A mersun vaihteisto
A mersun vaihteisto
Löytyisikö jostain selvät ohjeet miten A mersun automaatti vaihdelaatikon saa iroitettua
pitäisi vaihtaa purku autosta ehjä laatikko, onnistuuko mitenkään ilman hallinosturia.
pitäisi vaihtaa purku autosta ehjä laatikko, onnistuuko mitenkään ilman hallinosturia.
Re: A mersun vaihteisto
Onnistuu. Auto riittäävän ylös pukeille, kone-vaihteisto -paketti taljan varaa roikkumaan, etu apurunko pois eestä, kone-vaihteisto -pakettia vajaa kymmenen senttiä alas ja sit vaihteisto irti. Pari juttua saatto unohtuu mainita, mut noin se pääpiirteissään menee. Vaiha starttimoottori samalla, kun kerran on mahollisuus päästä siihen käsiks
Pikasella googlaamisella löyty seuraavanlaisia hakutuloksia:
https://www.google.fi/search?q=w168+a+c ... 7gSBlLGgDQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Pikasella googlaamisella löyty seuraavanlaisia hakutuloksia:
https://www.google.fi/search?q=w168+a+c ... 7gSBlLGgDQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: A mersun vaihteisto
Kuinka paljon moottoria joutuu laskemaan että vaihteiston saa pois
mitä kaikkea joutuu irrottaman ennen moottorin laskua, varmaan ainakin
pakoputken, vesiletkuja, ilmastoinnin kompuran, ym. kun apurunko lasketaan
irrotetaaanko jousen yläpään kiinnitys että pyörän ripustus tulee mukana alas
entäs vetoakselit.
mitä kaikkea joutuu irrottaman ennen moottorin laskua, varmaan ainakin
pakoputken, vesiletkuja, ilmastoinnin kompuran, ym. kun apurunko lasketaan
irrotetaaanko jousen yläpään kiinnitys että pyörän ripustus tulee mukana alas
entäs vetoakselit.
Re: A mersun vaihteisto
Tässä omaan kokemukseen perustuvia vastauksia. Suomen Mercedes-Benz klubin jäsenenä käytössäni on myös tehtaan korjausoppaat (WIS) netissä, mutta totta kai noita ohjeita joutuu ja voi vähän soveltaa tiloista ja työkaluista riippuen.
Tässä vielä pari muuta huomioitavaa asiaa, mitä nyt palautuu äkkiseltään mieleen.
- Auton keskiosan pohjamuovi ei muuten mahu tulemaan pois paikoiltaan, ellei auto oo tarpeeks korkeella. Tuo muovi siis kannattaa temuta pois ennen kuin oot purkanu esim pyöränripustuksia.
- Apurungon pultit voi olla tiukassa, joten ei kannata läpsytellä niitä, vaan kääntää kerralla auki - eli hylsy sopivan jatkon kanssa pultin kantaan ja sit kunnon napautukset pajavasaralla, ennen kuin alat vääntämään. Ja kasatessa sit kunnolla Chestertonea tai kuparitahnaa näihin. (WIS tosin neuvoo uusimaan kaikki lukitteen kanssa kiinnitetyt pultit.)
WIS:sin ohjeistus taisi olla 8cm. Käytännössä sen verran, mitä letkut antaa myöten.a140-03 kirjoitti:Kuinka paljon moottoria joutuu laskemaan että vaihteiston saa pois
Pakoputki juu, syylärin otin suosiolla pois, ettei tuu kolhittua sitä. Kompura joutaa olee paikoillaan, mut letkuja taisin joistain kannakkeista löysätä.a140-03 kirjoitti:mitä kaikkea joutuu irrottaman ennen moottorin laskua, varmaan ainakin
pakoputken, vesiletkuja, ilmastoinnin kompuran, ym.
Mie jätin etutolpat paikoilleen, ja irrotin pyöränripustuksen iskarin alapäästä ja sit koko alatukivarren apurungosta. Vetarit luonnollisesti pois, ku huonoha sitä vaihteistoa on sieltä välistä nyhtää jos on vetarin päät sisällä.a140-03 kirjoitti:kun apurunko lasketaan irrotetaaanko jousen yläpään kiinnitys että pyörän ripustus tulee mukana alas
entäs vetoakselit.
Tässä vielä pari muuta huomioitavaa asiaa, mitä nyt palautuu äkkiseltään mieleen.
- Auton keskiosan pohjamuovi ei muuten mahu tulemaan pois paikoiltaan, ellei auto oo tarpeeks korkeella. Tuo muovi siis kannattaa temuta pois ennen kuin oot purkanu esim pyöränripustuksia.
- Apurungon pultit voi olla tiukassa, joten ei kannata läpsytellä niitä, vaan kääntää kerralla auki - eli hylsy sopivan jatkon kanssa pultin kantaan ja sit kunnon napautukset pajavasaralla, ennen kuin alat vääntämään. Ja kasatessa sit kunnolla Chestertonea tai kuparitahnaa näihin. (WIS tosin neuvoo uusimaan kaikki lukitteen kanssa kiinnitetyt pultit.)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: A mersun vaihteisto
Jos iskarin alapään irrotta niin pyörän kulmat vissiin joutuu säädättämään korjaamolla
eikö niissä ole soikeat reijät, kuinka ylös auto on nostettava että apurunko iskareineen
mahtuu pois.
eikö niissä ole soikeat reijät, kuinka ylös auto on nostettava että apurunko iskareineen
mahtuu pois.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: La 16.01.2016 21:33
- Paikkakunta: Petäjävesi
Re: A mersun vaihteisto
Tässä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=119156" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota tavasin hetken ja totesin että parempi vaan kääriä hihat ja purkaa koko auto..
Ja kyllä, onnistuu ilman nosturia, mutta keula pitää nostaa yli puolen metrin korkeuteen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=119156" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota tavasin hetken ja totesin että parempi vaan kääriä hihat ja purkaa koko auto..
Ja kyllä, onnistuu ilman nosturia, mutta keula pitää nostaa yli puolen metrin korkeuteen.
"Nelivedon luisto oikaistaan peltisepällä."
Re: A mersun vaihteisto
Löytyykö foorumista vaihteisto spesialistia joka tuntee mersun automaatti laatikon viat
alkuperäinen vika oli se F vika, korjaamosta se vaihteiston sisällä oleva ohjain yksikkö
lähetettiin Rovaniemelle korjattavaksi tuli muuten kuntoon mutta ykkös vaihde ikään kuin
luistaa vaatii kovat kierrokset ennen kuin lähtee liikkeelle muut vaihteet toimii normaalisti
korjaamossa sanottiin että joku sylinteri mahdollisesti haljennut ja korjaus maksaisi 1500 €
Meinasin vaihtaa siihen purku autosta toisen laatikon tuli mieleen voisiko tuon vian korjata
itse se ohjain yksikön korjaus maksoi jo 750€ tulee liian kalliiksi korjauttaa liikkeessä
antakaa hyviä neuvoja mitä kannattaisi tehdä.
alkuperäinen vika oli se F vika, korjaamosta se vaihteiston sisällä oleva ohjain yksikkö
lähetettiin Rovaniemelle korjattavaksi tuli muuten kuntoon mutta ykkös vaihde ikään kuin
luistaa vaatii kovat kierrokset ennen kuin lähtee liikkeelle muut vaihteet toimii normaalisti
korjaamossa sanottiin että joku sylinteri mahdollisesti haljennut ja korjaus maksaisi 1500 €
Meinasin vaihtaa siihen purku autosta toisen laatikon tuli mieleen voisiko tuon vian korjata
itse se ohjain yksikön korjaus maksoi jo 750€ tulee liian kalliiksi korjauttaa liikkeessä
antakaa hyviä neuvoja mitä kannattaisi tehdä.
Re: A mersun vaihteisto
Osta ebay:sta tehdaskunnostettu vaihteisto.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: A mersun vaihteisto
liian kallis maksaa enemmän kuin auton arvo, Eikö löydy spesialistia joka
osaisi sanoa mikä vika oikeasti on ja voiko sen korjata kotikonstein.
osaisi sanoa mikä vika oikeasti on ja voiko sen korjata kotikonstein.
Re: A mersun vaihteisto
Specialistitkin voi heitellä vain veikkauksia kun ei kukaan näe sinne sisälle mitä on mennyt todellisuudessa
Re: A mersun vaihteisto
Onko vika koodit luettu tuosta?
Vaneossa jossa sama loota oli ohjainboxi vika ja mittarissa F. Loota ei vaihtanut.
Vika oli aika vakio, liukukytkimien pinnat likaiset sekä kylmäjuotoksia piirilevyn anturissa.
Ohjain piirilevy on suoraan vaihdekepin alla.
Tuo korjaus ainakin auttoi meillä.
Korjaamo sanoivat että olisi lootavika ja kaikki vaihtoon.
Täältä löytyy A sarjan ohjeita...
http://www.aclassinfo.co.uk/index.html
Vaneossa jossa sama loota oli ohjainboxi vika ja mittarissa F. Loota ei vaihtanut.
Vika oli aika vakio, liukukytkimien pinnat likaiset sekä kylmäjuotoksia piirilevyn anturissa.
Ohjain piirilevy on suoraan vaihdekepin alla.
Tuo korjaus ainakin auttoi meillä.
Korjaamo sanoivat että olisi lootavika ja kaikki vaihtoon.
Täältä löytyy A sarjan ohjeita...
http://www.aclassinfo.co.uk/index.html
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: A mersun vaihteisto
Se vaihde kepin alla oleva piirikortti tutkittiin ensimmäiseksi ei auttanut
seuraavaksi vaihteiston sisällä oleva ohjain yksikkö korjautettiin Rovaniemellä
se auttoi sen verran että vikakoodit hävisi mutta ykkös vaihde ikään kuin luistaa
vaatii kovat kierrokset ennen kuin lähtee liikkeele ylä mäkeen ei lähde ollenkaan.
Kun liikkeelle saa niin muut vaihteet toimii normaalisti.
seuraavaksi vaihteiston sisällä oleva ohjain yksikkö korjautettiin Rovaniemellä
se auttoi sen verran että vikakoodit hävisi mutta ykkös vaihde ikään kuin luistaa
vaatii kovat kierrokset ennen kuin lähtee liikkeele ylä mäkeen ei lähde ollenkaan.
Kun liikkeelle saa niin muut vaihteet toimii normaalisti.
Re: A mersun vaihteisto
Kuulostaa tutultaa140-03 kirjoitti: ykkös vaihde ikään kuin luistaa
vaatii kovat kierrokset ennen kuin lähtee liikkeele ylä mäkeen ei lähde ollenkaan.
Kun liikkeelle saa niin muut vaihteet toimii normaalisti.

Sen verran pengoin vanhoja meilejä, et osat saa marmoritiskiltä kohtuuhintaan.
Auto-Suni varaosat kirjoitti: Assembly K1 ja osanumero A1683700527 ( A168370052781 ) hintaa n. 309€ .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: A mersun vaihteisto
Paljonko laatikkoa joutuu purkamaan että tuo haljennut rumpu löytyy,
rupean pikkuhiljaa purkamaan autoa että saan sen vaihdelaatikon sieltä
Kiitos näistä asiallisista ohjeista.
rupean pikkuhiljaa purkamaan autoa että saan sen vaihdelaatikon sieltä
Kiitos näistä asiallisista ohjeista.
Re: A mersun vaihteisto
Hieman off topic; mutta löysitkö jo uuden vaihdelootan? Porissa olis a-mersu purkuautona jossa hyvin toimiva automaattiloota vielä paikallaan. laita viestiä jos laatikko kiinnostaa
0466186813
0466186813
Kun mersun pistän parkkiin, niin loppuu lässytys.
Re: A mersun vaihteisto
Minkä vuotinen Mersu se on ja paljonko ajettu, ja laatikon hinta tietysti kiinnostaa.
Re: A mersun vaihteisto
-99 vuosimalli. ajokilometreistä en uskalla varmaks sanoo mut auton mittaris 220 000. Laatikon hinta 300€, tulee turbiinit ja kepit ja kaikki tarpeellinen mukaan.
Kun mersun pistän parkkiin, niin loppuu lässytys.
Re: A mersun vaihteisto
Palataan asiaan kun saan tuon laatikon irti autosta ja tutkittua saako sen vielä kuntoon
tuo autosi on neljä vuotta vanhempi kuin omani, sekin täytyy selvittää onko se sopiva
laitatko sähköposti osoitteesi mulle. sakari.esko@gmail.com
tuo autosi on neljä vuotta vanhempi kuin omani, sekin täytyy selvittää onko se sopiva
laitatko sähköposti osoitteesi mulle. sakari.esko@gmail.com
Re: A mersun vaihteisto
Nyt sai laatiko irti autosta oli se melkoinen operaatio startin pultteja en meinannut saada millään irti
ei varmaan ollut sopivia työkaluja, kun irrotin vaihteiston mootorista niin se (turbiini) momentin muunnin
jäikin moottoriin eikä tullut vaihteiston mukana ja öljyt tietysti tallin lattialle pitäisikö se sieltä vielä irrottaa
vai annanko olla siellä eihän siinä mitään vikaa varmaan ole, jos se vika löytyy siittä ykkösen rummusta
ja saan laatikon joskus vielä paikalleen niin mikä siihen on oikea öljy ja määrä.
ei varmaan ollut sopivia työkaluja, kun irrotin vaihteiston mootorista niin se (turbiini) momentin muunnin
jäikin moottoriin eikä tullut vaihteiston mukana ja öljyt tietysti tallin lattialle pitäisikö se sieltä vielä irrottaa
vai annanko olla siellä eihän siinä mitään vikaa varmaan ole, jos se vika löytyy siittä ykkösen rummusta
ja saan laatikon joskus vielä paikalleen niin mikä siihen on oikea öljy ja määrä.
Re: A mersun vaihteisto
turbiini tietty irti ja laatikkoon ensimmäisenä , muuten et kyllä saa sitä paikalleen, yhtä hyvä tuuri kuin loton päävoitto.
Re: A mersun vaihteisto
miten sen turbiinin saa irti moottorista, ei tunnu liikkuvan yhtään vaikka kuinka kiskoo käsin
mikä se vaikeus kasauksessa on jos turbiini on moottorissa kiinni.
mikä se vaikeus kasauksessa on jos turbiini on moottorissa kiinni.
Re: A mersun vaihteisto
noi automaatin turbiinit ei vaan työntämällä mee paikalleen, saa lattiallakin pyöritellä ja hollata paikalleen että hammastus jne osuu paikalleen. turbiini on vetolevyssä pulteilla kiinni joten ne irti niin irtoaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 18&start=0
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.59a1.htm
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 18&start=0
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.59a1.htm
Re: A mersun vaihteisto
Kiitokset neuvoista, olipa mielenkiintoisessa paikassa nuo ruuvit sainpa kuitenkin auki
olisi varmaan pitänyt ottaa koko moottori pois olisi varmaan päässyt helpommalla.
olisi varmaan pitänyt ottaa koko moottori pois olisi varmaan päässyt helpommalla.
Re: A mersun vaihteisto
Nyt on vaihteisto purettu se ykkösvaihteen rumpu sieltä oli haljennut
mistä osia kannattaisi kysellä, varmaan stefat myös kannattaisi vaihtaa.
mistä osia kannattaisi kysellä, varmaan stefat myös kannattaisi vaihtaa.