Kampiakselin stefan vaihto w123

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Baby_benz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ti 25.12.2012 12:47
Paikkakunta: Sotkamo

Kampiakselin stefan vaihto w123

Viesti Kirjoittaja Baby_benz »

Joo eli rupesi lopussaan vuotamaan kuin seula. Minkälainen homma vaihtaa? Ja saako enää mistään? Kyseessä 200d vm. -82
W123 240D
W124 200E -91
W124 300td -94
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Kampiakselin stefan vaihto w123

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ainakin jos on kytkimen puoleinen joka vuotaa niin se on työläs homma. Joutuisi kampiakselin irroittamaan (eli käytännössä kone pois ja alakerta päreiksi). OM61x moottoreissa on tuo rakenne kaikissa (naru tiiviste). Luulisi että sellaisen tiivisteen saa vielä jostain? Sattumalta muuten yksi sellainen on minulla varastossa.

Jotenkin muistan että hihnapyörän puoleinen olisi normi huulistefatiiviste.. eli helpommin vaihdettavissa. Muistaako joku muu paremmin?
Avatar
Baby_benz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ti 25.12.2012 12:47
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kampiakselin stefan vaihto w123

Viesti Kirjoittaja Baby_benz »

Joo siis eli hihnapyöränpuoleinen vuotaa. Pitääkö ottaa öljypohjakin irti vai? En ole sen tarkemmin vielä tutkinut
W123 240D
W124 200E -91
W124 300td -94
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Kampiakselin stefan vaihto w123

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Jäähdyttimen ottaisin suosiolla pois, niin tulee tilaa touhuta, Ensin se hihnapyörä paketti irti. 6mm kuusiokolokannoilla. Putsaa hyvin kannat, kun laitat avainta. Kerran tein kauan töitä, kun hihnapyörän kupissa katkaisin yhden mylväytyneen pultin, että sen sai pois. Nuo pultit kannattaa uusia ja laittaa lukitteen kanssa takaisin. Sitten se naputella varovasti irti.

Sen jälkeen se iso pultti auki. Jos on tehokas pulttikone niin lähtee helposti, muuten voi olla tiukassa. Sitten ulosvetäjällä se iso limppu irti kampiakselin päästä. Asento kannattaa merkata. Toki se voi tulla vain kahteen asentoon. Siihenkin olisi hyvä sellainen ulosvetäjä, joka ottaisi pulttien reiístä kiinni. Lähtee kyllä tavallisella.

Sitten stefan voi kaivaa pois. Liukurengas olisi hyvä vaihtaa samalla, kun siihen on varmaankin kulunut ura stefasta. Se voi olla lujassa tai sitten ei. Kahdella meisselillä voi sivuilta vääntää.

Stefaa laittaessa pitää katsoa, että se asettuu oikein siihen liukurenkaan ympärille. Jos laittaa samalla likurenkaan kanssa niin sen saa menemään yhtenä pakettina. Sitten, kun sitä isoa limppua laittaa takaisin niin pitää katsoa, että ne tapit menee oikeassa kohdassa kampiakselin koloihin.

Löytyikin kuvallista juttua asiasta :arrow:

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin