w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JÄPÖ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.06.2011 07:37

w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja JÄPÖ »

Kärry: w211 320 cdi -04 SBC jarruilla.
Takajarrulevyt, jarrupalat, käsijarrupalat, jousisarjat vaihdettu uusiin.
Kuskin puolen takajarru laahaa.
Palojen reunat viilattu ja kevyesti liikkuu satulassa.
Sylinteri liikkuu.
Meisselillä saa kevyesti kammettua palan irti levystä, mut seuraavalla polkasulla taas tarttuu kiinni.
Jarrupalat ei vaan palaudu irti levystä jarruttamisen jälkeen.
Vänkärin puoli pelaa ihan oikeen.
Täytyykö starilla nappuloida jarrupaloille jotain palautusarvoja ??????
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja markoala »

Takasatula vaihtoon.. Ominaisuus. Joku kirjoitti hioneensa mäntää hieman ja taas toimi. Siinä toinen vaihtoehto.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Mulla teki saman. Takaa levyjen ja palojen vaihdon jälkeen vanteet otti lämpöä aika reippaasti. Ostin omat palat motonetistä, vinkui ku sika. Vein lämpenemisen takia huoltoasemalle, jossa vaihtoivat kunnon palat ja olivat löytävinään liukutapeista moskaa. No pariin otteeseen sen jälkeen on lämmennyt enemmän, mutta nyt tasoittunut. Ajettu joku 5000 km uusilla osilla, eikä ole lämpöongelmaa näkynyt.

Mutta yleisesti foorumin perusteella suosittelen myös satulan vaihtoa. Kyllä se vika siinä on vaikka mäntä liukuukin hyvin.

Tässä ketju, jossa männän hiomisesta kommentti. En ole varma onko sama josta markoala mainitsi.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175797" onclick="window.open(this.href);return false;
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
JÄPÖ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.06.2011 07:37

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja JÄPÖ »

Kiitoksia vastauksista.
Tätä mieltä olivat muutkin, keltä kyselin.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jos jarrut hirttää kiinni niin "bakeliitti" mäntä on saattanut paisua sen verran että ei enää mene "vapaasti" takaisin satulaan.
Esim. W211 FL_OM642 koneella on takasatulan männän halkaisija muistaakseni 41,950 mm taisi olla ok , paisuneessa jopa 42,000 on liikaa jolloin nihkeästi liukuu.
Voi toki kiinnittää porakoneeseen tmv. sovitekappaleen avulla ja varovasti hioa esim 600 vesihiomapaperilla takaisin mittoihin.
Edellyttäen että on tarkka mauseri tai mikrometri käytössä eikä pidä mittaa lämpimässä kädessä liian kauaa...jos oikein hifistelee.

Uusi (tarvike) satula maksaa 100 € (vanha satula palautettava tuohon hintaan) eli ei kannata hirveesti käyttää aikaa siihen vanhan elvytykseen, uudella satulalla tulee muutenkin liukupinnat kerralla kuntoon.
Kokonaan toinen juttu on ilmaaminen oli sitten W211 with SBC tai W211 facelift, ei kyllä onnistunut kotikonstein vaan paineella säiliön kautta ja aika monta litraa meni läpi ennen kuin hyvä.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
enins
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 28.12.2015 17:02

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja enins »

Täältä yksi eriävä mielipide edellisiin.
Mäntää ei irroita levystä (jarrupalojen kautta) paineen poistuminen männän takaa, vaan tiivistekumin joustaminen. Kun tiiviste jostain syystä esim. ylikuumenemisen tai ihan vanhuuttaankin menettää joustavuuttaan, ei se enää jaksa vetää mäntää irti ja jarru jää laahaamaan. Tässä ei nyt puhuta mistään millimetrien liikkeistä, vaan suuruusluokka on 0,1 mm.

Vanhojen/ylikuumentuneiden kumien vaihtamatta jättäminen jarrurempan yhteydessä aiheuttaa remppatarvekierteen ja vikaa haetaan paloista/levyistä ja ties mistä. Tilanne voi toki olla sama huonolaatusten uusienkin kumien osalla.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja illinois »

Juu, tuo voisi olla ihan järkeenkäypää.
Itse vaihdoin uudet tiivistekumit männälle ja liukutapeille pölysuojat (MB original satsi A 000 421 9986 ja A000 420 0776 ) samalla kun hion männän.
Se kumpi vaikutti asiaan jäi epäselväksi, mutta koska mäntä oli yhdestä kohtaa paisunut päättelin että siitä se johtui.
Rempan jälkeen mäntä liukui ok. Jos tulisi uudestaan sama tilanne, niin vaihtaisin suosista koko satulan.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: w211 SBC jarrurempan jälkeinen ongelma APUVA

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Perus hommahan toi on että nimenomaan SBC jarruilla olevan 211 mesen takasatulan mäntä tosiaan bakeliittia ja ajan saatossa leviää palan päästä sen verran et takertelee, saa hiottua satulassa paikallaankin sen verran kun tarvii
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Vastaa Viestiin