Elikkäs omistan tollasen -87 200D:n. Seisonut 10 vuotta ja nyt laitettu kuntoon. Pehmeästi menee ja melkolailla ruosteeton. Nyt kuitenkin ketuttaa.
Koeajaessa lämmöt nousee niin pitkään kun ajaa, ihan 100 asteeseen en ole päästänyt, vaan olen sitten vaikka pysähtynyt. Eli suuremmilla kierroksilla lämpenee. Nelosella ei voi sataa ajaa millään, 90km/h lämmöt ovat noin 90 astetta. Vaihdoin vesipumpun, termostaatin, ja syylärin. Ei muuttunut. Tuntui menevän vain huonompaan suuntaan. Alavesiletku on kylmä, ylävesiletku lämmin. Vettä ei kuluta. Mikäs nyt avuksi?
200D lämmöt nousee
200D lämmöt nousee
Taksimaailma tarvitsee esikuvia.
Re: 200D lämmöt nousee
Mulla kun oli tää Alfamerin W124 -korjauskirja kädessä, niin tsekkasin siitä termostaatin aukenemisen. Sen mukaan turbottomissa dieseleissä termostaatti alkaa avautua 85 asteessa ja on täysin auki 100 asteessa. Niin että sen puoleen ei kai se ole niin paha juttu, jos lämpötila on satasen verran, kun silloin vasta termostaattikin on kunnolla auki. Eikös se mittarin punarajakin ala vasta 120 asteen maisemissa (tai heti sen jälkeen itse asiassa)?giesel kirjoitti:Elikkäs omistan tollasen -87 200D:n. Seisonut 10 vuotta ja nyt laitettu kuntoon. Pehmeästi menee ja melkolailla ruosteeton. Nyt kuitenkin ketuttaa.
Koeajaessa lämmöt nousee niin pitkään kun ajaa, ihan 100 asteeseen en ole päästänyt, vaan olen sitten vaikka pysähtynyt. Eli suuremmilla kierroksilla lämpenee. Nelosella ei voi sataa ajaa millään, 90km/h lämmöt ovat noin 90 astetta. Vaihdoin vesipumpun, termostaatin, ja syylärin. Ei muuttunut. Tuntui menevän vain huonompaan suuntaan. Alavesiletku on kylmä, ylävesiletku lämmin. Vettä ei kuluta. Mikäs nyt avuksi?
Toisaalta; oletko varmistanut, että mittari näyttää oikeita lukemia?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 200D lämmöt nousee
Sinne sataan sen kuuluukin nousta, kun termostaatti on kunnossa. Iteki ihmettelin, kun hain merkkiliikkeestä uuden termostaatin, et mites tää ei oo ku 85 -asteinen, mutta se termostaattihan on koneessa aika alhaalla, joten kannessa mistä anturi mittaa lämpötilan, lämpötila on luonnollisesti korkeampi.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: 200D lämmöt nousee
Kuuluukin nousta? Omistin joskus -95 200D:n ja siinä ei koskaan noussut tälläsiin lukemiin. Ja nämä mun lukemat siis vielä autossa sisällä lämmöt täysillä.
Otin nyt sitten termostaatin kokonaan pois ja laitoin pahvia syylärin eteen... Melkoinen patentti, mutta pitäisi huomenna töihin ajella ja tänään motarilla heiluivat lämmöt siellä sadassa niin hiljensin vauhtia reilusti. Normaalisti kai luulisi lämpöjen olevan pienemmät kovassa vauhdissa. Kai se taatti pitää sinne takaisin laittaa, mutta pelottaa että auto hajoaa, joskus kun 200D:n omistin niin lämmöt eivät olleet tällaisia laisinkaan. En tahtoisi tätä keittämään alkaa, kun muuten käy niin terävästi ja tuntuu paljon paremmalta kuin muut omistamani lankut(pl. tehot).
Vielä 100:ssa asteessakin alavesiletku on täysin kylmä. Mielestäni laitoin kyllä termostaatinkin oikein päin. Miten päin se tulisi laittaa? Ei se oikein tunnu menevän kuin yhdenlaisesti.Nozki kirjoitti:Mulla kun oli tää Alfamerin W124 -korjauskirja kädessä, niin tsekkasin siitä termostaatin aukenemisen. Sen mukaan turbottomissa dieseleissä termostaatti alkaa avautua 85 asteessa ja on täysin auki 100 asteessa. Niin että sen puoleen ei kai se ole niin paha juttu, jos lämpötila on satasen verran, kun silloin vasta termostaattikin on kunnolla auki. Eikös se mittarin punarajakin ala vasta 120 asteen maisemissa (tai heti sen jälkeen itse asiassa)?
Toisaalta; oletko varmistanut, että mittari näyttää oikeita lukemia?
Otin nyt sitten termostaatin kokonaan pois ja laitoin pahvia syylärin eteen... Melkoinen patentti, mutta pitäisi huomenna töihin ajella ja tänään motarilla heiluivat lämmöt siellä sadassa niin hiljensin vauhtia reilusti. Normaalisti kai luulisi lämpöjen olevan pienemmät kovassa vauhdissa. Kai se taatti pitää sinne takaisin laittaa, mutta pelottaa että auto hajoaa, joskus kun 200D:n omistin niin lämmöt eivät olleet tällaisia laisinkaan. En tahtoisi tätä keittämään alkaa, kun muuten käy niin terävästi ja tuntuu paljon paremmalta kuin muut omistamani lankut(pl. tehot).
Taksimaailma tarvitsee esikuvia.
Re: 200D lämmöt nousee
Jos se on sadassa täysin auki on se aukeamassa ainakin 95 astetta ja sen näkee ja tuntee jo alaletkussa ja mittarista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 200D lämmöt nousee
Ihan normaali ku sataseen nousee niin teki mullakin 200d aikoinaan eli huoletonta ajoa vaan 

Re: 200D lämmöt nousee
Muuttuiko toi tilanne johonkin sillä termostaatin poistamisella? Tietysti jos alavesiletku on tosissaan ihan kylmä pienemmill nopeuksilla liikuttaessakin, niin silloin ei kai vesi kummoisesti kierrä systeemissä. Silloin tietty ekana mieleen tulevat tukokset systeemissä (termostaattikin voi olla tukkona) tai epäkuntoinen pumppu. Se ei ole kovin harvinaista kuulemma, että muut kuin alkuperäiset termostaatit toimivat surkeasti, mutta sellaista ei varmaan kovin usein ole tullut vastaan, että uusi syyläri olisi tukossa tai vaihtoehtoisesti uusi vesipumppu ei saisi vettä liikkumaan, jos se vaan on oikeaa mallia.
Edelleen kyllä kannustaisin varmistamaan, että lämpömittari varmasti näyttää oikeita lukemia; ainakin omassa 250D:ssä mittari on näyttänyt about 20 astetta liian pieniä lukemia aina, mutta se ei niin ole häirinnyt, kun sen on tiennyt. Kaipa mittari voi näyttää myös liian suuria lukemia.
Edelleen kyllä kannustaisin varmistamaan, että lämpömittari varmasti näyttää oikeita lukemia; ainakin omassa 250D:ssä mittari on näyttänyt about 20 astetta liian pieniä lukemia aina, mutta se ei niin ole häirinnyt, kun sen on tiennyt. Kaipa mittari voi näyttää myös liian suuria lukemia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09