W140 600S moottorin lämmöistä
W140 600S moottorin lämmöistä
1991 W140 600S muutamat kysymykset ja taustatietoa:
- Millainen homma tuon 6.0 jäähdytysjärjestelmä on ilmata, jääkö helposti kuplaa tukkeeksi?
- Kuinka laiskasti termostaatti näissä aukeaa? Otin termarin pois, vedenkeittimellä vettä kattilaan termarin kera ja varmaan 2min kesti että aukesi kokonaan, ehkä vähän ylikin. Termari on 87 asteinen ja vesi oli kuitenkin vajaa 100 asteista kaadettaessa ja kiehuvaksi vielä keitin eli todellisuudessa meni varmaan 3-4min ennen kuin todella hitaasti aukesi kokonaan.
Autoon oli jotain laturi remonttia tehty ja kaiketi jouduttu jäähdytysjärjestelmään sen vuoksi kajoamaan? Koska oli sen remontin jälkeen oksentanut vedet pihalle kun oikeanpuoleinen vesi letku poksahti irti ja saman teki eilen siirtäessäni autoa. Molempien letkujen klemmarit oli mielestäni löysällä eli saattoi johtua siitä. Mutta tänään uusilla klemmareilla kasaan, nesteet koneeseen. Mielestäni ilmaus saattoi onnistua kun lämmityslaite puski lämmintä mutta mittariston mukaan lämmöt oli vähän yli 100c kun sammutin ettei mitään tapahdu? Eikait 87c termarilla pitäisi yli sataan nousta? Onko termari jotenkin viallinen kun aukeaa noin laiskasti? Molemmat vesiletkut syyläristä oli kuumat ja paine tuntui letkuissa. Nesteen seassa ei ole mitään ylimääräistä eikä öljyn seassa ole nestettä. Mikä muu syy voisi olla kun lämmöt nousee noin ylös? Nyt sentään letkut pysyi kiinni. Virrat päällä konehuoneesta kuuluu kuskinpuolta hurinaa, liekö se kiertovesipumppu eli se toimii?
- Millainen homma tuon 6.0 jäähdytysjärjestelmä on ilmata, jääkö helposti kuplaa tukkeeksi?
- Kuinka laiskasti termostaatti näissä aukeaa? Otin termarin pois, vedenkeittimellä vettä kattilaan termarin kera ja varmaan 2min kesti että aukesi kokonaan, ehkä vähän ylikin. Termari on 87 asteinen ja vesi oli kuitenkin vajaa 100 asteista kaadettaessa ja kiehuvaksi vielä keitin eli todellisuudessa meni varmaan 3-4min ennen kuin todella hitaasti aukesi kokonaan.
Autoon oli jotain laturi remonttia tehty ja kaiketi jouduttu jäähdytysjärjestelmään sen vuoksi kajoamaan? Koska oli sen remontin jälkeen oksentanut vedet pihalle kun oikeanpuoleinen vesi letku poksahti irti ja saman teki eilen siirtäessäni autoa. Molempien letkujen klemmarit oli mielestäni löysällä eli saattoi johtua siitä. Mutta tänään uusilla klemmareilla kasaan, nesteet koneeseen. Mielestäni ilmaus saattoi onnistua kun lämmityslaite puski lämmintä mutta mittariston mukaan lämmöt oli vähän yli 100c kun sammutin ettei mitään tapahdu? Eikait 87c termarilla pitäisi yli sataan nousta? Onko termari jotenkin viallinen kun aukeaa noin laiskasti? Molemmat vesiletkut syyläristä oli kuumat ja paine tuntui letkuissa. Nesteen seassa ei ole mitään ylimääräistä eikä öljyn seassa ole nestettä. Mikä muu syy voisi olla kun lämmöt nousee noin ylös? Nyt sentään letkut pysyi kiinni. Virrat päällä konehuoneesta kuuluu kuskinpuolta hurinaa, liekö se kiertovesipumppu eli se toimii?
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Oliko sulla lämmpärin säädöt täysillä kuumaa. Noihin jää joskus ilmää lämppärin kennoon.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmaa kun olen nesteen vaihtanut.Varmaan sinne ilmaa jää jonnekin mutta olen nostellut kierroksia heti alussa täytön jälkeen ja lisäillyt nestettä kunnes ei enää vajoa. Kolmesatasessa enempikin on se ei heti tahdo ilmautua ja lämmöt helposti nousee mutta sitten putoaa ja on ilmattu. Kierroksilla pitää käyttää.Termostaatti mulla oli helpommin auki kuin liian kiinni,vaihdon jälkeen lämmöt nousee ja pysähtyy mihin kuuluukin.Joo ja lämmityslaite tietysti pitää olla auki jotta ilma poistuu sieltä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Jo molemmat kuumia letkuja niin termarit ensin vaihtoon..sitten tutkit että vesipumpun rattaat pyörii...lopulta jää syyölliseksi jota nyt ensin ajattelinkin koska molemmat syylarin letkut kuumia niin jäähdytin tukossa....aika yleistä tai monessa mersussa tullut vastaan.
Yksi oli sellainen tuonti jossa ei ollut pakkasnesteitä vaan se suoja aine ja jonkin verran oli jäänyt koneeseen kun laittoivat lähtömaassa ja tukkoon sitten tästä seka liemstä vetäisi heti kun tuli Suomeen.
Yksi oli sellainen tuonti jossa ei ollut pakkasnesteitä vaan se suoja aine ja jonkin verran oli jäänyt koneeseen kun laittoivat lähtömaassa ja tukkoon sitten tästä seka liemstä vetäisi heti kun tuli Suomeen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Lämmöt säädetty täysille ja lämmintä tulikin kabiiniin. Ja toki ilmatessa oli koneessa kierroksia ja kun pata oli lämmin, ehkä se 90c, niin silloin oli molemmat letkut lämpimät kuten pitääkin eli eikö silloin neste kierrä?
Onko koneessa enemmänkin kuin 1 termari? Onko näissä ollut tapana että pumpun siivet kuluu kuten bemareissa?
Pitää huomenna jatkaa tutkimusta kun saa termarin taas paikoilleen ja nyt saa hyviä vinkkejä antaa ilmaukseen jos kokemusta on nimenomaan tästä sydämestä ja kai sillä täytyy vain ajaa hallia ympäri niin näkee mitä tapahtuu kun nyt huudatettiin paikoillaan. Niin ja termari menee kyllä kiinni asti kun jäähtyy, ilmeisesti tuo 3min avautumisaika on normaali kun juutupesta videoita katselin
Onko koneessa enemmänkin kuin 1 termari? Onko näissä ollut tapana että pumpun siivet kuluu kuten bemareissa?
Pitää huomenna jatkaa tutkimusta kun saa termarin taas paikoilleen ja nyt saa hyviä vinkkejä antaa ilmaukseen jos kokemusta on nimenomaan tästä sydämestä ja kai sillä täytyy vain ajaa hallia ympäri niin näkee mitä tapahtuu kun nyt huudatettiin paikoillaan. Niin ja termari menee kyllä kiinni asti kun jäähtyy, ilmeisesti tuo 3min avautumisaika on normaali kun juutupesta videoita katselin
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
jsmaa kirjoitti:Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmaa kun olen nesteen vaihtanut.Varmaan sinne ilmaa jää jonnekin mutta olen nostellut kierroksia heti alussa täytön jälkeen ja lisäillyt nestettä kunnes ei enää vajoa. Kolmesatasessa enempikin on se ei heti tahdo ilmautua ja lämmöt helposti nousee mutta sitten putoaa ja on ilmattu. Kierroksilla pitää käyttää.Termostaatti mulla oli helpommin auki kuin liian kiinni,vaihdon jälkeen lämmöt nousee ja pysähtyy mihin kuuluukin.Joo ja lämmityslaite tietysti pitää olla auki jotta ilma poistuu sieltä.
Näkeekö sulla mittaristossa viisarista selvästi missä kohtaa termari aukeaa? Mihin asti lämmöt nousee, minkä asteinen termari? Orkkis kai 87c
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Kyllä muistaakseni... neula nousee vähän yli ja sitten asettuu vähän alemmas. Kai se on 87,en muista kun vaihdoin sen parikolme vuotta sitten kun mielestäni ei noussut lämmöt tarpeeksi. Termostaattivika se oli.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Käytkö lämmittelemässä motin ja ilmoita mihin asti viisari nousee ja mihin se jää paikoillaan seistessä?jsmaa kirjoitti:Kyllä muistaakseni... neula nousee vähän yli ja sitten asettuu vähän alemmas. Kai se on 87,en muista kun vaihdoin sen parikolme vuotta sitten kun mielestäni ei noussut lämmöt tarpeeksi. Termostaattivika se oli.
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Dodii...tänään kävin lenkin ja tuijottelin lämpömittaria vähän tarkemmin. Nousee tasaisesti 80n yläpuolelle ja jää johonkin 85een. Termari siis on luultavasti just joku 87. KL:n kuitissa ei ollut astemerkintää.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Mulla ainakin nosteli 100 ja vähän ylikin viallisen viskon takia, varsinkin kesäkuumalla ettei kauaa kärsinyt kylällä ajella. Pystyi käden laittaa väliin niin että ropelli stoppas heti ja sai heitettyä pyörimään vastapäiväänkin.. Suomessa tais uusi visko maksaa n. 400e ja virosta n. 50e , sen jälkeen lämmöt pysyi alle 90 aina.
Jos koitat, niin vähän varovaisuutta. Kohtuu ahdas paikka oli vaihtaa, muttei muistaakseni tarvinnut purkaa juuri mitään.
Jos koitat, niin vähän varovaisuutta. Kohtuu ahdas paikka oli vaihtaa, muttei muistaakseni tarvinnut purkaa juuri mitään.
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
No niin kiitoksia molemmille, täytyy tuo visko tutkia huomenna kun laittaa taas nesteet koneeseen
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Miten tuo visko irtoaa? Se ei jäykkene yhtään kun kuumailmapuhaltimella annoin lämpöä eli siinä varmaan vika mutta irroitus ongelma nyt?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Keskellä yksi pultti. Aukesi muistaakseni ihan oikeaan suuntaan eli ei vääränkätiset jengat. Voi olla pikkuuse lujas ennenku aukiaa
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Eikös mahda olla sama systeemi kuin kolmesatkussa...siis viskon keskellä kuusiokolopultti. Mutta sen vesipumpun siivan lukitseminen että saa pultin auki voi olla ongelma.Jaska.T kirjoitti:Miten tuo visko irtoaa? Se ei jäykkene yhtään kun kuumailmapuhaltimella annoin lämpöä eli siinä varmaan vika mutta irroitus ongelma nyt?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Tiukassa oli, kierteet juurikin perinteiset. Rikkoa se piti että sai pidettyä kunnolla kiinni. Tein avaimenkin kiinni pitämiseen mutta ei ne kiinnityksessä olevat pellin palat kestä vääntöä.
Alvadista tilattu uusi kun oli halvempi kuin guntherilla
Alvadista tilattu uusi kun oli halvempi kuin guntherilla
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
vaikuttaisi, että se termari on viallinen, jos kattilassakin sitä keittelit, ja noin nihkeesti aukeaa. tarvike termari on todennäköisemmin rikki, kuin ehjä jo uutena. useampi tullut vastaan. yksi kaveri vaihtoi wolkkariinsa tarvike termarin ja ihmetteli, kun lämmöt reilussa sadassa. sitten vaihtoi tuon toiseen tarviketermariin ja suurinpiirtein sama homma. vasta kolmannella termarilla, sillä alkuperiäistä vastaavalla asettui 90c korville.
viskon toiminnalla ei ole merkitystä, jos auto on reippaassa liikkeessä. ajoviimahan jäähdyttää syyläriä. viskoa tarvitaan vaan ruuhkassa, tai jos tykkää/joutuu paikallaan käytellä. eli jos tuo nyt lämpenee sinne sataseen ajossakin, niin ei se ainakaan viskosta johdu. termarivikaa veikkaisin ensimmäisenä, tai sitten jotain tukoksia. koitas syyläriä siinä kohtaa, kun koneen lämmöt on 90 astetta. pitäisi alkaa syylärissä jo kiertään neesu. jos syyläri on kylmä, niin melko varmasti termari ei toimi oikein.
viskon toiminnalla ei ole merkitystä, jos auto on reippaassa liikkeessä. ajoviimahan jäähdyttää syyläriä. viskoa tarvitaan vaan ruuhkassa, tai jos tykkää/joutuu paikallaan käytellä. eli jos tuo nyt lämpenee sinne sataseen ajossakin, niin ei se ainakaan viskosta johdu. termarivikaa veikkaisin ensimmäisenä, tai sitten jotain tukoksia. koitas syyläriä siinä kohtaa, kun koneen lämmöt on 90 astetta. pitäisi alkaa syylärissä jo kiertään neesu. jos syyläri on kylmä, niin melko varmasti termari ei toimi oikein.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ma 30.11.2009 20:15
- Paikkakunta: seinäjoki
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Käsitin ainakin itse että paikallaan on ollut, ja kuitenkin käsittääkseni neste kiertänyt jokapaikassa?pera8x kirjoitti:vaikuttaisi, että se termari on viallinen, jos kattilassakin sitä keittelit, ja noin nihkeesti aukeaa. tarvike termari on todennäköisemmin rikki, kuin ehjä jo uutena. useampi tullut vastaan. yksi kaveri vaihtoi wolkkariinsa tarvike termarin ja ihmetteli, kun lämmöt reilussa sadassa. sitten vaihtoi tuon toiseen tarviketermariin ja suurinpiirtein sama homma. vasta kolmannella termarilla, sillä alkuperiäistä vastaavalla asettui 90c korville.
viskon toiminnalla ei ole merkitystä, jos auto on reippaassa liikkeessä. ajoviimahan jäähdyttää syyläriä. viskoa tarvitaan vaan ruuhkassa, tai jos tykkää/joutuu paikallaan käytellä. eli jos tuo nyt lämpenee sinne sataseen ajossakin, niin ei se ainakaan viskosta johdu. termarivikaa veikkaisin ensimmäisenä, tai sitten jotain tukoksia. koitas syyläriä siinä kohtaa, kun koneen lämmöt on 90 astetta. pitäisi alkaa syylärissä jo kiertään neesu. jos syyläri on kylmä, niin melko varmasti termari ei toimi oikein.
Wolkkarit ja mercedekset on sitten taas juttuja erikseen?? Wolsun tarviketermarin saa varmaan 5-10e joten laatu voi kusta?
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Auto ei ole vielä tieliikenteessä, projekti jatkuu. Lootasta puuttuu 3 ja 4 vaihde. Mutta tässä aiheessa kun ollaan niin visko oli täysin hengetön uuteen verrattuna mutta lämpöjä en päässyt vielä kasauksen jälkeen kokeileen kun moottorinjohtosarja oli niin heikolla hapella että se vaihtuu uuteen, kiva 1500€ Suomessa, Saksasta löytyy 800€:lla.
Re: W140 600S moottorin lämmöistä
Joku osti saksasta korjattuja vaihto johtosarjoja järki hintaan eli kohtuu hintaisia ja hyvin tehtyjä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-