W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Tuli hommattua taas yksi mersu, alkupään W204 C 220 CDI (204.008). Tosi mukavalta vaikuttaa! Vain 49 000km ajettu, kuin 'pakasta vedetty'. Saksan Baijerista, Nürnbergistä. Ihan mukavilla varusteilla: automaattivaihteet, Xenon-valot, Elegance-varusteet, Parktronic, kiva beige metalliväri, kaatuvat takapenkit ja jotain muuta. Jospa tästä tulisi luottopeli muutamaksi vuodeksi!

Moottori on 646.811 (2148 cm3 turbodiesel)
Vaihteisto 722.640 (5-vaihteinen)

Auto oli seissyt papalla tallissa, kun oli ajokortti otettu pois dementoitumisen vuoksi. Toissa vuonna oli ajettu 2000km ja viime vuonna kokonaiset 3000km. Vaimo ja tytär sitten päättivät myydä pois. Tästä dementoitumisesta johtuen, oli kuulema pappa mättänyt jossakin vaiheessa mm. osakekirjoja ja kaikkea muuta 'tarpeetonta' roskikseen, ja siinä samalla auton huoltokirjat jne. Tytär sai metsästettyä paikallisesta mersuliikkeestä huoltodokumentteja kyllä. Käyttöohje-kirjat, alkuperäiset tilauspaperit ja muuta löytyi. Kaupantekoa se ei haitannut, koska auto on oikeasti todella super-siisti. Alla oli tosi hyväkuntoiset saksankitkat alkuperäisillä Mercedeksen peltivanteilla ja pölykapseleilla, mutta ne hävitin jo pois. Ne olivat varmaan olleet autossa kesät/talvet, koska alkuperäisillä Elegance-mallin aluvanteilla on edelleen hyväkuntoiset viikolla 18/2007 valmistetut Continentalin ensiasennusrenkaat, ja ne olivat ihan hämähäkinseitin ja pölyn peitossa... :D
kuva1.tiff
kuva2.tiff
Kuva3.tiff
Dokumenttien perusteella on öljyt vaihdeltu kuitenkin vuosittain, vähäisestä ajosta huolimatta ja viime vuonna jarrunesteetkin, raitisilmasuodatinta jne.

Ajattelin kuitenkin nyt ennen talven tuloa käydä auton läpi, että on nesteet ym. kunnossa. Tuota W203 C230:stä huollan itse jonkin verran, ja olen suurin piirtein selvillä vaihtoväleistä aika/kilometrit. Dieseliä ei ole nyt muutamaan vuoteen taas ollut, niin päässyt unohtumaan. Onko siinä mitään ihmeellistä, paitsi sytytystulppia ei ole? :D

Ainakin moottoriöljyn pitää vissiin olla ns. tuhkautumatonta kun siinä on se DPF. Käykö Mobilin sivun öljynvalinta-hakukoneen suosittelema New Life 0W-40?

En ajatellut huollattaa autoa merkkiliikkeessä, koska en tarvitse mitään MobiloLifeä enkä puhkiruostumistakuita. Tuo auto ei kerkeä meillä ollessaan varmasti puhkiruostua mistään... Muutenkaan en kaipaa mitään huoltoliikkeiden 'papukaijamerkkejä' enkä leimoja mihinkään vihkoihin. Se ei tämmöisen 9-vuotta vanhan käyttöauton arvoa kuitenkaan nosta mitenkään, vaikka sen huollattaisi missä.

Pääasia on että itse tiedän missä mennään, ja että kaikki nesteet ja suodattimet tulevat varmasti vaihdetuksi ajallaan (tai mielellään hieman etuajassa), ja käytän vain alkuperäisiä Mercedes-osia.

Vaihteistoöljyjä en jaksa itse vaihtaa autotallissa (eikä minulla ole esim. tuohon C230:n 7G-Tronic automaatin öljynvaihtoon tarvittava testeriäkään), joten tietyissä asioissa kyllä käytän asiantuntevien korjaamojen palveluita.

