LOPUSSA ON VOITTO
Vastakierre hylsyjä kokeiltiin neljässä eri rengasliikkeessä (itseasiassa kolmessa, kun V-liikkeessä oli vai v:tä) ja parhaimmassa oli melkoinen kokoelma niitä vastakierrehylsyjä. Kaksi ukkoa polvillaan auton vieressä kokeilee kilpaa erilaisia, hakkaa lekoilla ja sanoo, että: Ei onnistu, ei perkule pure! Mikä ihmeen pultti tää on?
Itse yritin 19mm hylsyillä (pultti 20mm) monikulma meni päällä litistyi ja pyöri tyhjää 6-kulma voimahylsy antoi periksi

, kun vetelin lekalla. Bilteman vastakierre hylsy oli ihan vitsi ja hajosi jo käsiin alkuunsa.
-95 Stutgartissa oli vissiin rautahiili olotilapiirros tullut tutuksi?
Työstökoneen kappaleenkiinnitys mutterista porattiin kierteet pois (AV24mm). Pitkä mutteri siksi, että avainväliä tulisi riittävästi ulos vanteesta , mutta kuitenkin niin lyhyt, että ylettää hitsaan sen pulttiin. Mutteria siis hiukan lyhennettiin. Lienee vähintää 10.8 mutta kiljunnasta päätellen saattaa olla kovempaakin 12.x jotain?
Sitten nuijin jumissa olevaa pulttia "ilman paitaa" Dealerin neuvosta, ihan siis täysiä.
Porattu mutteri lukkopultin ympärille
Hitsausvalmistelut
Kolvikuumaksi ja malmia läpeen (virtaa runsaasti, mutta kun oli niin moderni kone, etten tiedä miten näyttöön olisi saanut arvot, niin en pysty sanomaan niistä mitään)
6-kulmahylsy varteen ja tasainen vääntö. (Oli varattuna myös Milwaukee akkuväänin, mutta en tohtinut sitä käyttää heti alkuun)
Voi sitä ilon hetkeä

!
Toinen oli varsin tiukassa, kun 6-kulma hylsykin jumitti siihen. Onneksi sauma kesti. Tai ei siinä ihan onnesta ollut kysymys, koska mutteri oli kovaa, lanka oli hiukan muuta, kuin perus lankaa, oikeaa suojakaasua ja hyvä kone.
Reenasin muutamaan pulttiin pöydällä ja sitten vasta kohteen kimppuun. Lehtorina oli taas oikea hitsari ja kone pantiin oikeaan arvoon kokeilujen jälkeen. Virtaa oli niin paljon, että tuollainen M20 pultti mutteri yhdistemä tuli ekalla kerralla sukille, kun en ollut hereillä. Toki olen joskus hitsannut ja saanut siitä jopa palkkaa, mutta silloin oli Koivisto presidenttinä. Sen jälkeen nyt ensimmäinen hitsaus. Lisäksi tuolloin lankavehkeillä tehtiin korkeintaa tuolinjalkoja, joten menetelmäkin oli hiukan vieras.
Ratsupaikkojen lätkiminen ruosteiseen auton pohjaan ei ole oikein vertailukelpoista
Lainaus:
"OK Autrod 16.95 on 18%Cr-8%Ni-6%Mn -seosteinen, ns. yliseostettu ruostumaton hitsauslanka MAG-hitsaukseen. Hitsiaine on mangaanilla yliseostettu. Se on tarkoitettu erilaisten huonosti hitsattavien terästen (mm. panssariteräkset ja kulutusteräkset) ja seostamaton/ruostumaton teräs -eripariliitosten sekä Mn-terästen MAG-hitsaukseen. Hitsiaineen sitkeys on erityisen suuri. Suojakaasu: seoskaasu M12 ja M13"
Huomenna vielä kaksi irti toisesta autosta. Toivottavasti ei tapahdu mitään takaiskuja. Tälläinen päsmäröinti yleensä kostautuu ja ilo on ennen aikaista. Vilpittömästi halusin vain jakaa kokemukseni ja havaintoni. Toivottavasti yläkerran Ukko ei anna ylpeyden käydä lankeemuksen edellä.