pinpinkarva kirjoitti:en tierä oottako kokeellu ´nollata´ noita hydrauli nostimen paskoja mutta kohtalaasen helppo homma. voin ottaa ja laittaa kuvat jos joku haluaa
Moro
Tarkoitatko "nollata", irtiottoa ja puristaa ne kasaan esim ruuvipuristimessa ja herkistellä niitä silleen?
Tästä ajattelin että jos tuon teen niin sitten sijoitan 110 euroa (100e nostajat + 10e venakopan tiiviste) ja laitan samantien uudet nostajat, tuosta varaosaliikkeestä.
Laita kuvat jos saat tähän jotenkin helposti, kiitos
Joo tässä on varmasti umpeen pikeentyneet nuo nostajat. Ongelma on kai se että öljy ei vaihdu tuolla nostajassa, vaan siellä on varmasti vielä ikivanhat öljyt sisällä. Vaihtuu ainoastaan, jos se ei ole jumissa ja menisi välillä kasaan startatessa, ennen kuin öljynpaine ehtii nousta. Huoltohistoria vaikuttaa sellaiselta että viimeiseen 5-10 vuoteen ei ole paljon mitään tehty, edes mittarivaloja vaihdettu. Autolla ajettu maaseudulla hiekkateillä sekä pelloilla ja kaikki kotelot oli täynnä hiekkaa ja kuraa. Auto oli ns ajettu loppuun, eikä varmaan ajateltu että joku hullu tuon vielä putsaa ajoon. Mätä se ei ole, ja siitä päätellen että lähes kaikki on ollut alkuperäistä, luulen että kilometrit voisi ehkä pitää paikkansa. Öljyä se ei kuitenkaan kuluta niin että tarvitsisi vaihdon välillä lisätä. Olen kolmet öljyt ajanut sen 10.000km/vaihto. Ne tippuu tuossa ajassa lähelle minimiä. Öljynpaine kyllä putoaa kuumalla koneella tyjäkäynnillä 1,5 baariin ohuemmilla öljyillä ja niillä paksummilla pysyi lähellä 2 baaria. Ajossa on aina täydet.
On tämä joo jälkituontia, mutta silloin joskus todella kauan sitte. On se mahdollista että kilometrejä on paljonkin enemmän.
Siellä on siis jotkin palasäädöt? en ole korjauskirjaa vielä nähnytkään.
Tosin ei niitä kannata lähteä muuttelemaan, jos nostajat on jumissa.
Tuossa toisessa autossani Mitsubishissä on nokka venttiilien päällä, eli siinä ei ole varsinaisia nostajia ollenkaan. Nenät painaa venttiilejä suoraan päältä. Siellä venttiilien päissä on sellaiset kupit jonka sisällä on eripaksuisia paloja. Siinä kuluma tapahtuu niin että venttiilit uppoaa hitaasti kanteen ja välys pienenee. Jouduin yhden säätöpalan käyttää magneettihionnassa, kun välys oli liian pieni, jo ilmeisesti tehtaalta lähtien. Siinä välysten tarkistus on 60.000 välein.
ps. Onko kukaan vielä käynyt museoimassa omaa 190.stä? Onko ollut kuinka tarkkaa?
Autot on kuitenkin niin yleisiä, että pitäisi varmaan olla virheetön.