R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Öljyvuoto jossain otsikon maisemissa. Olisiko hyviä vihjeitä onko tuolla suunnalla joku komponentti tai osa joka on herkkä vuotelemaan? Moottoriöljyjä vaihtaessa huomasin tuon alla käydessä, että aika kosteaa on. Kuitenkin niin ahdasta, että oikein ei nähnyt mistä vuotaa. Voi tulla jopa nokka-akselin päästä tai venakopan tiivisteestä. Jokatapauksessa ohjaustehostimen pumpussa on kosteaa, niin arvelisin että ei välttämättä olisi ilmastoinnin kompura, joka tietty myös kostea. Ilmastoinnin kompura on epäilyksen alla, koska taannoin korjaamolla sanottiin, että se vuotaa öljyä. Ei kuitenkaan oikein mielestäni sille vaikuttanut, vaan näyttäisi tulevan ylempää...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja pazo »

M119 ohjaustehostimen letkunpätkä öljysäiliösta pumppuun kovettuu vanhemmiten ja alkaa usein vuotaa. Kuvauksesi sopii hyvin tuohon varsin yleiseen ja helposti korjattavaan vikaan. Letkusiteiden kiristäminen vähentää vuotoa, mutta harvoin lopettaa sen kokonaan.

http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... se_TSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (englanninkielinen)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja atlas »

Komppaan edellistä koska tuli samanlainen kanssa vastaan että tehostin vuotaisi mutta kun imusarja läpän kanssa tein remppaa niin pisti silmään tämä letku siellä..on hankalassa paikassa ja jos oikein sen vaihtaa niin purattaa paljon eli siitä vaan notkeaa letkua taivutellen paikalleen...siis m119 koneisessa.
Toisekseen maku aistia ja väri millaista neste on...se olisi paras keino nyt edetä.
Kompura vuotoon en usko...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Kiitokset vinkeistä. M119 konehan tässä on, unohtui mainita. Tehostimessa kai on ATF:ät eli punaista öljyä. Täytyypä kohta mennä tutkimaan, voisi jotain nähdäkin kun aurinko paistelee. Pazon laittama kuva letkunpätkästä alkaa näyttää jo ns. "hintansa haukkuneelta".
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja pazo »

Letkun vaihto ei minusta "purata paljoa". Öljyt pois ja säiliö irti (torx hylsy). Letkun ylempi muhvi pois (12mm kuusiokolo). Tilaa klemmareihin saa purkamalla vas. jakajan muoviherpakkeet ja kannen. Perfektionisti vaihtaa itse putken lisäksi tiivisteet säiliöön ja muhviin. Satavarmaahan ei ole, että sinulla on tämä vuotokohta, mutta yleinen se joka tapauksessa on; moottorisi lienee 119.96, jota ei linkatussa huoltotiedotteessa mainita. Jos joudut lisäilemään tehostinöljyä ja vuoto on kuvaamasi kaltainen, letku on todennäköinen vuotokohta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Kävin tuossa kevyesti purkamassa jotta näkisi paremmin. Muovikannet ja virranjakaja pois, niin vähän paremmin näki. Pazon laittamassa kuvassa näkyvä rypytetty tehostimen pumpun "jalan" yli kulkeva johtosuoja on vahvassa mustassa oljytahnassa tuolta missä se kulkee kuvan alareunasta pois. Tuo pumpun jalka sieltä letkun tienoolta oli kirkkaana ja öljyinen. Mielestäni merkki siitä, että siinä sitä öljyä kulkee enemmän kun ei ole liisteröitynyt mustaksi tahnaksi niinkuin yleensä kauempana vuotokohdasta on. Ja kyllä se säiliön ja pumpun välinen letku oli öljyinen. Ihan päivänselväksi asia ei vielä tullut kun en tuon enempää purkanut. Näillä oireilla kuitenkin taidan sen letkun laittaa, ei tuo nyt niin iso homma ole. Paljonko muuten tehostimen säiliössä pitäisi olla öljyä? Mulla sitä oli noin kolmasosa säiliön mitasta. Samalla paljastui, että virranjakajassa oli kosteutta ja muutenkin huomasin että on parhaat päivänsä nähnyt. Sehän on eräs tämän koneen heikkouksia....
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Minulta löytyy kaksi hyväkuntoista virranjakajankantta, Boschin valmistamia, käytettyjä siis. Toimivat moitteettomasti, vaihdoin ne isomman huollon yhteydessä varmuuden vuoksi. HP 40€/kpl tai 70€ molemmat. Liikkuvat tarvittaessa H:ki-Vantaa alueella.
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja illinois »

Viime talvela vaihdoin kaikki ohjaustehostajalta lähtevät letkut ja oli kyllä aika ikävä savotta.
Juuri tuon nysän saaminen paikalleen sinne säiliön pohjaan oli aika kikkailua. Jalka omassa (M119.974) on hiukan eri näköinen.
Letku pitää olla justiin oikean kokoinen ja pituinen ja melko jäykkä uutena taitella.
Samalla kannattaa tsekata onko kovamuoviset alipaineletkut ehjät siinä kun ovat näkösällä ja niiden liitoskumiosat.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

vmoi73 kirjoitti:Minulta löytyy kaksi hyväkuntoista virranjakajankantta, Boschin valmistamia, käytettyjä siis. Toimivat moitteettomasti, vaihdoin ne isomman huollon yhteydessä varmuuden vuoksi. HP 40€/kpl tai 70€ molemmat. Liikkuvat tarvittaessa H:ki-Vantaa alueella.

Kiitos tarjouksesta. Saksanmaalta saa uudet Boschilaiset sen verta edullisesti etten viitsi näissä kulutusosissa alkaa käytettyjä laittamaan.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja pazo »

M119 tehostinpumppuja on erilaisia. Ehkä joissain niistä letkun vaihto on kikkailua, mutta minulla (tandempumppu) ei ollut mitenkään viheliäinen vaihtaa. Laitoin letkuun hieman silikonirasvaa, ennen kuin työnsin ja kiersin 12mm kuusiokoloavaimella muhvin säiliön pohjasta letkuun. Ensi yrittämällä letkunpätkä jäi liikaa mutkalle ja istui kehnosti, joten piti hieman viistää päitä. Vuoto oli samanlainen kuin B.Ewing tämän säikeen 1. viestissä kuvaa: "... oikein ei nähnyt mistä vuotaa ... näyttäisi tulevan ylempää...". Letkun vaihto lopetti öljyvuodon kokonaan. Harvinaisempia muita vuotokohtia toki on, jotka vaativat "ikäviä savottoja".
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Törmäsin nettiä asian tiimoilta selatessani tähän tandempummpu -termiin. Mitäs se tarkoittaa?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: R129 - öljyvuoto Tehostimen pummpu/AC kompura

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tandemissa on kaksipumppua peräkkäin eri toiminnoille...samassa pumpussa..yleensähän noissa on vain ohjaustehostimen pumppu mutta voi olla asd perien pumppuja ,tasonsäätöä...jne...yhdessä paketissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin