Avataanpa tännekin vähän tarinaa tästä mun Japanin ostoksesta. Naapuriin tulikin sama asia jo kirjoitettua omaan threadiin, mutta jospa tämä tätä kautta löytäisi Japanin tuonneista kiinnostuneet myös mallisarjarajojen ylitse. Aika yksinpuheluahan se on tuolla toistaiseksi ollut, mutta laitetaan nyt linkki kuitenkin jos jotakuta kiinnostaa seurata. Saman threadinhan saattais aloittaa tännekin, mutta mikään varsinainen projektihan tuo nyt ei kuitenkaan oo, eli saattais jäädä vähän yksitoikkoiseksi eikä näin ollen ainakaan tuolle 'Projektit' alueelle täällä foorumilla kuulu. Tässäpä tää nyt copy pastettuna ja se linkki naapuriin
TÄSSÄ. Pahoittelut, jos kirjoitusasu on vähän hassu, ehkä se hieman järkevöityisi jos tuolta naapurin puolelta lukee "aikajärjestyksessä." Tai sit se vaan johtuu kirjoittajasta...
Kyseessä siis 2002 mallinen W220 korinen 5,43 litraisella M113 koneella varustettu pitkä S55 AMG.
Aloitetaan viime keväästä. Olin jo hetken kaupitellut edellistä autoani, koska talouteen oli ilmestynyt toinenkin diesel auto. Japanin huutokauppoja oli tullut selattua mielenkiinnosta jo vuoden vaihteesta asti. Kun edellinen auto viimein vaihtoi omistajaa (eli kunhan myyjä jälleen ymmärsi pudottaa hinnan järjelliselle tasolle...) vapun jälkeen, pystyin keskittymään huutokauppoihin ihan tosissaan.
Jo aluksi oli selvää, että auto on koriltaan iso sedan ja valmistusmaa Saksa. Japanista ei juurikaan löydy dieseliä kuluttavia henkilöautoja (ja vielä vähemmän LHD:na) joten polttoainekin oli oikeastaan valittuna. Lisäksi tiedossa oli, että auton huutokauppa arvio on oltava vähintään 4.5/A ja kilometrit mahdollisimman paljon alle 50tkm.
Nämä faktat sisäistäneenä vilkaisin pankkitilille ja totesin, että rahat riittää w220 koriseen Mersuun tai E66 koriseen Bemariin. Lisäksi vaatimuslistalle merkittiin, että mersun on oltava joko S55 AMG tai S600. Bemari oli oltava 760iA tai erittäin pitkin hampain 750iA. Pitkä akseliväli oli myös must have. Facelift olisi kummaltakin merkiltä iso plus merkki, mutta ne tuntuivat karkaavan budjetista. Varsinkin Mersuja arvostavat kohtuu korkealle, kun facelift malleissa näissä S55 ja S600 autoissa on ahtimet.
No, hintakatto tiedostaen alettiin lyömään "löysää tarjousta sisään" yhdestä sun toisesta autosta. Monta mielenkiintoista meni sivusuun, mutta mieleen painuvin taisi olla 12tkm ajettu S600 joka meni sitten kaupan yli tuplat suuremmalla tarjouksella, kuin mitä itse olin tarjonnut.
Keskiviikkona 11.5. bongasin listoilta tämän kertomuksen S55:n joka menisi vasaran alle perjantaina 13.5. Auto olisi 36tkm ajettu ja arvostelu 4.5/A.
Pöytäkirjaan merkitty seuraavat poikkeamat:
- Naarmu takalokasuojassa, vasen
- Naarmu takaovessa, vasen
- Lommo etuovessa, vasen
- Kiveniskemä tuulilasissa
- Lommo etuovessa, oikea
Lisäksi pöytäkirjassa oli maininta öljytahroista konehuoneessa.
Tässä kuvat, joiden perusteella tein tarjouksen:
Varustelista tuli myös tarkistettua:
Koodi: Valitse kaikki
Ident. number (FIN) WDB2201731A266042
VIN WDB2201731A266042
Baumuster 220173
Sales name S 55 AMG
Permanent link http://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check?su=_gx62oy
Order number 0 1 239 00434 (Destination: Branch Ulm)
Delivery date 13 11 2001
PAINT1 960U ALABASTER WHITE - NON METALLIC
Interior color 231A LEATHER BLACK
Engine 113986 60 033296
Gearbox 722636 03 306566
General data for model code 220173
Baumuster Модель Платформа Модель Двигатель КП Кол-во дверей Date From Date To
220173 S-class W220 S55 L AMG Бензин
113.986 АКП
722.636
4
SA codes
Parameter Value
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
223 REAR BACK REST ADJUSTMENT AND HEAD RESTRAINTS, ELE
230A LEATHER, 2-COLOR
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
231A LEATHER BLACK
239L ULM BRANCH
247 SEAT ADJUSTMENT ELEC. ALSO OPERABLE FROM REAR
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
402 COMFORT REAR SEATS WITH VENTILATION AND SEAT HEATE
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
405 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
487 ABC SUSPENSION (ACTIVE BODY CONTROL)
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
582 AIR CONDITIONER IN THE REAR
596 HEAT INSULATING+IR REFLECTG.SAFETY GLASS ALL-ROUND
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
612 HEADLAMP-XENON R.H.TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
733 WOOD VERSION CHEST NUT
753 RADIO MB AUDIO 10 CC WITH VK/RDS
772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT
774 SHELL MODIFICATION FOR AMG-WHEELS
792 AMG-WHEELS 8X18 SQUEEZE-IN DEPTH 31 235/40 (S210)
802 AEJ 01/1/X
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
883 POWER CLOSING SYSTEM
889 KEYLESS - GO
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EU4 TECHNOLOGY (EURO 4)
960U ALABASTER WHITE - NON METALLIC
985 REG.DOC. AND COC DOC. EU4 TECHNOLOGY
M113 V8-GASOLINE ENGINE M113
Eipä tuosta nyt mitään kummallisuuksia löytynyt, mutta ABC alusta ja Keyless-Go kuullostivat kiinnostavilta. Se tuosta nyt kuitenkin kävi ilmi, että saksavarusteinen tuo on joskus ollut. Japanin rekisteriotteesta näkee myös, että auto on rekisteröity Japaniin noin vuoden ikäisenä. Näitä puoltaa myös aftermarket navi/soitin ja facelift valot. Näillä saatu valokuvio oikeaksi ja megahertsit oikealle alueelle.
No se perjantai koitti ja hieman ennen kotimaista lounasaikaa pärähti käyttämälläni sivustolla tämän kyseisen auton kohdalle maininta WON ja vielä monta sataa (€) pienemmällä hinnalla, kuin mitä olin laittanut maksimi tarjouksekseni.. Olin palannut Mercedes kantaan. Tai no, toisaalta tallissa on seisoskellut toista kymmentä vuotta jo tuo W123 lang vaikka "käyttöauton" merkki onkin vaihdellut sinne ja tänne.
Viikko tästä eteenpäin, maksettuani auton rahteineen ja huutokauppa agentin palkkioineen sain autosta vielä muutamat kuvat ennen sen laivaamista:
Noin viikko näiden kuvien vastaanottamisen jälkeen oli tiedossa auton laivaamiseen liittyvät faktat ja odotus voi alkaa. Auto ajettiin Nagoyassa W&W:n Tijuca nimiseen alukseen 7.6. jolla se matkaisi Panaman kautta Amerikan kummatkin rannat kiertäen Eurooppaan. 25.7. se pudotettiin Bremerhaveniin josta matka jatkui pienemmällä UECC:n Auto Bank aluksella 29.7. Hankoa kohti. 4.8. auto rantautui Suomeen.
Näin jälkeen päin voi ihmetellä, että menipä se kesä nopeesti
marinetraffic.com ja
W&W:n Track & Trace sivustoja päivitellen.

Kyseisten laivojen aikataulutkin olivat tarkassa syynissä. Tällä kertaa suomeen rantautuminen tapahtui kuitenkin juuri sillä päivämäärällä, kun mikä kesäkuun alussa oli arvio.
Töiden puolesta pääsin sitten vasta 12.8. hakemaan autoa Hangosta.
Koitettiin heti kahdeksan jälkeen olla paikalla, jotta kotimatka voisi alkaa mahdollisimman pian. Tullit ja alvit kun oli maksettu sain huolitsijalta auton avaimen ja toiveikkaana asetin sen virtalukkoon kääntääkseni avaimesta auton käyntiin siinä kuitenkaan onnistumatta. Akku oli aivan kuiva, 15min lataus kaapeleilla ja passatilla eivät vaikuttaneet mihinkään. Huolitsijalta sain kuitenkin boosterin lainaan jonka avulla ässä saatiin käyntiin. Boosteria palauttaessani mua vinkattiin ajamaan akkukaupoille TM-Autoserviceen jossa vanhempi isäntä asentikin akun kaupan päällisiksi. Tankki täyteen ja nokka kohti Pohjanmaata - toki parin mutkan kautta.
Joku polttimo sieltä oli ilmeisesti pimeä:
No ulkoinen tarkastelu - ja kun lopuksi sain ajotietokoneen vaihdettua Lontooksi - varmisti, että peilin vilkku ei toimi. Mystisesti se kuitenkin korjautui yhdellä yöllä Turussa.
Loppujen lopuksi kotiutusreissulla tuli mittariin jotain vajaa 600km ja lopputulemana sielä seisoo nyt hieman yli 36tkm.
Seuraavaksi suunnitteilla olisi pyöränkulmien säätö, umpioiden fixaus tai vaihto, keyless-go systeemin ehjäys ja tietty kaikkien nesteiden vaihto suodattimineen. Tällä hetkellä vaan painaa nuo maajussuli hommat päälle, joten aikataulu on seuraavan kuukauden kohtuu täynnä. Hoidellaan ennen lumia.
Kotiutumispäivältä kaverikuva kotipihasta morsiamen 535d:n kanssa.
Ehdin sitten kuitenkin poutien välissä käymään auton alla ja nappasin muutaman kuvankin. Vähän siellä jo tuo kotomarkille vievä 1km sora EK näkyy, mutta muuta ruskeeta ei tuntunut löytävän. (Ainakaan värisokea...) Pakoputken liitoslaippojen kiristyspultitkaan eivät nyt ainakaan enempää ole ruosteessa, kuin suomiautossa. Mutta olikos se niin, että ellei mersun tasauspyörästöstä tihku öljyä, niin sielä ei sitä ole? Jäi tarkistamatta sen osuvuus tähän korimalliin.
Sisältä sain myös napattua vesisateessa jonku kuvan. Siivoamatta se on koska rapakelit, mutta ajattelinkin että mukavampi kuvata autoa siinä kunnossa kuin se on.
Auton sain katsastettua 22.8. ja se läpäisikin tarkastuksen ilman ainuttakaan moitetta. Matkamittarin lukemaa kävi inssit vuorotellen ihmettelemässä.
Valojen kanssa kävi tällä kertaa niin, että nämä umpiot on ilmeisesti olleet Japanissa jo leikkuupöydällä. Kasattu ne oli silikonilla ja jollain korikitillä tmv. Myös liittimiä oli peukaloitu, mutta tämä liittynee pre-fl -> fl muutokseen? Päädyin sitten itse muuttamaan tuon valokuvion oikeanlaiseksi niinkin hienovaraisella työkalulla kuin smirkelillä hiomalla sitä polttimon "rajoitinlevyä" toisesta laidastaan. Noh, vaikka työmetodit eivät ehkä vastanneet kaikkia sääntöjä tai ohjeita, niin lopputulos sai kuitenkin kiitosta konttorilla. Olisivat päästäneet ehkä läpi suorallakin valokuviolla kun tuntuivat olevan kiinnostuineita vain E-merkinnöistä, mutta onpahan nyt virallinen.
Löin umpiot kasaan vanhoilla liimoilla (se korikitti tai mikälie oli elastista aina vaan) koska olin kuitenkin hieman skeptinen tuon valokuvion suhteen. Ostaisin sitten uudet ellei nämä kelpaa. No nyt kun kelpasivat niin ottanen ne vielä uudelleen käteen ja yritän kiillotta tuon keltaisen sävyn niistä pois ja kasataan sitten uusilla liimoilla. Josko kosteuskin pysyisi oikealla puolella umpiota.
Nythän tuon kanssa ei ole enää muuta "virallista" ohjelmassa, kuin veropäätöksen odottelu, maksaminen ja päätöksestä valittaminen ja kilpien nouto jossain näiden välimaastossa. Katsurin kanssa mallailtiinkin jo näitä pieniä (leveys ~300mm) kilpiä takaluukkuun. Ellei tuola nyt mitään suurta kulutuspiikkiä noille tule, niin tän tunnukseksi taitaa tulla NJA -alkuinen. Vähän kyllä mietin, että kun ei talvirengassettiä tai lokilämppäreitä tähän tarvita, niin pitäiskö se raha laittaa erikoiskilpeen.

Taitaa se kuitenkin jäädä unholaan.
Kuukauden verran taidan vielä tuolla ajella ja pökätään sit talliin talveksi.