Ajettu noin 158tkm. Huollettu säännöllisesti.
Siinä alkoi palaa moottorin merkkivalo.
Tilasimme huoltoajan merkkiliikkeeseen, koska epäilimme sytytystulpissa olevaa vikaa.
Ja samalla ajatus oli teettää B-huolto.
Ajoimme varovasti huoltoon. Matkaa noin 25 kilometriä. Pienillä kierroksilla (alle 2000)
Huollossa työn vastaanottaja oli merkinnyt paperiinsa, että moottorin varoitusvalo palaa.
Siitä huolimatta huoltomies alkoi sille tekemään normaalia B-huoltoa.
Vei jarrutesteriin ja vedätti siinä. Käytti kierroksia. Kun ei saanut sitä rullilta muuten pois.
Muutaman tunnin kuluttua tuli soitto: Moottori pitää kauheaa ääntä. Sammutettuna kuulemma moottori pyörii.
Korjausarvio: 4400€
Kun asiasta alustavasti väänsimme, he pudottivat korjaushintaa 3200€ + huolto 350€ = 3550€.
Kysymys:
Miten tässä asiassa nyt kannattaisi edetä ?
Mersu kuitenkin toimi (moottorista kuitenkin tärisi jonkin verran) kun se huoltoon vietiin.
Miksi he eivät kokeilleet heti testerillä, miksi moottorin merkkivalo palaa ?
Vähintään ketju ja nokkapyörät ilmeisesti vaihdettava.
Ties mitä muuta vahinkoa moottoriin on tullut

Ja miksi he alkoivat tekemään B-huoltoa ja sytytystulppien vaihtoa ennen vian selvittämistä?
Kun moottorivalo paloi. Ei vaikuta kovinkaan ammattitaitoiselta toiminnalta.
Itse olisin ensin kyllä tutkinut, että mikä aiheuttaa merkkivalon palamisen.
No sinne merkkikorjaamoon ei kyllä enää viedä tulevaisuudessa mitään autoa.
Kyllä korjaamolla kuitenkin pitäisi olla jonkinlainen vastuu minun mielestäni tässä asiassa.
LOPPUTULOS:
Käytiin korjaamolla ja pääsin näkemään kopan alle:
Oikeanpuoleisesta nokkapyörästä oli hampaat lähes lopussa.
Muuta vauriota ei kuulemma ollut ehtinyt tulla (kop kop)
Tarkistavat ja vaihtavat kaikki hammaspyörät sekä ketjun (+ Huolto ja katsastus samaan hintaan): 3400€
Alkuperäisillä osilla ja työllä 2 vuoden takuu.
Työaikaa vaihtoon menee kuulemma 15-20 tuntia.
No se oli ensimmäinen ja viimeinen M271-moottorilla varustettu Mersu meidän perheessä.