takavetoinen, hyvät renkaat eteen vai taakse?
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
Huonot renkaat
No mutta eiks huonot renkaat oo huonoja sekä takana, että edessä? Ite laittasin semmoset meluvalliksi tai peltoautoon (jos mulla semmonen ois). Mulle on oikeestaan ihan sama mitkä renkaat sulla on missäkin sillon kun sä tuut liukuen mutkassa vastaan mun kaistallani.
No mutta ihan hyvät keskustelut ja perustelut silti molempien tyylisuuntien edustajilta.
No mutta ihan hyvät keskustelut ja perustelut silti molempien tyylisuuntien edustajilta.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viesti:
Faktaa vai fiktiota?
Todettakoon aluksi että renkaat jos joku ovat väärä säästökohta ja ennemmin kannattaa syödä makaronia ja näkkileipää loppukuusta kuin ylipäätään mietiskellä että mihin nurkkaan sitä niitä Silestoneja sitten pulttaisi. Itsellä on useasti ollut tilanne jossa kakkosauton arvosta puolet on renkaissa ja ei kaukana olla nykyiselläkään kakkosautolla - vanha ruosteinen Bemarin raato mutta upposen uudet nastarenkaat alla.
Eli jos toisissa renkaissa on 2 mm enemmän pintaa tai enemmän nastoja tallella niin panen ne EHDOTTOMASTI eteen jotta jarrutettaessa etupyörät lukittuvat varmasti ensin ja jotta automaatilla ajeltaessa ei käy niin että etupyörät lukkiutuvat ja takanastat työntävät autoa vielä eteenpäin.
Kuten olen sanonut monasti aiemminkin, talviajossa ohjauspyörällä ohjataan etupyöriä ja kaasupolkimella takapyöriä.
Lisäkaneettina vielä että takapään lähtiessä luisuun automaattivaihteisella autolla, ei kaasujalkaa saa todellakaan nostaa pois polkimelta vaan kaasua vähennetään noin 50-70% aikaansaaden kytkimen polkimen kaltainen "vakautus" eli takapyörät pyörivät taas samaa vauhtia kuin etupyörätkin ja luisto loppuu. Jos jalan nostaa kokonaan polkimelta voivat takpyörät lähes lukkiutua ja luisu vain pahenee.
Kokemattomalle takavetokuskille kevytperäisessä ja lyhyellä akselivälillä varustetussa manuaalivaihteisessa autossa voi paremmat takana olla ihan fiksukin veto mutta Mersut ovat muiden isojen takavetojen tapaan sangen rauhallisia liikkeissään.
No, kukin ajaa sellaisella rengasvalinnalla kuin parhaalta tuntuu. Älkää ajako liian kuluneilla renkailla niin ei ole murheita.
Henkka
"12 vuotta takavetoisia autoja, joukossa 4 automaattia"
Tämä on kyllä merkillistä juttua. Jos eturenkaat puskevat niin SILLOIN auto on pois kontrollista. Jos takapyörät ovat luisussa niin ainakin allekirjoittaneen kohdalla auto on edelleen 100% hanskassa. Ja jos olen ollut tavallista leikkisämmällä tuulella niin 25 km työmatkasta 10 km on saattanut taittua jonkinasteisessa takapyöräluisussa...Pohjolan torpedot kirjoitti: "Eturenkaitten menettäessä pitonsa auto pyrkii puskemaan suoraan. Takarenkaitten menettäessä pitonsa ensin pyrkii auto kääntymään poikittain. Tätä pidetään puskemista vaarallisempana, sillä poikittain kääntynyt auto on yleensä täysin poissa kuljettajan kontrollista.
Eli jos toisissa renkaissa on 2 mm enemmän pintaa tai enemmän nastoja tallella niin panen ne EHDOTTOMASTI eteen jotta jarrutettaessa etupyörät lukittuvat varmasti ensin ja jotta automaatilla ajeltaessa ei käy niin että etupyörät lukkiutuvat ja takanastat työntävät autoa vielä eteenpäin.
Kuten olen sanonut monasti aiemminkin, talviajossa ohjauspyörällä ohjataan etupyöriä ja kaasupolkimella takapyöriä.
Lisäkaneettina vielä että takapään lähtiessä luisuun automaattivaihteisella autolla, ei kaasujalkaa saa todellakaan nostaa pois polkimelta vaan kaasua vähennetään noin 50-70% aikaansaaden kytkimen polkimen kaltainen "vakautus" eli takapyörät pyörivät taas samaa vauhtia kuin etupyörätkin ja luisto loppuu. Jos jalan nostaa kokonaan polkimelta voivat takpyörät lähes lukkiutua ja luisu vain pahenee.
Kokemattomalle takavetokuskille kevytperäisessä ja lyhyellä akselivälillä varustetussa manuaalivaihteisessa autossa voi paremmat takana olla ihan fiksukin veto mutta Mersut ovat muiden isojen takavetojen tapaan sangen rauhallisia liikkeissään.
No, kukin ajaa sellaisella rengasvalinnalla kuin parhaalta tuntuu. Älkää ajako liian kuluneilla renkailla niin ei ole murheita.
Henkka
"12 vuotta takavetoisia autoja, joukossa 4 automaattia"
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Re: Faktaa vai fiktiota?
Mielestäni tässä tilanteessa takapyörät menee ENSIN lukkoon.Henri Junkkala kirjoitti:Eli jos toisissa renkaissa on 2 mm enemmän pintaa tai enemmän nastoja tallella niin panen ne EHDOTTOMASTI eteen jotta jarrutettaessa etupyörät lukittuvat varmasti ensin
Re: Faktaa vai fiktiota?
Eikö jarrujen pitäisi olla sellaiset, että ne etupyörät lukittuu aina ensin, oli renkaat mitä oli.parabel kirjoitti:Mielestäni tässä tilanteessa takapyörät menee ENSIN lukkoon.Henri Junkkala kirjoitti:Eli jos toisissa renkaissa on 2 mm enemmän pintaa tai enemmän nastoja tallella niin panen ne EHDOTTOMASTI eteen jotta jarrutettaessa etupyörät lukittuvat varmasti ensin

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
pyörien lukittuminen
Nyt mä oon ihan kuutamolla. Mitä te tarkoitatte pyörien lukittumisella?
Itse oon aina luullut, että ralliautoissa säädetään jarrut siten , että takapyörät menevät ekana lukkoon ohjattavuuden parantamiseksi. Olen tykännyt itekin ainakin soralla ja lumella tosta ominaisuudesta (varsinkin etuvetosilla). Etupyörillä tietenkin on jarrutustehoa n. 70% ja takapyörillä n. 30% esim. abs-jarrupoljin pohjassa asvaltilla. Soralla ja lumiränneissä leikkiessä olis ehkä parempi, että jarrua kevyesti painaessa takarenkaat menis ekana lukkoon, jotta sais auton mutkaan poikittain jo hidastusvaiheessa. Sitte kun on saanu autoo vähän poikittain ni vois tarvittaessa painaa jarrua kovempaa ni etujarrutkin ottais paremmin kiinni. Jos kaikki renkaat on luisussa ni autohan menee suoraan kulkusuuntaansa nähden ja vaaka-akselinsa suunnassa pyörimättä. (huom. en ole raaskinut/osannut etuvetoisella ajaa vasemman jalan jarrulla).
Nyt en jaksa osata kuvitella mitä tapahtuu normaaliajossa takapainoisilla jarruilla jos on tottumaton kuski. Lähteekö jäällä tai lumelle käsistä? Saa neuvoa!
t:tumpula
Itse oon aina luullut, että ralliautoissa säädetään jarrut siten , että takapyörät menevät ekana lukkoon ohjattavuuden parantamiseksi. Olen tykännyt itekin ainakin soralla ja lumella tosta ominaisuudesta (varsinkin etuvetosilla). Etupyörillä tietenkin on jarrutustehoa n. 70% ja takapyörillä n. 30% esim. abs-jarrupoljin pohjassa asvaltilla. Soralla ja lumiränneissä leikkiessä olis ehkä parempi, että jarrua kevyesti painaessa takarenkaat menis ekana lukkoon, jotta sais auton mutkaan poikittain jo hidastusvaiheessa. Sitte kun on saanu autoo vähän poikittain ni vois tarvittaessa painaa jarrua kovempaa ni etujarrutkin ottais paremmin kiinni. Jos kaikki renkaat on luisussa ni autohan menee suoraan kulkusuuntaansa nähden ja vaaka-akselinsa suunnassa pyörimättä. (huom. en ole raaskinut/osannut etuvetoisella ajaa vasemman jalan jarrulla).
Nyt en jaksa osata kuvitella mitä tapahtuu normaaliajossa takapainoisilla jarruilla jos on tottumaton kuski. Lähteekö jäällä tai lumelle käsistä? Saa neuvoa!
- dieselflosse
- Valvoja
Re: pyörien lukittuminen
Pieni esimerkki aiheesta... Olin jokunen vuosi takaperin liikkeellä vuokra-fiatilla Nizzan seutuvilla sellaisella serpenttiinillä.kimseppanen75 kirjoitti:
Paikallisen tavan mukaan sotkin autolla sen mitä se kulki. Saavutin yhden koppiauton ja ajattelin pyyhkäistä ohi sellaiseen elokuvista tuttuun bond-tyyliin.
Epäonnekseni vastaan tuli toinen auto ja jouduin hipaisemaan jarrua. Seurauksena oli se, että kabiini oli hetken jotakuinkin täynnä käsiä, kun oikaisin tuota sivuluisuun lähtenyttä hiivattia.
Tilanne tuli aivan yllättäin, sillä keli oli rutikuiva +30 astetta.
Toisaalta ex-berlngossamme oli hieman samaa oireilua ja talvikelillä sitä oli hauska käyttää hyväksi. Mutta kauhean turvallista se ei tietenkään ollut.
Kyllä parhaat leikit saa rehellisellä takavedolla, ei siinä jarruilla kikkailla

Terveisin
Tero
Tero
Ralliautoissa ehkä tämä onkin totta. Tällöin jarrua polkemalla esim. tiukan mutkan edellä saadaan aikaan "käsijarrukäännöksen kaltainen efekti" eli kääntyvyyttä parannettua. Rauno Aaltosen mukaanhan hyvistä ajo-ominaisuuksista onkin ralliautossa enempi haittaa kuin hyötyä.kimseppanen75 kirjoitti:Itse oon aina luullut, että ralliautoissa säädetään jarrut siten , että takapyörät menevät ekana lukkoon ohjattavuuden parantamiseksi.
Mitä takapainoisuus sitten normaaliajossa aiheuttaa; otapa auto, jossa käsijarru vaikuttaa takapyöriin, kelaa kohtuulliseksi katsomasi nopeus, paina (jos on takaveto) kytkin pohjaan ja nykäise käsijarru päälle. Auto ryöstäytyy poikittain -- mitä kevyempiperäinen ja lyhyempiakselivälinen, sen nopeammin.
Tätä ET sitten kokeile missään julkisesti, vaan joku liukasajorata tai sänkipelto on oikea paikka kokeiluun. Liikenteessä ei opetella.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
Aikalailla saman efektin hieman rauhallisemmin saa aikaiseksi voimakkaalla takavetoisella kun runttaa liukkaalla Kick Downin, tai sitten väkisinvaihdettavissa sen pienimmän mahdollisen ja pitää kaasun pohjassa kunnes on ovenkahva menosuuntaan.....Aku P kirjoitti:Ralliautoissa ehkä tämä onkin totta. Tällöin jarrua polkemalla esim. tiukan mutkan edellä saadaan aikaan "käsijarrukäännöksen kaltainen efekti" eli kääntyvyyttä parannettua. Rauno Aaltosen mukaanhan hyvistä ajo-ominaisuuksista onkin ralliautossa enempi haittaa kuin hyötyä.kimseppanen75 kirjoitti:Itse oon aina luullut, että ralliautoissa säädetään jarrut siten , että takapyörät menevät ekana lukkoon ohjattavuuden parantamiseksi.
Mitä takapainoisuus sitten normaaliajossa aiheuttaa; otapa auto, jossa käsijarru vaikuttaa takapyöriin, kelaa kohtuulliseksi katsomasi nopeus, paina (jos on takaveto) kytkin pohjaan ja nykäise käsijarru päälle. Auto ryöstäytyy poikittain -- mitä kevyempiperäinen ja lyhyempiakselivälinen, sen nopeammin.
Tätä ET sitten kokeile missään julkisesti, vaan joku liukasajorata tai sänkipelto on oikea paikka kokeiluun. Liikenteessä ei opetella.
Myöskään ei suositeltavaa muualla kuin jäällä (ei jäätiellä), pellolla tai radalla, vaikka paikalliset teinit kyseistä toimintaa harjoittavatkin mm. parkkipaikoilla.
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
Aku kirjoitti
"Ralliautoissa ehkä tämä onkin totta. Tällöin jarrua polkemalla esim. tiukan mutkan edellä saadaan aikaan "käsijarrukäännöksen kaltainen efekti" eli kääntyvyyttä parannettua. Rauno Aaltosen mukaanhan hyvistä ajo-ominaisuuksista onkin ralliautossa enempi haittaa kuin hyötyä.
Tätä ET sitten kokeile missään julkisesti, vaan joku liukasajorata tai sänkipelto on oikea paikka kokeiluun. Liikenteessä ei opetella."
---
Niihän se taitaa olla. Ajelin joskus Camrylla (n75tkm) ja Neonilla (n.2tkm) joilla pysty jarrua hipaisemalla saamaan lumella ja soralla takapyörät lukkoon vaikka ohjattavuus säilyi. Oli muuten tosi kiva ominaisuus. Ei mulla kyllä mitään ongelmia ton kanssa koskaan normaaliajossa tullut. Ehkä takaliinat ottivat vain niin vähän aikaisemmin kiinni, että normaalisti jarruttaessa etujarrutkin tulivat mukaan. Eihän siitä tietenkään tulis mitään, että poljin pohjassa vaan takapyörät jarruttais (kuten kai kävi fiatilla Nizzassa (ei kannattanu kokeilla jarruja ennen ajoa
)).
Mulle vois olla hyvä semmonen jarrupoljin missä olis ensimmäiset 2 senttiä varattu taakse ja sen jälkeen vasta tulis etujarrukin normaalisti mukaan (kuten edellä mainituissa olikin). Minä kyllä muistelen jonkun ajo-opettajankin suositelleen tälläistä... Ei ehkä sovellu naisille ja vain kehäykkösen sisäpuolella ajaville.
Mersussani jarrujen käyttö on aika vähäistä, koska moottorillakin voi tehdä normaalit vauhdin hidastukset risteyksiin tullessa. Jarruja tulee kai käytettyä vaan sillon kun joku hölmöilee edessä. Kaupungissa ei siis tuu juuri ajeltua. Hyvä jos kerran viikossa tarttee jarruu painaa. Onneksi vaimokin ajelee joskus ni ei jämähdä sylinterit jumiin.
PS! En minä nyt sentään ihan aloittelija ratin takana oo. Ei oo vaan tullut tota takapainoisuutta keskivertokäyttäjällä oikeesti pohdittua.
(miten noi tekstin lainaukset toteutetaan?)
"Ralliautoissa ehkä tämä onkin totta. Tällöin jarrua polkemalla esim. tiukan mutkan edellä saadaan aikaan "käsijarrukäännöksen kaltainen efekti" eli kääntyvyyttä parannettua. Rauno Aaltosen mukaanhan hyvistä ajo-ominaisuuksista onkin ralliautossa enempi haittaa kuin hyötyä.
Tätä ET sitten kokeile missään julkisesti, vaan joku liukasajorata tai sänkipelto on oikea paikka kokeiluun. Liikenteessä ei opetella."
---
Niihän se taitaa olla. Ajelin joskus Camrylla (n75tkm) ja Neonilla (n.2tkm) joilla pysty jarrua hipaisemalla saamaan lumella ja soralla takapyörät lukkoon vaikka ohjattavuus säilyi. Oli muuten tosi kiva ominaisuus. Ei mulla kyllä mitään ongelmia ton kanssa koskaan normaaliajossa tullut. Ehkä takaliinat ottivat vain niin vähän aikaisemmin kiinni, että normaalisti jarruttaessa etujarrutkin tulivat mukaan. Eihän siitä tietenkään tulis mitään, että poljin pohjassa vaan takapyörät jarruttais (kuten kai kävi fiatilla Nizzassa (ei kannattanu kokeilla jarruja ennen ajoa

Mulle vois olla hyvä semmonen jarrupoljin missä olis ensimmäiset 2 senttiä varattu taakse ja sen jälkeen vasta tulis etujarrukin normaalisti mukaan (kuten edellä mainituissa olikin). Minä kyllä muistelen jonkun ajo-opettajankin suositelleen tälläistä... Ei ehkä sovellu naisille ja vain kehäykkösen sisäpuolella ajaville.
Mersussani jarrujen käyttö on aika vähäistä, koska moottorillakin voi tehdä normaalit vauhdin hidastukset risteyksiin tullessa. Jarruja tulee kai käytettyä vaan sillon kun joku hölmöilee edessä. Kaupungissa ei siis tuu juuri ajeltua. Hyvä jos kerran viikossa tarttee jarruu painaa. Onneksi vaimokin ajelee joskus ni ei jämähdä sylinterit jumiin.
PS! En minä nyt sentään ihan aloittelija ratin takana oo. Ei oo vaan tullut tota takapainoisuutta keskivertokäyttäjällä oikeesti pohdittua.
(miten noi tekstin lainaukset toteutetaan?)
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
- dieselflosse
- Valvoja
Käytä ylälaidan 'lainaa' -nappia, kun näet lainattavan viestin.kimseppanen75 kirjoitti: (miten noi tekstin lainaukset toteutetaan?)
Kun olet kirjoitustilassa, niin näet mitä tuo 'lainaa' tekee tekstin alkuun ja loppuun.
Terveisin
Tero
Tero
Yleensähän pidon menettämisen huomaa ekana eturenkaissa.
Esim. jos ajelessa huomaa etupään luistelevan ja tien olevan pirun liukas, niin voipi pikkusen höllötä vauhtia. Mutta jos takana on jokku sliksit ja etupää pitää hyvin, niin mutkaan ajellessa saattaapi takapään pito irrota hetkessä ja siinä vaiheessa saattaapi peräpää olla jo pitkälti vastaan tulevien kaistalla. Kysymyshän kuuluu, haluatko mahdollisessa yhteentörmäyksessä ajaa kylki- vai keulakolarin?
Toki sivuluisu on "kokeneelta" kuljettajalta helpompi korjata kuin puskeminen, mutta takapään pidon menettäminen saattaapi tulla niin yllättäen ja nopeasti ettei mitään ole enään tehtävissä. Auton mennessä kylki edellä puistoon saattaapi se pyörähtään katolleenki.
Sama hommahan on kesärenkaissa, kysymys vain kuuluu haluatko mennä vesiliirrossa puskien vai kylki edellä?
Ite ruukaan vaihtaa etu- ja takarenkaitten paikkoja puollessa välissä talvea, jospa ne kuluis vahän tasasemmin.
Jos renkaasi vaikuttavat jopa itsestäsi huonoilta, niin kannattaako niillä ajaa?
Esim. jos ajelessa huomaa etupään luistelevan ja tien olevan pirun liukas, niin voipi pikkusen höllötä vauhtia. Mutta jos takana on jokku sliksit ja etupää pitää hyvin, niin mutkaan ajellessa saattaapi takapään pito irrota hetkessä ja siinä vaiheessa saattaapi peräpää olla jo pitkälti vastaan tulevien kaistalla. Kysymyshän kuuluu, haluatko mahdollisessa yhteentörmäyksessä ajaa kylki- vai keulakolarin?
Toki sivuluisu on "kokeneelta" kuljettajalta helpompi korjata kuin puskeminen, mutta takapään pidon menettäminen saattaapi tulla niin yllättäen ja nopeasti ettei mitään ole enään tehtävissä. Auton mennessä kylki edellä puistoon saattaapi se pyörähtään katolleenki.
Sama hommahan on kesärenkaissa, kysymys vain kuuluu haluatko mennä vesiliirrossa puskien vai kylki edellä?
Ite ruukaan vaihtaa etu- ja takarenkaitten paikkoja puollessa välissä talvea, jospa ne kuluis vahän tasasemmin.
Jos renkaasi vaikuttavat jopa itsestäsi huonoilta, niin kannattaako niillä ajaa?
Viimeksi muokannut JuhaK, Ma 20.10.2003 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viesti:
Selvennystä
Näyttipäs aamuyöstä kirjoitettu tekstini sekavalta kun sitä päiväsnäköön katseli...
Eli mitä yritin sanoa oli että panen paremmat renkaat eteen - mikäli on pakko panna pari huonompaa alle ylipäätään - siksi että:
a) jarrut ottavat eniten eturenkaisiin ja saan enemmän voimaa jarrutukseen jos jarruttavissa pyörissä on kunnolla nastoja&pintaa jäljellä
b) kun pysäköin automaattivaihteisen autoni jäiselle parkkipaikalle niin eturenkaat saavat auton pysäytettyä - jos takana olisi paremmat renkaat niin ne puskisivat autoa vain eteenpäin vaikka eturenkaat ovat lukossa... Viime talvena kävi pari kertaa näin ennen jarruremonttia kun takajarrut eivät ottaneet lainkaan kiinni
c) Kun tulen talven liukkailla epähuomiossa aamulla unenpöpperössä reipasta ylinopeutta johonkin auraamattoman ja uraisen, jääpeitteisen Kuusjoentien lukemattomista mutkista, mikäli eturenkaat luistavat, Lumikki menee metsään ja lyhenee metrillä ja minua v**uttaa kelmeästi.
Mikäli taas takarenkaat luistavat, eturenkaat vievät auton kaarteen läpi vaistomaisessa vastaohjauksessa ja takapuskuri pahimmassa tapauksessa kaataa pari aurausmerkkiä aurakuskin suunnattomaksi riemuksi. Kumpi mahtaakaan olla mieluisempi vaihtoehto?
d) Jos joudun tekemään äkillisen väistöliikkeen, kuten täällä "muaseuvulla" hirvien välissä pujotellessa turhan usein joutuu, on sekä jarrutusvoiman välittyminen tiehen että auton suunnanmuutos eturenkaita kännettäessä ensisijaisen tärkeä törmäykseltä välttymisen kannalta. Jos kohta on hyvä pito takana niin se ei paljon lohduta kun on mennyt jarrutus pitkäksi ja väistöliike jäänyt tapahtumatta. Ja todellisuudessa kyllä mieluummin ruttaisin hirven ahteriin koko Lumikin kyljen kuin ottaisin kyseisen hirven konepellin kautta tuulilasista läpi vapaamatkustajaksi.
Kuten sanottua, eri ihmisille sopii erilainen "setup" ja tärkeintä lienee tuntea autonsa niin hyvin että se pysyy hanskassa ja ajaa sen verran järkevästi ettei tarpeettomia vaaratilanteita synny.
