W201 KeJet vakuumitestausta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Tällä hetkellä oletan voimakkaasti, että kaikki mahdolliset alipainevuodot ovat poislaskettuja, tosin pienen varauksen edelleen jätän.

Koplasin alipainemittarin imusarjan tyhjään huiluun siinä kolmosen päällä.

Nyt, ja tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kun moottori on hetken sammuksissa, ja taas käynnistää, alipainemittarin neula väpättää siinä 17 In/Hg kohdalla hieman. (Kovalla nopeudella). Siis hyvin vähän, mutta havaittavasti.

Hetken päästä mittari tasoittuu, ja väpätys lakkaa, esiintyen vain harvakseltaan ja miedompana.

Voidaanko tästä tulkita jotain jopa näin netitse?

Kun venttiilinohjurit saavat öljyä vähän käynnistyksen jälkeen, nehän tulisivat tiiviimmäksi, joka näkyisi alipainemittarin käytöksenä...

Auton hienoinen ongelma on se että se hukkaa öljyä nimenomaan kaupunkiajossa. Moottoritienopeuksilla öljynkulutus on noin puoli litraa / 1000km.

Ohjurien kumit on vaihdettu n. vuosi sitten, ja öljyinä ovat 20w50 mineraalit ja perus STP päälle.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Huohottaako moottori kuormitettaessa? Ovatko sytytystulpat terveen näköiset?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Raju on kyllä kulutus.
Harvinaista että kuluisi moottori niin että alkaisi öljyä syömään mutta jos hiekkapölyä vetää sisäänsä niin kululuuhan se mikä vain.
Toi kone myös ei ole perso öljylaadulle vaan kaikki pitäisi kelvata niin että ei niitä syö.
jos ohjuri kumit jo laitettu niin onpa outoa syöminen...toki jos ohjurit on jo kuluneet niin ei se kumit paljoa auta.
Mikäs kone siellä on paikallaan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja markoala »

Imuventtiilin ohjurit voi olla väljät.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

tomant kirjoitti:Huohottaako moottori kuormitettaessa? Ovatko sytytystulpat terveen näköiset?

tomant

Ei huohi ns. vitukseen mun mielestä. Venttiilikopan loiskesuojan ym. putsasin n. 3 vuotta sitten että ei tietääkseni tukossa ole. Koneessa on muutenkin käytetty dieselit sisässä että mahd. öljyrenkaat puhdistuu ☺ Siihen päälle uudet öljyt ja 3500 km reissu Norjaan Lofooteille. Kyllä se perkele sen 1,5 litraa öljyä vei sillä matkalla.

Tulpat on välillä öljyset ja välillä ei. Kun tulin takas pohjosesta niin ei ollu öljyset ollenkaan. Kahvinruskeat oli.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

atlas kirjoitti:Raju on kyllä kulutus.
Harvinaista että kuluisi moottori niin että alkaisi öljyä syömään mutta jos hiekkapölyä vetää sisäänsä niin kululuuhan se mikä vain.
Toi kone myös ei ole perso öljylaadulle vaan kaikki pitäisi kelvata niin että ei niitä syö.
jos ohjuri kumit jo laitettu niin onpa outoa syöminen...toki jos ohjurit on jo kuluneet niin ei se kumit paljoa auta.
Mikäs kone siellä on paikallaan?
Toistaiseksi olis alkuperänen 2.0 Kejet M102...

Kilsamittari on pysähtynyt.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos ilmanputsari milloin vaihdettu...kaikki ilmavuodot ja kulutus venakumien kautta jos putsari on tukkoinen.
Toi vuoristo ajeju kyllä ottaa tiukalle ja pistekuormat ja ilmanpainekin pienempi.
onkos nyt tasamaalla kulutus kohtuullisempi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

atlas kirjoitti:Onkos ilmanputsari milloin vaihdettu...kaikki ilmavuodot ja kulutus venakumien kautta jos putsari on tukkoinen.
Toi vuoristo ajeju kyllä ottaa tiukalle ja pistekuormat ja ilmanpainekin pienempi.
onkos nyt tasamaalla kulutus kohtuullisempi?

Keväällä vaihdoin uuden ilmansuodattimen. Öljyt on tuoreet. Suodatin Bosch. Motoxi on sen verran halpaa että voi vaihtaa öljytikun kautta vaikka 5000 välein jos huvittaa. Siellä Norjan ja Ruotsin välissä vuoristoissa suurimmat haukkasi, tasamaalla ei välttämättä vie välillä mitään konetiellä. Kaupungissa alkaa syömään. Melkein että mitä kovempaa riivaa, sitä paremmin toimii. Sytkä on S:n kohdalla ja alipaine siinä 17 hujakoilla. Tyhjiksellä viisari seilaa hitusen, varmaankin, koska ecu säätelee tyhjistä. Kierroksilla viisari pysyy tasasena.

Täytyypä ottaa vielä kylmästä koneesta lukemat että aiheuttaisiko ne ohjurit suurempaa räplätystä siinä vaiheessa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Edellisellä omistajalla oli tämä minun nykynen w124 200E syönyt öljyä, oli vaan ajatellut että vanhassa koneessa kuuluu asiaan, vähän enempi vaan syönyt mitä alottajalla. Keväällä oli sitten polttanut kannen tiivisteen kun öljyt oli mennyt jäähdytys nesteen sekaan ja tukkinut järjestelmän. Melkein kurkkaisin aloittajana heti tuonne paisunta säiliöön.
W124 200E
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

DMZ kirjoitti:Edellisellä omistajalla oli tämä minun nykynen w124 200E syönyt öljyä, oli vaan ajatellut että vanhassa koneessa kuuluu asiaan, vähän enempi vaan syönyt mitä alottajalla. Keväällä oli sitten polttanut kannen tiivisteen kun öljyt oli mennyt jäähdytys nesteen sekaan ja tukkinut järjestelmän. Melkein kurkkaisin aloittajana heti tuonne paisunta säiliöön.
Nehän on aivan kirkkaat olleet siitä asti kun huuhtelin vaihdoin uudet lykolit pari vuotta sitten. Lämpöjä tuo ei nostele vaikka kuinka antaa lapikasta. Endoskoopilla on tiirattu tulppien reijistä eikä puhdasta mäntää näy. Kerran kesässä saa lisätä jäähdytinnestettä hieman, että ei se sitäkään hurjemmin vie...

Testasin nyt sitten kylmällä koneella, ja mittarin neula vispaa kovalla tahdilla n 0.2,5 In/Hg väliä (n.0.02 Bar).

Kylmänä siinä n. -15 In/Hg (-0.5 bar)

Kuumana n. -17 In/Hg (-0.6 bar)

Joutuu ajamaan konetta pitkään lämpimäksi, mutta lopulta viisarin värinä häipyy juuri ja juuri havaittavaksi.


Laitteen China improt mittarikin hajosi, mutta uuden hain eräästä hyrauliikkaliikkeestä 12€. Se on tosin valitettavan pieni ja vain Bar asteikolla. Jos jollain sattuu olemaan nurkissa isompi ja tarkempi, voisin ostaa pois. 10mm lähdöllä.

Tuostahan olisi varsin hienoa saada verrokkiarvoa jostain toisestakin myllystä, että ja miten tarkkaan tuolla noita diaknooseja tekee...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Palatakseni aiheeseen, sain eräältä herralta oikein VDO:n ison laatukamppeen mittarikseni. Näitä oli kaksi vanhaa käytettyä, josta toisen valitsin. Kumpikin oli kalibroitu hieman eri lukemiin, kuin aiemmin hankkimani pikkumittarit. Aivan eksaktia tiedettä tämäkään liene, mutta olisin kiinnostunut asiantuntemuksesta, jolla saisi yhden noista mittareista varmasti oikein säädettyä, jonka mukaan voin kalibroida uuden kalleuteni osoittamaan täysin virheetöntä ja luotettavaa tietoa ☺
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis harvallahan on mittareita ja yleisohjeilla ja linjaston läpikäymisellä yleensä tulee tehtaan asettamaan kuntoon...älä nyt tutrhaan ala miettiä sitä alipainetta vaan oletko tutkinut paikat että kaikki on ok....moni auto on saatu näillä eväillä kuntoon.
Älä tee asiasta liian vaikeaa....pällihän siitä voi seota.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ei tuossa mesessä mitään suurempaa vikaa liene ☺ Hajotkoon paska mutta kun ei mene hajalle edes rääkkäämällä. Menköön vaikka älli, koska nyt olen kiinnostunut tästä asiasta ja kuinka voin käyttää sitä hyödykseni tietääkseni lisää. Tämä on äärimmäisen kiinnostava asia nytten.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 KeJet vakuumitestausta.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ok...toki kiva tietää aina lisää asioita..ei herneitä :shifty:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin