W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Taas on rassattu, nyt on yj tinattu, kumikaukalo paikattu (tai siis pykimä massalla umpeen...), liitosten ja systeemin tiiveys testattu (eli bräkleeniä jokaiseen liitokseen, ei käynnissä vaikutusta) ja potentiometrin toiminta varmistettu mittaamalla. Tyhjäkäynti on nyt 800rpm kieppeillä, joka on mielestäni hyvä, mutta seilaa silti välillä 800-1200rpm väliä. Välillä käypi monta minuttia tasaisesti nätisti, mutta sitten rupeaakin humputtamaan ja taas käy nätisti.
Kylmänä sammua tupsahtaa nollakelissä heti jos ei kaasulla pidä kierroksia.

Miten rikkinäinen tyhjäkäynti moottori oireilee? Koitin antaa sille suoraan 12v, naksahtaa ja surisee, mutta kuuluuko sen jäädä tuolla lailla ''raolleen'' niin, että päivä paistaa läpi?
Kuva
Tuossa vielä linkki videoon jossa pyörii ensin tyhjäkäynnillä. : http://aijaa.com/YR7cgM" onclick="window.open(this.href);return false;

Tulpan johtojen heiluttelu ja hattujen liikuttelu tuntu vähän vaikuttavan käyntiin, mutta ei kait ne selitä tuota humputusta? Täytyy kuitenkin ne ensitöikseen uusia, virranjakajan kansi ja pyöriä on vaihdettu kesällä..
W124 200E
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Jatketaanpas yksin puhelua (hyvähän se on, että joku tokumentti jää nettiin, jos joku muukin ihmettelee vastaavaa vikaa), Tänään mittailin tulpan johtoja, ja yksi ei päästänyt ollenkaan virtaa läpi, ja parissa muussa oli vastus epämääräinen (heittelehti). Vaihdoin tuon yhen johdon romujen seasta löytyneeseen johtoon, rupesi pyörimään kylmänäkin itekseen tyhjäkäyntiä, (täytyy vielä aamulla kokeilla varmasti kylmällä koneella).

Humppailee vielä satunnaisesti 800-1700rpm väliä, ehkä jopa paheni tuo humppaaminen lämpimänä. Täytyy hommata kokonaan uudet johot.

Mitenkä rikkinäinen lambda anturi vaikuttaa käyntiin? Tässä vehkeessä on kolmi johtonen anturi, nykäsin käynnissä ollessa mustavalkean ja ruskean johtojen liittimen irti, eikä se vaikuttanut käyntiin mitenkään, eli olisiko tuo anturi paskana, se selittäisi yli 10l/100km kulutuksen ja suht vähäisen tehon joka on tähän asti pistetty 200 koneen piikkiin. :lol:
W124 200E
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

Tutki onko kaasuläpällä oleva anturi kunnossa, eli kaasuläpän asennontunnistin. Kaiketi lambda toimii jos pulssusuhde heittelee.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Otin videoklipin omasta aamusella yön yli seisottuaan (joo nostajat rallatta hetken :lol: ) , ei tuossa muuten kummosta, mutta kokeilehan piruuttas nostaa omasta kaasupoljinta käynnissä, että onko varmasti ylhäällä. Tuossa videolla kaasunpolkaisun jälkeen kiekat jää ~1100rpm, 0:27 nostan kengällä kaasupoljinta ja kierrokset laskee. Jos vaikka sattuu mikrokytkin olemaan ihan hilkulla?

https://youtu.be/mKOvcxuu2uI" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Laitoin tänään kokonaan uudet motonetin tulpan johdot (paitsi puolan johto ei ollut käypänen), eikä vieläkään käynyt kylmänä tyhjä käyntiä, vaan tuppasi sammumaan jos ei pitänyt kaasua. Hurautin sitten semmoisen 200km pätkän kotia ajella, eikä nykinyt enään ollenkaan ja koti pihassa pyöri vähän alle 800rpm tyhjäkäyntiä, Vähän se käynti kuulosti "ontuvan" mutta kierroslukumittari ei siihen reagoinut.

Voisiko tuon vian aiheuttaa joku sähkölaite, joka ei kylmänä pelaa, semmoinen jännä ominaisuus tässä myös on, että absit pelaa vähän miten sattuu, pitäisiköhän kuitenkin kokeilla toisella yj releellä, vaikka tinasin vanhan läpi ja vaikutti muutenkin kuin uudelta?

Seoksethan yms tässä saattaa olla vaikka mitenkä perseellään, pitääkös tämä kampe kiikuttaa jonnekkin veholle säädettäväksi, vai onnistuuko tavan huoltoasemilla? Uuden lambdan ostin kuitenkin varulta, täytyy ruuvata joku ilta kiinni..

Ollaan jo voiton puolella. :lol:
W124 200E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki yj tinaukset ei onnistu ja tällöin toista relettä sinne...toi vika kyllä kuullostaisi vahvasti yj-rele vialta ja varmistaa toi abs ongelma sitä lisää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Kylmänä ei näköjään kestä yhtään kaasua, eli kun käynnistää käy hyvin 1400rpm tietämillä, eikä sammu mutta vähän kierrokset leijailee. Kerrankin kun hipasee kaasupolinta tippuu kierrokset 500rpm kieppeille ja sammuu. Mutta kun kylmänä antaa pyöriä pari minuuttia kaasuun koskematta pelaa jo sitten hyvin, lämpimänä pyörii mukavan tasaisesti 800rpm.

Eli liekkö tuo jo kunnossa. :geek:
W124 200E
Ojiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ke 13.03.2013 07:37

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Ojiz »

DMZ kirjoitti:Kylmänä ei näköjään kestä yhtään kaasua, eli kun käynnistää käy hyvin 1400rpm tietämillä, eikä sammu mutta vähän kierrokset leijailee. Kerrankin kun hipasee kaasupolinta tippuu kierrokset 500rpm kieppeille ja sammuu. Mutta kun kylmänä antaa pyöriä pari minuuttia kaasuun koskematta pelaa jo sitten hyvin, lämpimänä pyörii mukavan tasaisesti 800rpm.

Eli liekkö tuo jo kunnossa. :geek:
Onko seos varmasti oikea? Itellä ainakin auttoi kun ruuvasi 1/8 ehaa kiinnipäin juurikin kylmäkäyntiin. Vieläkin käynti notkahtaa kun käynti tasoittuu 1100 sinne tavoiteltuun 750 kierrokseen, mutta ei ala enään humputtamaan.
Pulssisuhde kylläkin on ohjearvoista poiketen n. 30%
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Silläpä kysyin aiksemmin pystyykö tämän auton säätämään tavan huoltoasema korjaamolla. Itellä ei ole mittareita joten toden näkösesti kaikki mahdolliset arvot on mitä sattuu, kun joku ruuvaili vitutuspäissään...

Mutta hyvin tuntuu nyt pelaavan, ja väittäisin kulutuksenkin vähän tippuneen, täytyy vielä tuo lambda vaihtaa kun se tuli ostettuakin.
W124 200E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200E 1990 Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

perus co tyhjäkäynnillä voivat säätämään...toki jos eha on säätöalueellaan niin se hienosäätää loput kun lambda vain on kunnossa.
Silleen voi säätää myös ehan että toisen johdon väliin amppeeri mittari ja pitkät johdot joko ohjaamoon tai lasin pyyhkijän alle ja ajamaan...se maantie nopeus niin pitäsi olla suht lähellä +-0ma...muutenkin näet miten se käyttäytyy..oliko ohja tietyn arvon sisällä..itse pidän +-5 ihan jees mutta tehdas arvo taisi olla +-3ma
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin