MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

Autolla ajettu 179tkm. Kylmänä tärisee paikallaan kun kierroksia on n. 1900rpm. Tyhjäkäynnillä ei tärise. Tärinä vaimenee melkein kokonaan pois kun kierroksia nostaa yli 2100rpm. Ja kun lähtee ajamaan, niin tärinä tulee aina kun kierrokset on n. 1900. Lämpimänä ei tärise juuri ollenkaan. Autoa on käytetty jo kaksi kertaa merkkiliikkeessä ja tutkittu n. 2,5 tuntia yhteensä eikä ole löytynyt mitään. Vikakoodeja ei ole. Suuttimet on kuulema tarkistettu ei vikaa. Jakopää on tarkistettu ja vaihdettu kiristin uuteen (tyyppivika) ralakatti kylmänä. Vaihteiston öljyistä on mitattu glykoli ja ei ole glykolia öljyissä. Uudet öljyt vaihdettu huutelemalla vasta.

Vaihteiston kumityyny tarkistettu, kunnossa päällisin puolin samoin kuin molemmat kardaanin kumit. Moottorin kumityynyt tarkastettu päällisin puolin ei ole öljyä vuotanut. Asentaja sanoi, että varmaksi ei voi sanoa näistä kumeista, mutta en usko että on kumeissa vika..?

Auton kun laittaa käymään niin auto pikkusen "heilahtaa".. Tulee vähän vaikutelma niin kuin setorin laittaisi käymään :) Mersuasentajan kanssa käytiin ajamassa ja ei kuulema huomaa oikein mitään erikoista..

Ärsyttävä vika tämä tärinä.. Ei ole ollut aikaisemmin olen ajanut autolla n. 20tkm. ja vika tuli nyt syksyllä. Onko kellään tietoa mitä tehdä?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2640
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Hekene kirjoitti:Autolla ajettu 179tkm. Kylmänä tärisee paikallaan kun kierroksia on n. 1900rpm. Tyhjäkäynnillä ei tärise. Tärinä vaimenee melkein kokonaan pois kun kierroksia nostaa yli 2100rpm. Ja kun lähtee ajamaan, niin tärinä tulee aina kun kierrokset on n. 1900. Lämpimänä ei tärise juuri ollenkaan. Autoa on käytetty jo kaksi kertaa merkkiliikkeessä ja tutkittu n. 2,5 tuntia yhteensä eikä ole löytynyt mitään. Vikakoodeja ei ole. Suuttimet on kuulema tarkistettu ei vikaa. Jakopää on tarkistettu ja vaihdettu kiristin uuteen (tyyppivika) ralakatti kylmänä. Vaihteiston öljyistä on mitattu glykoli ja ei ole glykolia öljyissä. Uudet öljyt vaihdettu huutelemalla vasta.

Vaihteiston kumityyny tarkistettu, kunnossa päällisin puolin samoin kuin molemmat kardaanin kumit. Moottorin kumityynyt tarkastettu päällisin puolin ei ole öljyä vuotanut. Asentaja sanoi, että varmaksi ei voi sanoa näistä kumeista, mutta en usko että on kumeissa vika..?

Auton kun laittaa käymään niin auto pikkusen "heilahtaa".. Tulee vähän vaikutelma niin kuin setorin laittaisi käymään :) Mersuasentajan kanssa käytiin ajamassa ja ei kuulema huomaa oikein mitään erikoista..

Ärsyttävä vika tämä tärinä.. Ei ole ollut aikaisemmin olen ajanut autolla n. 20tkm. ja vika tuli nyt syksyllä. Onko kellään tietoa mitä tehdä?

Eräs syy epämääräisiin tärinöihin on jonkin osan koskettaminen koriin, siis sellaisen osan joka on tuossa kumityynyin vaimennetussa vaihteistö-/moottoripaketissa kiinni.
Eräällä perhetutun rouvalla Toyotan tärinän syyksi merkkiliike epäili ennen tutkimista vaihteiston laakerointia. Tarkempi tutkimus paljasti oksanpätkän vetoakselin ja korin välissä josta aiheutui rohiseva ääni. Pakoputken liikevara on tehty melko suureksi ja se liikkuu helposti käsin heiluteltaessa.

Kannattaa ensiksi katsoa kaikki pakoputkeen liittyvä, suojapellit, kumilenkit, yms. Tuollaisen pellin pienikin kosketus koriin liikkeen seurauksena aiheuttaa resonanssia. Sitten vastaava konehuoneesta, Tutkintaa helpottaa kun joku heiluttelee konetta toisen katsellessa ongelmakohtia.

Jos mikään muu ei auta niin voihan sitä tuossa vaiheessa jo kun noinkin paljon on rahaa ja vaivaa uhrattu, vaihtaa ne moottorin kumityynyt. Jos aiemmin ei ole tuota heilahdusta ollut.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Moottorin tukikumit syynä todennäköisesti. Omassa ainakin vaikutti todella paljon niiden vaihto.
W213 220d +W242 electric drive
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

moottorin takakumityynylle ääni . näyttää ehjältä kyllä mutta usein väsynyt ja "makaa pohjassa" . kardaanista kun vetää alaspäin niin tuntee onko siellä joustoa, peilillä näkee onko pohjassa ja jos sinne menee pikkurilli yläreunanväliin esim niin selkeesti valmis .

tarvikkeet on sitten sitä samaa kuraa kuin se alkuperäinen eikä kestä. orkkikseen jonkinmoinen parannus tullut kun joutuu sentin korkeamalle välillä nostamaan vaihteistonperää uutta laittaessa että pultinreijät osuu kohdilleen
Hekene
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 11.10.2016 10:54

Re: MB W212 250cdi vuosimalli 2010 TÄRISEE ?

Viesti Kirjoittaja Hekene »

shade_z kirjoitti:moottorin takakumityynylle ääni . näyttää ehjältä kyllä mutta usein väsynyt ja "makaa pohjassa" . kardaanista kun vetää alaspäin niin tuntee onko siellä joustoa, peilillä näkee onko pohjassa ja jos sinne menee pikkurilli yläreunanväliin esim niin selkeesti valmis .

tarvikkeet on sitten sitä samaa kuraa kuin se alkuperäinen eikä kestä. orkkikseen jonkinmoinen parannus tullut kun joutuu sentin korkeamalle välillä nostamaan vaihteistonperää uutta laittaessa että pultinreijät osuu kohdilleen

Vika on löytynyt. Moottorin takakumi oli väsähtänyt ja "makasi" pohjassa. Uusi kumi maksoi 13.95e motonetistä :)
Ei tärise enää. Itse vaihdoin helppo homma meni about tunti..

Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin