Paawo kakkonen - OM648
Re: Paawo kakkonen - OM648
Kyllä se venyy näissäkin, entiseen kulkineeseen vaihettiin kaikki jakopään romut ja ajoitus oli jo reippaasti muuttunut.
Vee koneen ominaisuuksia.
Vee koneen ominaisuuksia.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Paawo kakkonen - OM648
Onkohan kuinka arvokas remontti ja millä kilometreillä? Tekee vain kovasti mieli kasi dieseliä
Re: Paawo kakkonen - OM648
En muista hintaa, tuli paljon muutakin samalla, n.300tkm.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Enpä sitten kuitenkaan malttanut olla naplaamatta ML,n ohjelmaa.
Mittauspaikka sama, vaihde 4, kuten entisessäkin mittauksessa.
On vertailukelpoiset keskenään, kuten kaikkiin muihinkin minun mitauksiini.
Muutokset edelliseen.
Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Kitkarenkaat (hiukan sortavat, mutta se pyöristää vaan alaspäin tulosta)
Koska syöttöjäkin on lisätty noin 10%, niin ahtojakin nostettu, max 1,9bar.
Noin 455hp/1100nm lähti.
Taitaa olla jo liikaakin vakioahtimille, kyllä tämä nyt saa olla tässä, kunnes saan ne uudet ahtimet.
Mutta tämä moottori yllättää - positiivisesti, sitä ei monesti ole käynyt.
Kyseessä on siis käytännössä vakio moottori vielä.
Enpä sitten kuitenkaan malttanut olla naplaamatta ML,n ohjelmaa.
Mittauspaikka sama, vaihde 4, kuten entisessäkin mittauksessa.
On vertailukelpoiset keskenään, kuten kaikkiin muihinkin minun mitauksiini.
Muutokset edelliseen.
Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Kitkarenkaat (hiukan sortavat, mutta se pyöristää vaan alaspäin tulosta)
Koska syöttöjäkin on lisätty noin 10%, niin ahtojakin nostettu, max 1,9bar.
Noin 455hp/1100nm lähti.
Taitaa olla jo liikaakin vakioahtimille, kyllä tämä nyt saa olla tässä, kunnes saan ne uudet ahtimet.
Mutta tämä moottori yllättää - positiivisesti, sitä ei monesti ole käynyt.
Kyseessä on siis käytännössä vakio moottori vielä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
mukavat lukemat noin niinku lähes vakioksi!
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Varmaan on pakopainetta sopivasti, kun tuntuu kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarjan tiiviste jo alkavan säksättämään.
Vaikka taitaa näissä olla sellainen vähän niinkuin tyyppivikanakin.
Varmaan on pakopainetta sopivasti, kun tuntuu kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarjan tiiviste jo alkavan säksättämään.
Vaikka taitaa näissä olla sellainen vähän niinkuin tyyppivikanakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
Saako tiedustella miksi noin?tuikku kirjoitti:.
Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Paawo kakkonen - OM648
Tupaavat sätkätelemään tehtaan jäljiltäkin olevissatuikku kirjoitti:.
Varmaan on pakopainetta sopivasti, kun tuntuu kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarjan tiiviste jo alkavan säksättämään.
Vaikka taitaa näissä olla sellainen vähän niinkuin tyyppivikanakin.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Paawo kakkonen - OM648
Kun luet viestiketjua hiukan viimeistä sivua enempi, voi arvailla mitä autolle jatkossa tapahtuu.barton kirjoitti:Saako tiedustella miksi noin?tuikku kirjoitti:.
Hiukkassuodattimet poistettu, katit paikoillaan.
Jos hommat jättäisi pelkän vakioauton ohjelmoinnin tasolle, ei niitä tarvitsisikaan poistaa varmaan tästäkään, kuten ei muistakaan (oikeista autoista).
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Joo, tarkoitus on vaihtaa osia ja koettaa saada hiukan vetojakin moottoriin.
Katit vaan nyt jäi, kun aikaaa oli rajallinen määrä ja pelkät hiukkaspöntöt helppo irroittaa.
Jospa ne ahtimet jo kohta tulisi, marraskuulle on vähän niinkuin jo sovittuna nosturipaikka, jossa sitten saan purettua ja kasattuakin rakkneen.
Joo, tarkoitus on vaihtaa osia ja koettaa saada hiukan vetojakin moottoriin.
Katit vaan nyt jäi, kun aikaaa oli rajallinen määrä ja pelkät hiukkaspöntöt helppo irroittaa.
Jospa ne ahtimet jo kohta tulisi, marraskuulle on vähän niinkuin jo sovittuna nosturipaikka, jossa sitten saan purettua ja kasattuakin rakkneen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
Ajattelin vaan, että tuohon poistojärjestykseen olisi ollut joku "mielenkiintoisempi" syy.
Re: Paawo kakkonen - OM648
Onnea paljon ja rikkoutuneita osia mahdollisimman vähän.
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
Re: Paawo kakkonen - OM648
Ihan laiskuus vaan.barton kirjoitti:Ajattelin vaan, että tuohon poistojärjestykseen olisi ollut joku "mielenkiintoisempi" syy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
Miten ML:n naplaaminen edistyy? Ootkos Tuikku sovitellut uusia ahtimia paikoilleen, olaan jo joulukuussa...
S211 320CDI -05
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Kyllä sillä on ajeltu vaan.
Ei ole ahtimetkaan tulleet vielä, on tainnu tekijä sairastella tässä välillä.
Ihmeesti tuo tekniikka on kestäny, pari kymppiä jo ajettu.
Kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarja supsuttelee, niinkuin ennenkin.
Kyllä sillä on ajeltu vaan.
Ei ole ahtimetkaan tulleet vielä, on tainnu tekijä sairastella tässä välillä.
Ihmeesti tuo tekniikka on kestäny, pari kymppiä jo ajettu.
Kovassa kiihdytyksessä toisen puolen pakosarja supsuttelee, niinkuin ennenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
No eiköhän tuolla selvitä talven liukkaat nykyisilläkin tehoilla. Keväällä sitten punnertaa tehoja reilummin oikein tosissaan.
S211 320CDI -05
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe 02.06.2006 17:23
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Paawo kakkonen - OM648
Tuli itseki siirryttyä bemuista mersuun ja alle eksyi - 07 W221 420 cdi, kymysys kuuluukin: onko näissä katti ja dpf erikseen eikä samassa pöntössä?
mitkä on järkevät tehot ottaa irti katit paikallaan?
Haaveena itsellä olisi +1000nm
mitkä on järkevät tehot ottaa irti katit paikallaan?
Haaveena itsellä olisi +1000nm
W219 CLS63 AMG - 07
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Erikseen, katit lähempänä moottoria, hiukkassuodattimet sitten.
Noin 450hv/1100nm
Erikseen, katit lähempänä moottoria, hiukkassuodattimet sitten.
Noin 450hv/1100nm
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Ahtimet tulikin jo jonkun aikaa sitten.
Itse keksimäni, normi setti, billet kompura + amg turbiini.
Pitäis hyvin riittää.
Eemelin kun saan liikenteeseen, niin voisipa vaikka ML,ä alkaa jo hiukan purkamaan ja ahtimia mallailemaan.
Ahtimet tulikin jo jonkun aikaa sitten.
Itse keksimäni, normi setti, billet kompura + amg turbiini.
Pitäis hyvin riittää.
Eemelin kun saan liikenteeseen, niin voisipa vaikka ML,ä alkaa jo hiukan purkamaan ja ahtimia mallailemaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
Kuulin kautta rantain eräältä kyydissäsi olleelta kanakoirastajalta, että on sillä ML:llä päässy muista ohi ihan noilla aiemmillakin tehoilla kohtuu hyvin.tuikku kirjoitti:.
Ahtimet tulikin jo jonkun aikaa sitten.
Itse keksimäni, normi setti, billet kompura + amg turbiini.
Pitäis hyvin riittää.
Eemelin kun saan liikenteeseen, niin voisipa vaikka ML,ä alkaa jo hiukan purkamaan ja ahtimia mallailemaan.
[ http://i65.tinypic.com/10fosg2.jpg ]
Ilmeisesti kuitenkin nälkä kasvaa syödessä.
Tuleeko voimansiirtoon mitään vai katsotko sitten, kun jostain suunnalta rapsahtaa ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Vnt-ahdin ei nyt tule aivan perinteiselle paikallensa, syykin selviää, kunhan pakosarja alkaa hahmottumaan.
Vnt-ahtimen modauksen teki ProTurbo, normiviritys, amg-pakosiipi+billett kompura.
Isompi hukkaportillinen ahdin tulee pakosarjan alapuolelle, ahdinta ei ole vielä päätetty, mutta jotain garrett gt40, tai Holset 40 kokoluokka hybridiä ... , varmaan tulee samalta pajalta, kun vnt,kin. Kompuran koko on sikäli haastava, että max yhden kilon paineilla pitäisi päästä +500 ilman tuottoon.
Kompakti koko olisi myös plussaa, tulee normaalia enemmän putkia ja muutakin tavaraa haitolle.
Lopputuloksena pitäisi olla sarjaan ahdettu järjestelmä, jossa ahtopaineen säätö kuitenkin tapahtuu yhdellä vnt-ahtimella.
Petri/Raptec on luvannut hitsailla pakosarjahässäkän.
Ahtimien väliinkin haluaisin coolerin - mutta taistaa jäädä haaveeksi.
No, hommat on kuitenkin pantu jalalle.
Vnt-ahdin ei nyt tule aivan perinteiselle paikallensa, syykin selviää, kunhan pakosarja alkaa hahmottumaan.
Vnt-ahtimen modauksen teki ProTurbo, normiviritys, amg-pakosiipi+billett kompura.
Isompi hukkaportillinen ahdin tulee pakosarjan alapuolelle, ahdinta ei ole vielä päätetty, mutta jotain garrett gt40, tai Holset 40 kokoluokka hybridiä ... , varmaan tulee samalta pajalta, kun vnt,kin. Kompuran koko on sikäli haastava, että max yhden kilon paineilla pitäisi päästä +500 ilman tuottoon.
Kompakti koko olisi myös plussaa, tulee normaalia enemmän putkia ja muutakin tavaraa haitolle.
Lopputuloksena pitäisi olla sarjaan ahdettu järjestelmä, jossa ahtopaineen säätö kuitenkin tapahtuu yhdellä vnt-ahtimella.
Petri/Raptec on luvannut hitsailla pakosarjahässäkän.
Ahtimien väliinkin haluaisin coolerin - mutta taistaa jäädä haaveeksi.
No, hommat on kuitenkin pantu jalalle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
No joo, suurempi ahdinkin on tilattu, vnt ahtimen laipalle tehty jigi ja lähetetty.
Hukkaportteja tulee kolme, se on jalalla.
Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.
Mörkösuuttimethan tässä on jo, samoin iso pumppu ja cooleri.
Ruokintapuoli ok.
Voimansiirrossa laatikko, kardaani, perä on läpikäyty, Siekkisellä.
Samoin alusta, sekä jarrut, edessä nelimäntäiset.
"Testipenkki" on ainakin yritetty rakentaa tarkoitustaan vastaavaksi.
Itse moottorille en tarkoituksella tee mitään, haluan nähdä, mitä kestää ja mitä ei.
Sellainen hytinä varpaissa, että kierrokset särkee, ei niinkään teho.
Jos ja jos, tulee toimiva paketti, niin käyn sitten täällä läpi osat ja sarjaan ahtamisen periaatteen, niin jokaisella on halutessaan mahdollisuus ymmärtää, miksi juuri näin.
Jotta olisin tyytyväinen satsaukseen, täytyy teholuokan tulla ++500-600 väliin.
Käyttöominaisuuksista tinkimättä, toimivuus on ykkösasia, max teho tulee reilusti sen jälkeen.
Ahtoja pitää tulla siten, että kokoluokkana lopulta noin 3,5-4bar ahtopainetta.
Kokemukseni mukaan alle 3,5baarin ei viidestäsadasta tarvi haaveilla - voi siis olla, että vesiruiskutusta tarvitaan, neljälä baarilla ahtoilman lämpö muistaaksen lähes kolmesataa ennen cooleria, pahimmillaan.
Viiden sadan jälkeen lämpökuorma kasvaa hurjaa vauhtia, => tehonlisäyksestä tuleekin lämmön hallintaa.
No joo, suurempi ahdinkin on tilattu, vnt ahtimen laipalle tehty jigi ja lähetetty.
Hukkaportteja tulee kolme, se on jalalla.
Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.
Mörkösuuttimethan tässä on jo, samoin iso pumppu ja cooleri.
Ruokintapuoli ok.
Voimansiirrossa laatikko, kardaani, perä on läpikäyty, Siekkisellä.
Samoin alusta, sekä jarrut, edessä nelimäntäiset.
"Testipenkki" on ainakin yritetty rakentaa tarkoitustaan vastaavaksi.
Itse moottorille en tarkoituksella tee mitään, haluan nähdä, mitä kestää ja mitä ei.
Sellainen hytinä varpaissa, että kierrokset särkee, ei niinkään teho.
Jos ja jos, tulee toimiva paketti, niin käyn sitten täällä läpi osat ja sarjaan ahtamisen periaatteen, niin jokaisella on halutessaan mahdollisuus ymmärtää, miksi juuri näin.
Jotta olisin tyytyväinen satsaukseen, täytyy teholuokan tulla ++500-600 väliin.
Käyttöominaisuuksista tinkimättä, toimivuus on ykkösasia, max teho tulee reilusti sen jälkeen.
Ahtoja pitää tulla siten, että kokoluokkana lopulta noin 3,5-4bar ahtopainetta.
Kokemukseni mukaan alle 3,5baarin ei viidestäsadasta tarvi haaveilla - voi siis olla, että vesiruiskutusta tarvitaan, neljälä baarilla ahtoilman lämpö muistaaksen lähes kolmesataa ennen cooleria, pahimmillaan.
Viiden sadan jälkeen lämpökuorma kasvaa hurjaa vauhtia, => tehonlisäyksestä tuleekin lämmön hallintaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
tuikku kirjoitti:.
Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.
.
Tätä itsekin koittanut hakea, tai lähinnä oikean kokoista v-panta laippaa. 74mm on holsetin kompura lähdön laippa, siihen ei mene suoraan 2" eikä 2.25" v panta, joutuisi sorvaamaan. Jotkut verkkokaupat myy tuota lähtöä mutta 60mm suora putkilähtö, eikä sekään oikein käy.
ex.
s124 300tdt 606 gs6 hx40
w210 300dt
s210 320cdi
s123 300tdt
w123 300d
w201 2.5turbodiesel
volvo s60 T3 R-Design 2011
s204 200cdi facelift
volvo s60 2.4T AWD 2001
s124 300tdt 606 gs6 hx40
w210 300dt
s210 320cdi
s123 300tdt
w123 300d
w201 2.5turbodiesel
volvo s60 T3 R-Design 2011
s204 200cdi facelift
volvo s60 2.4T AWD 2001
Re: Paawo kakkonen - OM648
Tarvikemotti.com sieltä turbotarvikkeet ja siinähän se jo ensimmäisenä on.markkee kirjoitti:tuikku kirjoitti:.
Jostain pitäisi löytää 2,5" paksuseinämäisen putken 90 asteen käyrä, vnt,n ja Holsetin väliin.
Saisi tehdä jonkinlaisen v-pantaliitoksen siihen molempiin päihin , joka taas antaisi hiukan pelivaraa ahtimen paikan suhteen ja asennon.
.
Tätä itsekin koittanut hakea, tai lähinnä oikean kokoista v-panta laippaa. 74mm on holsetin kompura lähdön laippa, siihen ei mene suoraan 2" eikä 2.25" v panta, joutuisi sorvaamaan. Jotkut verkkokaupat myy tuota lähtöä mutta 60mm suora putkilähtö, eikä sekään oikein käy.
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Isompaa ahdinta odotellessa ajattelin venttiilien jouset vaihtaa jäykemmiksi.
Ajatuksena on luokkaa 3,5-4bar ahdot, joten leijumisilmiötä on odotettavissa, jos mitään ei tehdä.
Imusarjan kanaville en taida tehdä mitään.
Sama tarina alakerran stressilevylle,
Tehotavoite on sen verran maltillinen, enkä meinaa kierroksia juurikaan yli neljän tonnin päästää.
No, kyllä se tapansa näyttää.
Isompaa ahdinta odotellessa ajattelin venttiilien jouset vaihtaa jäykemmiksi.
Ajatuksena on luokkaa 3,5-4bar ahdot, joten leijumisilmiötä on odotettavissa, jos mitään ei tehdä.
Imusarjan kanaville en taida tehdä mitään.
Sama tarina alakerran stressilevylle,
Tehotavoite on sen verran maltillinen, enkä meinaa kierroksia juurikaan yli neljän tonnin päästää.
No, kyllä se tapansa näyttää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Nojjoo, tällaisella paketilla sitten lähdetään liikkeelle.
Petri lupasi tehdä pakosarjan, joten mulle ei taida itselle jäädä, kun paketin kasausta ja softan teko.
Jäykkien venttiilinjousien vaihto on aloitettu.
Nojjoo, tällaisella paketilla sitten lähdetään liikkeelle.
Petri lupasi tehdä pakosarjan, joten mulle ei taida itselle jäädä, kun paketin kasausta ja softan teko.
Jäykkien venttiilinjousien vaihto on aloitettu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Paawo kakkonen - OM648
Voihan morjes minkä kokoisia puhaltimia sinne on menossa
Saa tosiaan ollakin nestejäähy(jä) konehuoneessa, että tuommoisen föönin ilmamäärän saa viileäksi.
Tuskin jää ilmamäärästä kiinni tämän projektin tehotavoitteet. Ohjelma on varmasti haasteellinen kun on noin täysin erilaiset turbot valittu. Melkoisia taikoja saa tehdä ennen kuin noi toimii yhdessä ja samalta eculta ohjattuna.
Saa tosiaan ollakin nestejäähy(jä) konehuoneessa, että tuommoisen föönin ilmamäärän saa viileäksi.
Tuskin jää ilmamäärästä kiinni tämän projektin tehotavoitteet. Ohjelma on varmasti haasteellinen kun on noin täysin erilaiset turbot valittu. Melkoisia taikoja saa tehdä ennen kuin noi toimii yhdessä ja samalta eculta ohjattuna.
C30 AMG kanssa harrastelua
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
No, molemmat on Garretteja, hukkaportillinen aivan viimeisintä hottia.
Yksi keskeinen idea, tai ajatus tässä on, että eihän se vnt-ahdin tajua säätelevänsä hukkaportillisen ahtimen jo esipaineistamaa ilmaa.
Ylimääräinen vesicooleri tarvitaan, jotta vnt-ahdin ei vaan saa myös esilämmitettyä ilmaa, vaan kumenemista yritetään hallita jo ajoissa.
Iso ahdin tulee pelaamaan täysin "autonomisesti", ei tarvitse mitään ohjausta moottorinohjaukselta, vaan se säätelee itse itseään, mekaanisesti. Vnt-ahdinhan sitä osaltaan paimentaa ja erillinen hukkaportti varmistaa ja vahtii, ettei aivan laukalle nouse kovemmillakaan ahdoilla, vaan sen tekemä paine pysyy ja pidetään kurissa.
Haastettahan tässä varmaan on.
Täysin omaa suunnitteluahan tämä ei ole, ideaa on "varastettu" 550d bemarin ahtimien ohjauksesta, jota olen hiukan yrittänyt yksinkertaistaa.
Tätä kirjoitettaessa kaikki romppeet onkin jo siirtyneet Petrin/Raptecin huomaan, tulee huomattavasti parempaa jälkeä, kun mihin itse pystyisin .Keskityn sitten itse siihen, että saan sen hyvin toimimaan.
No, molemmat on Garretteja, hukkaportillinen aivan viimeisintä hottia.
Yksi keskeinen idea, tai ajatus tässä on, että eihän se vnt-ahdin tajua säätelevänsä hukkaportillisen ahtimen jo esipaineistamaa ilmaa.
Ylimääräinen vesicooleri tarvitaan, jotta vnt-ahdin ei vaan saa myös esilämmitettyä ilmaa, vaan kumenemista yritetään hallita jo ajoissa.
Iso ahdin tulee pelaamaan täysin "autonomisesti", ei tarvitse mitään ohjausta moottorinohjaukselta, vaan se säätelee itse itseään, mekaanisesti. Vnt-ahdinhan sitä osaltaan paimentaa ja erillinen hukkaportti varmistaa ja vahtii, ettei aivan laukalle nouse kovemmillakaan ahdoilla, vaan sen tekemä paine pysyy ja pidetään kurissa.
Haastettahan tässä varmaan on.
Täysin omaa suunnitteluahan tämä ei ole, ideaa on "varastettu" 550d bemarin ahtimien ohjauksesta, jota olen hiukan yrittänyt yksinkertaistaa.
Tätä kirjoitettaessa kaikki romppeet onkin jo siirtyneet Petrin/Raptecin huomaan, tulee huomattavasti parempaa jälkeä, kun mihin itse pystyisin .Keskityn sitten itse siihen, että saan sen hyvin toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Paawo kakkonen - OM648
Vesi-ilma jäähdytin on mielenkiintoinen kapistus, kuinka isoa nestetilavuutta / kennoa ajattelit jäähdyttimelle? Sellainen odottaa itselläkin asennusta ja ajattelin moottoripyörän tai vastaavan kokoluokan jäähdyttimiä kokeilla. Tuleeko ahtimien ohjaus pakopaineella?
Re: Paawo kakkonen - OM648
.
Ei ole suuri tilavuuksinen, ahtimien välissä.
Korkeinta painetta ohjaa vaan vnt-ahdin, ahtopaineohjaus, peiaate täysin sama, kun vakiossa.
Matalampaa painetta (suurempaa ahdinta), ohjataan ahtopaineen määrän suhteen, sekä pakopaineen myös avulla.
Se on vähän monimutkainen ajatusmaailma, lisäksi en kaikkea halua nyt kertoa, ainakaan vielä.
Ei ole suuri tilavuuksinen, ahtimien välissä.
Korkeinta painetta ohjaa vaan vnt-ahdin, ahtopaineohjaus, peiaate täysin sama, kun vakiossa.
Matalampaa painetta (suurempaa ahdinta), ohjataan ahtopaineen määrän suhteen, sekä pakopaineen myös avulla.
Se on vähän monimutkainen ajatusmaailma, lisäksi en kaikkea halua nyt kertoa, ainakaan vielä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5