Foorumin haulla en löytänyt mitään kaikenkattavaa topicia aiheesta, enemmänkin vastauksia yksittäisiin "Mitä tämä Service x, jota autoni pyytää, sisältää?" -kyselyihin.

Onko huolto-ohjelma edelleen kärjistetysti näin:

A-huolto = moottoriöljy + suodatin

B-huolto = moottoriöljy + suodatin + hieman nk. 'valohoitoa' (kuten rengaspaineiden tarkistuksia, pyyhkijänsulkien tarkistuksia, hanskalokeron valopolttimon toiminnan tarkastuksia, lasinpesunesteen lisäystä, lukkojen ja saranoiden voitelua, nestepintojen tarkastelua jne. muuta joiden takia ainakaan minun ei tarvitse viedä autoa korjaamolle)


Tuota C230 (V6 bensa) olen huoltanut/huollattanut sekä ajatellut tulevina vuosina huoltaa seuraavasti:

Moottoriöljy Mobil New Life 0W-40 + alkuperäinen Mercedes-öljynsuodatin (MANN Filter), 10 000km / 1. vuosi (tiedän, on monien mielestä liian usein, mutta vaihdan silti...)
Jarruneste, 2-vuotta
Raitisilmasuodatin, 50 000km/2-vuotta
Moottorin ilmansuodattimet (x 2), 80 000km/4-vuotta, tai ehkä hieman tiheämmin kun ne nyt ei montaa kymppiä maksa eikä montaa minuuttia viivy vaihtaessa...
Automaattivaihteiston öljy, 60 000km
Vetopyörästö-öljy, 60 000km
Sytytystulpat (6 x), 80-110 000km/4-vuotta
Polttoainesuodatin, 60-80 000km/4-vuotta
Jäähdytysneste, 3-vuotta
Ilmastointilaitteen huolto, 2-3 vuotta

- Letkujen, hihnojen, nivelten suojakumien, kardaanin kumilaippojen ym. kulumia voi aina tarkastella kun viettää vapaa-aikaa auton alla tai konepelti on auki
- Nestevuotoja voi myös etsiä
- Jarrujen kulumisen ja toiminnan tarkistuksia tehdä
- Valojen ja vilkkujen toimintaakin joskus katella, tai kyllähän ne vuosittain katsastuksessakin katotaan että suurinpiirtein kaikki toimii


Tosiaan nyt ei ole vähään aikaan diesel-mersua ollut ja tuo W204 on ihan uusi laite minulle, niin kaikki vinkit ovat tervetulleita sen ylläpitoon! Esimerkiksi jäähdytysnesteestä luin jostakin, että siinä voisi olla jollain M-B:n ensitäyttölitkulla jopa 15-vuotta vaihtoväli!? Mittaristossa on joku Assyst -valikko, joka näyttää jäljellä olevia päiviä seuraavaan huoltoon.

En edes äkkiseltään löytänyt, että saako sen konepellin nostettua pystysuoraan ylös 'huolto-asentoon', kuten esim. W203:ssa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Koala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja Koala »

Assyst -valikko näyttää aluksi päiviä ja jossakin vaiheessa alkaa näyttämään kilsoja. Ainakin mulla teki näin kun tulee 1000km/vko.
Youtubesta voit katsoa miten saat nollattua huollon tarpeen.

Eiköhän noilla sun mainitsemilla huoltotoimenpiteillä se pysy paremmasa kunnossa kun käyttämällä Veholla tai muulla merkkikorjaamolla.

Omani käytin vähän aikaa sitte Kuopiossa Hartikaisella. A1-huolto oli vähän alle 400e lisätyönä siinä oli jarrunesteenvaihto, muuten ei mitään erikoista.
Asentaja oli ruikkinut litkua alumiiniosille ja unohtanut laittaa ilmausruuvin suojahatun paikalleen, löytyi siintä konepellin salvan vierestä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Matti_L kirjoitti:
Ainakin moottoriöljyn pitää vissiin olla ns. tuhkautumatonta kun siinä on se DPF. Käykö Mobilin sivun öljynvalinta-hakukoneen suosittelema New Life 0W-40?
Ei käy tuo öljy, pitää olla 229.31 tai 229.51 MB luokituksella. Mitenkäs se hakukone tuollaista New Life öljyä tyrkytti?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18032
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuota C230 (V6 bensa) olen huoltanut/huollattanut sekä ajatellut tulevina vuosina huoltaa seuraavasti:

Moottoriöljy Mobil New Life 0W-40 + alkuperäinen Mercedes-öljynsuodatin (MANN Filter), 10 000km / 1. vuosi (tiedän, on monien mielestä liian usein, mutta vaihdan silti...)
Jarruneste, 2-vuotta
Raitisilmasuodatin, 50 000km/2-vuotta
Moottorin ilmansuodattimet (x 2), 80 000km/4-vuotta, tai ehkä hieman tiheämmin kun ne nyt ei montaa kymppiä maksa eikä montaa minuuttia viivy vaihtaessa...
Automaattivaihteiston öljy, 60 000km
Vetopyörästö-öljy, 60 000km
Sytytystulpat (6 x), 80-110 000km/4-vuotta
Polttoainesuodatin, 60-80 000km/4-vuotta
Jäähdytysneste, 3-vuotta
Ilmastointilaitteen huolto, 2-3 vuotta
Piti kopioida koko lista kun kerrankin jollain asiallinen tapa huoltaa autoa.
Raitisilmasuodattimen vaihtoväliksi tiivistäisin keran vuodessa, saattaa tuo 204-212 suodatinmalli aiheuttaa lasien huurtumista vuoden käytön jälkeen. Dieselissä polttoainesuodatin myös useammin kuin 4 vuotta vaikkei tulisi 60tkm täyteen ja ilmansuodatin kuten arvelitkin.

Konepelti nousee pystyyn kun nostat vaan, ei ole haittoja.
wiimax.fi
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Koala kirjoitti:Assyst -valikko näyttää aluksi päiviä ja jossakin vaiheessa alkaa näyttämään kilsoja. Ainakin mulla teki näin kun tulee 1000km/vko.
Youtubesta voit katsoa miten saat nollattua huollon tarpeen.
Ok. Katson sieltä ohjeita ja laitan linkin vaikka tänne sitten.
dealer kirjoitti:Raitisilmasuodattimen vaihtoväliksi tiivistäisin keran vuodessa, saattaa tuo 204-212 suodatinmalli aiheuttaa lasien huurtumista vuoden käytön jälkeen. Dieselissä polttoainesuodatin myös useammin kuin 4 vuotta vaikkei tulisi 60tkm täyteen ja ilmansuodatin kuten arvelitkin.

Konepelti nousee pystyyn kun nostat vaan, ei ole haittoja.
Ok. Tuli jotenkin ihan tyhmä olo, kun W201 ja W203 C-sarjalaisiin tottuneena sitä vaan etsi jotain 'nappia' josta konepellin saa pystyyn huoltoasentoon. Näin se vaan kehitys kehittyy!
IMG_1405 pienennetty.JPG
DBFI kirjoitti:Ei käy tuo öljy, pitää olla 229.31 tai 229.51 MB luokituksella. Mitenkäs se hakukone tuollaista New Life öljyä tyrkytti?
Katoin ehkä jotenkin väärin, mutta semmoista se silloin tyrkytti. Siksi ajattelin vielä varmistaa täältä asiantuntijoilta.

Palaan vielä asiaan, ja kasaan tänne listaa W204 huoltokohteista, nestesuosituksista ja osanumeroista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Tässä listaa. Täydennän / muokkaan tätä aina jos tarvetta, esim. kun saan tietooni osanumeroita, öljyluokituksia tms. tai jos olen mielestänne laittanut jotain suoranaisesti väärin:

Moottoriöljy 6.5-litraa + öljynsuodatin tiivisteineen: 10-15 000km / 1. vuosi
Luokitus 229.31 tai 229.51
Hiukkassuodattimen vuoksi vähätuhkainen öljy esim. Mobil 1 ESP
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljynsuodatin: A 611 180 00 09, suodattimessa merkintä A 112 184 00 25
Mikäli laskee öljyt propun kautta, niin uusi kuparitiiviste siihen. Kiristys 30Nm.


Jarruneste: 2-vuotta


Aktiivihiili-raitisilmasuodatin: 1-vuosi
Etumatkustajan jalkatilan 'katossa', peitelevyn alla.
Voi mennä pidempäänkin jos välillä imuroi suodattimen ja puhaltelee siitä paineilmalla pölyt pois.


Moottorin ilmansuodatin: 75 000km / 4-vuotta
A 646 094 02 04 (MAHLE)


Vaihteistoöljy + suodatin: 60 000km
Vaihteisto 722.640


Vetopyörästö-öljy: 60 000km


Diesel-polttoainesuodatin: 75 000km / useammin kuin 4-vuotta
A 646 092 05 01 (MANN FILTER)


Jäähdytysneste: 250 000km / 15-vuotta
G48. Esim. Korrek


Ilmastointilaitteen huolto: 2-3 vuotta


Ohjaustehostimen neste: ei koskaan? Lisätään jos tarvetta...


Muuta:

- Letkujen, moniurahihnan (huollossa tarkistavat vain "näkyvältä osalta"), nivelten suojakumien, kardaanin kumilaippojen ym. kulumat
- Nesteiden tasot, nestevuodot
- Jarrujen kulumisen ja toiminnan tarkistuksia
- Valojen ja vilkkujen toiminta
- Akkutesterillä akun kunto / yleismittarilla sen varaustila.
- Jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys (esim. optisella refraktometrillä itse mittailen)
- Saranoiden sekä lukkojen voitelua
- Pyyhkijän sulkien kunto, tuulilasin ja ajovalojen pesurin toiminta. Sulat lähtevät todella helposti irti - kääntää vain 90 asteen kulmaan ja vetää pois!
- Moottoritilasta vedenpoistoreikien puhdistus
- Pyöränpultit 130Nm (W203:ssa taitaa olla suositus 120Nm)
- Alkuperäinen akku (takakontissa, oikealla puolella) on tyypiltään 95Ah AGM

Yleisesti mersujen nesteistä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... sort1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: W204 C 220 CDI A:lle huolto-ohjelma?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Paikallisessa Mercedes -huollossa tulostivat minulle ystävällisesti W204 "YLEISKATSAUS huoltolipuke" -laput, joista käy ilmi huolto-ohjelma pääpiirteittäin. Sinne oli tullut jotain lisäyksiä uudempia BE-malleja koskien: Keyless Go -patterinvaihtoa, AdBlue -nesteen lisäilyä ja muuta mukavaa jumppaa ja lisäpuuhastelua. Myöskin siellä oli jotain Tirefit renkaiden paikkaussarjan tarkistuksia ja Panorama -kattoluukun kiskojen voitelua, jotka jätän tässä huomiotta.

Nämä tähän topicciin kasattavat ohjeet ja osanumerot siis koskevat ENNEN FACELIFTIÄ OLEVAA, 'ALKUPÄÄN' W204:STA OM646 -DIESELMOOTTORILLA. Siis vm. 2007-2009, ennen BlueEFFICIENCY (BE) -malleja ja M651 -moottoria.


Muutamia huomioita / kysymyksiä:


- Huoltovälinäytön saa nollattua seuraavasti (ratti jossa enemmän nappuloita): käännetään virta-avain I-asentoon. Painetaan yhtä aikaa oikealta puolelta rattia puhelinluurin kuvaa ja vasemmalta puolelta ok-nappia. Sitten avautuvien valikoiden kautta saa tehtyä "full service resetin" tai osittaisia nollauksia.

