Tuli hommattua taas yksi mersu, alkupään W204 C 220 CDI (204.008). Tosi mukavalta vaikuttaa! Vain 49 000km ajettu, kuin 'pakasta vedetty'. Saksan Baijerista, Nürnbergistä. Ihan mukavilla varusteilla: automaattivaihteet, Xenon-valot, Elegance-varusteet, Parktronic, kiva beige metalliväri, kaatuvat takapenkit ja jotain muuta. Jospa tästä tulisi luottopeli muutamaksi vuodeksi!
Moottori on 646.811 (2148 cm3 turbodiesel)
Vaihteisto 722.640 (5-vaihteinen)
Auto oli seissyt papalla tallissa, kun oli ajokortti otettu pois dementoitumisen vuoksi. Toissa vuonna oli ajettu 2000km ja viime vuonna kokonaiset 3000km. Vaimo ja tytär sitten päättivät myydä pois. Tästä dementoitumisesta johtuen, oli kuulema pappa mättänyt jossakin vaiheessa mm. osakekirjoja ja kaikkea muuta 'tarpeetonta' roskikseen, ja siinä samalla auton huoltokirjat jne. Tytär sai metsästettyä paikallisesta mersuliikkeestä huoltodokumentteja kyllä. Käyttöohje-kirjat, alkuperäiset tilauspaperit ja muuta löytyi. Kaupantekoa se ei haitannut, koska auto on oikeasti todella super-siisti. Alla oli tosi hyväkuntoiset saksankitkat alkuperäisillä Mercedeksen peltivanteilla ja pölykapseleilla, mutta ne hävitin jo pois. Ne olivat varmaan olleet autossa kesät/talvet, koska alkuperäisillä Elegance-mallin aluvanteilla on edelleen hyväkuntoiset viikolla 18/2007 valmistetut Continentalin ensiasennusrenkaat, ja ne olivat ihan hämähäkinseitin ja pölyn peitossa...

Dokumenttien perusteella on öljyt vaihdeltu kuitenkin vuosittain, vähäisestä ajosta huolimatta ja viime vuonna jarrunesteetkin, raitisilmasuodatinta jne.
Ajattelin kuitenkin nyt ennen talven tuloa käydä auton läpi, että on nesteet ym. kunnossa. Tuota W203 C230:stä huollan itse jonkin verran, ja olen suurin piirtein selvillä vaihtoväleistä aika/kilometrit. Dieseliä ei ole nyt muutamaan vuoteen taas ollut, niin päässyt unohtumaan. Onko siinä mitään ihmeellistä, paitsi sytytystulppia ei ole?

Ainakin moottoriöljyn pitää vissiin olla ns. tuhkautumatonta kun siinä on se DPF. Käykö Mobilin sivun öljynvalinta-hakukoneen suosittelema New Life 0W-40?
En ajatellut huollattaa autoa merkkiliikkeessä, koska en tarvitse mitään MobiloLifeä enkä puhkiruostumistakuita. Tuo auto ei kerkeä meillä ollessaan varmasti puhkiruostua mistään... Muutenkaan en kaipaa mitään huoltoliikkeiden 'papukaijamerkkejä' enkä leimoja mihinkään vihkoihin. Se ei tämmöisen 9-vuotta vanhan käyttöauton arvoa kuitenkaan nosta mitenkään, vaikka sen huollattaisi missä.
Pääasia on että itse tiedän missä mennään, ja että kaikki nesteet ja suodattimet tulevat varmasti vaihdetuksi ajallaan (tai mielellään hieman etuajassa), ja käytän vain alkuperäisiä Mercedes-osia.
Vaihteistoöljyjä en jaksa itse vaihtaa autotallissa (eikä minulla ole esim. tuohon C230:n 7G-Tronic automaatin öljynvaihtoon tarvittava testeriäkään), joten tietyissä asioissa kyllä käytän asiantuntevien korjaamojen palveluita.
Foorumin haulla en löytänyt mitään kaikenkattavaa topicia aiheesta, enemmänkin vastauksia yksittäisiin "Mitä tämä Service x, jota autoni pyytää, sisältää?" -kyselyihin.
Onko huolto-ohjelma edelleen kärjistetysti näin:
A-huolto = moottoriöljy + suodatin
B-huolto = moottoriöljy + suodatin + hieman nk. 'valohoitoa' (kuten rengaspaineiden tarkistuksia, pyyhkijänsulkien tarkistuksia, hanskalokeron valopolttimon toiminnan tarkastuksia, lasinpesunesteen lisäystä, lukkojen ja saranoiden voitelua, nestepintojen tarkastelua jne. muuta joiden takia ainakaan minun ei tarvitse viedä autoa korjaamolle)
Tuota C230 (V6 bensa) olen huoltanut/huollattanut sekä ajatellut tulevina vuosina huoltaa seuraavasti:
Moottoriöljy Mobil New Life 0W-40 + alkuperäinen Mercedes-öljynsuodatin (MANN Filter), 10 000km / 1. vuosi (tiedän, on monien mielestä liian usein, mutta vaihdan silti...)
Jarruneste, 2-vuotta
Raitisilmasuodatin, 50 000km/2-vuotta
Moottorin ilmansuodattimet (x 2), 80 000km/4-vuotta, tai ehkä hieman tiheämmin kun ne nyt ei montaa kymppiä maksa eikä montaa minuuttia viivy vaihtaessa...
Automaattivaihteiston öljy, 60 000km
Vetopyörästö-öljy, 60 000km
Sytytystulpat (6 x), 80-110 000km/4-vuotta
Polttoainesuodatin, 60-80 000km/4-vuotta
Jäähdytysneste, 3-vuotta
Ilmastointilaitteen huolto, 2-3 vuotta
- Letkujen, hihnojen, nivelten suojakumien, kardaanin kumilaippojen ym. kulumia voi aina tarkastella kun viettää vapaa-aikaa auton alla tai konepelti on auki
- Nestevuotoja voi myös etsiä
- Jarrujen kulumisen ja toiminnan tarkistuksia tehdä
- Valojen ja vilkkujen toimintaakin joskus katella, tai kyllähän ne vuosittain katsastuksessakin katotaan että suurinpiirtein kaikki toimii
Tosiaan nyt ei ole vähään aikaan diesel-mersua ollut ja tuo W204 on ihan uusi laite minulle, niin kaikki vinkit ovat tervetulleita sen ylläpitoon! Esimerkiksi jäähdytysnesteestä luin jostakin, että siinä voisi olla jollain M-B:n ensitäyttölitkulla jopa 15-vuotta vaihtoväli!? Mittaristossa on joku Assyst -valikko, joka näyttää jäljellä olevia päiviä seuraavaan huoltoon.
En edes äkkiseltään löytänyt, että saako sen konepellin nostettua pystysuoraan ylös 'huolto-asentoon', kuten esim. W203:ssa?