Henkka
Eli mitä yritin sanoa oli että panen paremmat renkaat eteen - mikäli on pakko panna pari huonompaa alle ylipäätään - siksi että:
a) jarrut ottavat eniten eturenkaisiin ja saan enemmän voimaa jarrutukseen jos jarruttavissa pyörissä on kunnolla nastoja&pintaa jäljellä
b) kun pysäköin automaattivaihteisen autoni jäiselle parkkipaikalle niin eturenkaat saavat auton pysäytettyä - jos takana olisi paremmat renkaat niin ne puskisivat autoa vain eteenpäin vaikka eturenkaat ovat lukossa... Viime talvena kävi pari kertaa näin ennen jarruremonttia kun takajarrut eivät ottaneet lainkaan kiinni

c) Kun tulen talven liukkailla epähuomiossa aamulla unenpöpperössä reipasta ylinopeutta johonkin auraamattoman ja uraisen, jääpeitteisen Kuusjoentien lukemattomista mutkista, mikäli eturenkaat luistavat, Lumikki menee metsään ja lyhenee metrillä ja minua v**uttaa kelmeästi.
Mikäli taas takarenkaat luistavat, eturenkaat vievät auton kaarteen läpi vaistomaisessa vastaohjauksessa ja takapuskuri pahimmassa tapauksessa kaataa pari aurausmerkkiä aurakuskin suunnattomaksi riemuksi. Kumpi mahtaakaan olla mieluisempi vaihtoehto?
d) Jos joudun tekemään äkillisen väistöliikkeen, kuten täällä "muaseuvulla" hirvien välissä pujotellessa turhan usein joutuu, on sekä jarrutusvoiman välittyminen tiehen että auton suunnanmuutos eturenkaita kännettäessä ensisijaisen tärkeä törmäykseltä välttymisen kannalta. Jos kohta on hyvä pito takana niin se ei paljon lohduta kun on mennyt jarrutus pitkäksi ja väistöliike jäänyt tapahtumatta. Ja todellisuudessa kyllä mieluummin ruttaisin hirven ahteriin koko Lumikin kyljen kuin ottaisin kyseisen hirven konepellin kautta tuulilasista läpi vapaamatkustajaksi.
Kuten sanottua, eri ihmisille sopii erilainen "setup" ja tärkeintä lienee tuntea autonsa niin hyvin että se pysyy hanskassa ja ajaa sen verran järkevästi ettei tarpeettomia vaaratilanteita synny.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Se vasemmalla jalalla jarrua painaltaminen juuri ennen mutkaa keventää perää, jolloin oikea jalka kaasulla mahdollistaa yhtäaikaisen kaasun käytön-> auton saa näppärästi jyrkkään "hiusneulaan" kahva edellä istumaan. Jotenki noin se menee. Toivottavasti jollekki valkeni mitä ajan takaa.k.j kirjoitti:Se on tehon puutetta jos se silleen"lähtee lapasesta".Tehoa kun on tarpeeksi niin voi autoa viedä nätisti? Oli renkaat kuluneet tai uudet.
Ja se Ralli-auton "pedalbox" on pikkusen mielipide jutska!
Ja kokeilkaapa sitoa sitä sillä kuuluisalla vasemman jalalla!

2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Korostan jo aiemmin mainittua sanaa, turvallisuus.
Auto on "hieman" turvallisempi nokkakolarissa kuin kylkikolarissa samalla nopeudella. Ja kyllähän se poijat mersu kääntyy..
Taakse ehtottomasti paremmat, vaikka itsekin olen sivuluisu miehiä..
150 kilsaa päivässä viimeisen viikon olen nyt pääkallo kelissä ajellut täällä pohojosessa. Jään päällä vettä. Ja ei yhtään ole ikävä sellaista tilannetta että takana ois paskemmat kumit ( ei nyt paskat ). En minäkään, himoluisuttelija 130km/h saakka jaksa 150 km luisutella ojaanpäin kaatuvalla viitostiellä, ja vieläpä päivittäin, vaikka hallussa pysyykin ( kop kop). Kyllä se asia vain näin on, kyllä senverran ahnaasti perää vie lepikkoa kohti varsinki ku sikana tuulee..Ei vaan yksinkertaisesti ole mukava oikoa kokoajan luisuja, niin kivaa kuin sen onkin. Kertaakaan ei ole sitä tilannetta tullut vastaan nyt menneellä viikolla että mersu puskis, ja edessä on huonommat renkaat.
Kyllä se röhlömi kuitenkin tulee renkasvalinnalla ku valinnalla, ja yleensä äkkiarvaamatta, joten maltti on valttia.
Auto on "hieman" turvallisempi nokkakolarissa kuin kylkikolarissa samalla nopeudella. Ja kyllähän se poijat mersu kääntyy..
Taakse ehtottomasti paremmat, vaikka itsekin olen sivuluisu miehiä..
150 kilsaa päivässä viimeisen viikon olen nyt pääkallo kelissä ajellut täällä pohojosessa. Jään päällä vettä. Ja ei yhtään ole ikävä sellaista tilannetta että takana ois paskemmat kumit ( ei nyt paskat ). En minäkään, himoluisuttelija 130km/h saakka jaksa 150 km luisutella ojaanpäin kaatuvalla viitostiellä, ja vieläpä päivittäin, vaikka hallussa pysyykin ( kop kop). Kyllä se asia vain näin on, kyllä senverran ahnaasti perää vie lepikkoa kohti varsinki ku sikana tuulee..Ei vaan yksinkertaisesti ole mukava oikoa kokoajan luisuja, niin kivaa kuin sen onkin. Kertaakaan ei ole sitä tilannetta tullut vastaan nyt menneellä viikolla että mersu puskis, ja edessä on huonommat renkaat.
Kyllä se röhlömi kuitenkin tulee renkasvalinnalla ku valinnalla, ja yleensä äkkiarvaamatta, joten maltti on valttia.
124.023
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
okoåko
Kyllä , taakse aina paremmat ! Riippumatta vetotavasta !
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
No heh!
Eikös me Mersumiehet sentään olla oikein tosi automiehiä???
Tosi automieshän on aktiivinen autoilija myös muutenkin kuin sivuluistossa pyyhkiessään ja seuraa tietysti jatkuvalla mielenkiinnolla ajokkinsa teknistä tilaa, renkaat mukaan lukien. Eli jopa vaihtaa renkaitten paikkoja akselilla ajokauden aikana, jos näyttää siltä, että esim. takarenkaat kuluisivat etummaisia enempi.
Tällä logiikalla, olipa renkaat sitten miten hyvät tai huonot tahansa, on molemmilla akseleilla aina periaatteessa suurin piirtein yhtä hyvät/huonot renkaat.
Eipä tarvitse sitten pähkäillä liikkeelle lähteissä, millä tyylillä ajaa. Siirtyy vaan arvokkaan tyylikkäästi siihen määränpäähän, jonne on matkalla.

P.S. Ja nyt kun niitä kummeja vaihtelette, niin muistakaapa pyyhkäistä pulteista kierteet puhtaaksi ja sipaista vähän kuparitahnaa tykö, niin ei tarvi pitkiä varsia seuraavan kerran pyöriä vaihtaessa.

Eikös me Mersumiehet sentään olla oikein tosi automiehiä???
Tosi automieshän on aktiivinen autoilija myös muutenkin kuin sivuluistossa pyyhkiessään ja seuraa tietysti jatkuvalla mielenkiinnolla ajokkinsa teknistä tilaa, renkaat mukaan lukien. Eli jopa vaihtaa renkaitten paikkoja akselilla ajokauden aikana, jos näyttää siltä, että esim. takarenkaat kuluisivat etummaisia enempi.
Tällä logiikalla, olipa renkaat sitten miten hyvät tai huonot tahansa, on molemmilla akseleilla aina periaatteessa suurin piirtein yhtä hyvät/huonot renkaat.
Eipä tarvitse sitten pähkäillä liikkeelle lähteissä, millä tyylillä ajaa. Siirtyy vaan arvokkaan tyylikkäästi siihen määränpäähän, jonne on matkalla.

P.S. Ja nyt kun niitä kummeja vaihtelette, niin muistakaapa pyyhkäistä pulteista kierteet puhtaaksi ja sipaista vähän kuparitahnaa tykö, niin ei tarvi pitkiä varsia seuraavan kerran pyöriä vaihtaessa.

Tuolla jo aikaisemmin mainittiin, että keula edellä törmääminen on turvallisenpaa, siksi paremmat taakse. Mitä puskemiseen tulee, niin Mesen ollessa kyseessä on aika harvinaista, kun keula on painava ja jos sitä tapahtuu, niin vauhtia on silloin jo niin paljon liikaa, jotta se ei täytä kyseisen kelin turvallista ajonopeutta. Suosittelen parenpia renkaita taakse.
Etuvedolla on tullut ajettua ~15 vuotta ja kilpaakin jo useampi vuosi. Kisoissa on tullut todettua että alitehoinenkin etuveto on lyömätön liukkaalla kun edessä on kunnon renkaat, perä tulee kyllä perässä. Ja mitä huonommat (rajansa tietenkin silläkin, mutta suhteessa etupään pitoon) renkaat takana on, niin sitä helpommin auton saa taitettua mutkaan kovemmassakin vauhdissa (aliohjaus vähenee). Puskemisen saa hallintaan kaasun ja vasurin yhteispelillä ja peräluistot kaasulla, mutta tärkeintä on tietenkin vauhdin sovittaminen mahdollisimman tarkasti siihen pidon rajalle.
Siviilietuvetoon voi suositella eteen parempia renkaita, jos kuljettaja uskoo että osaa pitää vedon päällä mutkassa tai huonolla kelillä. Kokemattomampi kuljettaja ei paina kaasua missään tilanteessa jos auto tekee jotain omituista, joten silloin on turvallisempaa laittaa paremmat renkaat taakse ja vähentää näin sitä riskiä että perä luistaa ja se pitäisi oikaista kaasulla. Kokematon kuljettaja huomaa jo kiihdytyksessä huonot eturenkaat ja tuskin ajaa mutkaankaan sitten kovin reippaasti ja pieni puskeminen loppuu kaasun löysäämisellä (jolloin huonot takarenkaat voivat menettää pidon).
Pientä takavetoista tuli joskus kortin saannin jälkeen ajettua jokunen vuosi ja aina silloin tällöin kakkosautonakin sellainen on ollut. Käytin aina edessä parempia renkaita ja ohjaustuntuma säilyi aina luistoista huolimatta, mutta erään kerran satuin sitten ison ja painavan takavedon rattiin, jossa olikin paremmat renkaat takana (olisi pitänyt tarkistaa kun lähti liikkeelle
). Kaupungilla kierrellessä tuli jostain syystä ajettua mutkaan hieman reilummin ja tarkoitus oli kääntää auto hieman kaasulla luistattaen, mutta kun käänsin ratista ja polkaisin kaasua, niin autohan puski ja kun polkaisin reippaammin, niin auto todella puski ja sattuipa yhteen tolppaankin
Tuon jälkeen olen todellakin pitänyt ne hieman paremmat renkaat aina edessä, sillä takavetoisen auton luonteeseen kuuluu yliohjautuminen ja sen mukaan sitä tulee ajettua. Mesessä ja aiemmassa Baierilaisessa on ollut alla vain samantasoisia renkaita, joissa ei ole kulumiseroja juuri huomannut ja näiden käytös on ollut normaaliajossa neutraalia. Etuvetoisella taas on aina tullut ajettua hieman erityylillä, joten siihenkin on sopinut selvästikin paremmat renkaat eteen.
Tyhmä kuskihan saa auton kuin auton lepikkoon, kun tilannenopeus ei ole hallinnassa
Mitä tulee kolareihin, niin vinottainen törmäys on ollut henkilökohtaisesti aina miellyttävämpi kokemus kuin suora nokkakolari.. ei se vauhti vaan äkkipysäys. Toki nämä vain suljetulla radalla ja häkillä varustetulla autolla.. siviiliauton sivutörmäyssuoja on vanhempien autojen kohdalla todellakin heikompi kuin etutörmäyssuoja (siitähän kolariturvallisuutta on lähdetty kehittämään). Siviiliajossa kolari on aina pahasta.
Eli jaarittelun lopuksi voisi todeta että paremmat renkaat taakse jos ei tiedä mihin ne laittaa ja eteen jos tietää mitä siitä seuraa ja tietää että se sopii paremmin omaan ajotyyliin.
