W220 320 CDI kysymyksiä autosta ja tekniikasta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W220 320 CDI kysymyksiä autosta ja tekniikasta.

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

Tervehdys liikemiehet.

Akka lähti vetää ja tilalle tuli ässä mersu vuosimallia 2000 ja 3.2 cdi koneella. Ajettu 420tkm. Kaikki varusteet toimii. Olen viimeisen 5 vuotta omistanut ainoastaan dieseleitä joten olen hieman tutustunut tekniikkaan. Nyt tässä samalla kun nautin hieman viskiä tuli sellaiset visaiset kysymykset mieleen että ajattelin ne täältä kysyä jos osaavat kertoisivat jotain. Ideana siis saada perinpohjin tietää miten joku asia tai tekniikka toimii tässä autossa, koska aikaisemmat ML ja E mersut ovat olleet varsin karvalakkimalleja, niin olen hieman pihalla joistakin ominaisuuksista.
Ensimmäiseksi aloittaisin AIRMATICISTA, eli siis:
1. convinence, sport 1 ja sport 2, erot kyllä huomaa, mutta perinpohjaisesti kuinka tämä tekniikka toimii, ilmapusseilla säädetään painetta iskareissa, ja tällä saadaan haluttu jäykkyys alustaan?
2. auton nostamisen / laskemisen edut? Nostan auton ylös, vehicle rising, ja siitä tulee JÄYKEMPI? (oletan tässä kohtaa että koska painetta on enemmän reilusti, niin myös jäykkyys kasvaa, vaikka aluksi oletin että siitä tulee pehmeämpi, ns. pussin nostovara olisi suurentunut mutta olin väärässä? :? )
bonus: olen kuullut että jos esim. pussi räjähtää tai tyhjenee, auto sammuttaa itsensä suoraan ajossa, kuinka tämän voi estää ja kuinka todennäköistä on että ensiksi se vaan alkaa vuotamaan jonka huomaan laskeneena alustana aamuisin?
sitten jatkan korihommilla:
3. autossa ei ole suksiboksi reikää, ja haluaisin että subwoofer kuuluisi myös koppiin koska äänieristys takakontti --> ohjaamo on tosi paksu ja rek.kilpi kyllä hytkyy mutta todella lujalle pitää laittaa ennenkuin subi / matala ääni kuuluu. Auttaako tähän jos teen reijän suksiboksiin, vai mielummin hattuhyllylle? Kuinka olette tämän toteuttaneet jos olette itse tehneet?
4. haluaisin kuitenkin vetää autolla venettä mereen ja takaisin. Onko kukaan asentanut tälläiseen irroitettavaa vetokoukkua, että saisi mahd. siististi piiloon kun ei ole irti, ettei näytä miltään maajussi kärryltä normaaliajossa...?
5. kun pääsin vihdoin käymään rajan toisella puolella, lämä tiskissä melkein sain viisarin oikeaan reunaan asti ja lähti moottorin suojapahvi irti auton alta, suositteletteko pitämään sitä kesät / talvet vai onko siitä niinkään paljon hyötyä kuin että inssi ei nää leimalla että jostain vuotaa jotain? :lol: (tässä ei vuoda, oli aikaisemmin autokorjaajalla tämä auto)

Sitten tekniikan kysymykset. Olen käyttänyt aikaisemmissa autoissa 5W-30 öljyjä johtuen siitä että käyn usein töissä pohjoisessa, tähän suositteli joku öljynvalitsin 0W-30 öljyjä... Ei niinkään tuo pakkasviskositeetti, mutta käyn usein Euroopassa ja siellä mennään lujaa niin ajattelin onko kukaan käyttänyt ns. kisaöljyjä koneessa, ja kuinka paljon teillä on öljynkulutus tuhannella kilometrillä?
Tähän vielä lisää sen verran, että tyhjäkäynnillä kun auto seisoo esim. muutaman minuutin, ja antaa kaasua, pölläyttää sinistä savua, ja oletan että tämä on 1. turbon välys, vuotaa öljyä ahtopaineputkeen ja siitä koneeseen/ 2. viallinen huohotin? Onko riskiä ajautua NS. runaway tilanteeseen jossa kone tappaisi itsensä tuon turbon välyksen takia vai onko näissä jonkunlainen tappoventtiili tai katkaisija joka sammuttaisi auton ennen tuota?
2.7CDI koneista otimme imusarjan läpät pois koska vuotivat, tässä ei vuoda mutta on alumiininen imusarja ja säätömoottori kiinni mutta läpät jumitettu auki asentoon, antaa olla koskematta kun eivät vuoda?
Lopuksi tekniikasta vielä visainen kysymys commonrail ruiskutuspaine tietäjille. Ohjelmoimme autoon noin 230 hevosvoimaa, otimme pois EGR:n ja kun kiihdyttää kickdowniin asti, niin saattaa sammua auto yhtäkkiä, eli nähtävästi alku painetunnistin antaa tietyn paineen, ja loppupääässä on erilainen paine niin sen takia sammuttaa auton? johtopäätöksenä tästä ---> hieman tehoa pois? Onko ketään kuka voisi tehdä Uusimaalla? Minun koodarini on kuukauden matkoilla nyt, ja itse en lähde riskeeraamaan. EGR on jo poistettu...

Anteeksi hieman sekava teksti, yritin selittää ajatuksiani ja viisaimmat auttakoon niin otan opiksi...
Malinen
shade_z
Mersumies
Mersumies

Re: W220 320 CDI kysymyksiä autosta ja tekniikasta.

Viesti Kirjoittaja shade_z »

itseasiassa paine ilmapussissa ei kasva vaan ilmanmäärä. jäykkyyttä ei ilmalla säädetä vaan iskarissa on virtauksessa venttiileitä joilla se toteutetaan.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Herrasmiehet auttakaa edes joku :mrgreen:
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No ei mulla noihin ässäaiheisiin kysymyksiin paljoa ole annettavaa mutta
4. pohjamuovit - eri auto mutta kaverin W211 jätti kans muovin pois, talvella kunnon pöllylumen aikaan alkoi sitten oli ahtanut konehuoneen täyteen lunta

sammuminen - sen verran vuotoa jossain että vanha ei enää jaksa, pa paine luultavasti putoaa kun soppaa kysytään normaalia enemmän ja siksi sammuttaa auton...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tyramies kirjoitti: 1. convinence, sport 1 ja sport 2, erot kyllä huomaa, mutta perinpohjaisesti kuinka tämä tekniikka toimii, ilmapusseilla säädetään painetta iskareissa, ja tällä saadaan haluttu jäykkyys alustaan?
2. auton nostamisen / laskemisen edut? Nostan auton ylös, vehicle rising, ja siitä tulee JÄYKEMPI? (oletan tässä kohtaa että koska painetta on enemmän reilusti, niin myös jäykkyys kasvaa, vaikka aluksi oletin että siitä tulee pehmeämpi, ns. pussin nostovara olisi suurentunut mutta olin väärässä? :? )
bonus: olen kuullut että jos esim. pussi räjähtää tai tyhjenee, auto sammuttaa itsensä suoraan ajossa, kuinka tämän voi estää ja kuinka todennäköistä on että ensiksi se vaan alkaa vuotamaan jonka huomaan laskeneena alustana aamuisin?
sitten jatkan korihommilla:
3. autossa ei ole suksiboksi reikää, ja haluaisin että subwoofer kuuluisi myös koppiin koska äänieristys takakontti --> ohjaamo on tosi paksu ja rek.kilpi kyllä hytkyy mutta todella lujalle pitää laittaa ennenkuin subi / matala ääni kuuluu. Auttaako tähän jos teen reijän suksiboksiin, vai mielummin hattuhyllylle? Kuinka olette tämän toteuttaneet jos olette itse tehneet?
4. haluaisin kuitenkin vetää autolla venettä mereen ja takaisin. Onko kukaan asentanut tälläiseen irroitettavaa vetokoukkua, että saisi mahd. siististi piiloon kun ei ole irti, ettei näytä miltään maajussi kärryltä normaaliajossa...?
1. Ei ilmapussien painetta säädetä vaan ilmamäärää silloin kun autoa nostetaan/lasketaan. Pussien paine riippuu auton kuormasta. Tässä ei ole edes pussien tilavuussäätöä niin kuin esim. W211:ssä.

2. Ei se auto mitään sammuta itseään ilmapussin poksahtaessa.

3. Eikös tässä tule tankkiin reikä jos tekee suksiboksille reiän (suksiboksillisessa erilainen tankki).

4. tietenkin joku on asentanut irrotettavan vetokoukun, miksipä et sinäkin.
cerdo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja cerdo »

Jos ilmajousen pussiin lisataan ilmaa,niin kylla ilmanpaine nousee 8)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

cerdo kirjoitti:Jos ilmajousen pussiin lisataan ilmaa,niin kylla ilmanpaine nousee 8)
Puhutko W220:n ilmaousesta vai ihan yleisesti ilmajousista? Kyseessähän ei ole mikään lasten ilmapallo vaan vapaasti liikkuva palje joka kantaa autoa sillä jousipalkeen poikkipinta-alalla ja siihen kohdistuvalla ilmanpaineella. Karkeasti ottaen poikkipinta-ala pysyy vakiona auton korkeudesta riippumatta, vain jousipalkeen sisällä oleva ilmamäärä muuttuu korkeutta säädettäessä.

Jos autoon lisätään painoa, ilmanpainetta pitää nostaa vaikka korkeus pidetään samana mutta kuormitukseen adaptoitumisestahan ei edellä ollut kyse.

Ilmapalje ei tietenkään ole täsmälleen lieriö, yleisesti ottaen ilmajousen paine voisi vaikka laskea autoa nostettaessa jos palkeen geometria olisi kartiomainen niin että poikkipinta-ala kasvaisi jousta pidennettäessä.
juhak.78
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja juhak.78 »

minulla on w-210 e mese 2000v 320cdi 6diesel kone korkeapainepumppu alko vuotaa no ostin tiivistesarjan laitoin ja sain vuodon loppuun mut ny ei lähe käyntii et misä vois olla vika.
ei ees lupaa, ilmannu olen,sulakkeen yhen vaihdoin sit akun kengät otin vähäks aikaan pois ja laitoin takas starttasin ei käyntii.
sit toinen asia mistä sais vika koodi lukian . misä täs mallisssa on paikka vika koodi lukialle
sit vielä tuohon pumpun ongelmaan purkasin syylärin ja välijäähdytimen ni tuli vetet tietenki pois onko tos jotain anturii et tunnistaa ettei vettä oo et vaikuitaisko se käyntiin lähtöön
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Hmm, hyvä tietää että tankki on selän takana, olin jo sahaamassa selkänojaa pois... :mrgreen: Pussit pitää, nostin auton ylös viikonlopuksi ja ei laskenut mikään kulmista alas. Itse tekniikka comfort- sport 1 ja sport 2 välillä vaan kiinnostaa.
Sorsso
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tyramies kirjoitti:Hmm, hyvä tietää että tankki on selän takana, olin jo sahaamassa selkänojaa pois... :mrgreen: Pussit pitää, nostin auton ylös viikonlopuksi ja ei laskenut mikään kulmista alas. Itse tekniikka comfort- sport 1 ja sport 2 välillä vaan kiinnostaa.

Jos Lontoo taipuu niin tuosta voipi lukea aika kattavasti ilma-alustasta... https://w220.ee/Airmatic
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Sorsso kirjoitti:
Tyramies kirjoitti:Hmm, hyvä tietää että tankki on selän takana, olin jo sahaamassa selkänojaa pois... :mrgreen: Pussit pitää, nostin auton ylös viikonlopuksi ja ei laskenut mikään kulmista alas. Itse tekniikka comfort- sport 1 ja sport 2 välillä vaan kiinnostaa.

Jos Lontoo taipuu niin tuosta voipi lukea aika kattavasti ilma-alustasta... https://w220.ee/Airmatic
Tätä on kaivattu koko viikko kun ei taas tajunnut etsiä googlella, sry! Ja tuhannet kiitokset !
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Sen verran päivitystä että nyt selvitin miten tuo Airmatic toimii, ja voisi kuvitella että helppo tekniikka sisältä mutta ei ollutkaan kun otin yhden puretun jousen ja korkkasin sen :lol:
Onko Uusimaalla ketään joka voisi poistaa vähäsen tehoa autosta, koska sammuu täyskiihdytyksessä, railipaineen säätö vikakoodia P1187 antaa lastutuksen jälkeen.

