190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Hei

Elikkä minulla on tyhjäkäynti ongelma.
190E 2.0 ruisku, KAT, Automaatti, ei ABS jarruja. Saksasta tuotu kauan sitten edellisen omistajan toimesta.
Mittarissä on nyt jotain 260.000km. Tästä ogelmasta olen täällä kysellyt aiemminkin. Olen tehnty noita tarkistuksia eri ohjeiden mukaan viime vuosina.
Autolla olen kuitenkin ajellut siinä ohessa jo kolmisen vuotta ja 30.000 kilometriä.

Lähdetään siitä että ajossa toimii moitteettomasti.
- Ei röpötä.
- Kiihtyvyys ja kulku normaalia.
- Kulutus kaupunkiajossa alle 10 ja matka-ajossa 7,6-8,5 riippuen nopeudesta. Seuranta kolme vuotta.
- Ei nykimistä.


No mikä sitten on vikana?

Kaupunkiajossa välillä yhtä tuskaa. Saattaa sammua joka liikennevaloihin, mutta joskus toimii viikonkin ilman ongelmia.
Automaatilla kun on aina laitettava N asentoon ja käytettävä avain nollassa ennen kuin voi startata, jos siis sammuu esimerkiksi liikenneympyrässä kun kaasu on päästetty nollaan. Mäkistartti ei onnistu. Olenkin opetellut tavan ajaa vasemmalla jalalla jarruttaen, niin voin pitää oikealla jalalla kaasua hieman auki, niin ettei pääse sammumaan. Autossa kun ei ole stop and start käyttöön tehtyä starttimoottoria, niin pelkään että se sanoo sopimuksensa irti ennenaikaisesti jos sitä tulee starttailtua tarpeettoman usein.

Tehdyt korjaukset ja vikadioknoosit:

- Tyhjäkäyntimoottori alias lisäilmaluistin ultraäänipesty ja todettu että ei takertele. Samassa tarkistettu sen letkut vuotojen varalta. Vähän kovettuneet, mutta ehjät.

- Ensiksi tarkistettu tuo YJ rele. Sen oli edellinen omistaja vaihtanut ilmeisesti juuri tämän vian takia.
Nyt tarkistin että mielestäni se on kunnossa. Muutama liitin oli hieman löysän oloinen ja kiristin niitä. Releen irroitus / kiinnitys vaikuttaa käyntiin.

- Imuvuotoja yritetty paikallistaa, mutta mitään ei oikein tunnu löytyvän.

- Kaasuläpän asentotunnistin toimii oikein. Kiinni, keski ja auki, toiminnot mitattu yleismittarilla. Kunnossa pitäisi olla.

- Ilmamassamittarin potentiometrin mittasin. Arvo oli 0,8 voltin luokkaa. En tiedä oliko se kuitenkin oikein, koska muu vika voi häiritä tätä mittausta. Avasin sen ja totesin että puhdas on, mutta puhdistin kuitenkin ja totesin ettei ole kovin kulunut. Hieman jälkeä alueella jossa se tyhjäkäynnillä on. Asennus ja säätö. Nyt lukema lähempänä 0,7volttia.

- Seoksen säätöä en ole päässyt tekemään koska en omista / ole saanut lainaan duty cycle mittaria.

- Lambda-anturin toimintaa yritin mitata löydettyjen ohjeiden mukaan, maton alla sijainneesta piuhasta. Mielestäni siellä oli lukema 0,45 joka pitäisi olla oikean suuntainen.

- Moottorin oma lämpöanturi on tässä mallissa vihreä jossa kaksi pyöreää napaa. Näistä toinen oli viallinen. Anturi vaihdettu (maksoi melkein huntin). Samalla vaihdoin varmuudeksi ilmanlämpötilan tunnistimen. Näillä ei kuitenkaan haluttua vaikutusta. Ehkä käynti parani ja moottori ohjaa nyt tarkemmin kierroksia.

- Viimeisenä vaihdoin tulpat ja johdot: Ei vaikutusta.

- Kaasuläpän rajoitinruuvia avasin hieman että läppä varmasti sulkeutuu kokonaan. Ei jumitusta ym epänormaalia.




Toiminta on nyt kaiken tämän jälkeen seuraavanlainen.