Jos ei myöskään tiedä miten huonompi rengas käyttäytyy edessä tai takana omassa autossaan, niin suosittelen todellakin renkaiden uusimista. Siviiliajossa ei todellakaan ole järkeä ajaa autolla joka luistaa jokaisessa mutkassa tai tuulenpuuskassa johonkin suuntaan. Renkaiden välillä on sopivan vähän eroa kun ne pitää mitata tai ottaa vierekkäin vertailtavaksi.. jos eron näkee auton ohi kävellessä, niin eroa on liikaa.
Ja nämä vain minun mielipiteitä, pääasiahan on että jokainen pysyy tiellä valitsemallaan tavalla ja renkailla
Siviilietuvetoon voi suositella eteen parempia renkaita, jos kuljettaja uskoo että osaa pitää vedon päällä mutkassa tai huonolla kelillä. Kokemattomampi kuljettaja ei paina kaasua missään tilanteessa jos auto tekee jotain omituista, joten silloin on turvallisempaa laittaa paremmat renkaat taakse ja vähentää näin sitä riskiä että perä luistaa ja se pitäisi oikaista kaasulla. Kokematon kuljettaja huomaa jo kiihdytyksessä huonot eturenkaat ja tuskin ajaa mutkaankaan sitten kovin reippaasti ja pieni puskeminen loppuu kaasun löysäämisellä (jolloin huonot takarenkaat voivat menettää pidon).
Pientä takavetoista tuli joskus kortin saannin jälkeen ajettua jokunen vuosi ja aina silloin tällöin kakkosautonakin sellainen on ollut. Käytin aina edessä parempia renkaita ja ohjaustuntuma säilyi aina luistoista huolimatta, mutta erään kerran satuin sitten ison ja painavan takavedon rattiin, jossa olikin paremmat renkaat takana (olisi pitänyt tarkistaa kun lähti liikkeelle

Tuon jälkeen olen todellakin pitänyt ne hieman paremmat renkaat aina edessä, sillä takavetoisen auton luonteeseen kuuluu yliohjautuminen ja sen mukaan sitä tulee ajettua. Mesessä ja aiemmassa Baierilaisessa on ollut alla vain samantasoisia renkaita, joissa ei ole kulumiseroja juuri huomannut ja näiden käytös on ollut normaaliajossa neutraalia. Etuvetoisella taas on aina tullut ajettua hieman erityylillä, joten siihenkin on sopinut selvästikin paremmat renkaat eteen.
Tyhmä kuskihan saa auton kuin auton lepikkoon, kun tilannenopeus ei ole hallinnassa

Mitä tulee kolareihin, niin vinottainen törmäys on ollut henkilökohtaisesti aina miellyttävämpi kokemus kuin suora nokkakolari.. ei se vauhti vaan äkkipysäys. Toki nämä vain suljetulla radalla ja häkillä varustetulla autolla.. siviiliauton sivutörmäyssuoja on vanhempien autojen kohdalla todellakin heikompi kuin etutörmäyssuoja (siitähän kolariturvallisuutta on lähdetty kehittämään). Siviiliajossa kolari on aina pahasta.
Eli jaarittelun lopuksi voisi todeta että paremmat renkaat taakse jos ei tiedä mihin ne laittaa ja eteen jos tietää mitä siitä seuraa ja tietää että se sopii paremmin omaan ajotyyliin.
Jos ei myöskään tiedä miten huonompi rengas käyttäytyy edessä tai takana omassa autossaan, niin suosittelen todellakin renkaiden uusimista. Siviiliajossa ei todellakaan ole järkeä ajaa autolla joka luistaa jokaisessa mutkassa tai tuulenpuuskassa johonkin suuntaan. Renkaiden välillä on sopivan vähän eroa kun ne pitää mitata tai ottaa vierekkäin vertailtavaksi.. jos eron näkee auton ohi kävellessä, niin eroa on liikaa.
Ja nämä vain minun mielipiteitä, pääasiahan on että jokainen pysyy tiellä valitsemallaan tavalla ja renkailla

[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
C230K (W202) + muut lelut
Paitsi notta usein juuri raskaskeulaisuus aiheuttaa puskevuutta. Takavetoisten, keulapainoisten autojen kohdalla herkkyyden sivuluisuille aiheuttaa takapyörien huono pito ,mutta vapaalla rullatessa (eli silloin, kun vetävien pyörien sijoitus ei sinänsä käytökseen vaikuta) painavan nokan vaikutuksen huomaa selvästi. Malliesimerkki ovat pitkät Citikat, jotka vapaallakin puskevat armottomasti, kun keula painaa selvästi perää enempi. Samoin vanhemmat Saabit.petri.n kirjoitti: Mitä puskemiseen tulee, niin Mesen ollessa kyseessä on aika harvinaista, kun keula on painava ja.
Ja sama kääntäen: takamoottoriset eli peräpainoiset autot ovat taas niitä, joissa se perä lähtee todella herkästi irti, esim. Kupla tai vanhemmat Skodat lähtevät kaarteesta kuin lingosta. (Ns. vasaranheitto varsi edellä-ilmiö).
Tilanne, jossa tällainen auto taas puskee, liittyy siihen että tiellä on kuraa tahi loskaa niin, että keula nousee kerroksen päälle liirtoon. Edempänä kuvatut tilanteet liittyvät oloihin, joissa tie on sileä, mutta liukas. (

S124 300TD -93
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viesti:
Jori Ravantti
Minulla oli vuosimallin 1971 Toyota Corona Mark II:sessa huonot renkaat. Takana huonommat kuin edessä. Yhdessä mutkassa, jossa tienpinnan kallistus sisäkurviin päin loppuu ikäänkuin kesken, se pyörähti n. 80-90 km/h maantienopeudessa perä menosuuntaan niin äkkiä, ettei mitenkään kerinnyt oikaisemaan luisua. Meni katolleen ulos tieltä.
Vuosimallin 1970 Toyota Crownissa minulla oli toisenlainen tilanne. Edessä huonot renkaat ja takana paremmat. Se ajoin pikkutiellä ojaan kun luisui liukkaassa mutkassa ulos tieltä.
Mitä tästä olen oppinut?
Huonoilla renkailla ei kannata ajella ja jos jostain syystä ajaa, niin kannattaa ajaa aika hiljaa.
Vuosimallin 1970 Toyota Crownissa minulla oli toisenlainen tilanne. Edessä huonot renkaat ja takana paremmat. Se ajoin pikkutiellä ojaan kun luisui liukkaassa mutkassa ulos tieltä.
Mitä tästä olen oppinut?
Huonoilla renkailla ei kannata ajella ja jos jostain syystä ajaa, niin kannattaa ajaa aika hiljaa.
Juuri tuon takia minä yleensä aloitan luiston jarruttamalla (joko vaihteella tai "käsi"-jarrulla). Jos ei lähde, niin ei lähde, mutta vauhti ei ainakaan kiihdy.MaQe kirjoitti:Kaupungilla kierrellessä tuli jostain syystä ajettua mutkaan hieman reilummin ja tarkoitus oli kääntää auto hieman kaasulla luistattaen, mutta kun käänsin ratista ja polkaisin kaasua, niin autohan puski ja kun polkaisin reippaammin, niin auto todella puski ja sattuipa yhteen tolppaankin![]()
Minä en kylläkään ole rallikuski.
Toinen "turvallinen" tapa joka minun ajotyyliin sopii, on polkaista kaasulla pieni vastaheitto. Kuten joku rallimies (Mikkola, Alen, tms) sanoi: Kun perän saa johonkin päin luistamaan, niin kyllä rattimies taittaa auton siitä mutkaankin (ja minun lisäys: Mitä vähemmän vauhtia, sitä helpommin).
OT:
Suorassa törmäyksessä kyllä nupissa heittää hetko, kun ratti hyökkää silmille.Mitä tulee kolareihin, niin vinottainen törmäys on ollut henkilökohtaisesti aina miellyttävämpi kokemus kuin suora nokkakolari.. ei se vauhti vaan äkkipysäys. Toki nämä vain suljetulla radalla ja häkillä varustetulla autolla.
Viisto / sivuttainen törmäys tuntuu ehkä kivemmalta, mutta turvallisempi olisi suora törmäys, vaikka apinahäkillä ajaisikin. Etukulma edellä törmätessä pää ei osu rattiin, vaan retkahtaa hervottomana etuviistoon. Pää painaa kai jotain 10kg ja kypärä pari kiloa, joten kallon osa joka on kaularangassa kiinni, saattaapi lähteä kuupasta irti (sama efekti kuin pistäisi narun kaulaan ja hyppäisi kaivoon). Se ei edes satu, mutta elämänkatsomus muuttuu ylävinkkelikameraan.
Tällä tavalla (eli törmäsi seinään, ei hypännyt kaivoon) kuoli eräs "melko" tunnettu Nascar-mies, Dale Earnhardt nimeltään. Sen kolarin jälkeen myös Nascar-kuskit alkoivat käyttää formuloista tuttua systeemiä, jossa on pään eteenpäin suuntautuvaa liikettä rajoittava naru kypärän takaraivossa.
Suoraan vasen kylki edellä betoniseinään törmäsi eräs suomalainen rallikuski keltaisella Mitsullaan (en muista hepun nimeä). Yksityiskohtia en muista, mutta luita kai meni murki reidestä olkapäähän asti, ja pikku aivotärähdys kaupan päälle. Keula edellä törmätessä olisi ehkä säästynyt viimeksi mainitulla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Äireellä on uus Volkkarin Polo ja sillä ei onnistu vasemman jalan jarrutus, koska painettaessa jarrua ja kaasua samaan aikaan se ilmeisesti katkaisee sytkän, koska auto ei vastaa kaasuun pieneen hetkeen. Yllättävan asiallinen ajaa pikkuautoksi, mutta samalla rahalla sais melko asiallisen käytetyn M-B:n (äite ajaa noin 40tkm/vuosi).
Ja vielä lisäkysymys aiheesta onko joltakin lähtenyt liukkailla tällainen uuden ajan ajan mersu (siis näillä kaikenmailman ajonvakautus+ luistonesto tsydeemeillä varustettu), itse olen tuollaisella jonkin verran ajellut, koska isällä on tuollainen C-mallin mersu taksina ja sitä tulee silloin tällöin tuurailtua. Tuntuu vain, että on nuo vakautus yms systeemit niin hyvin pelissä, että luistoon lähtö ei ihan pienestä tapahdu. Joskus tullut mieleen, että mahtaako olla kuinka yllättävä tilanne kun kuitenkin jossasin vaiheessa lähtee.
Ja vielä lisäkysymys aiheesta onko joltakin lähtenyt liukkailla tällainen uuden ajan ajan mersu (siis näillä kaikenmailman ajonvakautus+ luistonesto tsydeemeillä varustettu), itse olen tuollaisella jonkin verran ajellut, koska isällä on tuollainen C-mallin mersu taksina ja sitä tulee silloin tällöin tuurailtua. Tuntuu vain, että on nuo vakautus yms systeemit niin hyvin pelissä, että luistoon lähtö ei ihan pienestä tapahdu. Joskus tullut mieleen, että mahtaako olla kuinka yllättävä tilanne kun kuitenkin jossasin vaiheessa lähtee.
Autoon pitää olla aina pers* tuntuma, ja tollasilla systeemeillä varustettuun autoon sitä ei saa, hyvä niin kauan kuin auto käyttäytyy kiltisti ja hoitaa itse kaiken, autoa ja sen äärirajoja on vaikea oppia tuntemaan aivan ääritilanteissa.
sitten kun se lähtee niin siinä ei kerkiä kissaa sanoa eikä miuutakaan.
sitten kun se lähtee niin siinä ei kerkiä kissaa sanoa eikä miuutakaan.