w201 vaikea käynnistää kylmänä
w201 vaikea käynnistää kylmänä
Terve, tuli justiinsa ostettua ensimmäiseks autoks tommone 190 Mersu, kun kävin koeajolla yms ni näytti siltä että kaikki oli kunnossa kun auto oli lämmin, myyjä oli näköjään käyttäny koneen lämpimäks ennenku tulin mut tyhmä olin ku en sitä tajunnu kattoa ku en oo ennemmi näitä autokauppoja tehny. Elikkäs sitten kun auto oli seissy yön yli ni ei millään tahtonut enään käynnistyä, jouduin sahaa starttia 5minuuttia ennenkuin kone jotenki pysy käynnissä, sen jälkeen kun käynnisty niin kierrokset seilas 500-1000 välillä ja kun oli kierrokset matalat niin kävi vain kolmella sylinterillä. Sen jälkeen kun kone oli käyny tyhjäkäynnillä noin 10 minuuttia niin kaikki toimi taas ihan normaalisti. Kysyin vanhalta omistajalta että mikä on vikana niin sanoi vaan että kuulema sytytspuolassa ois vika, voin huomenna laittaa videon miten auto käyttäytyy jos se jotenki auttais.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
unohdin myös mainita sen että välillä auto nykii kun tasakaasulla ajelee
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Täsmentävä kysymys? Kaasari vai ruisku?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Ilmavuoto nyvityttää ja yj rele tinaukseen tai sen sulake tohon kylmään starttiin.
Jos se on liikkeestä ostettu niin korjaavat he sen kuntoon.
Jos se on liikkeestä ostettu niin korjaavat he sen kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Voi olla ettei kylmäkäynnistyssuuttimesta tule jostain syystä evästä. Omassani se aikoinaan oli täysin tukossa. Se on siinä imusarjan keskellä oleva suutin jossa on sähköliitin. On uutena melko tyyris kapine joten kantsii selvitellä vika ennenkuin ryntää ostamaan.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Lainaan sen verran vielä että edellämainittujen jälkeen vielä seoksen säätö niin luulisi jo tokenevan.atlas kirjoitti:Ilmavuoto nyvityttää ja yj rele tinaukseen tai sen sulake tohon kylmään starttiin.
Jos se on liikkeestä ostettu niin korjaavat he sen kuntoon.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Keulasta päin katsottuna koneen etuosassa, kannessa oikealla puolella on lämpötunnistimia. Niistä takimmaisen pitäisi olla lämpöanturi ruiskun tietokoneelle, että se älyää rikastaa seosta.
Olen nähnyt kahta mallia, 2 napaista (Kjet?) ja 4 napaista (KEjet)
Alfamer kertoo seuraavaa:
Tunnistimen vastus"
0 cels 6Kohm
40 cels 1,2Kohm
80 cels 325 Ohm.
Itselläni on vanha 4 napainen varuilla, jossa ristikkäin napojen välillä:
Jääkaappilämpö 3Kohm
Käden lämpö n.1,7Kohm
Kuuma hanavesi n.1Kohm. (Tätä en ole kokeillut autossa, mutta vastus kuitenkin vähenee lineaarisesti joten oletan toimivaksi tässä vaiheessa)
Tämä on helppoa sulkea pois, ainakin mikäli vastukset ovat täysin pielessä. Ilmanputsarin kotelo pois, ja anturiin pääsee käsiksi. Eikä pitäisi olla kallis osa.
Olen nähnyt kahta mallia, 2 napaista (Kjet?) ja 4 napaista (KEjet)
Alfamer kertoo seuraavaa:
Tunnistimen vastus"
0 cels 6Kohm
40 cels 1,2Kohm
80 cels 325 Ohm.
Itselläni on vanha 4 napainen varuilla, jossa ristikkäin napojen välillä:
Jääkaappilämpö 3Kohm
Käden lämpö n.1,7Kohm
Kuuma hanavesi n.1Kohm. (Tätä en ole kokeillut autossa, mutta vastus kuitenkin vähenee lineaarisesti joten oletan toimivaksi tässä vaiheessa)
Tämä on helppoa sulkea pois, ainakin mikäli vastukset ovat täysin pielessä. Ilmanputsarin kotelo pois, ja anturiin pääsee käsiksi. Eikä pitäisi olla kallis osa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Kiitos vastauksista koitan viikonloppuna kolvata tota yj relettä ja katsoa jos kylmäkäynnistyssuutin/kejet toimii niinkuin pitäisi.
tässä viellä lyhyt videopätkä miten auto käy sen jälkeen kun on juuri käynnistänyt pitkän seisonnan jälkeen
https://www.youtube.com/watch?v=MQYmyo- ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä viellä lyhyt videopätkä miten auto käy sen jälkeen kun on juuri käynnistänyt pitkän seisonnan jälkeen
https://www.youtube.com/watch?v=MQYmyo- ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
näytin vähä kolvia tolle yj releelle ni tuli omasta mielestä ainakin huomattavasti helpommin käyntiin kuin ennen, voi olla että mun kannattais ehkä ostaa ihan uus yj rele kun toi vanha oli täynnä jotain ruskean väristä tavaraa en itse tiedä mitä se vois olla
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
noniin elikkäs nyt otin sen kylmäkäyntisuuttimen irti ja koitin startilla käynnistää samalla kun suutin oli esillä eikä sieltä tullut yhtään mitään, eli ei tuu virtaa sille koska vedin suoraan akulta virran niin silloin se piti jotain ääntä ja yski vähän bensaa ulos suuttimesta, yj releen kolvaaminen ei siis auttanut eli tilaanko vaan uuden releen?
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Joo kyllä, sillä nyt käy mekaanisella kun ecu ei saa virtaa ei myöskään kk suutin voi toimia, EIKÄ ole seoksen säätö toiminnassa (lambda+EHA) joten käy huonosti. Lisäksi tyhjäkäynti"moottori" on mykkä ja sen ohjain eli ilmamäärämittarinPotentiometri. Lämpimänä ilmeisesti käy suhteellisen tasaisesti? Ainakin teoriassa pitäisi jos ruiskun seossäätö on kohdallaan eikä ylimääräisiä ilmavuotoja ole. Itse tarkistaisin esim. starttipilotilla ruiskun ALTA kumikaukalon- ja letkut jolloin voidaan eliminoida mahdolliset ilmavuodot.Atte190 kirjoitti:noniin elikkäs nyt otin sen kylmäkäyntisuuttimen irti ja koitin startilla käynnistää samalla kun suutin oli esillä eikä sieltä tullut yhtään mitään, eli ei tuu virtaa sille koska vedin suoraan akulta virran niin silloin se piti jotain ääntä ja yski vähän bensaa ulos suuttimesta, yj releen kolvaaminen ei siis auttanut eli tilaanko vaan uuden releen?
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
moottori käy todella tasasesti lämpimänä ei heittele kierrokset yhtään, kokeilin myös kaataa vähän bensaa itse sinne mihin kk suuttimen on tarkoitus sitä ruiskuttaa ja silloin tuli moottori heti käyntiin kylmänä mutta sammui taas hetken päästä kun ei enään ollut bensaa siellä eli en usko että mitään ilmavuotoja on. Eli onkos nyt niin että tuo on satavarmasti yj rele kun on rikki vai onko muita syitä miksi ei toimi toi kk suutin?Ojiz kirjoitti:Joo kyllä, sillä nyt käy mekaanisella kun ecu ei saa virtaa ei myöskään kk suutin voi toimia, EIKÄ ole seoksen säätö toiminnassa (lambda+EHA) joten käy huonosti. Lisäksi tyhjäkäynti"moottori" on mykkä ja sen ohjain eli ilmamäärämittarinPotentiometri. Lämpimänä ilmeisesti käy suhteellisen tasaisesti? Ainakin teoriassa pitäisi jos ruiskun seossäätö on kohdallaan eikä ylimääräisiä ilmavuotoja ole. Itse tarkistaisin esim. starttipilotilla ruiskun ALTA kumikaukalon- ja letkut jolloin voidaan eliminoida mahdolliset ilmavuodot.Atte190 kirjoitti:noniin elikkäs nyt otin sen kylmäkäyntisuuttimen irti ja koitin startilla käynnistää samalla kun suutin oli esillä eikä sieltä tullut yhtään mitään, eli ei tuu virtaa sille koska vedin suoraan akulta virran niin silloin se piti jotain ääntä ja yski vähän bensaa ulos suuttimesta, yj releen kolvaaminen ei siis auttanut eli tilaanko vaan uuden releen?
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
katoin tossa kuvia ni huomasin että pakoputken alle jää todella iso musta läiskä.. en tiedä mistä se sitte johtuisi mutta onko sillä jotain tekemistä sen kanssa ettei yj rele toimi vai joku muu vika?


Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Olisikohan että ruisku on nyt totaallisesti mekaanisella..tällöin on seos rikkaalla ja kylmäkäynnistys pois pelsitä.
Otapa yj- releenpäältä sulakkeet pois ja muuttuuko käynti tai potikan,ehan lisäilmaluistin ..joku näistä pistokkeista irti ja muuttuuko käynti.
Tällöin voi vikaa olla monessa komponestissa..lambda,lisäluisti mykkä, ehan mykkyydestä tai oikosulusta ei tietoa tekeekö tuota...yleisin lie lambda...mittaamalla se selviäisi.
toki itse yj-rele viallinen on numero yksi ja yleisin.
Otapa yj- releenpäältä sulakkeet pois ja muuttuuko käynti tai potikan,ehan lisäilmaluistin ..joku näistä pistokkeista irti ja muuttuuko käynti.
Tällöin voi vikaa olla monessa komponestissa..lambda,lisäluisti mykkä, ehan mykkyydestä tai oikosulusta ei tietoa tekeekö tuota...yleisin lie lambda...mittaamalla se selviäisi.
toki itse yj-rele viallinen on numero yksi ja yleisin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Satavarmaksi en voi luvata tällä tavoin näkemättä , mutta jos auto olisi oma, vaihtaisin heti uuden yj-releen. Se nimittäin aiheuttaa juuri tuollaisia mustia läikkiä pakoputken päästä yms. En ole aivan varma minkä avulla ECU ohjaa suoraan kylmäkäynnistyssuutinta, joten suosittelen mittaamaan jännitteen vaikka suoraan ilmamäärän potentiometristä. Sinne tulee ylimmäiseen ja alimmaiseen nastaan 5voltin jännite jos ylivirtarele kunnossa. Mikäli jännitettä ei tule voit olla aivan varma että ylijännittesuojarele on rikki, huonosti paikoillaan tai ECU kaput.Atte190 kirjoitti:katoin tossa kuvia ni huomasin että pakoputken alle jää todella iso musta läiskä.. en tiedä mistä se sitte johtuisi mutta onko sillä jotain tekemistä sen kanssa ettei yj rele toimi vai joku muu vika?
[ https://i.gyazo.com/1f2533f185105900f4f88218e635316f.png ]
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
ei muuttunut käynti yhtään kun otin yj releestä sulakkeen poisatlas kirjoitti:Olisikohan että ruisku on nyt totaallisesti mekaanisella..tällöin on seos rikkaalla ja kylmäkäynnistys pois pelsitä.
Otapa yj- releenpäältä sulakkeet pois ja muuttuuko käynti tai potikan,ehan lisäilmaluistin ..joku näistä pistokkeista irti ja muuttuuko käynti.
Tällöin voi vikaa olla monessa komponestissa..lambda,lisäluisti mykkä, ehan mykkyydestä tai oikosulusta ei tietoa tekeekö tuota...yleisin lie lambda...mittaamalla se selviäisi.
toki itse yj-rele viallinen on numero yksi ja yleisin.
tilasin jo uuden käytetyn yj releen kun en ihan uutta löytäny ni katotaa sillä sitte miten toimii, en pysty noita nyt mittaa ku mulla ei oo sähkömittariaOjiz kirjoitti:Satavarmaksi en voi luvata tällä tavoin näkemättä , mutta jos auto olisi oma, vaihtaisin heti uuden yj-releen. Se nimittäin aiheuttaa juuri tuollaisia mustia läikkiä pakoputken päästä yms. En ole aivan varma minkä avulla ECU ohjaa suoraan kylmäkäynnistyssuutinta, joten suosittelen mittaamaan jännitteen vaikka suoraan ilmamäärän potentiometristä. Sinne tulee ylimmäiseen ja alimmaiseen nastaan 5voltin jännite jos ylivirtarele kunnossa. Mikäli jännitettä ei tule voit olla aivan varma että ylijännittesuojarele on rikki, huonosti paikoillaan tai ECU kaput.Atte190 kirjoitti:katoin tossa kuvia ni huomasin että pakoputken alle jää todella iso musta läiskä.. en tiedä mistä se sitte johtuisi mutta onko sillä jotain tekemistä sen kanssa ettei yj rele toimi vai joku muu vika?
[ https://i.gyazo.com/1f2533f185105900f4f88218e635316f.png ]
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Yleismittarin saat esim. motonetista tai biltemasta about kympillä.
W201 190E (1984)
EX W124 260E (1991)
EX W203 200cdi (2001)
EX W124 260E (1991)
EX W203 200cdi (2001)
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Vaikeaksi menee 190:n omistaminen ilman ylskää. Vähän kalliimmissa biltsikan mittareissa on (ainakin oli ) myös pulssisuhdemittaus, ja jatkoa ajatellen suosittelisin sellaista, ellei halua oikein satsata, ja hankkia kunnon Flukea oskilloskoopilla... Sillä kympin mittarillakin kyllä pärjää jo pitkälle. Clasulta saa noin 150 eukan 1 kanavaista scooppia ja silläkin pääsee jo ihan toisiin sfääreihin autosähkössä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Taidan tähän viestiketjuun itsekkin, kommentoida omasta 1.8 tenavasta. Itsellä melko samanlainen käyntihäiriö kylmänä, kylmäkäynnistyksessä humppaa kierroksia 500~1300rpm välillä. Lämpimä käy 450tkm ajetuksi koneeksi tasaisesti. Olen tarkistanut kaasuvivuston toiminnan, tulpat, virranjakajan kannen, maadoitukset, toisella lambdalla testattu, yj releestä irroitettu käynnissä ollessa sulake käynti muuttu joten tuskin releessä ongelmaa, ruiskun nelinapainen lämpötila-anturi vaihdettu, sekä näitä normaaleja tarkistuksia. Auto oireilee myös parilla muullakin oudolla tavalla: Auto kiihtyy puoli kaasulla paljon rivakammin kuin poljin lattiassa, lambda-anturin piuhat kytkettynä: lämpimällä koneella käyttää tyhjäkäynnillä kaasun nopeasti pohjassa sen jälkeen jää humppaamaan kierroksia ja käy epätasaisesti, sitten kun piuhat on irti anturista ja tekee edellä mainitulla tavalla kierrokset tasoittuu normaalista..? Mitä kannattaisi vielä tarkistaa/mitata/vaihtaa? Itse epäilen kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa, mutta se ei selitä noita kahta oiretta, jotka lämpimällä koneella tulevat näkyviin..
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Potentiometrin puhdistus ja säätö. Tarkistuksen voi tehdä siitä 3 napaisesta liittimestä keskimmäinen ja ylimmäinen nasta, yleismittari ohmi/vastus alueella, ja sitten samalla painaa ilmamäärälautasta alaspäin kädellä. Jos matkalla tulee OL tai mittari "sekoaa" on hiilipinta rikki/likainen. Eli tuloksen pitäisi kasvaa ja numeroitten juosta tasaisesti näytöllä kun painetaan hitaasti lautasta alaspäin. Hakua kannattaa käyttää jos en ollut tarpeeksi selvä.Joonasn kirjoitti:Taidan tähän viestiketjuun itsekkin, kommentoida omasta 1.8 tenavasta. Itsellä melko samanlainen käyntihäiriö kylmänä, kylmäkäynnistyksessä humppaa kierroksia 500~1300rpm välillä. Lämpimä käy 450tkm ajetuksi koneeksi tasaisesti. Olen tarkistanut kaasuvivuston toiminnan, tulpat, virranjakajan kannen, maadoitukset, toisella lambdalla testattu, yj releestä irroitettu käynnissä ollessa sulake käynti muuttu joten tuskin releessä ongelmaa, ruiskun nelinapainen lämpötila-anturi vaihdettu, sekä näitä normaaleja tarkistuksia. Auto oireilee myös parilla muullakin oudolla tavalla: Auto kiihtyy puoli kaasulla paljon rivakammin kuin poljin lattiassa, lambda-anturin piuhat kytkettynä: lämpimällä koneella käyttää tyhjäkäynnillä kaasun nopeasti pohjassa sen jälkeen jää humppaamaan kierroksia ja käy epätasaisesti, sitten kun piuhat on irti anturista ja tekee edellä mainitulla tavalla kierrokset tasoittuu normaalista..? Mitä kannattaisi vielä tarkistaa/mitata/vaihtaa? Itse epäilen kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa, mutta se ei selitä noita kahta oiretta, jotka lämpimällä koneella tulevat näkyviin..

Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Selvä! Pitääpä katsoa tuo potentiometri seuraavaksi! Lisäten vielä: tänään puhdistin lisäilmaluistin ja testasin akkujännitteellä perustoiminnan, väliasennot jää kyllä mysteeriksi, mutta toimiipa edes jotenkin. Tarkistin kanssa vielä nelinapaisen lämpötila-anturin mittaamalla: muutaman asteen miinuksella(-) : 4.2kOhm, noin 40(+) asteessa 1.8kOhm ja yli 80(+) asteessa 0.25Ohm eli anturi pitäisi olla kunnossa. Kävin vielä alipaineletkut läpi kaikki oli ok. Ruiskun kumikaukalon pohjassa oli siinä perus paikassa halkeilua, mutta käynnissä ollessa suihkautin halkeema kohtaan CRC:etä ja käynti ei muuttunut joten tuskin siitä pääsee ilmaa vetämään ja ei mitään muutoksia oikeastaan käyntiin... Unohdin pari käyntihäiriöön liittyvää vikaa vielä mainita: lämpimällä saa saa startata muutaman sekunnin, että käynnistyy ja välillä saattaa muutaman sekunnin käydä vajailla kunnes tasottuu, Ja oudon asian olen huomannut myös lämpöjen noususssa: kylmällä koneella lähdettäessä ajamaan auto nostaa ajossa lämmöt 100 asteeseen ja sitten pudottaa siihen ~85 asteeseen? ihan kuin termostaatti olisi 100°c asteinen, vaikka 90 termari kiinni autossa? Vesipumppu joskus vaihdettu, että tuskin toinen jo hajoamassa. Voiko termostaatti jumittaa jotenkin että avautuu vasta 100 asteessa vaikka pitäisi jo 80 vai 90 asteessa?Ojiz kirjoitti:Potentiometrin puhdistus ja säätö. Tarkistuksen voi tehdä siitä 3 napaisesta liittimestä keskimmäinen ja ylimmäinen