w126 Etupuskurin kromit ja takalasin alalista

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

w126 Etupuskurin kromit ja takalasin alalista

Viesti Kirjoittaja M-man »

Mites on foorumilaiset, onko kellään tiedossa onko noissa w126 facelift USA-mallien puskurin kromien kiinnityksissä eroaja Euro-malleihin verrattuna ?Ainakin päällisinpuolin olen havainnut että USA-mallissa laitakappaleiden lokasuojanpuoleisissa päissä on ristipääpultilla muovin läpi kiinni.

Lähteekö se laitapalojen ja keskipalan liitokohtaa peittävä suojus liukumaan keskelle vai laitaan päin ? Vaikuttas olevan enempi sen keskiosan päällä joten vois olettaa että liukuu paremmin keskelle päin. Olen ytittänyt varovasti naputella vasaralla puupalikkaa apuna käyttäen keskelle päin mutta ei vain mene niin paljoa että sais näkyviin sen pultin kannan, joka sitoo keskipalan ja laitapalat siihen puskurin runkoon. Onko sen tarkoituskaan lähtä näin ?
Viimeksi muokannut M-man, Ti 02.11.2004 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Entäs miten on sen w126:sen takalasin alalistan laita.
Lähteekö pois kumitiivisteestä ilman lasin poistoa ?.

Vaikuttaa olevan se lista aika tiukassa kumissa, ei uskalla vetää kun ei ole varma onko tarkoitettu näin irroitettaman. Onko jippoja vai suosiollako lasia irroittamaan.
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

M-man kirjoitti:Entäs miten on sen w126:sen takalasin alalistan laita.
Lähteekö pois kumitiivisteestä ilman lasin poistoa ?.

Vaikuttaa olevan se lista aika tiukassa kumissa, ei uskalla vetää kun ei ole varma onko tarkoitettu näin irroitettaman. Onko jippoja vai suosiollako lasia irroittamaan.
Lista lähtee irti tiivisteestä, mutta yleensä se viottuu samalla ja paikoille laitto on miltei mahdotonta ilman talakasin irroitusta
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
sooppa
Mersumies
Mersumies

Re: w126 Etupuskurin kromit

Viesti Kirjoittaja sooppa »

vinkkinä vaan että ainakin euromallin w126 etupuskurin kulman kromipala maksaa n130e,muiden kromien hintaa en sitte enää kysynytkään.... :shock:
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

sooppa kirjoitti:vinkkinä vaan että ainakin euromallin w126 etupuskurin kulman kromipala maksaa n130e,muiden kromien hintaa en sitte enää kysynytkään.... :shock:
Saksan merkkiliikkeestä etukulmat ~50€, takakulmat ~80€, pikkupalat ~20€ ja keskipalat ~150€, kiinnikesetti etupuskuriin ~90€ ja takapuskimeen ~100€. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Niin onneksi mulla ne kromit on vielä ihan ehjät niin ei tarvi niitä ostaa. Ellen nyt sitten onnistu niitä jossain vaiheessa tuhoamaan. Kiinnikkeet toki laitan uudet. Entiset on niin ruosteiset ja pari meni poikki etc.

Koko tämä puskurin purku tuli vain tämä ruosteenestokäsittelyn yhteydessä ajankohtaiseksi. Tarkoitus oli vain purkaa ja katsoa pintojen kunto tuolta minne silmä ei näe.

Purussa vain tuli ongelmaksi kun niiden puskurin pää- ja keskikappaleiden liitospultit alkoivat pyöriin tyhjää. Tarkoitus oli porata kannat pois vastakkaiselta puolen mutta esteeksi tuli se liitoskohdan peitelevy, joka ei suostunut liukuun tarpeeksi sivuun. Ilmeisesti tämä liitospultti puristi kromeja vielä niin tiukassa ettei tuo liitoskappale vain liukunu edestä pois. No minä taivutin vähän sieltä puskurin takaa sen peitelevyn väkäsiä ja varovasti taivutin sitä peitelevyä kunnes poralla pääsi poraan pultin pois. Kovaa metallia oli, yksi poran terä katkesi ja hikeä virtas vuolaasti, mutta irti pultit lopulta lähti.

No nyt tilanne on se että kromit on siinä pusurissa paikoillaan edelleen. Se keskikpl tuntuu olevan eniten irti muttei lähde pois kun niiden kulmakpl:den alla on keskikpl:een kielake joka estää lähtemisen. Ne kulmakpl:eet ei puolestaan taas lähde kun ne ovat jotenkin sen puskurin "runkopalkin" takana ja tämä palkki kun ei suostu lähteen siitä puskurin ulkoosasta irti.
Mikä neuvoksi nyt ???

Miten toi puskurin "runkopalkki" lähtee irti tuosta puskurin ulko-osasta ?

Tuolla Pasi M.n projektikuvissa oli tuo palkki irti kun hän oli vaihtanut sen murtuneen tuen. Mulla menee kans yksi tuki uusiksi. Oli alumiininen tuki vähän hapettunut ja sitä puhtaaksi harjatessa paljastui halkeama. Kohta olis menny varmaan poikki ... ensi vuoden katsastuksen iskaritestissä viimeistään.
sooppa
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Saksan merkkiliikkeestä etukulmat ~50€, takakulmat ~80€, pikkupalat ~20€ ja keskipalat ~150€, kiinnikesetti etupuskuriin ~90€ ja takapuskimeen ~100€. :)

niinpä,saksassa jotkut osat on halvempia mutta moniko pystyy niitä sieltä ostamaa? :lol:
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

M-man kirjoitti:Miten toi puskurin "runkopalkki" lähtee irti tuosta puskurin ulko-osasta ?
Kaikki kolme osaa (kromit, ulkomuovi ja runko) ovat kiinni toisissaan niillä "hämähäkeillä" ja pulteilla. Siis siinä ulkomuovissa + kromeissa on sellaiset neliskanttiset kolot, joihin nuo "hämähäkit" leviää ja pultit tulee rungon ala/sisäpuolelta rei'istä läpi kiinni niihin "hämähäkkeihin". Voisko tän vielä vaikeammin selittää. :lol: Jokatapauksessa ovat yleensä ruostuneet niin prkleesti, ettei niitä ilman rälläkkää saa auki. Ja kiinnityspultit ovat semmosia, jossa on noin 10-15mm paksua kierteetöntä osaa ja loppupätkä ohuempaa kierteellistä osaa, eli tähän malliin. Noita "hämähäkkejä" ainakin saa kuuleman mukaan kilotavarana Würthiltä?, Vehossa pyytävät varmaan 5€ / kipale...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eli onko ne kromit jotenkin kiinni vielä runko-osassa vaikka kaikki pultit puskurin takaa onkin irroitettu ?.

Minä luulin että nuo "hämähäkit" (=tuossa projektikuvassasi ylhäällä oikealla
olevat mutterit (10 kpl vaikka mulla niitä on/oli 11kpl)) ovat kiinni vain kromiosan neliöreissä ja se pulttiosa vain sitoo rungon ja ulko-osan ja kromiosan yhteen kun se menee rungon ja ulko-osan läpi.

Pitää vielä illalla tutkia kotipajalla kun töistä ja asioilta kotia päästään.

Tämmöistä se on vahojen autojen kanssa ... usein yksinkertaiseltakin näytttävä homma venyy usean päivän projektiksi kun eteen tulee ennalta arvaamattomia ongelmia. Onneksi tällä iällä on jo oppinut ettei se ole niin päivän päälle.
M-man
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Seuraavaampa päivään jäi se puskurien ihmettely.

No eilen illalla sitten selvis mistä kiikasti. Olivat yhdellä pultilla vielä sieltä puskurin rungon päistä kiinni. En ollut irroittanut niitä päässä olevia alumiinisia tukitankoja niin en huomannut pulttien kantoja niiden takaa.

Vähän tuo Pasi M.:n projektikuva, jossa tukitanko kiinnitetty runko-osaan ennen paikalleenpanoa, hämäsi. Vai onko ettei Euro-mallissa ole kiinnityspulttia tuon tangon takana ja voi tukitangot kiinnittää ennen kromien paikalleen panoa ?

Jenkkimallissa pitää näköjään olla runko-osa, kromi ja ulko-osa nipussaan ennen tukitankojen kiinnitystä. Ja vastaavasti pitää tukitangot irroitaa että saa kromit irti kuten on tarkoitettu.

Minä sain kyllä se keskiosan kromin pois kun käänsin takaa toisesta päästä niitä hakasia. Näin sain keskiosan toisen pään nostettua ja liuutettua eteenpäin pois kolosta. Sitten vain vähän vedin sivusuunnassa että pääsee toisesta päästä keskiosan kielake sieltä kulmapalan alta ja hopla keskikromi oli käsissä. Sitten koetin sormella sieltä kulmapalan alta ja älähän mitä sieltä tuntui kuin ois ollut mutterin kantaa. No pähkäilin sitten että pitää olla niiden tukirautojen takana pultti. Ei muuta kuin tuet irti. Tosin kaikki neljä kannakkeiden kiinnitysmutteria piti särkeä "mutterinraiskaajalla" olivat niin jumissa. Ja sieltähän ne pultit paljastui. Ei muuta kuin irti niin jopas lähti siististi runko-osa erilleen ja samoin kromien kulmaosat.

Pientä patinaa oli takana sisäpinnalla. Pitää hioa ja maalata.

En tiedä oisko vaseliini vai ruostesuoja-aine vielä laitettava sinne sisäpinnalle?
timo230e
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Olen laittanut itse samanlaisiin paikkoihin kotelon suojaa. Tuntuu ottavan ja pysyvän kiinni paremmin kuin paksummat massat. Mun pitäis vaihtaa kardaani kotelon päällä olevan ilma suuttimen vaijeri. Näyttää olevan pahassa paikassa. Joutuukohan purkamaan paljonkin.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

timo230e kirjoitti:Mun pitäis vaihtaa kardaani kotelon päällä olevan ilma suuttimen vaijeri. Näyttää olevan pahassa paikassa. Joutuukohan purkamaan paljonkin.
Vähän vaihdekepistä taaksepäin keskikonsolin puun alla on vaijerissa liitos, mutta se nyt ei paljoa auta, jos vika on siellä ilmasuuttimen päässä. Päästäkseen vaijeriin käsiksi joutuu irrottaan keskikonsolin + kojelaudan puut, radion, tuhkakupin etc... Itse konsoli on muistaakseni neljällä ruuvilla kojelaudan päästä ja yhdella ruuvilla verhoilumaton alta kiinni. Joka tapauksessa tunnin pari sen kanssa joutuu puljaamaan. :P Jos vaijeri on pelkästään löystynyt / venynyt, kantsii varmaan ensin koittaa säätää sitä radion alla olevasta vaijerin kiinnityskohdasta.
timo230e
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Ai siellä on liitos, se vois helpottaa vaihtoa. Rautalangan näköinen vaijeri on mennyt poikki takapenkille tulevan ilmasuuttimen säätimestä. Stereoiden alla oli uskomaton määrä piuhoja ja ne on estänyt vivun liikkumisen. Joku on yrittänyt saada suuttimesta ilmaa vaikka väkisin. Mulla se ei ole toiminut koskaan mutta olen päättänyt korjata sen.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin