203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Kokemusta ei ole omakohtaisesti dieselkoneista, mutta jossain kohtaa auto todennäköisesti vaihtuu dieseliin paljohkon ajon takia. Tähän asti on pärjätty bensalla mutta ajomatkoihin tullut lisäystä nyt viime aikoina paljolti, joten dieseli pitäs saada jossain kohtaa alle ja 203 facelift 200 CDI mersuja on tullut katseltua joissa vuosimalli 2005 tai uudempi. Talvella pitäs kanssa ajella mieluiten lämpimässä autossa ja siitä heräsikin kysymys noista 200 CDI talvilämmöistä. :?:
Paljonko nuo 203 koristen CDI koneet lämpenee talvella, että riittääkö sisätilan lämmitykseen lämmöt ja kuinka nopsasti sisätilat lämpenee olettaen että autossa ei ole webastoa ja ollut lohkolämmittimessä puolisen tuntia? Olen kuullut että uudemmissa dieseleissä talvella webastokin pärisee ajon aikana lisäksi että saa tarpeeksi lämmintä sisälle ja kone pysyy käyntilämpöisenä. Tutulla on uudehko diesel volvo joka olisi ihan onneton ajettava talvella ilman webastoa (ei pysty pitämään edes moottorin käyttölämpöä kunnolla yllä ilman tota), mutta itseä kiinnostaisi tietää tällaisen vähän vanhemman mersun ominaisuuksista jossa hyötysuhde ei ole koneessa ihan yhtä hyvä (lämpenee varmaan enemmän kuin nämä uudet) :think: .
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mersun kaikki dieselit lämpenee ~90C ilman lisälämmittimiä, jos kaikki on kunnossa. Se kuinka nopeasti lämpenee, se riippuu moottorista.
Mitenkään T-paitasillaan tuollaiseen kylmästartattuun w203:een ei kuitenkaan astella, mutta ei se mikään erityisen hidaskaan ole lämpenemään. Tuo w211 sitten taas on todellä lämmin auto. Eli tässä on säteilylämmitin, joten alkaa puskemaan heti lämmintä ilmaa, kun auto käynnistetään. Isot bensakoneetkin tuntuu kylmiltä kopperoilta tuon w211 220CDI:n jälkeen, kuten myös tuo 320CDI w209, missä joutuu odottamaan pari kilometriä, että alkaa tulemaan lämmintä kunnolla.
Auto talvisin 5-10C asteisessa tallissa ja pahvi keulalla, niin ei ole vielä ollut keliä, missä tuo w211 ei olisi lämmennyt 10km työmatkalla täyteen käyntilämpöön.

PS. volvo on myös omien kokemusten mukaan kun jääkarhun p*rse talvisin, kun se lisälämmitin hajoaa. Tuota kun ei ole edes yritetty suunnitella toimivaksi ilman lisälämmitintä, toisin kuin MB:t.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Tuossa muutama aiheeseen liittyvä keskustelu:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24396" onclick="window.open(this.href);return false;
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja dealer »

W203 facelift lämpenee melko nopeasti ja sillä tarkenee pakkasella.
Prefacelift ei lämpene nopeasti, eikä tarkene pakkasella. Jos on -30 niin kylmä auto, vaikka on termarit kunnossa ja puolikymmentä volvontermaria vielä ylävesiletkussa jäykisteenä :twisted:
wiimax.fi
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja finnstar »

dealer kirjoitti:W203 facelift lämpenee melko nopeasti ja sillä tarkenee pakkasella.
Prefacelift ei lämpene nopeasti, eikä tarkene pakkasella. Jos on -30 niin kylmä auto, vaikka on termarit kunnossa ja puolikymmentä volvontermaria vielä ylävesiletkussa jäykisteenä :twisted:
Mikähän tuon eron aiheuttaa?
Egr kierron kauttahan tuo vesi menee kabiiniin, siis sen kannesta tulevan alumiinisen tötterön ja onhan egrrän ohjauksessa eroa?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Tuosta faceliftistä tuli vielä mieleen sellanen kysymys, että mistä vuosimallista eteenpäin nuo w203 on kaikki facelifteja?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja Kettula »

Alkuvuodesta 2004-

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =3&t=38965" onclick="window.open(this.href);return false;
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja dealer »

finnstar kirjoitti:
dealer kirjoitti:W203 facelift lämpenee melko nopeasti ja sillä tarkenee pakkasella.
Prefacelift ei lämpene nopeasti, eikä tarkene pakkasella. Jos on -30 niin kylmä auto, vaikka on termarit kunnossa ja puolikymmentä volvontermaria vielä ylävesiletkussa jäykisteenä :twisted:
Mikähän tuon eron aiheuttaa?
Egr kierron kauttahan tuo vesi menee kabiiniin, siis sen kannesta tulevan alumiinisen tötterön ja onhan egrrän ohjauksessa eroa?
EGR on toteutettu OM646:ssa eri tavalla kuin OM611:ssa. Uudemmassa on "peltipurkki" jossa kiertää sekä neste että pakokaasut, vanhemmassa ei. En ole muihin eroihin perehtynyt.

Se onko auto facelift näkyy helposti vaikkapa mittaristosta joka on aivan erilainen. Moottori on tainnut vaihtua jo hieman aiemmin OM646:ksi, ja tietysti siinä sitten ei voikaan vetää lämpenemisnopeudessa tarkkaa rajaa juuri faceliftiin. Käyttöönottopäivän perusteella ei voi sanoa mitään, Nettiautosta löytyy -04 sekä että.
wiimax.fi
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Okei, eli vuosimallia 2005 oleva E 200 CDI 4d A on siis faceliftattu malli? Ja onko tuo muutes siis sillä w203 korilla, jos tuosta on mahdollista sanoa? :eh:
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Kettula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: To 05.02.2015 12:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja Kettula »

E-malli -05 on tämä: http://www.autowiki.fi/index.php/Mercedes-Benz_W211" onclick="window.open(this.href);return false;

C-malli: http://www.autowiki.fi/index.php/Mercedes-Benz_C_W203" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja C-sarjan (W203) facelift:n myötä muuttui muun muassa maski, sumuvalot, mittaristo (kaksi pyöreää mittaria; kierroslukumittari ja nopeusmittari) ja keskikonsolin napit yms. muuttuivat hieman. Samalla myös korin sinkitystä parannettiin ja siirryttiin käyttämään (laadukkaampaa) nanolakkaa maalipinnan suojana.
Takavetoja vuodesta -87: Corolla Coupé, Taunus Coupé (x2), Sierra, E46 320i touring -02, W(S)203 C 200 CDI farmari A. -06, -
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

No mutta tämä on hyvä tietää. Ja tuo w211 on kanssa kivan lämmin auto ajella 200cdi koneella talvellakin? :)
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja sonikki »

DiisseliKiisseli kirjoitti:Ja tuo w211 on kanssa kivan lämmin auto ajella 200cdi koneella talvellakin? :)
Ylivoimaisesti lämpöisin auto mitä mulla on ollut :thumbup: Ei tuota voi edes verrata w203:een tuossa lämpenemisessä ja näitä löytyy ruostettomana vuosimallista riippumatta, jos on vähänkin aikaisemmat omistajat huolehtinut autosta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Tästä silta, jota aasikaan ei uskalla ylittää, eli mitä tuo 4d tarkoittaa tuossa mallimerkinnässä? Itselle tulee mieleen vaan neliveto, mutta veikkaan että ei ole kuiteskaan asian laita näin koska esimerkkiauton tiedoissa lukee että on takavetoinen... :think:
A taitaa tarkoittaa automaattia koska esimerkkiautossa sellainen automaattiloota on.
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1172
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja multiviri »

211 on kyllä todella lämmin talviauto. 30 asteen pakkasella lämmintä alkaa tulemaan n 2min jälkeen. Edellytttää että sähkövastukset on kunnossa.

203 faceliftissäkin tarkenee pakkasella
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 203 facelift mallin 200 CDI koneen lämmöt talvella

Viesti Kirjoittaja barton »

Kettula kirjoitti:E-malli -05 on tämä: http://www.autowiki.fi/index.php/Mercedes-Benz_W211" onclick="window.open(this.href);return false;

C-malli: http://www.autowiki.fi/index.php/Mercedes-Benz_C_W203" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja C-sarjan (W203) facelift:n myötä muuttui muun muassa maski, sumuvalot, mittaristo (kaksi pyöreää mittaria; kierroslukumittari ja nopeusmittari) ja keskikonsolin napit yms. muuttuivat hieman. Samalla myös korin sinkitystä parannettiin ja siirryttiin käyttämään (laadukkaampaa) nanolakkaa maalipinnan suojana.
Jos tarkkoja ollaan niin nuo maali-/ruoste-/lakkaparannukset tuli samalla kun kone vaihtui 646-malliin eli hiukan ennen varsinaista faceliftiä, jossa mm. koko sähkösysteemi muuttui melko paljon. Monesti noita muutoksia tehdään useassa portaassa vaikka yleisesti puhutaan kertarysäyksestä.
Kaikenkaikkiaan CDI on talvikelpoinen kunhan vermeet on vaan kunnossa. Jos lämmöt ei nouse niin jossakin on vikaa.
Vastaa Viestiin