- Moottoria saa sahata kylmänä kauan käyntiin. Tästä voi päätellä että kylmäkäynnistyssuutin ei aktivoidu / tai ei toimi. Miten tämä mitataan?

- Kun moottori on käynnissä, se käy tasaisesti. Ohjainyksikkö säätää kierroksia noin 750 tuntumassa. Kun kytkee D vaihteen niin kierrokset laskee vastuksesta, mutta ohjainyksikkö korjaa ne oikealle tasolle. Kun kytkee taas N asennon, niin kierrokset pomppaa hiukan ennen kuin ohjainyksikkö taas laskee ne oikealle tasolle. Kuullostaa normaalille, mutta:

- Satunnaisesti moottorin kierrokset nousee ja usein tämän jälkeen se sammuu. Lähtee kuitenkin startista heti käymään. :evil:

Missä mahtaa olla vika?
Onko se kuitenkin YJ rele?
Periaatteesta en viitsisi lähteä mihinkään korjaamolle viemään. Olinhan itsekin korjaamoalan yrittäjä lähes 15 vuotta.

Sami
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj viittaa kylmäkäynnistys ongelmaan ja aaltoiluun ja satunnaiseen vikaan.
Koetas tinata se läpi ensin uudelleen kaikki kontaktit.
alipaineletkut ja kumikaukalo ei saa olla kovia..ainakaan letkut kun painettavilla liitoksilla niin vääinen vuoto tyhjiksellä niin tekee kaikkea ongelmallista...toi sammuminen viittaisi siihen.
toimiihan nopeus mittari?...hall anturi ja vaihdepäälle toiminta nostaa kierroksia koneesta hieman ettei sammu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuon kylmäkäynnistys suuttimen voit testata ottamalla sen irti, taivutat jäykkää putkea sen verta, että saat astian alle, laita jokin rätti suojaksi ja pyydä jotakuta käynnistämään kone "kylmänä" ja näkee tuleeko lientä vaiko ei? Nämä M102 ja M103 moottorit ovat sitten eri kranttuja noista sytty osista, eteenkin virranjakajan kansi on monesti akilleen kantapää näissä.. Vilkaisepa kannen alle, ettei ole hapettumia, värjäytimiä ja tai selviä mustia ohuita juovia, jotka juoruaisivat halkeamista, ei yksi tai kaksi kertaa nähty näitäkin tapauksia.
Myös sen mustan virranjakajan suoja kannen olisi syytä olla paikoillaan, näin ei aina ole, kuten myös sen mustan välilevyn joka tulee virranjakajan ja virranjakajan kannen väliin, usein näkee tuonkin puuttuvan...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja acparma »

Huono bensapumppu tai sen rele vaikuttaa huonoon käynnistyvyyteen ja sammuiluun.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Hei

Kiitos taas nopeista vastauksista.
YJ relettä en saanut silloin auki, kun se oli pöydällä. Jokin tarvikemalli ilmeisesti. Vaikka vääntelin sen alumiinikuoren reunan ympäri auki, niin se vain ei tullut ulos kuorestaan. Ulkopuolella ei ollut mitään tinattavaa.

Jakajan kannen alla näytti hyvälle. Nuo sytkän osat saattoivat olla tulppia lukuunottamatta jopa alkuperäisiä. Tai ainakin oli käytetty mersun orkkis palikoita edellisissä huolloissa. Kaikissa palikoissa mb osanumerot näkyvillä. Suojakuvut ja se välimuovi on paikoillaan.

Nopeusmittari? siis käyntinopeus. Toimii. Onko siellä useampia antureita? oma jengamittarille ja omansa moottorille tai sytkälle? Ajossa kun ei ole kuitenkaan nykimistä.

Bensapumpun rele on ilmeisesti oma releensä? En jaksaisi uskoa että siinä olisi vikaa, kun muutoin toimii. Luulisi aiheuttavan muutakin nykimistä, jos paineet pätkisivät.

Ehkä noita kumiosia voisi sinne tilailla ja vaihtaa tuon YJ releen varmuuden vuoksi.
Onko tietoa millä jännitteellä tuota kylmäkäynnistyssuutinta voisi kokeilla ihan syöttämällä siihen veirtaa koneen käydessä? saisi näin sen kokeiltua irroittamatta sitä.

Sami
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj on revittävä voimalla irti...senimittäin ohjaa kylmä piiriä ja muutenkin monet ruisku ongelmista tulee tuolta.
Ota määränjakaja pois ja tutki kumiosat ensin ennenkuin tilailet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

atlas kirjoitti:Yj on revittävä voimalla irti...
Joo, kyllä olen tuosta tietoinen. Kirjoitin kyllä tuolla että muutama liitin siitä oli löysä ja kiristelin niitä.
Tarkoitin tuossa viimeisessä että en saanut sen kuorta auki. Itse YJR oli kyllä pöydällä silloin irroitettuna autosta. :)

Täytynee seuraavalla kerralla vielä todella tutkia tuo kumikaukalo. Ulkoisesti en ole siitä halkeamia löytänyt, eikä sen paineleminen koneen käydessä mielestäni vaikuttanut mihinkään, niin että olisi varmuudella tai muutenkaan voinut sanoa sen olevan rikki. Alan epäillä tuota YJ relettä. Jos tämä vaihdettu rele on jo mennyt rikki tai on sitten vääränlainen. Ainakin siinä oli ylimääräisiä toimintoja, ilmeisesti ABS malliin tai jotain muuta vastaavaa. Tuo kylmäkäynnistyspiiri on nimittäin täysin kuollut.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monesti erilaiset relee tai tarvikkeet ei pelaa vaan orkkis tinattuna paras...tutki myös rele pohjaettä liittimet ei ole työntyneet ulos pohjasta jolloin kontaktia ei synny.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

atlas kirjoitti:Monesti erilaiset relee tai tarvikkeet ei pelaa vaan orkkis tinattuna paras...tutki myös rele pohjaettä liittimet ei ole työntyneet ulos pohjasta jolloin kontaktia ei synny.
Tuohon naapuriin on avattu uusi marmoritiskiliike. Pelkkä Mersu talo. Hain sitten sieltä ihan originaalin tuon YJ releen. Oli oikein mukava naismyyjä tiskillä, jonka kanssa katseltiin runkonumeron mukaan tuo rasia. Kuitenkin lopulta sieltä tuli tuommoinen joka sopii vähän paremminkin varusteltuun tenavaan. Ovat sitten tehtaallakin yhtenäistäneet nuo mallit. Ei haittaa, kun näyttäisi toimivan. Ainakin lämpösenä. Sitten sain Duty Cycle mittarin lainaan ja säätelin nuo seokset kohdilleen.
Sen verran näytti olevan poskellaan että ohjainyksikkö ei sitten säätänytkään seosta. Oikea arvo ~50% löytyi kun käänsi tuota ruuvia 60 astetta myötäpäivää. Eli auto oli käynyt riikkaalla. Nyt arvo elää kuten kuuluukin tuon 50% ympärillä ja kun 2500 kierroksella se putoaa lähemmäksi 40%, niin näyttäisi että ohjainyksikkö säätää seosta. Aamulla testaan kylmäkäynnistyspiirin toimivuuden ja huomisella ajelulla muutenkin muun toiminnan. Hyvälle näyttää.
:clap: :clap:

Raportoin sitten kun on ajokilometrejä tarpeeksi että miten meni.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Polttoainepumpun relekin vaikuttaa tuohon kylmäkäyntirikastuksen toimimiseen, ite tuota vähän joutunut pähkylöimään, kun ilmojen viiletessä m102 ei ihan avaimen hipaisulla starttaakaan kuten ennen.

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=681585" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla vähän asiasta, jos saksa taipuu ja hyvää numerotietoa eri polttoainepumpun releistä m102 moottorisiin.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
IZ_Fin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 01.10.2013 17:41

Re: 190E 2.0 -87 kat tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IZ_Fin »

Asiallisen näköinen linkki. Luen hepreaa yhtä sujuvasti kuin tuota.
Nyt 400km jälkeen näyttäisi ongelmat korjaantuneen. Kylmäkäynnistyskin vaikuttaa toimivalta. Se ikäänkuin kaasuttaa (rikastus) kiekat jonka jälkeen ne tippuu sinne normaaliin.
Ei ole kertaakaan sammunut tuon 400km aikana... So far, so good, so what!


Nyt voi alkaa paneutua niihin venttiliääniin.
Vastaa Viestiin