W205 C-sarja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
lohipene
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.02.2016 19:12

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja lohipene »

Ajoin tänää pitemmän moottoritie lenkin ja tosiaankin suhinat on historiaa eli kyllä ongelma saadaan ratkaistua jos halutaan
W205
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 25.03.2014 22:31

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja W205 »

lohipene kirjoitti:Ajoin tänää pitemmän moottoritie lenkin ja tosiaankin suhinat on historiaa eli kyllä ongelma saadaan ratkaistua jos halutaan
Hienoa kuulla, että suhinat ovat hävinneet. Täytyy huomenissa käydä Veholla ja pyytää heitä korjaamaan suhinat autostani.
lohipene
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.02.2016 19:12

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja lohipene »

Kaveri lastutti 200 pensakoneen tehoja tuli 250hp ja vääntöä 400 .Rupesi vähän kiinnostaa tosin vasta takuun jälkeen,otin puhelun mezen huoltoon laatikko ja voimansiirron pitäisi kestää tehonlisäys ongelmitta.Niin ja lisähevoset olisi aika halpoja 595e
W205
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 25.03.2014 22:31

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja W205 »

lohipene kirjoitti:Kaveri lastutti 200 pensakoneen tehoja tuli 250hp ja vääntöä 400 .Rupesi vähän kiinnostaa tosin vasta takuun jälkeen,otin puhelun mezen huoltoon laatikko ja voimansiirron pitäisi kestää tehonlisäys ongelmitta.Niin ja lisähevoset olisi aika halpoja 595e
Kyllä minua myös kiinnostaa tämä lastutus mutta todella vasta takuu ajan jälkeen. Missä ja kenen toimesta tää tehtiin? Onko se boxi vai ECU:lle tehty lastutus? Pidä vähän ajantasalla.
lohipene
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.02.2016 19:12

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja lohipene »

Kysymyksessä oli Eculle tehty lastutus virma olisi Omtimoiautosi.fi Mezen 200 pensa on hyvin matalavititeinen
Maxijii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 03.09.2016 23:00

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Maxijii »

lohipene kirjoitti:Kysymyksessä oli Eculle tehty lastutus virma olisi Omtimoiautosi.fi Mezen 200 pensa on hyvin matalavititeinen

Mielenkiintoista. Itse voisin lastutella hetimmiten mutta ohjelmoidaanko tämä suoraan OBD:n kautta vai tarvitseeko ECU avata?
W213 220d Premium business AMG
lohipene
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 11.02.2016 19:12

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja lohipene »

Juu tarttee avata siinäpä syy miksi ohjelmoiti kannattaa tehdä vasta takuun jälkeen.Alkuperäiset asetukset voidaa palauttaa milloin vain
W205
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 25.03.2014 22:31

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja W205 »

lohipene kirjoitti:Juu tarttee avata siinäpä syy miksi ohjelmoiti kannattaa tehdä vasta takuun jälkeen.Alkuperäiset asetukset voidaa palauttaa milloin vain
Kiitos tiedoista. Onko vielä tietoa yrityksestä joka tämän suoritti.
HJP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 28.11.2008 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja HJP »

Itse tiedustelin ennen tuontia samaa hommaa Motorbitiltä, tässä saamani vastaus:

"Kyseinen malli on uudella Bosch MED17 moottoriohjauksella ja se on ohjelmoitavissa. Tuosta mallista saadaan 98-oktaanisella bensalla noin 215-225 hv ja vääntö kasvaa 55-65 Nm verran. Tässä mallissa ECU pitää irrottaa ja avata ohjelmoinnin ajaksi, eli perinteinen OBD-ohjelmointi ei onnistu. Kannattaa muistaa myös että ohjelmointi saattaa vaikuttaa auton takuuseen jos jotain moottoriin tai voimansiirtoon liittyvää ongelmaa tulee."
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Legge »

lohipene kirjoitti:Kaveri lastutti 200 pensakoneen tehoja tuli 250hp ja vääntöä 400 .Rupesi vähän kiinnostaa tosin vasta takuun jälkeen,otin puhelun mezen huoltoon laatikko ja voimansiirron pitäisi kestää tehonlisäys ongelmitta.Niin ja lisähevoset olisi aika halpoja 595e
Tuliko lukemat dynossa vai teoriassa?
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Maxijii
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 03.09.2016 23:00

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Maxijii »

lohipene kirjoitti:Ajoin tänää pitemmän moottoritie lenkin ja tosiaankin suhinat on historiaa eli kyllä ongelma saadaan ratkaistua jos halutaan
Lohipene - laitoin yksityisviestin asiaan liittyen. Lukaisetko läpi?
W213 220d Premium business AMG
Avatar
Volvo00
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 04.10.2016 22:24

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Volvo00 »

DBFI kirjoitti:
Pontus kirjoitti:Coupe tuli käytä katsomassa, muuten ihan hienon näköinen, mutta mikä V*tun idea siinä on että enää ei ole takaluukussa avauskahvaa :?: :? :evil:
Siis ei ole näkyvissä ellei kumarra. Pitääkö sen olla?
Avatar
Volvo00
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 04.10.2016 22:24

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Volvo00 »

W205 kirjoitti:
lohipene kirjoitti:Juu tarttee avata siinäpä syy miksi ohjelmoiti kannattaa tehdä vasta takuun jälkeen.Alkuperäiset asetukset voidaa palauttaa milloin vain
Kiitos tiedoista. Onko vielä tietoa yrityksestä joka tämän suoritti.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Nyt kun olen ajanut 205-sarjalaisella niin muutama huomio:
Airmatic on hyvä ajossa ja muutenkin ajotuntuma on hyvä. 204:n verrattuna Comand on kehittynyt kivemmaksi katsella, mutta lausuu vanhaa huonommin kadut englanniksi eikä ymmärrä lausuntaa. Olikohan varashälytin vain valikoiden kautta käytettävissä? Kojetaulun napit ovat 204:sta (ja 203:sta) huonommat keinukytkimet. Samoin keskikonsoliin on hajasijoiteltu nappeja sen piirtolevyn ympäristöön, jotka vanhassa olivat paremmin käsillä näkökentässä kuten kummallinen volume-säätö ja Start/Stop -nappi. Muuten sisältä kyllä vanhaa hienompi. 360-kamera on ihan kiva. Hud-näyttö oli häiritsevä. 250d tuntui oletettua laiskemmalta 200 km/h jälkeen. Mutta kaikenkaikkiaan ihan hieno laite, mutta kallis köyhälle.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ai niin. Lämpö- ja polttoaineen mittarit.
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja arii »

Onko muilla ollut jarrujen kanssa ongelmia? Mulla alkoi melko nopeasti käyttöönoton jälkeen jarrut ravistaa kevyesti jarrupolinta painettaessa. Vika paikallistettiin takajarrulevyihin, joita vaihtoivat autoon moneen kertaan auton tulematta kuntoon (lisäksi vaihtoivat mm. pyörän navat). Kuudennen korjaamokäynnin jälkeen alkoivat korjaamolla epäillä vian olevan etupäässä ja levyjen ja palojen vaihdolla auto tuli vähäksi ajaksi kuntoon. Pari tuhatta kilometriä lisää, niin jarrut alkoivat täristää uudelleen. Nyt auto menee kahdeksannen kerran pajalle. Autolla on ajettu nyt 29 tkm. Kyseessä on amg-line varusteltu auto eli edessä on reijitetyt levyt.
Viimeksi muokannut arii, Ke 26.10.2016 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja simosami »

Palaveri pystyyn. Tai ehkä voisit kirjoittaa suoraan palautetta Mersun tehtaalle nettilomakkeella . Tarkat päivämäärät ja kopiot huoltolapuista mukaan. Saat lisää kierroksia hommaan.
Alkaa ehkä olla aika vaatia uutta autoa?

Tietenkin voisi itsekin mittailla ja pähkäillä, mutta ei ehkä kannata nähdä vaivaa yrittää olla viisaampi.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Taitaa nämä AMG varusteisten reijitetyt levyt olla täyttä kuraa, kun tuolla W213 ketjussakin lähes ajamattomaan autoon oli jo useampaan kertaan vaihdettu levyt tärinän vuoksi. Omassa w205 eikä W213 ei jarruongelmia eikä mitään muutakaan ongelmaa.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja taky »

arii kirjoitti:Autolla on ajettu nyt 29 tkm. Kyseessä on amg-line varusteltu auto eli edessä on reijitetyt levyt.
30tkm tuli mentyä AMG-Linellä eikä ravistelua ollut - kerran takajarrut jäätyivät talvella kiinni ettei meinannut päästä liikkeelle nakkari jonosta enään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja arii »

taky kirjoitti:
arii kirjoitti:Autolla on ajettu nyt 29 tkm. Kyseessä on amg-line varusteltu auto eli edessä on reijitetyt levyt.
30tkm tuli mentyä AMG-Linellä eikä ravistelua ollut - kerran takajarrut jäätyivät talvella kiinni ettei meinannut päästä liikkeelle nakkari jonosta enään.
Käytin autoa tänään taas pajalla ja etujarrulevyt olivat taas vääntyneet. Mikä voisi aiheuttaa että nuo menee kieroksi? Oma ajotyyli on rauhallinen, maantieajoa tulee käytännössä 90 % kaikista ajoista.

Lisäksi viikonloppuna tuli joku häiriö lämmönsäätöön (näytölle tuli ilmoitus climate control off, eikä lämmitys toiminut). Tähän vikaan olikin olemassa tehtaan päivitys. Tämän takia auto menee yhdeksännen kerran korjaamolle..
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
OKA-1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 06.12.2015 00:16

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja OKA-1 »

lohipene kirjoitti:Ajoin tänää pitemmän moottoritie lenkin ja tosiaankin suhinat on historiaa eli kyllä ongelma saadaan ratkaistua jos halutaan
Suhinat poistettu meikäläisenkin autosta. Oli mahtavaa ajaa tänään moottoritietä ja nauttia hiljaisuudesta.
Toinen asia mikä korjattiin takuuseen oli urahihna joka oli liian löysä. Ihmettelin kun auto piti kylmänä käynnistettäessä sellaista kitisevää ääntä ja pyysin huoltoa tarkistamaan asian. Vaihtoivat uusia osia tilalle.
Ajattelin mainita asiasta jos havaitsette vastaavaa ääntä.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja simosami »

arii kirjoitti:
taky kirjoitti:
arii kirjoitti:Autolla on ajettu nyt 29 tkm. Kyseessä on amg-line varusteltu auto eli edessä on reijitetyt levyt.
30tkm tuli mentyä AMG-Linellä eikä ravistelua ollut - kerran takajarrut jäätyivät talvella kiinni ettei meinannut päästä liikkeelle nakkari jonosta enään.
Käytin autoa tänään taas pajalla ja etujarrulevyt olivat taas vääntyneet. Mikä voisi aiheuttaa että nuo menee kieroksi? Oma ajotyyli on rauhallinen, maantieajoa tulee käytännössä 90 % kaikista ajoista.
En tiedä, kannattaako itse tehdä mitään, tai aiotko tehdä kuitenkin? Kyllähän ammattimaisesti toimivan firman pystyä ratkomaan tuommoinen ongelma.

Jos päätät tehdä jotain, tässä muutama ehdotus.
Minä mittasin ne, nyt uudet levyt, autossa paikallaan, mittakellolla. Levyt pitää pultata kiinni kaikilla 5 pultilla tiukkaan. Jos on yli 0,10mm heittoa, niin se riittää aiheuttamaan ravistus ilmiön. Yleensä se siis alkaa 2-3-4 kk päästä. Silloin on heittoa kertynyt 0,20mm tai enemmänkin.
Ne levyt pitää olla ihan suorat asennuksen jälkeen. Esim huonosti puhdistettu napa riittää vääntämään levyn. Tekee juurikin noin, kuin kerron.
Sinulla kyse ei varmaankaan ole ruosteesta navassa. Mutta voihan se (esim. napa) olla kiero muustakin syystä.

Sitten voisi hankkia infralämpö mittarin, joilla voisi mitata jarrulevyjen lämmöt ajon jälkeen. Niin, että ensin on jarruttanut ne lämpöiseksi. Sitten ajaan muutaman kilometrin, ilman jarrutusta. Sitten mittaa levyjen lämmön kaikista levyistä, vanteen reiästä. Lukemat ylös. Jos jarru laahaa , niin huomaa kyllä lukemista.
Viimeksi muokannut simosami, Ti 01.11.2016 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja arii »

Itse en aio tuolle tehdä mitään, ei ole aikaa ja osaamista. Ehkä lämpöjä voisi mittailla itse ajon jälkeen. Autossa on takuuta jäljellä vielä yli vuosi, joten merkkihuollon tehtävä on etsiä viat ja laittaa ne kuntoon. Ruosteesta ei tässä pitäisi olla kyse kun auto on alle vuoden vanha. Vikahan tuli tähän ensimmäisen kerran melko nopeasti käyttöönoton jälkeen.

Navat pitäisi olla täysin suorat, huollossa ovat ne mitanneet. Valitettavasti merkkihuollon osaamattomuuden syyksi menee aika monta turhaa käyntiä tässä minun tapauksessa.

Mikäli mittariston vasemmalta puolelta (lämmitysjärjestelmän läppäsysteemi) tulee ylimääräistä ääntä, niin siihenkin on tehtaan korjausohje olemassa. Tämänkin korjaavat seuraavalla käynnillä.
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja taky »

arii kirjoitti:Käytin autoa tänään taas pajalla ja etujarrulevyt olivat taas vääntyneet. Mikä voisi aiheuttaa että nuo menee kieroksi?
Orginaali vanteet? Vanteet suorat pulttikehältä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja arii »

taky kirjoitti:
arii kirjoitti:Käytin autoa tänään taas pajalla ja etujarrulevyt olivat taas vääntyneet. Mikä voisi aiheuttaa että nuo menee kieroksi?
Orginaali vanteet? Vanteet suorat pulttikehältä?
Joo, alkuperäiset MB-vanteet on. Kokeilivat jossakin vaiheessa toisen, uuden c-mersun vanteita tähän ja ongelma ei muuttunut miksikään eli vanteista ei pitäisi olla kiinni.
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja taky »

arii kirjoitti:Kokeilivat jossakin vaiheessa toisen, uuden c-mersun vanteita tähän ja ongelma ei muuttunut miksikään eli vanteista ei pitäisi olla kiinni.
Siis autossa valmiiksi kierot levyt ja toiset vanteetko?
Alkuperäiset vanteet vääntäneet levyt, niin ei vanteiden vaihto siinä enään hyödytä...?

Joskus aikoinaan Volvo & Ford akselilla oli ongelma tarvikevanteet, niistä puuttui vanteesta ura reijän sisäpuolelta, pinnasta joka vastaa napaan ja siitä seurari että tarvikevanteilla jarrulevyt kieroiksi heti pulttien kiristyksessä.

Alkaa olla kuin Rellun F1 auton jarrut, ei vaan toimi... :o
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja arii »

taky kirjoitti:
arii kirjoitti:Kokeilivat jossakin vaiheessa toisen, uuden c-mersun vanteita tähän ja ongelma ei muuttunut miksikään eli vanteista ei pitäisi olla kiinni.
Siis autossa valmiiksi kierot levyt ja toiset vanteetko?
Alkuperäiset vanteet vääntäneet levyt, niin ei vanteiden vaihto siinä enään hyödytä...?

Joskus aikoinaan Volvo & Ford akselilla oli ongelma tarvikevanteet, niistä puuttui vanteesta ura reijän sisäpuolelta, pinnasta joka vastaa napaan ja siitä seurari että tarvikevanteilla jarrulevyt kieroiksi heti pulttien kiristyksessä.

Alkaa olla kuin Rellun F1 auton jarrut, ei vaan toimi... :o
Siinä vaiheessa etsivät ratkaisua auton takajarruista vaikka ongelma oli edessä koko ajan. En tiedä ovatko mittailleet muuten vanteiden suoruutta. Ja jos auton etunavat on todettu suoriksi, niin voiko ongelma olla vanteissa? Kesävanteet on amg 18" ja talvivanteet mb 17", molemmat alkuperäisiä.
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja simosami »

Pelkän navan mittaaminen on hiukan hankalaa. Siinä on pulttien ja levynkiinnitys reiät. Olisi kiva tietää, miten se on tehty.
Lisäksi navan halkaisija on n. 100 mm. Levyn halkaisija on n. 300mm. Mahdollinen virhe kertautuu moninkertaiseksi.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
audioman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.01.2012 09:31

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja audioman »

4maticin alle meni viime viikolla Michelinin nastattomat talvirenkaat samankokoisina kuin kesärenkaatkin (225/50R17). Ensilumi tuli etelään tänään. Nyt on ihan oikeasti hyvä :)
C 300d A 4matic + Airmatic sedan 2019
ex C 220d A 4matic + Airmatic sedan 2016
ex C 220 CDI A sedan 2012
Avatar
Jyri1387E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 03.08.2016 11:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jyri1387E »

arii kirjoitti:Siinä vaiheessa etsivät ratkaisua auton takajarruista vaikka ongelma oli edessä koko ajan. En tiedä ovatko mittailleet muuten vanteiden suoruutta. Ja jos auton etunavat on todettu suoriksi, niin voiko ongelma olla vanteissa? Kesävanteet on amg 18" ja talvivanteet mb 17", molemmat alkuperäisiä.
Pahoittelen pitää viestiä jo etukäteen.

Jarruongelmissa olen "uskovainen" ja lähden ensimmäisenä ratkomaan täristysongelmia jarrupalojen kitkapinnan siirtymän kautta. Ks. oheinen keskustelu ja linkit artikkeleihin, missä tiivistetään ongelma - jarrulevy ja palojen kitkapinta ovat keskenään yhteensopimattomia ja ajoprofiili korostaa vielä ongelmaa. Kuumien jarujen pintaan siirtyy palojen kitkamateriaalia epätasaisesti, joka aikaansaa itseään ruokkivan kierteen ja johtaa jarrujen täristämiseen. Ongelman saa poistumaan vain hetkeksi vaihtamalla levyt tai sorvaamalla niitä - tärinä tulee kuitenkin takaisin, kun juurisyytä ei korjata.

Kannattaa lukea tämän ketjun aloitusviesti ja siinä linkatut artikkelit.

Jossain mbworldin keskustelussa puhuttiin paljon w205:n jarrujen pölinästä ja allekirjoitan saman ainakin perusmallin osalta. Voisiko olla, että AMG-line mallin jarrulevy on seokseltaan liian race paloille jotka on valittu enemmänkin alhaisen pölyämisen ja asiakaspalautteen perusteella. Lopputuloksena herkästi täristämään ryhtyvä combo?

Takuuseenhan tuo pitää saada korjattua. Seuraavan huollon yhteydessä voisi pyytää seuraavaa:

1) Uudet levyt ja toiset palat simosamin ohjeiden mukaan alle laitettuna ja tarkistettuna. Jos valmistajalla on omaa valikoimaan (olisiko Mersulla w205 AMG-lineen eri tyyppisiä paloja?), niin sieltä, mutta myös joku after-market performance pala voisi olla hyvä kokeilla.
2) Uuden levyn ja palojen sisäänajo artikkelissa kuvatulla menetelmällä. Minä olen näin tehnyt tuon harrasteauton kanssa, eikä ole mitään pahaa sanottavaa.

Omaa ajoprofiilia kannattaa myös seurata - sisältäkö ajo kovia jarrutuksia ja heti perään pysähdyksissä seisontaa jarrua vasten? Hyvä jarrujen sisäänajo pitäisi toimia tässä tilanteessa kitkapinnan epätasaista siirtymää ehkäisevänä toimenpiteenä. Toki kannattaa välttää jarrulla seisomista pitkissä pysähdyksissä ylipäätään.

Historiaa on minulla on Fordeista ratapäiväharrastuksen kautta (vuodesta 2007) ja noissa kikottimissa on jarrujen tärinä enemmänkin sisäänrakennettu ominaisuus ja todella yleinen vika. Harrasteautossa päivitin jarruja aikoinaan ensin Ferodon sporttipalalla ja sittemmin olen vaihtanut isommat levyt, toisen auton satulan ja EBC:n yellow stuff palat (ja aika paljon muutakin osaa :lol: ).

Ongelma merkkihuollossa on se, että yhtä aikaa kohdalle pitää sattua sekä asiakaspalvelija (huoltopäällikkö tjsp.) että mekaanikko joita kiinnostaa saada tuo auto kuntoon eikä vaan vaihtaa osia. Onko myyjäliike ja huolto sama? Saisiko myyjän kanssa keskustelu huollonkin kokeilemaan oikeaa ongelmaratkaisua, kun tuo jatkuva juoksuttaminen huollossa alkaa arvatenkin syömään miestä (ja merkin uskottavuutta).
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Vastaa Viestiin