Moi, autoni (-97 W202 200.082 kompressor) mittarissa 310tkm ja jakoketjua ei ole vaihdettu. Matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä tai jos vaihtaa isomman vaihteen vähän liian aikaisin, on moottorista alkanut kuulumaan sellainen roliseva ääni. Ihan kuin venynyt ja kulunut ketju alkaisi "vispaamaan" tyhjäkäynnilläkin jakopään kohdilta kuuluu aavistuksen epänormaaleja ääniä.
Moottori on M111.944 eli sellainen italian tuontimallin 196hv mallinen 2-litranen kompressori.
Voisiko joku kertoa miten tuo ketjun ja kiristimen vaihto itse tehtynä onnistuu helpoiten ja mitä pitää huomioida?
Saako sen ketjun vaihdettua esim. katkaisemalla vanhaketju ja liittämällä uusi ketju vanhan päähän ja sitten pyörittää moottoria kunnes uusiketju kokonaan sisällä? Vai pitääkö koko jakopää lyödä palasiksi? huonosti löytyi googlella tietoa.
Kiristin on ilmeisesti 27mm kuusiokantainen eli erikoinen hylsy tarvitaan. Mitäs muuta erikoista?
Kiitos!
W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
Eli vanhan jatkoksi uusi ja vetäiset sen läpi...ensin kiristäjä pois.
Vanhemmassa m102 koneisessa piti runko ensin kiinnittää ja sitten sisuskalut....ainakin jos vanhan laittoi piti se purkaa osiksi ja kasata näin...eroja voi ollla.
Pistä ensin merkkeihin kone jotta olt täysin varma ettei hypännyt vsihtaessa ketjua.
Noi on niittaamalla eli työ kalusiihen...itse olen kahdella vasaralla niitannut kevyesti mutta ei ketjupyöriä vasten koska ne hajoaa herkästi.
Vanhemmassa m102 koneisessa piti runko ensin kiinnittää ja sitten sisuskalut....ainakin jos vanhan laittoi piti se purkaa osiksi ja kasata näin...eroja voi ollla.
Pistä ensin merkkeihin kone jotta olt täysin varma ettei hypännyt vsihtaessa ketjua.
Noi on niittaamalla eli työ kalusiihen...itse olen kahdella vasaralla niitannut kevyesti mutta ei ketjupyöriä vasten koska ne hajoaa herkästi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
M111-kompressorikoneessa pitää kompressori ottaa pois, jotta pääsee ketjunkiristimeen käsiksi.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
Onko kiristäjä vaihdettava? Jos uusisi pelkän ketjun.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
on vaihdettava. kannattaa kehitellä joku työkalu siihen ketjurattaan eteen ettei ketju hyppää, neloskone ikävästi pyörähtelee itestään konetta pyöritellessä.
ketjua ei saa lukittua nippusiteillä/lukkopihdeillä nokkapyörään kuten vanhemmissa diesel koneissa pyöritettäessä ,koska nokkapyörissä ei ollut reikiä.
ketjua ei saa lukittua nippusiteillä/lukkopihdeillä nokkapyörään kuten vanhemmissa diesel koneissa pyöritettäessä ,koska nokkapyörissä ei ollut reikiä.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: W202 kompresor jakoketjun vaihdosta
Korjaamoa suositellaan, niittaustyökalu, mainitut ohjurit ja muutenkin osaaminen on tarpeen.
wiimax.fi