Absurdi W163 luistonesto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Terve!

Näin talven tullen palasi taas sama ihmetyksenaihe, mikä on sekä omassa ML 270 Möllissä (-02) kuin kaverini ML 400ssa (-02): luistonesto toimii todella oudosti, luistonesto ei hidasta sutivaa pyörää, vaan eturenkaat ja sen takarenkaan joka ei sudi.

Esimerkki kesältä ja talvelta - kesä: olimme JP74sen kanssa hinaamassa venettä trailerilla, kun Mölllin takapyörät juuttuivat mutaiseen pintamaahan pyörimään, luistonesto veti eturenkaan(-t, en huomannut kun vasemmanpuoleisen olevan lukossa) lukkoon ja siinä oltiin tasaisella maalla pikkumudassa ihan jumissa maastoautolla. :clap: Talvi: tänään lähdin peruuttamaan pihasta pienessä lumikinoksessa; takarenkaat pyöri tyhjää ja eturenkaat lukkoon. Ei auttanut kun päästää alapäin ja peruuttaa nätisti pintakaasulla niin sain auton ihan 10 cm kinoksesta.

Ei se voi näin toimia! Kaverini väitti onnistuneensa jäämään huonoilla renkailla Möllillään jumiin märkään nurmikkoon. :D On siinä maastoauto.

Osaako kukaan sanoa, kuulostaako järkevältä vialta vai käsittämättömältä suunnittelulta. Ei näytä olevan mikään ohimenevä ilmiö, äsken pihassa kokeilin kinosta ja tuossa jäljet mistä voi hyvin nähdä vänkärin puolen takapyörän sutimisen ja kuskinpuolen toisen renkaan laahaamisen, tällä kertaa tais olla takapyörä joka laahas mukana:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Jukki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 27.06.2004 18:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Kuulostaapa oikein järkevältä systeemiltä. :D
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

..taidanpa kokeilla miten auto käyttäytyy ESP offilla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Muuta tiedä kuin, että oma facelift 270CDI ei ainakaan käyttäytynyt noin, vaan meni kyllä ihan munia myöten kakomatta lumessakin :wtf:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joku tehnyt jarruputket uusiksi ja laittanut ristiin paikoilleen ? Vaihdettu ABS yksikkö ja sama juttu ? Eihän se nyt noin "toimi" oikein.
wiimax.fi
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Kyllähän se varsinainen rämpiminen sillä aloitetaan, että ESP off. Mutta ei se noin järjettömästi toimi ESP päälläkään, kunhan vaan jarruttelee turhaan esim. raiteisella metsäautotiellä rämpiessä. Kyllä tuossa jotain matoja täytyy olla, tosin tuntuu kummalliselta jos vika on kahdessa autossa...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jarruputkia menee uudemmissa enemmän rikki kuin vanhemmissa ja varmaan todella moneen vaihdettu...tullut sitten sekaannus missä se olikaan.
Toi dealerin ehdottama putket ristissä kuullostasi ihan järkevältä syyltä...koska järjestelmä pitää jarruttaa sutivaa kun nyt se jarruttaa sitä mikä ei sudi...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

ESP offilla ei ollut mitään vaikutusta.

Joo, Dealerin ehdotus on varmaan ainoa selitys ja hyvin todennäköinen; jarruputket uusittiin tänä vuonna Jyväskylän Tähtihuollossa, joka on asiansa osaava firma, mutta kerrankos sitä jotain sattuu.

23.11. on aika varattu ko. puljuun, jossa homma tarkastetaan ja Starillakin varmaan täytyy kuikuloida.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Ei meidän ML kyllä todellakaan ole syyllistynyt moiseen törttöilyyn, vaan on kiltisti poistunut aina erinäisistä heikon pidon tilanteista, ihan normaaliasennossa nappulat pitäen. Melko varmasti putket ristissä...
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1245
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Lisään sen verran Möllin vetopito-asiaan, että käyttäkää sitä hidasta puolta, jos tuntuu että edes voi olla pito-ongelmia.
Ei siksi, ettei jaksaisi vetää nopealla puolella, vaan luistonesto lakkaa olemasta turvallisuuspainotteinen ja pyrkii edesauttamaan liikkumista enemmän.
Iso vaikutus varsinkin lumessa, hiekassa, mudassa jne upottavassa tavarassa.

Myös abs:iin vaikuttaa, hitaalla nopeudella antaa pyörien lukkiutua välillä (esim. lumiseen/mutaiseen alamäkeen jarruttaessa, näin etupyörien eteen kasautuu tavaraa, ja hidastuu paljon paremmin).

Alamäkihidastin tulee myös peliin hitaalla puolella.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Voisi kuvitella että kovemmissa vauhdeissa ESP:n aktivoituessa voisi syntyä aika vaarallisia tilanteita. Kiva pikku moka korjaamolta jos todellakin on putket ristissä :wtf:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaksi tapausta muistan joissa oli tullut pikku virhe jarruputkien kanssa. Toinen 124 ja etuputket vaihtaneet paikkaa niitä uusittaessa. Kesä ajettu sen jälkeen ja eka liukkaiden jälkeen korjaamolle aika saatteella "vetelee oudosti jarruttaessa".
Jos olisi sattunut hätäjarrutustilanne kesällä... :shock:

Toinen oli W211 ja omatoimisesti vaihdettu SBC-yksikkö, samaten liukkaiden tullen ihmetystä ... suuria vaikeuksia päästä risteyksistä liikkeelle :D Niinpä, takaputket ristissä...
wiimax.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Absurdi W163 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo - oli putket ristissä. En viitsinyt alkaa tenttaamaan että mitkä ja miten, kun oli niin nolona.. Sattuuhan näitä paremmissakin piireissä! :D

Kokeilen innolla kun ens viikolla pakastaa ja tulee lunta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin