Vanne episodi saatu onnelliseen loppuun. Siitä teinkin oman tarinan. Oikeastaan olin enemmänkuin tyytyväinen, kun pesin tekemiselläni alueen autokorjaamot ja rengasliikkeet. Tein itse ja säästin, kuten niin monesti aikaisemminkin. Hermot tietty paskana.
Joskus miettinyt, että olisinkohan minä huono työntekijä autokorjaamossa, kun en kovin helpolla anna periksi ja yritän tehdä niin hyvää, kuin osaan. Tietty se osaaminen on rajallista.
Ratti on suorassa ja jumpsutus saatu pois. Pientä hienosäätöä mm jarrukilven asemointia ja nippuside pois vasemmasta vetarista (oli merkkinä) ja "häntä" läpsytti. Murhattujen lukkopulttien tilalle haettu uudet ihan merkkiliikkeestä, kun muualla ei ollut mutta "tilataan" tai oli jopa lukkopultti sarja. Tätä ei kestänyt. Etupäässä saattaisi olla jotain pientä, mutta raidetangon päät on kunnossa niin en oikein osaa paikallistaa. Alapallot ok niin ajattelin, että katsellaan, jos alkaa kiinnostamaan mutta myös myyntiä olen vakavasti suunnitellut, ei vain ole autolle käyttöä + vakuutukset maksaa.
Takapään remontin osat maksoi kaikkine aineineen 567€ ja siihen on lisätty tälvella vaihdetut takajouset ja iskarit.
Kaikki muut osat uusia, paitsi taka olkavarret, taka navat ja jarrukilvet. Nämä ostin yhdessä nipussa 50€ täältä foorumin kautta. Navat tosin tehtiin toistamiseen mutta seuraavat sain hyväveli sopimuksella ilmaiseksi.
vaihdettuja uusiaosia:
- takakelkan etukumit, takekelkan takakumit, ylimmäinen poikittaistukivarsi V/O, ylimmäinen pitkittäistukivarsi V/O, säätötanko V/O, alimmainen pitkittäistukivarsi V/O, narinahelat V/O, alatukivarren sisähela V/O, käsijarrukengät asennusosineen V/O, takapyörän laakerit V/O ja vetoakselin mutterit
Hiekkapuhallettu ja maalattu:
- Alatukivarret V/O, olkavarret V/O, pyörännavat osin V/O, jarrukilvet V/O
Hapossa puhdistettu ja maalattu:- Takakelkka, perän huohotin ja pakoputken kannatin 1kpl (2 kpl ei irronnut)
Tämä on sitten ihan turhaa puuhaa ja tästä pitäisi lisätä 80€ kustannuksiin.
Vaihdettu:- Peräöljyt, vetoakseleiden rasvat ja vaihdelaatikon öljyt + jarrunesteet
Virityksiä ja patentteja:- Bensapumpun asennus patenttinauhalla ja nippusiteillä, vaihdettu torxeja 6-kolo ruuveihin, kumilätkiä pakoputken lämpösuojiin
Osat oli Mapcoa ja Lemföderiä, Peräöljyt Teboili 80W90hypoid gl5, vaihdelaatikkoon Valvolinen Max Life ATF dex II/III, kotelosuoja Tectyl, ja massat bitemasta (huonoa kuivumaan vaikka 48h pitäisi olla kosketus kuiva, ei ole, joten älä osta), rasvat oli teboil jotain universaalia laakerirasvaa ja kaikkeen käyvvä oikein hyvää.
Lisäksi meni ruosteenirroitus öljyä LPS, CRC, WD44, ja Rost Offia, pari purkkia jarrunpuhdistus spräytä eli break cleania ja asetonia, 3 purkkia Rost Off primeria ja 4 purkkia mustaa spräytä ja yksi purkki kiiltävää spräy lakkaa. Lisäksi jarrupaloihin kuuluvaa smörjee, kun laittelin satulat takaisin.
Torx-avaimia T40,T45,T50 jaT55 ja sitten se E16 Torx hylsy, 14mm kuusio avain öljytulppiin ja 7mm-22mm hylsyjä ja lenkki-, piippu- ja kiintoavaimia, kuusiokoloavainsarja, muutama lattapää ruuvari, vasara, poistinpuikkosarja, kaasutoho ja 125mm rälläkkä 2 x 1mm katkaisu- ja 1 x hiomalaikkoineen.
Nostelu hallitunkilla ja 2 kpl asennuspukkeja ja yksi pullotunkki apu työkaluksi.
Lisäksi hitsattiin ja tarvittiin prässiä ja sorvia.
Läpimenoaika oli yli 1/2 vuotta, josta auto pukeilla 2 kk ja työtunteja varmaan jotain 60-80h.
Eli aika paljon pitää olla tauhkaa ja aikaa tai sitten kätevämpi monttööri.
Ruosteen nujertamisesta en tässä yhteydessä jaksa tiedottaa mutta kyllä siihenkin 15-20h meni aikaa + tietysti vuorokausien kuivuminen. Ruosteen hoidon kustannukset sellaiset 60€ maaleineen. Sitähän ei paljoa kulu, kun rajaa teipillä.
Eiköhän tämä ollut sitten tässä. Saattaa olla, että esiinnyn jollain aliaksella tuolla kilpailevila foorumeilla lähitulevaisuudessa.
Ei siitä uutta tullut mutta rumempiakin tuolla liikkuu. Tälläkin varmaan joku muu, kuin minä

.