nasta, yleismittari ohmi/vastus alueella, ja sitten samalla painaa ilmamäärälautasta alaspäin kädellä. Jos matkalla tulee OL tai mittari "sekoaa" on hiilipinta rikki/likainen. Eli tuloksen pitäisi kasvaa ja numeroitten juosta tasaisesti näytöllä kun painetaan hitaasti lautasta alaspäin. Hakua kannattaa käyttää jos en ollut tarpeeksi selvä.Joonasn kirjoitti:Taidan tähän viestiketjuun itsekkin, kommentoida omasta 1.8 tenavasta. Itsellä melko samanlainen käyntihäiriö kylmänä, kylmäkäynnistyksessä humppaa kierroksia 500~1300rpm välillä. Lämpimä käy 450tkm ajetuksi koneeksi tasaisesti. Olen tarkistanut kaasuvivuston toiminnan, tulpat, virranjakajan kannen, maadoitukset, toisella lambdalla testattu, yj releestä irroitettu käynnissä ollessa sulake käynti muuttu joten tuskin releessä ongelmaa, ruiskun nelinapainen lämpötila-anturi vaihdettu, sekä näitä normaaleja tarkistuksia. Auto oireilee myös parilla muullakin oudolla tavalla: Auto kiihtyy puoli kaasulla paljon rivakammin kuin poljin lattiassa, lambda-anturin piuhat kytkettynä: lämpimällä koneella käyttää tyhjäkäynnillä kaasun nopeasti pohjassa sen jälkeen jää humppaamaan kierroksia ja käy epätasaisesti, sitten kun piuhat on irti anturista ja tekee edellä mainitulla tavalla kierrokset tasoittuu normaalista..? Mitä kannattaisi vielä tarkistaa/mitata/vaihtaa? Itse epäilen kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa, mutta se ei selitä noita kahta oiretta, jotka lämpimällä koneella tulevat näkyviin..
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Jos käy ensin 100 astetta ja sitten laskee normiksi jumittaa termari kunnes se ei sitten enää aukeakaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Jos ei käynti muuttunut yhtään kun otin yj releen sulakkeen irti niin tarkoittaako se silloin että yj rele on rikki? odottelen viellä tässä että tulisi se uus yj rele postiin mutta tekis mieli tietää että en turhaan sitä tilannut. voiko bensapumpun rele myös olla viallinen jos ei tule tosta kylmäkäyntisuuttimesta soppaa?atlas kirjoitti:Olisikohan että ruisku on nyt totaallisesti mekaanisella..tällöin on seos rikkaalla ja kylmäkäynnistys pois pelsitä.
Otapa yj- releenpäältä sulakkeet pois ja muuttuuko käynti tai potikan,ehan lisäilmaluistin ..joku näistä pistokkeista irti ja muuttuuko käynti.
Tällöin voi vikaa olla monessa komponestissa..lambda,lisäluisti mykkä, ehan mykkyydestä tai oikosulusta ei tietoa tekeekö tuota...yleisin lie lambda...mittaamalla se selviäisi.
toki itse yj-rele viallinen on numero yksi ja yleisin.
https://www.youtube.com/watch?v=bnldiGC ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
otin myös videon kun tota suutinta kokeilin niin tuosta näkyy ettei sieltä tahdo mitään tulla
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Yj- pois ja käynti ei muutu niin jotain on vialla sähkö puolella ruiskussa.
'Bensa rele ei vaikuta ruiskuun.
Toi kylmä suutin voi mennä tukkoon...sitä kaiketi voi kokeilla 12voltilla .
Tai mittaa virtakynällä sieltä tuleeko virtaa..mittari ei kerkeä reagoimaan kun tulee virta pätkimällä.
'Bensa rele ei vaikuta ruiskuun.
Toi kylmä suutin voi mennä tukkoon...sitä kaiketi voi kokeilla 12voltilla .
Tai mittaa virtakynällä sieltä tuleeko virtaa..mittari ei kerkeä reagoimaan kun tulee virta pätkimällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
juu kokeilin ottaa suoraan akulta virran kk suuttimelle ni kyllähän se sanoi klik ja yski vähä soppaa ulos eli en usko että itse kk suutin on viallinen pitää viellä kokeilla jos tulee virtaa liittimestä kun kerkeen mutta luultavasti eiatlas kirjoitti:Yj- pois ja käynti ei muutu niin jotain on vialla sähkö puolella ruiskussa.
'Bensa rele ei vaikuta ruiskuun.
Toi kylmä suutin voi mennä tukkoon...sitä kaiketi voi kokeilla 12voltilla .
Tai mittaa virtakynällä sieltä tuleeko virtaa..mittari ei kerkeä reagoimaan kun tulee virta pätkimällä.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Itsellä kun näppäsi sulakkeen ylijännitereleestä käynnissä irti, ei huomannut suurta eroa, mutta sitten kun laittoi sulakkeen takasin, niin heräsi ainakin lisäilmaluisti ja muut hilppeet takas peliin. Kuuli kyllä mitkä hilppeet oli pois pelistä kun sulake irroitettu..Atte190 kirjoitti:juu kokeilin ottaa suoraan akulta virran kk suuttimelle ni kyllähän se sanoi klik ja yski vähä soppaa ulos eli en usko että itse kk suutin on viallinen pitää viellä kokeilla jos tulee virtaa liittimestä kun kerkeen mutta luultavasti eiatlas kirjoitti:Yj- pois ja käynti ei muutu niin jotain on vialla sähkö puolella ruiskussa.
'Bensa rele ei vaikuta ruiskuun.
Toi kylmä suutin voi mennä tukkoon...sitä kaiketi voi kokeilla 12voltilla .
Tai mittaa virtakynällä sieltä tuleeko virtaa..mittari ei kerkeä reagoimaan kun tulee virta pätkimällä.
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Mittasin potentiometrin, muuten ohmi luku kasvoi normaalisti lautasta painaessa, mutta lähes lopussa ohmi luku alkoi pienentyä? :0 ei taida olla normaalia? Onkohan hiilisillat entiiset/likaiset?Ojiz kirjoitti:Potentiometrin puhdistus ja säätö. Tarkistuksen voi tehdä siitä 3 napaisesta liittimestä keskimmäinen ja ylimmäinen nasta, yleismittari ohmi/vastus alueella, ja sitten samalla painaa ilmamäärälautasta alaspäin kädellä. Jos matkalla tulee OL tai mittari "sekoaa" on hiilipinta rikki/likainen. Eli tuloksen pitäisi kasvaa ja numeroitten juosta tasaisesti näytöllä kun painetaan hitaasti lautasta alaspäin. Hakua kannattaa käyttää jos en ollut tarpeeksi selvä.Joonasn kirjoitti:Taidan tähän viestiketjuun itsekkin, kommentoida omasta 1.8 tenavasta. Itsellä melko samanlainen käyntihäiriö kylmänä, kylmäkäynnistyksessä humppaa kierroksia 500~1300rpm välillä. Lämpimä käy 450tkm ajetuksi koneeksi tasaisesti. Olen tarkistanut kaasuvivuston toiminnan, tulpat, virranjakajan kannen, maadoitukset, toisella lambdalla testattu, yj releestä irroitettu käynnissä ollessa sulake käynti muuttu joten tuskin releessä ongelmaa, ruiskun nelinapainen lämpötila-anturi vaihdettu, sekä näitä normaaleja tarkistuksia. Auto oireilee myös parilla muullakin oudolla tavalla: Auto kiihtyy puoli kaasulla paljon rivakammin kuin poljin lattiassa, lambda-anturin piuhat kytkettynä: lämpimällä koneella käyttää tyhjäkäynnillä kaasun nopeasti pohjassa sen jälkeen jää humppaamaan kierroksia ja käy epätasaisesti, sitten kun piuhat on irti anturista ja tekee edellä mainitulla tavalla kierrokset tasoittuu normaalista..? Mitä kannattaisi vielä tarkistaa/mitata/vaihtaa? Itse epäilen kylmäkäynnistyssuuttimen toimintaa, mutta se ei selitä noita kahta oiretta, jotka lämpimällä koneella tulevat näkyviin..
Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Unohtui mainita että niin sen pitääkin mennä.
Seuraavaksi suosittelen tarkistamaan ruiskun perussäädön. Onnistuu x11 liittimestä navoista 2 ja 3 jos omistat pulssisuhde/dutycycle ominaisuuden omaavan yleismittarin.
Mainittakoon että omassa tenavassani vastaavanlainen humppaus kylmänä, mutta muuten auto toimii kuin se on suunniteltukkin. Todella haastavia nämä käyntihäiriöt. Itse olen uusinut kokoruiskun komponentteineen ja silti jatkuu.
Toivotaan että saadaan autosi kuntoon hieman halvemmalla


Mainittakoon että omassa tenavassani vastaavanlainen humppaus kylmänä, mutta muuten auto toimii kuin se on suunniteltukkin. Todella haastavia nämä käyntihäiriöt. Itse olen uusinut kokoruiskun komponentteineen ja silti jatkuu.



Re: w201 vaikea käynnistää kylmänä
Vaikka omassa ei olekaan ryypytysvaikeuksia eikä muutenkaan mitään havaittavampaa, kävin potikan ja kaasuläpän kytkimen joutessani läpi yleismittarilla uteliaisuuttani.
Potikan ylä -ja keskipinnistä irtosi kOhmeja jotenkin niin että heti vähän lautasta painettaessa siinä on kohta jossa tulee n. 14 kOhm, ja siitä alas päin painettaessa n.10- 11 kOhm, ja aivan pohjassa lukemat alkaa 8:lla. Aivan yläasennossa taisi olla alle 5. Aiheuttaneeko toimenpiteitä?
Kaasuläppäkytkin näytti tyhjäkäyntiasennossa 02 - 05 Ohm, (oikea + keskinasta ) ja täyskaasuasennossa 0,05 eli käytännössä ei vastusta (vasen + keskinapa ) Noin puolen ohmin verran on siis tyhjäkäynnillä, eli liekö alkaa olla vaihtokunnossa? Kytkimen liitinhän on 1 & 2 pytyn imusarjan välissä.
Itseasiassa kokeilin siten että laitoin hyppylangat tyhjispuolelle, mutta jätin täyskaasuasennon pois, kokeillakseni kulkupuolta kaasu pohjassa, mutta en kyllä havainnut mitään vaikutusta, vaikka täyskaasuasento oli pois pelistä.
Potikan ylä -ja keskipinnistä irtosi kOhmeja jotenkin niin että heti vähän lautasta painettaessa siinä on kohta jossa tulee n. 14 kOhm, ja siitä alas päin painettaessa n.10- 11 kOhm, ja aivan pohjassa lukemat alkaa 8:lla. Aivan yläasennossa taisi olla alle 5. Aiheuttaneeko toimenpiteitä?
Kaasuläppäkytkin näytti tyhjäkäyntiasennossa 02 - 05 Ohm, (oikea + keskinasta ) ja täyskaasuasennossa 0,05 eli käytännössä ei vastusta (vasen + keskinapa ) Noin puolen ohmin verran on siis tyhjäkäynnillä, eli liekö alkaa olla vaihtokunnossa? Kytkimen liitinhän on 1 & 2 pytyn imusarjan välissä.
Itseasiassa kokeilin siten että laitoin hyppylangat tyhjispuolelle, mutta jätin täyskaasuasennon pois, kokeillakseni kulkupuolta kaasu pohjassa, mutta en kyllä havainnut mitään vaikutusta, vaikka täyskaasuasento oli pois pelistä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.