Minulla toki on ollut sellainen haave tai unelma joka ei koskaan varmaan toteutuisi eli omistaa veekasi-Gee. Kun noita erikoisempia vintagemersuja on ollut ja youngtimereitakin niin sain kuulla sen lisäksi että milloin se kuussatanen tulee taloon, että itseään oikeana pitävän mersumiehen kuuluu kerran elämässä omistaa Gee ja kokea se niin hyvässä kun pahassakin, kuulemma . Ei tosiaankaan kannattaisi yllyttää hullua ja kaataa bensaa liekkeihin, kiitos klubiveljet...
Taloudessahan on hyvä olla yksi "vetoauto" ja minullahan on ollut aikaisemmin omistuksessani Chevy Tahoe toistakymmentä vuotta, reilu pari vuotta ML 320 ja hetkellisesti (projekti + tuontiauto) diesel-BJ40 sekä samoin tuontiprojektina Bensa-Discovery I manuaalilla ja muistin syövereistä kaivoin että ajoinhan talven 1990-1991 diesel GMC Jimmyllä. Bensa-Rangella olen myös ajanut ja joskus ammoin Datsun Patrolillakin.
Olin sitten ajanut kerran 1995 diesel Geellä ja se tuntui yllättävän ketterältä. Sitten ajatus kypsyi bensa-G:n hankintaan ja kun kilometrejä tulee vähän ja nekin ajan venäjän bensalla niin G500 muotoutui sitten kohteeksi. Tässä välissä eli toissa kesänä kävin tosin Kerimäellä ottamassa kylmät tyypit (kone käynnistettiin tosin) etukulmastaan kolaroidusta 300 GE:stä, mutta ei päästy kauppoihin näkemyserojen takia.
Työkaveri tuotti Ruotsista itselleen vm 2000 bensa-Tahoen viime syksynä pienellä verolla (tonni ! ) ja tiedossa silloin oli jo että tuleva exä saa ML:n, se pisti suunnitelman käyntiin. Lisäksi G:n legendaarinen maine ja "imago" toki vaikutti asiaan, ja värin piti olla black on black. Aloin maaliskuussa seuraamaan Mobilen ja Autoscoutin autoja, Blocket ja Auto24.ee sivustoissa ei noita ollut. Craigslistillä jenkeissä oli sitä ”kakkossarjaa” eli 2001 lähtien mutta aika kalliita olivat, kuten hinnat oli ylhäällä myös Emiraateissa sekä sinne ”uustuotujen” orkkismaa Japanissa lähtökohtaisesti. Japanista tuonti on helppoa kuten helppoa se on Emiraateistakin; sain yhteyden ihmisten muuttoja tekevään firmaan ja heiltä tarjouksen 1 tai 2 autoa merikontissa Suomeen. Mutta, hintataso on noissa EU:n ulkopuolisissa maissa korkea ja yhdistettynä tuontikuluihin plus veroihin niin tuonti sieltä ei kannata. Japanissa olisi ollut ei-huutokauppafirmassa edukas hopea 2001 mallinen mustalla sisustalla mutta kun paikallinen työkaverini olisi mennyt Yokohamaan sitä katsomaan niin kerröttiin että pelkästään nettikauppaa tekevät... sinne jäi. Se olisi ollut tullattuna alveineen Hangossa noin 28 000 euroa...
Jatkoin saksansivujen seurantaa sitkeästi. Tämä ostettu yksilö löytyi Mobilesta juhannusviikolla ja sen sijainti oli Budapestissa, mittarissa 149 tkm. Heinäkuussa 2000 Saksassa käyttöönotettu Gee oli toisella omistajallaan Unkarissa ostettuaan sen vasta huhtikuussa. Nuorelle Aronille auto oli liian kömpelö keskusta-ajeluun ja motarillakaan tämä ei ole siis se paras kulkine, vaatteiden maahantuontifirmaan ostettu auto lähti siksi myyntiin ja tilalle oli tulossa 2007 mallin W211.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/1_zpsqnb26zky.jpg)
Saksassa G oli ollut 4 omistajalla, ja unkarilainen Zoltan oli hakenut sen Saksasta kotiinsa Gyoriin kesällä 2013. Autoon oli tehty Unkarissa kuntotarkastus ennen Zoltanin omistusta ja samoin sama mersun diileri oli testannut auton Zoltanin toimesta Aronille viime huhtikuussa. Nämä raportit ja saksan aikaiset rekisteriotteet kuten muutkin paperit tuli auton mukana, kolmen avaimen kera.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/7_zps2mlwmxex.jpg)
Varusteina löytyy mm Audio 30 kasettisoitin erilisellä CD boksilla, Webasto langattomalla kaukosäädöllä sekä lämmitettävä tuulilasi kuten lämmitettävät takaistuimetkin. Nokian toimiva autopuhelinkin on, nyt siinä on multisim-kortti ja luuri on asennettu paikoilleen tuon ipad tms alustan tilalle. Saksalainen kolleegani, G-harrastaja katsoi papereita ja kertoi ensimmäisen omistajan olleen Daimler-Benz ja oletti auton olleen esittely- tms auto. Sen jälkeen auto oli ollut toisella firmalla ja kolmas omistaja oli leirintäalue/luonnonpuisto/tms ja neljäs sitten yksityinen gyntteri. Huoltokirja oli täytetty 50 tkm asti ja autosta löytyi vielä saksalainen huoltokuitti 120 tkm kohdalta, oisko se ollut vuodelta 2012.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/6_zpso9fw0j9z.jpg)
Zoltan oli ostanut Itävallasta autoon tuning-palikkaa kuten viri-viri-pakoputkiston sekä bling-bling-maskin että facelift-vilkkupeilit ja 19" aidot AMG-vanteet. Aron oli täydentänyt varustusta Rhino merkkisellä murtohälyttimellä sekä ajonestolaitteella kesällä 2016.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/11_zps45eugbas.jpg)
Sain auton dokkarit pdf muodossa sekä sain Vehon kautta huoltotiedot sekä takuukorjaukset Saksassa 2004 asti, ajettu tuolloin reilut 50 tkm. Virossa asuva autojobbari tarkasti dokumentit koska hänellä on kokemusta auton ostosta kaalimaista. Hinta tingittiin puhelimessa ja käsirahan maksoin PayPalilla. Matkaan lähdettiin heinäkuun toisena sunnuntaina lennolla ja Budapestissa sijaitsevan Apartments-majoituksen pyörittäjän haki meidät lentoasemalta majoitukseensa illalla. Luonnollisesti emme vihjanneet matkan tarkoitusta (ja antaneet osviittaa kannettavan rahamäärän suuruudesta) vaikka pyysin parkkipaikaa ma-ti väliseksi yöksi (kerroin että tapaan kaverin joka tulee sinne autolla).
Tapasin Aaronin maanantai-aamuna toisessa osoitteessa (en kertonut tarkkaa huoneiston sijaintia) ja matkakumppanini odotti rahojen kanssa sivummalla. Kun näin että Aron saapui yksin ajattelin että hommassa ei ole riskiä, ja uskalsimme lähteä kaikki kolme koeajolle.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/P7110236_zpsbas7vymu.jpg)
Auto oli aika pitkälle sitä mitä pitikin ja kaupat sovittiin. Menimme ensin Allianzin toimistolle ottamaan vientikilville vakuutusta mutta siellä neuvottiin menemään ensin "Trafille" ja ottamaan vientikilville tunnus, vaikka paikallinen Trafi oli neuvonut toisin. Ei kun isoon valtion toimistoon joka oli täynnä ihmisiä ja käytössä oli neljä eri jonotusnumerosysteemiä. Aronin piti jonottaa infotiskille että sai luvan ottaa jonotusnumero. Reilu tunti meni ja saatiin paperi, minun piti antaa muiden tietojen lisäksi esimerkiksi äitini etunimi ja tyttönimi!
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/P7110232_zpsf14f8h0b.jpg)
Menimme sitten toiseen Allianzin konttoriin joka oli hieman asiakasystävällisempi. Siellä taas kysyttiin mm äidin tyttönimeä! Vakuutuksen ja Green Cardin kanssa takaisin valtionkonttorille ja uusi jonotusnumero jonka sai heti. Jonotuksen aikana vanhat kilvet irti ja sitten taas sitä äidin tyttönimeä kysyttiin... jossian välissä kirjoitettiin unkarinkielinen kauppakirja koska englanninkielinen ei kelvannut "Trafille". Lopuksi kilvet kiinni ja mentiin pankkiin jossa maksoin auton, Aron vaihtoi osan rahoista forinteiksi. Sitten heitin Aronin toimistonsa kautta kotiinsa Pestin puolelle. Lämmintä oli 34 astetta ja 2,4 miljoonan asukkaan keskustan liikenne oli aika kaoottista. Koko hommaan meni 7 tuntia.
Tiistaina aamusta ajoimme Bratislavaan, hotellin varasin netistä edellisenä iltana. Hotelli oli iso sosialistiselta ajalta peräisin oleva "kombinaatti" Tonavan toisella puolelle vanhaakaupunkia vastapäätä. 200 km ja 2 h, perillä oli 35 astetta lämminta!
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/Bongattu/12072016171_zps8feozyut.jpg)
Keskiviikkona jatkoimme Slovakiasta Tsekin kautta koukaten Puoleen Varsova kehätietä ohittaen. Illalla klo 10 pääsimme hotelliin Augustowiin. Matka kesti 13,5 h.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/15072016176_zpslsnwkb9c.jpg)
Torstaina noin viiden tunnin stintti Riikaan, hotelli oli ihan keskustassa. Perjantaina nelisen tuntia Pärnun kautta Tallinnaan. Lauantaina klo 17.30 lautalla Suomeen.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/15072016175_zpso7ierof6.jpg)
Lauantai-iltana tultiin kotiin siis vajaan viikon reissulta. Ajomatkaa tuli manner-euroopassa vajaa 1800 km joten reilu 2 tkm tuli vietettyä Geen ratissa yhteensä selän olenkaan puutumatta.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/Bongattu/14072016174_zps6tbpelw1.jpg)
Sekä tulevien verojen että tekniikkahuolien takia mahdollisimman vanha eli 1998 olisi käynyt. Uskon että lastentaudit on tässä varmaan korjattu (ainakin käyntejä diilerillä jonkun nitinän ja narinan takia oli useita) ja sitä uudempaa 2001 esiteltyä missä Comand ja muuta elektroniikkahässäkkää (penkkien modulit ym) halusin välttää. Ameriikan foorumeilla haikailivat tämän "ykkössarjan" perään juurikin sähkövikojen takia, mutta ilmeisimmin tätä G500 mallia ei sinne viety kun vasta vuodesta 2002. Tässä ykkössarjassa ei ole esim OBD:ta vaan se tuli vasta kakkossarjaan. Harmaatuotujen vanhempien kanssa on tästä syystä ollut jenkkilässä ongelmia.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/IMG_3636_zpszvuj5egu.jpg)
Itse asiassa 500GE oli ollut olemassa jo 1993-1994 M117 koneella mutta ne ei kuulemma ole lähellekään niin hyvä käyttöautoja kuin tämä G500. Koska nekään ei ole halpoja niin ne putoavat jo youngtimer harrastekategoriaan.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/IMG_3661_zpsquzxka8q.jpg)
Tässä välissä tuli autoa laitettua ja huollettua mutta kirjoitan siitä myöhemmin.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/G500/IMG_3502_zpsblwbtjvi.jpg)
Autoveron määräksi tuli kahden ja puolen kuukauden odottelun jälkeen 7309 euroa ja veroprosentti oli 26,9. Mielestäni liki 30 tonnin vertailuhinta on liian paljon koska autossa ei ole täytetty huoltokirjaa 11 vuoteen ja mittarilukema 155t ei välttämättä pitänyt paikkaansa. Lisäksi tulli oli jokin aika sitten käyttänyt parissa 1996-1997 dieselGeessä 12-13 tonnin arvoa verotusta laskettaessa. Mielestäni vuoden 2000 Gee ei saa olla noin arvokas, siis arvona - ei pyyntihintana. Noistahan pyydetään toki vaikka mitä.
Autossa on muutamia parkkipaikkakolhuja kyljissä, kivenhakkaumia tuulilasin kehyksessä ja takaovessa alkavaa ruostetta pyyhkijän akselin juuressa. Sisältä auto on kuin uusi.
Laittelen lisäkuvia ja varustelistauksenkin myöhemmin, niitä on työkoneella