Entäs P1664, lisälämmittimen ohjainlaite / sähkövastus koodi, suoraan ettimään lisälämppärin ohjausboksia vai onko mahd. testata esim. hyppylangalla toiminta suoraan akulta tjsp?

ps. vielä sellainen että ässä kokemattomalle, mitä renkaita olette käyttäneet tässä autossa talvirenkaina? Koko ?
Viimeksi muokannut Tyramies, Pe 01.12.2017 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Hei taas pitkästä aikaa.

Kysymys kuuluu kun pohjasuoja lähti irti, niin haittaako se esim. kompuran toimintaa jos siihen ympärille kertyy loskaa ja lunta, että kannattaisiko sellainen siis hankkia asap?

Jos jollain löytyy W220 ässään sitä moottorin suojamuovia alas niin ostaisin pois jos edullisesti saa. Käykö siihen jonkun muun mallin suoja?

Malinen
Suksipoika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Tyramies kirjoitti:Hei taas pitkästä aikaa.

Kysymys kuuluu kun pohjasuoja lähti irti, niin haittaako se esim. kompuran toimintaa jos siihen ympärille kertyy loskaa ja lunta, että kannattaisiko sellainen siis hankkia asap?

Jos jollain löytyy W220 ässään sitä moottorin suojamuovia alas niin ostaisin pois jos edullisesti saa. Käykö siihen jonkun muun mallin suoja?

Malinen
Varmasti haittaa jos estää ilmansaannin.

Netti, Suomessa, ei tartte edes ulkomailta asti tutkailla on täynnä purettuja W220, niin firmoilla kuin yksityisilläkin. Eiköhän sieltä pohjamuovi löydy jopa läheltä, tuskin kovin kysytty osa on.
Nyt E350CDI 4-Matic & E63 AMG

------------------------------------------
"Jonkin" verran ex mesejä laidasta laitaan.
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

Mulla tuikutettu 280/650 tehot

Sammuilu loppui kun vaihdoin kaikki polttoaineputkien o-renkaat, (18e) + vaihdoin sprintterin metallisen polttoainesuodattimen.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

pathenkilö kirjoitti:Mulla tuikutettu 280/650 tehot

Sammuilu loppui kun vaihdoin kaikki polttoaineputkien o-renkaat, (18e) + vaihdoin sprintterin metallisen polttoainesuodattimen.
Mitä olet tehnyt autoon lisäksi, kuin että tuikku on lastuttanut asiaankuuluvasti?
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Vaihdoin coolerin keulaan, biltemasta 59e tai motonetistä sama 119e

Niin ja 3bar map anturi laitettiin

642tkm pyörähti juuri mittariin :)
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

pathenkilö kirjoitti:Vaihdoin coolerin keulaan, biltemasta 59e tai motonetistä sama 119e

Niin ja 3bar map anturi laitettiin

642tkm pyörähti juuri mittariin :)
Eihän?? :o ei siis tarvinnut laitella suuttimia tai muuta? Mitenkäs käytös noilla tehoilla, uskaltaako polettaa ja kestääkö 722.6 jos nyt jo hieman potkii 3-4 vaihto? Tuo koolerin vaihtohan on muutaman tunnin juttu, mahdollisesti voisin hakea Virosta vielä isomman ja vielä halvemalla???
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

juu ei tarvinnu, ite oon ainaki ajellu nilikka suorana aina kun tarve sitä vaatii ilman ongelmia.
kannattaa kahlata tämä ketju läpi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=77668" onclick="window.open(this.href);return false;
siellä paljon tietoa optimoinnista, mitä kannattaa tehä ja mitä ei,,,,,ja tarviiko jotaki laittaa vai ei.

kävin testaamassa w221 s350 bensan, siinä taitaa olla ~280hp laiskemmalta se tuntu ajossa.
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Noniin, jälleen kerran hieman aikaa autolle. Minkälainen sprintterin metallimallinen suodatin sopisi autoon? Meinaan tuo vanha naftamuki on aivan jumissa ja en saa korkkia auki?
Vastaa Viestiin