Elikkä minulla on tyhjäkäynti ongelma.
190E 2.0 ruisku, KAT, Automaatti, ei ABS jarruja. Saksasta tuotu kauan sitten edellisen omistajan toimesta.
Mittarissä on nyt jotain 260.000km. Tästä ogelmasta olen täällä kysellyt aiemminkin. Olen tehnty noita tarkistuksia eri ohjeiden mukaan viime vuosina.
Autolla olen kuitenkin ajellut siinä ohessa jo kolmisen vuotta ja 30.000 kilometriä.
Lähdetään siitä että ajossa toimii moitteettomasti.
- Ei röpötä.
- Kiihtyvyys ja kulku normaalia.
- Kulutus kaupunkiajossa alle 10 ja matka-ajossa 7,6-8,5 riippuen nopeudesta. Seuranta kolme vuotta.
- Ei nykimistä.
No mikä sitten on vikana?
Kaupunkiajossa välillä yhtä tuskaa. Saattaa sammua joka liikennevaloihin, mutta joskus toimii viikonkin ilman ongelmia.
Automaatilla kun on aina laitettava N asentoon ja käytettävä avain nollassa ennen kuin voi startata, jos siis sammuu esimerkiksi liikenneympyrässä kun kaasu on päästetty nollaan. Mäkistartti ei onnistu. Olenkin opetellut tavan ajaa vasemmalla jalalla jarruttaen, niin voin pitää oikealla jalalla kaasua hieman auki, niin ettei pääse sammumaan. Autossa kun ei ole stop and start käyttöön tehtyä starttimoottoria, niin pelkään että se sanoo sopimuksensa irti ennenaikaisesti jos sitä tulee starttailtua tarpeettoman usein.
Tehdyt korjaukset ja vikadioknoosit:
- Tyhjäkäyntimoottori alias lisäilmaluistin ultraäänipesty ja todettu että ei takertele. Samassa tarkistettu sen letkut vuotojen varalta. Vähän kovettuneet, mutta ehjät.
- Ensiksi tarkistettu tuo YJ rele. Sen oli edellinen omistaja vaihtanut ilmeisesti juuri tämän vian takia.
Nyt tarkistin että mielestäni se on kunnossa. Muutama liitin oli hieman löysän oloinen ja kiristin niitä. Releen irroitus / kiinnitys vaikuttaa käyntiin.
- Imuvuotoja yritetty paikallistaa, mutta mitään ei oikein tunnu löytyvän.
- Kaasuläpän asentotunnistin toimii oikein. Kiinni, keski ja auki, toiminnot mitattu yleismittarilla. Kunnossa pitäisi olla.
- Ilmamassamittarin potentiometrin mittasin. Arvo oli 0,8 voltin luokkaa. En tiedä oliko se kuitenkin oikein, koska muu vika voi häiritä tätä mittausta. Avasin sen ja totesin että puhdas on, mutta puhdistin kuitenkin ja totesin ettei ole kovin kulunut. Hieman jälkeä alueella jossa se tyhjäkäynnillä on. Asennus ja säätö. Nyt lukema lähempänä 0,7volttia.
- Seoksen säätöä en ole päässyt tekemään koska en omista / ole saanut lainaan duty cycle mittaria.
- Lambda-anturin toimintaa yritin mitata löydettyjen ohjeiden mukaan, maton alla sijainneesta piuhasta. Mielestäni siellä oli lukema 0,45 joka pitäisi olla oikean suuntainen.
- Moottorin oma lämpöanturi on tässä mallissa vihreä jossa kaksi pyöreää napaa. Näistä toinen oli viallinen. Anturi vaihdettu (maksoi melkein huntin). Samalla vaihdoin varmuudeksi ilmanlämpötilan tunnistimen. Näillä ei kuitenkaan haluttua vaikutusta. Ehkä käynti parani ja moottori ohjaa nyt tarkemmin kierroksia.
- Viimeisenä vaihdoin tulpat ja johdot: Ei vaikutusta.
- Kaasuläpän rajoitinruuvia avasin hieman että läppä varmasti sulkeutuu kokonaan. Ei jumitusta ym epänormaalia.
Toiminta on nyt kaiken tämän jälkeen seuraavanlainen.
- Moottoria saa sahata kylmänä kauan käyntiin. Tästä voi päätellä että kylmäkäynnistyssuutin ei aktivoidu / tai ei toimi. Miten tämä mitataan?
- Kun moottori on käynnissä, se käy tasaisesti. Ohjainyksikkö säätää kierroksia noin 750 tuntumassa. Kun kytkee D vaihteen niin kierrokset laskee vastuksesta, mutta ohjainyksikkö korjaa ne oikealle tasolle. Kun kytkee taas N asennon, niin kierrokset pomppaa hiukan ennen kuin ohjainyksikkö taas laskee ne oikealle tasolle. Kuullostaa normaalille, mutta:
- Satunnaisesti moottorin kierrokset nousee ja usein tämän jälkeen se sammuu. Lähtee kuitenkin startista heti käymään.

Missä mahtaa olla vika?
Onko se kuitenkin YJ rele?
Periaatteesta en viitsisi lähteä mihinkään korjaamolle viemään. Olinhan itsekin korjaamoalan yrittäjä lähes 15 vuotta.
Sami