W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Ilmaantui oireita aivan yhtäkkiä...
Vedot lähes pois. Kaasu pohjassa ottaa ilmaa n. 30g/s ja ahtopaine käväisee maksimissaan n. 0.15 bar mutta kaasu hetken pohjassa menee nollille ja jopa vähän miinuksen puolelle.
Tyhjäkäynnillä kuuluu selvää suhinaa konehuoneesta, mutta vaikea paikantaa mistä.
En ottanut vielä muoveja irti kun vähän sataakin :wtf:
Arvauksista olisin kiitollinen!
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Hankalaa tuota on arvailla, eli ei muuta kuin pälyilemään pellin alle. Kuullostaa melko reilulta vuodolta, joten katso nyt ensimmäisenä ahtoputkiston liitos ahtimeen, coolerin päädyt ja jos nämä OK, niin sitten itse ahtoputket.
Pitäisi olla helposti paikallistettavissa, jos sieltä kerta selvä ääni kuuluu jo tyhjäkäynnillä. Pienemmät reijät esim. niissä kumiletkuissa huomaa monesti siintä kun vuodon ympäristö sotkuinen öljystä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Käväisin tuossa viereisellä vertaalla... joskus ensi viikolla olisi aikaa katsoa, joten täytynee itse liata kädet. Ei ole kyllä nosturia :-(

Katsoin vikakoodeja Autocomilla
- P1222 Polkimen asennon tunnistin 1
- P1470 Kuormituspaineen säädin
Taitavat olla vuodosta johtuvia koodeja kun vedätytin täysillä.
Nollaamalla hävisivät, eivätkä tulleet takaisin paikallaan käyttämällä.

Tyhjäkäynnillä mitattuja arvoja:
- Ahdinpaine 997 hPA, eli sama kuin ilmanpaine. Nousi n. 0.15 hPa kierroksilla.
- MAF läpivirtaus ilmamassa (tod. arvo) n. 300 mg/isku
- kuormituspaineen säädin (tod. arvo) 85% (mihinkä tuo arvo viittaa... vaikuttaa vähän omituiselta?)
- Polttoaineen paine n. 260 Bar

Löytyyhän sieltä vaikka mitä arvoja, mutta tärkeintä nyt lienee mitä sieltä muovien alta löytyy!
Kiitos neuvoista.
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Yläpuolelta tutkittuna suhina tuntuisi tulevan turbon takaa jostain ilmanputsarin takapään alta...
Vaikea paikantaa äänenkin perusteella, koska kierroksia täytyy antaa n. 1500 r/min ennen kuin kunnon suhina alkaa.
Alapuolelle ei nyt pääse kun ei ole nosturi paikkaa.

Löytyisikö jotain turbon kaavioita, josta näkisi ilman kulkureitin ja mitkä komponentit siihen kuuluvat?
Olisi helpompi seurata mahdollista vuotopaikkaa.

Vikavalo ei siis syty tässä vaiheessa, joten kysymys onkin onko vahingollista ajaa autolla nätisti kohtuullisen lyhyitä matkoja?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
pete1979
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 20.05.2016 21:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja pete1979 »

ejla kirjoitti:Yläpuolelta tutkittuna suhina tuntuisi tulevan turbon takaa jostain ilmanputsarin takapään alta...
Vaikea paikantaa äänenkin perusteella, koska kierroksia täytyy antaa n. 1500 r/min ennen kuin kunnon suhina alkaa.
Alapuolelle ei nyt pääse kun ei ole nosturi paikkaa.

Löytyisikö jotain turbon kaavioita, josta näkisi ilman kulkureitin ja mitkä komponentit siihen kuuluvat?
Olisi helpompi seurata mahdollista vuotopaikkaa.

Vikavalo ei siis syty tässä vaiheessa, joten kysymys onkin onko vahingollista ajaa autolla nätisti kohtuullisen lyhyitä matkoja?

Ota etummainen alasuoja irti=puskurin alla (ei ole vaikeaa pari ruuvia pohjassa ja sisälokareissa jos oikein muistan) niin näet välijäähdyttimen päät jotka ruukaa lähteä irti/haljeta. Samalla voit puhdistaa paikat öljystä jota kertyy sinne suuntaan.
Mercedes-Benz E S211 280CDI -05, Audi A4 1.9 TDI -99 avant, Audi A4 1.9 TDI -98, Mercedes-Benz E 270CDI A S210 -00, Audi A4 2.6 V6 -95, VW golf 1.9 PD -02 (piristetty), Peugeot 306 1.9 TD -98 (piristetty), Toyota camry 2.0 -89, Toyota carina 2.0 TD (piristetty), Toyota carina e 2.0 -94, Nissan primera 2.0 -94, Nissan primera 1.6 -94, Mercedes-Benz W124 250D -87 ja ainakin 15 ex
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1239
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

ejla kirjoitti:Vikavalo ei siis syty tässä vaiheessa, joten kysymys onkin onko vahingollista ajaa autolla nätisti kohtuullisen lyhyitä matkoja?
Minä en ajaisi, jos ahtoputken liitos on irti imee vain likaista ilmaa moottoriin.
Ahtimen kautta mennyt puhdas ilma menee harakoille...
Avatar
pete1979
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 20.05.2016 21:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja pete1979 »

ejla kirjoitti:Yläpuolelta tutkittuna suhina tuntuisi tulevan turbon takaa jostain ilmanputsarin takapään alta...
Vaikea paikantaa äänenkin perusteella, koska kierroksia täytyy antaa n. 1500 r/min ennen kuin kunnon suhina alkaa.
Alapuolelle ei nyt pääse kun ei ole nosturi paikkaa.

Löytyisikö jotain turbon kaavioita, josta näkisi ilman kulkureitin ja mitkä komponentit siihen kuuluvat?
Olisi helpompi seurata mahdollista vuotopaikkaa.

Vikavalo ei siis syty tässä vaiheessa, joten kysymys onkin onko vahingollista ajaa autolla nätisti kohtuullisen lyhyitä matkoja?

Tuli mieleen tosta paikasta mistä "suhina" kuuluu ettei tulis pakosarjasta? Silloin kyllä äänetkin kovat :problem: Kyllä sillä voi ajaa sievästi koska siellä ahtoputkistossa on ylipaine (aina turbotiisselissä) ja paine tulee ulospäin eikä sisään eli ei pitäs vetää "roskia" sisään moottoriin.
Mercedes-Benz E S211 280CDI -05, Audi A4 1.9 TDI -99 avant, Audi A4 1.9 TDI -98, Mercedes-Benz E 270CDI A S210 -00, Audi A4 2.6 V6 -95, VW golf 1.9 PD -02 (piristetty), Peugeot 306 1.9 TD -98 (piristetty), Toyota camry 2.0 -89, Toyota carina 2.0 TD (piristetty), Toyota carina e 2.0 -94, Nissan primera 2.0 -94, Nissan primera 1.6 -94, Mercedes-Benz W124 250D -87 ja ainakin 15 ex
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1239
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

pete1979 kirjoitti:
ejla kirjoitti:Yläpuolelta tutkittuna suhina tuntuisi tulevan turbon takaa jostain ilmanputsarin takapään alta...
Vaikea paikantaa äänenkin perusteella, koska kierroksia täytyy antaa n. 1500 r/min ennen kuin kunnon suhina alkaa.
Alapuolelle ei nyt pääse kun ei ole nosturi paikkaa.

Löytyisikö jotain turbon kaavioita, josta näkisi ilman kulkureitin ja mitkä komponentit siihen kuuluvat?
Olisi helpompi seurata mahdollista vuotopaikkaa.

Vikavalo ei siis syty tässä vaiheessa, joten kysymys onkin onko vahingollista ajaa autolla nätisti kohtuullisen lyhyitä matkoja?

Tuli mieleen tosta paikasta mistä "suhina" kuuluu ettei tulis pakosarjasta? Silloin kyllä äänetkin kovat :problem: Kyllä sillä voi ajaa sievästi koska siellä ahtoputkistossa on ylipaine (aina turbotiisselissä) ja paine tulee ulospäin eikä sisään eli ei pitäs vetää "roskia" sisään moottoriin.
...Ellei putki ole kokonaan irti (ei lainkaan ahtoja).

Toki jos katti tukossa ja ääni tulee pakosarjasta, eri juttu. Tällöin ahtoja olisi kuitenkin.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

No joo... katalysattori on tukossa, selvisi tarkemmissa tutkimuksissa. Turbo ei tästä syystä ote kierroksia.
Uusi maksaa maltaita, kuten tunnettua... romulasta löytyisi "vähän käytettyjä", 200 - 400.000 ajettuja.
Kysymys onkin, ovatko CDI mallien katit yhteensopivia.
Olisi tiedossa W203 220 CDI -03 katalysaattori joka näyttäisi kuvassa samanlaiselta.
Tosin 380.000 km mukana kulkenut.
Mahtaako käydä - ja kannattaako tuollainen ostaa?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Emmää ny tiedä kuka mieltää ja minkä maltaiksi, mutta itse laittaisin mielummin uutta: KLIKS
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
pete1979
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 20.05.2016 21:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja pete1979 »

Halvin ratkaisu olis varmaan tyhjentää katalysaattori/t kun menee pakokaasutestistä läpi ilmankin jos muuten tekniikka kunnossa.
Mercedes-Benz E S211 280CDI -05, Audi A4 1.9 TDI -99 avant, Audi A4 1.9 TDI -98, Mercedes-Benz E 270CDI A S210 -00, Audi A4 2.6 V6 -95, VW golf 1.9 PD -02 (piristetty), Peugeot 306 1.9 TD -98 (piristetty), Toyota camry 2.0 -89, Toyota carina 2.0 TD (piristetty), Toyota carina e 2.0 -94, Nissan primera 2.0 -94, Nissan primera 1.6 -94, Mercedes-Benz W124 250D -87 ja ainakin 15 ex
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Tuo on kyllä edullinen, mutta väärä osa.
Pitää olla keskellä autoa oleva.
Käytettynä löytyis 150 euroa: http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W203-27 ... SwEeFVEU4c" onclick="window.open(this.href);return false;

Uusiakin löytyy varsin edullisesti.
Tämä taitaa olla sieltä halvimmasta päästä:
http://www.ebay.de/itm/ERNST-Katalysato ... #vi-ilComp" onclick="window.open(this.href);return false;
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja sonikki »

http://www.ebay.de/itm/KATALYSATOR-KAT- ... Swu1VW5qNH" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja kyllä nuo myyjät on useimmiten lähettänyt tuotteen suomeen, vaikka ei olisi mainittukaan kohteen dessussa :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Tilasin juuri Saksasta... 182.80 eur kuluineen.
Samalla tilasin Sitikan C5 II 2.0 SX -05 Jakopään remmisarjan + vesipumpun (SKF). Ei ollut sekään hinnan kiroissa, n. 130 eur. (alle puolen hinnan)

http://www.ebay.de/itm/KATALYSATOR-KAT- ... 0655959299" onclick="window.open(this.href);return false;?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

No nyt se piru myrkyn lykkäs... :crazy:
Verstaalla heittivät uuden katin alle ja kaveri haki auton lainaksi.
Soiteli sitten, että ei se kulje niinkuin ennen - laiskasti kiihtyy. Ajoa tuli n. 250 km.
Kävin itse sitten koikalla ja totesin, että pihinää kuuluu edelleenkin ja vedot poissa.
Tarkistin vikakoodit ja herjasi ilmamäärämittaria. Tilasin heti uuden ja vein auton takaisin verstaalle.
Totesivat sitten, että uusi katti alkaa olla tukossa, siis 250 km ajon jälkeen!
Kertoivat jotain juttua, että tukkoa oli takaputkessa. Olivat jättäneet takaputken pois ja kehottivat polttamaan katin puhtaaksi.
Vaihdoin LMM:n ja kävin n. 30 km lenkin 3000 r/min kierroksilla.
Ei mitään vaikutusta. Veto yhtä huonoa kuin ennenkin ja suhisee katin liitoksesta (siis ilman takaputkea).
Sitten tuli ilmamäärämittarin vikakoodikin takaisin... nollauksen jälkeen palaa heti kun antaa kierroksia vähän reippaammin.
Ihmetteln vähän, kuinka katti voi tukkeutua 250 km ajon jälkeen?
Voiko tukkeutunut takaputki aiheuttaa sellaista?
Tuhoaako joku LMM:n vai onko vikakoodi jostakin muusta asiasta johtuva seuraus?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Imm vikakoodi todennäkösesri tulee liian alhaisesta ilmamäärästä. Liian alhainen ilmamäärä taas tulee siitä ettei koneen läpi mene ilmaa mikä johtuu siitä että siellä on tulppa turbon jälkeen. Pelasiko se katin vaihdon jälkeen normaalisti? Oletko ajanut ilman kattia?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

En ole ajanut ilman kattia, mutta verstaan kaveri oli ainakin kaasutellut ilman kattia ja todennut, että turbon paineet nousee...
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Katsoin autocom testerillä Live-dataa ja hokasin, että EGR venttiilin arvo oli 3% eikä muuttunut mihinkään suuntaan vaikka hiukan ryntäytti kierroksia sinne 3000 johon se vikatilassa menee.
Voisiko ongelmat olla sieltä suunnalta lähtöisin?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 270cdi -03 Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja ejla »

Katsoin tuon uuden katin ja oli pahasti tukossa.
Leikkasin etupäästä purkin poikki ja puhdistin n. 2mm kerroksen nokea. Lähti levyinä pois.
Sitten erilaisia puhdistus juttuja ja nyt näkyy lampun valo läpi varsin hyvin.
Tuolla katilla oli siis ajettu n. 250 km!
Kierroksilla tulee ilmamassa anturin vikakoodi (nyt siis ilman kattiakin).
LMM on uusittu, joten pitäisi olla toimiva.
Voiko esim. EGR aiheuttaa katin pikaisen nokeutumisen?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Vastaa Viestiin