kuvaa SBC:stä ja sen jännitteistä (tai oikeastaan niiden puutteista). Onko nämä alla olevat SBC-yksikön sisällä? Eli voisiko olla niin, että muuten SBC:lle tulee virta, mutta itse SBC-yksikön sisällä on ongelma? Jos ei tule virtaa, ei voi tulla paineitakaan?
054 Jännitteensaanti venttiilirele
055 Jännitteensaanti A7/3m1 korkeapaine ja paluutuottopumppu
Tuo A7/3M1 on juurikin moottori/pumppuyksikkö eli siihen viittaa. Venttiilireleen ja pumppuyksikön jännitteet alle ohjearvon. Olisko ne hiilet sit loppu sieltä moottorista tms. Pyöriikö pumppu ollenkaan missään tilanteessa esim. jos oven aukaisee tai virrat laittaa päälle niin kuin se normaalisti tekee?
puntarijan kirjoitti:Tuo A7/3M1 on juurikin moottori/pumppuyksikkö eli siihen viittaa. Venttiilireleen ja pumppuyksikön jännitteet alle ohjearvon. Olisko ne hiilet sit loppu sieltä moottorista tms. Pyöriikö pumppu ollenkaan missään tilanteessa esim. jos oven aukaisee tai virrat laittaa päälle niin kuin se normaalisti tekee?
Pumppu ei muuta kuin naksuu vaan. Ei hurise (kerää painetta) sillä lailla kuin normaalisti pitäisi. Mä en oikein osaa noita sähkökaavioita lukea, niin voisitko/voisiko joku katsoa vielä että mistä noita SBC:n jännitevikoja 054 ja 055 voisi mittailla? Lähinnä siis kiinnostaa, että tuleeko jännitettä SBC yksikön kyljessä olevalle isolle liittimelle asti? Siis jos siihen SBC:n isolle liittimelle asti pitää tulla virtaa. Ja jos nuo 054 ja 055 on tuolla SBC yksikössä sisällä, niin eipä sitten paljon vaihtoehtoja jää jäljelle =0
Ja jos nuo viat 054 ja 055 on SBC yksikön sisällä, niin voiko ne johtua hiilien kulumisesta vaiko jostain muusta sellaisesti mitä ei pysty korjata/kolvata? Ja tuo A7/3m1 (SBC pump motor), eli tuon osan irroittamallako pääsee käsiksi niihin hiiliin (tai tarkastaman että onko ne ok)? Ja saako tuon osan irti irroittamatta itse SBC yksikköä?
Vaikka jo aiemmin uutta SBC-yksikköä testattiin ja saatiin sama virheilmoitus niin siitä(kin) huolimatta otin vielä tämän alkuperäisen SBC-yksikön irti ja vein paikalliseen autosähköliikkeen tarkastettavaksi. Vastaus tuli, hiilet hyvässä kunnossa ja muutenkin näyttää "ihan terveeltä". Voi jessus...
Eli joku johto melkein poikki tai hapettunut jossain??? Todella ihmeellistä kun aina välillä pelaa ihan ok ja sitten taas yhtäkkiä pedaali painuu pohjaan, naamari punaisena piipin säestyksellä ja vaihdetta ei saa pois pakilta (jos vika tullut päälle keppi parkilla). Koitetaan saada tämä porukalla kuntoon, eikös? =)
Jacka kirjoitti:Vaikka jo aiemmin uutta SBC-yksikköä testattiin ja saatiin sama virheilmoitus niin siitä(kin) huolimatta otin vielä tämän alkuperäisen SBC-yksikön irti ja vein paikalliseen autosähköliikkeen tarkastettavaksi. Vastaus tuli, hiilet hyvässä kunnossa ja muutenkin näyttää "ihan terveeltä". Voi jessus...
Eli joku johto melkein poikki tai hapettunut jossain??? Todella ihmeellistä kun aina välillä pelaa ihan ok ja sitten taas yhtäkkiä pedaali painuu pohjaan, naamari punaisena piipin säestyksellä ja vaihdetta ei saa pois pakilta (jos vika tullut päälle keppi parkilla). Koitetaan saada tämä porukalla kuntoon, eikös? =)
Tarkisteleppa kaikki nuo johdot mitä tulee sbc yksikölle ja siitä lähtevät sekä maadoitus piuhat.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Laitoin SBC-yksikön takaisin kiinni. Koittanut tarkastella SBC yksikön johtoja maadoituksia, en löydä vikaa (vai oonko huono etsimään). Lopuksi Staarilla nollasin viat ja luin viat uudelleen. Nyt antaa perinteisten SBC ja ESP virheiden lisäksi ilmoitusta BCM (akkuohjainlaitteesta). Voiko se vika olla tuolla alkuperäisellä softalla olevassa akkuohjainlaitteessa (hw:16/02 ja SW:18/03) vai johdoissa? Voiko joku sanoa mulle mikä on tuo Staarin ilmoittama "pistoke 2"?
Staarista kun katsoo, niin lataus on 13,8-14,2 välillä... Testattu kahdella toimivalla ja testatulla pikkuakulla. Etu-sam? Etu-sam ei ainakaan anna mitään virheilmoitusta, voiko olla rikki vaikka ei annakaan mitään ilmoitusta?
ps. ja tässä linkin tarinassa on just samanlaista vikaa, onko tuo löytynyt korroosio tuolla akkuohjainlaitteen sisällä vai missä? Kävin katsomassa, niin siihen ei tule kuin akulta iso maakaapeli ja toinen liitin siinä vieressä on pieni liitin, johon tulee muutama ohut johto...
Jacka kirjoitti:
Staarista kun katsoo, niin lataus on 13,8-14,2 välillä...
Mitä akkujännite kun auto ei käynnissä, tuo 12,6v:kö?
Itsellä antoi vaikka mitä vikakoodeja ja STAR herjasi matalasta jännitteestä kun akut oli tzippi, tosin olethan toista akkuakin koittanut.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001