- Öljypohjassa on perinteinen 13mm tyhjennysproppu oikealla puolella. Öljypohja on verhottu semmoisella lämpöeriste-huovalla, mutta proppu on näkyvillä, kun poistaa pohjamuovit.

- Mercedes-huollossa sanoivat käyttävänsä Mobil 1 ESP 5W-30 -öljyä. Niinpä vaihdoin autoon semmoiset. Onko se tarpeeksi notkeaa kovilla pakkasilla? Vai kannattaisiko sittenkin käyttää 0W -öljyä? Viime tammikuussakin oli pitkään kovat pakkaset ja 'pahin' aamu oli -34C pakkasta lämpömittarissa kun piti auto startata... Siinä jotkut huonolaatuiset ja viskositeetiltaan sopimattomat öljyt jo voivat aiheuttaa moottoriin voiteluhäiriön ja vaurion koska muistuttavat pumpattavuudeltaan lähinnä vaseliinia noissa lämpötiloissa... Tuossa Mobilin 5W-30 öljyssä pitäisi kyllä olla pumpattavuusraja joku -35C, ja nk. jähmepiste -45C.

- Jos W204:ään vaihtaa akun (takakontissa), niin tarvitseeko vaihtoa kuitata testerillä auton järjestelmään jotenkin? W203:seen ei ilmeisesti tarvitse, tai ainakin auto on toiminut ihan hyvin jo yli puoli vuotta sen jälkeen kun vaihdoin uuden akun. Toisaalta, entinen BMW:ni tarvitsi akun vaihdon yhteydessä tehdä järjestelmään 'battery registeration' -toimenpiteen, jotta auto osaisi ladata uutta akkua jotenkin oikein (se muuttaa tai nollaa vanhalle akulle mukautuneet lataussyklit tms. niin ettei uusi akku mene pilalle). Siinä piti myös olla AGM -tyyppinen akku jarrutusenergian talteenoton vuoksi.

- Aktiivihiili-raitisilmasuodatin on etumatkustajan jalkatilassa. Moottoritilassa edestä katsottuna vasemmalla olevan kotelon alla oli vain tyhjä tilaa, joku Delphin elektroniikkaboksi, ja suora näköyhteys puhaltimeen (!) W203:ssa on sen boksin alla raitisilmasuodatin ja akku. Joku semmoinen huovan tapainen siinä boksin alareunassa oli liimattuna, mutta ainoa vaihdettava suodatin on siis se jalkatilassa oleva? On muuten suhteellisen kallis, ainakin Mercedes-huollossa, n. 100 EUR... Pitää katsella saisiko jostakin hieman edullisemmin.

- Diesel-PA -suodatin: vaihdoin uuden. Samalla vaihdoin perinteiset ruuvattavat letkunkiristimet suodattimeen tuleville pa-letkuille, niiden pikalukko -mallisten tilalle. Toivottavasti kestävät kiinni. Ei tarvinnut mitenkään täyttää suodatinta ennakkoon polttoaineella. Laitoin vain pari kertaa sytysvirrat päälle, ja odottelin kun suodattimen liepeiltä kuuluu lirinää ja suhinaa. Ilmeisesti järjestelmä siis osaa ilmata itsensä. Lähti kertalaakista käyntiin!

- Jäähdytysnesteeksi laitetaan esim. 'tavallista' Korrek G48:ia? Huollossa sanoivat tuosta ilmoitetusta tosi pitkästä vaihtovälistä (15-vuotta tai 250 000km): "Ei huolta vaihdosta, kunhan neste vain on kirkasta". Toisaalta, ainakin Korrek G48 -pullon kyljessä lukee että vaihto 3-vuoden välein?! Tiedä näistä sitten.
Vastaa Viestiin