R107 350SL tarinaa
R107 350SL tarinaa
Tässä hieman tarinaan elokuussa 2016 hankkimastani r107:sta.
Auto on museokatsastettu Suomessa, joten melko alkuperäisessä kunnossa. Mikä tässä herätti alunperin mielenkiintoni on manuaalivaihteisto, tietääkseni noin 10% on tullut tehtaalta manuaalilla. Radio on toki vaihtunut matkan varrella uudempaan, matot, vaihdekepin suojakumi jne ei olleet enää alkuperäisiä. Etupuskuri on vaihdon tarpeessa ruosteen takia. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä löytö mielestäni.
Koeajo oli aika katastrofi. Tyhjäkäynti tuntui hyvin korkealta, vaikka kierrosluku mittari näytti vain 1000 rpm (jälkeenpäin minulle on selvinnyt että puolan vaihto saataa aiheuttaa väärän signaalin kierroslukumittarille, sopiva vastus korjaa ongelman). Myyjä varoitti etukäteen että jarrut puoltavan. Näin tekikin, auto veti erittäin vaarallisesti vasemmalle vastaantulijoiden kaistalle! Vaihdekeppi oli hulvaton, välyksiä löytyi joka suuntaan, mutta kaikki 4 vaihdetta eteenpäin toki löytyivät. Perä huusi ja kardaanin tukilaakeri rallatti....mittarivalot eivät toimineet... Kiihtyvään oli verkkaista, savutus käynnistyksen jälkeen viittasi ventiilinvarren kumien vaihtotarpeeseen. Vilkku ei pysynyt päällä ja vilkutti taajaan...
Tein autosta kuintenkin seuraavana päivänä tarjouksen ja sain sen kohtuunhintaa. Ei muuta kuin tallin ja tutkimaan ostosta!
Auto on museokatsastettu Suomessa, joten melko alkuperäisessä kunnossa. Mikä tässä herätti alunperin mielenkiintoni on manuaalivaihteisto, tietääkseni noin 10% on tullut tehtaalta manuaalilla. Radio on toki vaihtunut matkan varrella uudempaan, matot, vaihdekepin suojakumi jne ei olleet enää alkuperäisiä. Etupuskuri on vaihdon tarpeessa ruosteen takia. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä löytö mielestäni.
Koeajo oli aika katastrofi. Tyhjäkäynti tuntui hyvin korkealta, vaikka kierrosluku mittari näytti vain 1000 rpm (jälkeenpäin minulle on selvinnyt että puolan vaihto saataa aiheuttaa väärän signaalin kierroslukumittarille, sopiva vastus korjaa ongelman). Myyjä varoitti etukäteen että jarrut puoltavan. Näin tekikin, auto veti erittäin vaarallisesti vasemmalle vastaantulijoiden kaistalle! Vaihdekeppi oli hulvaton, välyksiä löytyi joka suuntaan, mutta kaikki 4 vaihdetta eteenpäin toki löytyivät. Perä huusi ja kardaanin tukilaakeri rallatti....mittarivalot eivät toimineet... Kiihtyvään oli verkkaista, savutus käynnistyksen jälkeen viittasi ventiilinvarren kumien vaihtotarpeeseen. Vilkku ei pysynyt päällä ja vilkutti taajaan...
Tein autosta kuintenkin seuraavana päivänä tarjouksen ja sain sen kohtuunhintaa. Ei muuta kuin tallin ja tutkimaan ostosta!
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: R107 350SL tarinaa
Tervetuloa joukkoon!
Olet hankkinut itsellesi oivallisen harrastuskohteen ja rahareiän. Täältä löydät paljon arvokasta tietotaitoa ja hyviä kontakteja harrastukseen liittyen.
Itselläni on 450SL 1978 automaatti, joten seuraan mieleenkiinnolla edistymistäsi.
Kertoisitko vielä, mitä vuosimallia autosi on.
Olet hankkinut itsellesi oivallisen harrastuskohteen ja rahareiän. Täältä löydät paljon arvokasta tietotaitoa ja hyviä kontakteja harrastukseen liittyen.
Itselläni on 450SL 1978 automaatti, joten seuraan mieleenkiinnolla edistymistäsi.
Kertoisitko vielä, mitä vuosimallia autosi on.
Re: R107 350SL tarinaa
Kiitos tervetulotoivotuksista, ilman näitä palstojen apuja olisi paljon vaikeampaa alkaa selvittää ongelmia. Onneksi Mersut tuntuu olevan aika tasalaatuisia, samat viat varmaan joka autossa!
Vuosimalli on -72, ja lisävarusteita on viisi;
- oikea sivupeili
- bensatankin korkin lukko
- turvavyöt
- radio
- automaattiantenni
Tästä osoitteesta katsoin lisävarustekoodit:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi vika jäi vielä mainitsematta (ainakin), eli pyyhkijät ei toimineet.
Ajoin auton pari sataa kilometriä tallille. Seuraavien parin viikon aikana vaihdoin:
- kardaanin tukilaakerin ja toisen kumilaipan kardaaniin
- ohjausvaimentimen
- vaihdevivuston kumi ja muovipuslat ( sai Motonetistä!)
- takajarrusatulat ja palat, luulin että nämä oli syynä jarrujen puoltamiseen mutta ei
- kaikki jarruletkut, vanhat olivat kasvaneet umpeen, joten tästä syystä auto puolsi.
- kaikki iskunvaimentimet
- öljyn sekaan lisäsin RedLine Seal Saveria. Sen pitäisi pehmentää kovettuneet kumitiivisteet, autolla tuli ajettua ennen talviseisontaa noin1500km, savutus väheni huomattavasti. Joten uskon kyllä jotain vaikutusta olleen.
Näillä toimenpiteillä auto muuttui jo hyvinkin ajettavaksi.
Vielä ennen talviseisontaa korjasin pyyhkijän moottorin, se oli ruostunut täysin jumiin, aluksi näytti epätoivoiselta, mutta saatiin se pyörimään. Porasin vedenpoistoreiän kuoreen, ei pitäisi enää liitoksesta päässyt vesi jäädä moottorin sisälle! Vilkkuviiksikin alkoi toimimaan, siis vilkku jää päälle ja palautus toimii, hieman Dremelillä hioin mekanismia. Täällä palstalta löytyi ohjeet, kiitos niistä. vilkku on vieläkin tosi tiheä, polttimot on oikean kokoisen, ehkä rele on rikki?
Mittarivaloissa on tottakai säätövastus viallinen, toistaseksi ohitin sen hyppylangalla, joten valon toimii.
Sitten moottoriin ja D-jetronic!
Korkeaan tyhjäkäyntiin löytyi syy tyhjäkäyntiventtiilistä, se oli jumissa. Lämmitin sitä varovasti kaasupolttimella, kuului poksahdus ja mäntä alkoi liikkua! Se ei kuitenkaan sulkeutunut kiehuvassa vedessäkään kokonaan, joten varovasti lämmitin messinkiosaa ja puristin sitä kasaan. Nyt venttiili sulkeutuu noin 70 asteessa, joten toimii ok.
Tyhjäkäyntiventtiilistä:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ryairvalve" onclick="window.open(this.href);return false;
Myös kaasuläpin säätöyksikkö oli jumissa, se ei antanut kahtakymmentä ruiskausta suuttimista. Siihen auttoi puhdistus, täällä ohjeita:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;
D-jetronic korjausten jälkeen moottorin toiminassa ei ole mielestäni mitään vikaa, ja mikä parasta, rahaa ei ollut palanut vielä aivan mahdottomasti.
Vuosimalli on -72, ja lisävarusteita on viisi;
- oikea sivupeili
- bensatankin korkin lukko
- turvavyöt
- radio
- automaattiantenni
Tästä osoitteesta katsoin lisävarustekoodit:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi vika jäi vielä mainitsematta (ainakin), eli pyyhkijät ei toimineet.
Ajoin auton pari sataa kilometriä tallille. Seuraavien parin viikon aikana vaihdoin:
- kardaanin tukilaakerin ja toisen kumilaipan kardaaniin
- ohjausvaimentimen
- vaihdevivuston kumi ja muovipuslat ( sai Motonetistä!)
- takajarrusatulat ja palat, luulin että nämä oli syynä jarrujen puoltamiseen mutta ei
- kaikki jarruletkut, vanhat olivat kasvaneet umpeen, joten tästä syystä auto puolsi.
- kaikki iskunvaimentimet
- öljyn sekaan lisäsin RedLine Seal Saveria. Sen pitäisi pehmentää kovettuneet kumitiivisteet, autolla tuli ajettua ennen talviseisontaa noin1500km, savutus väheni huomattavasti. Joten uskon kyllä jotain vaikutusta olleen.
Näillä toimenpiteillä auto muuttui jo hyvinkin ajettavaksi.
Vielä ennen talviseisontaa korjasin pyyhkijän moottorin, se oli ruostunut täysin jumiin, aluksi näytti epätoivoiselta, mutta saatiin se pyörimään. Porasin vedenpoistoreiän kuoreen, ei pitäisi enää liitoksesta päässyt vesi jäädä moottorin sisälle! Vilkkuviiksikin alkoi toimimaan, siis vilkku jää päälle ja palautus toimii, hieman Dremelillä hioin mekanismia. Täällä palstalta löytyi ohjeet, kiitos niistä. vilkku on vieläkin tosi tiheä, polttimot on oikean kokoisen, ehkä rele on rikki?
Mittarivaloissa on tottakai säätövastus viallinen, toistaseksi ohitin sen hyppylangalla, joten valon toimii.
Sitten moottoriin ja D-jetronic!
Korkeaan tyhjäkäyntiin löytyi syy tyhjäkäyntiventtiilistä, se oli jumissa. Lämmitin sitä varovasti kaasupolttimella, kuului poksahdus ja mäntä alkoi liikkua! Se ei kuitenkaan sulkeutunut kiehuvassa vedessäkään kokonaan, joten varovasti lämmitin messinkiosaa ja puristin sitä kasaan. Nyt venttiili sulkeutuu noin 70 asteessa, joten toimii ok.
Tyhjäkäyntiventtiilistä:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ryairvalve" onclick="window.open(this.href);return false;
Myös kaasuläpin säätöyksikkö oli jumissa, se ei antanut kahtakymmentä ruiskausta suuttimista. Siihen auttoi puhdistus, täällä ohjeita:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;
D-jetronic korjausten jälkeen moottorin toiminassa ei ole mielestäni mitään vikaa, ja mikä parasta, rahaa ei ollut palanut vielä aivan mahdottomasti.
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: R107 350SL tarinaa
Ja auto on museorekisterissä?
Yllättävän huonolla pidolla tuntuu olleen. Eikö ne pidä katsastaa joka toinen vuosi?
Yllättävän huonolla pidolla tuntuu olleen. Eikö ne pidä katsastaa joka toinen vuosi?
Re: R107 350SL tarinaa
Ketjun aloittaja kertoi että auto on museokatsastettu, se on varmaan siis museorekisterissä mutta onko sitä milloin katsastettu siis? No joo pilkun viilausta muuta eihän autoja pakko katsastaa ole, olin unohtanut katsastaa oman museoauton 2015 ja vein sen sitten 2016 suoraan leimalle, ajanvarauksen kanssa. Kiva yllätys oli että seuraava leimaus onkin 2018 eli sain taas 2 vuotta ajoaikaa vaikka oli vuosi jäänyt välistä - aina oppii uutta.Tiffany Twisted kirjoitti:Ja auto on museorekisterissä?
Yllättävän huonolla pidolla tuntuu olleen. Eikö ne pidä katsastaa joka toinen vuosi?
Autothan menee huonoon kuntoon jos niillä ei aja. Usein museoautolla ei ajeta paljoa eli paikat jumittuu, ja katsastuksessa usein ne pääsee helpommalla läpi... no onko se siis hyvä vai huono
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: R107 350SL tarinaa
Elikkä siis, auton rekisterioteessa sanotaan huomautuksissa museajoneuvotodistus, numero/1.6.2010.
katsastus on tehty 17.4.2015, seuraava katsastus 1.1.2017-30.6.2017.
Onko niin että museoajoneuvotodistus tarkoittaa että ajoneuvo on museorekisterissä?
katsastus on tehty 17.4.2015, seuraava katsastus 1.1.2017-30.6.2017.
Onko niin että museoajoneuvotodistus tarkoittaa että ajoneuvo on museorekisterissä?
Re: R107 350SL tarinaa
Moi,sternzeit kirjoitti:Elikkä siis, auton rekisterioteessa sanotaan huomautuksissa museajoneuvotodistus, numero/1.6.2010.
katsastus on tehty 17.4.2015, seuraava katsastus 1.1.2017-30.6.2017.
Onko niin että museoajoneuvotodistus tarkoittaa että ajoneuvo on museorekisterissä?
museoajoneuvolla on katsastus joka toinen vuosi ja taitaa rekisteriotteessa olla merkintä ,että on museoajoneuvo. Ajoneuvo pitää katsastaa myös museoajoneuvoksi todistuksen lisäksi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: R107 350SL tarinaa
Lähinnä sitä halusin kommentillani ihmetellä, että museorekisterissä ja ymmärtääkseni ajoleimassa olevassa autossa oli noin paljon ajoa estäviä/haittaavia asioita jotka sternzeit oli ensitöikseen pistänyt kuntoon.
Jos tuo karran kokemus siitä, että museoautot pääsevät tavallisesta katsastuksesta helpommin läpi, on totta, niin se selittää paljon.
Omani museokatsastettuni oli ostaessani ajokunnoltaan välttävä ja museokunnoltaan kyseenalainen. Penkit rikki, maalaus palanut jne...
En siis halunnut arvostella sternzeitin autoa, vaan ihmetellä tätä museostatusta yleisesti.
Omani on työn alla ja ensi kesäni pitäisi saada leima. Oikeastaan melkein koko auto pitäisi olla silloin läpi käyty.
Jos tuo karran kokemus siitä, että museoautot pääsevät tavallisesta katsastuksesta helpommin läpi, on totta, niin se selittää paljon.
Omani museokatsastettuni oli ostaessani ajokunnoltaan välttävä ja museokunnoltaan kyseenalainen. Penkit rikki, maalaus palanut jne...
En siis halunnut arvostella sternzeitin autoa, vaan ihmetellä tätä museostatusta yleisesti.
Omani on työn alla ja ensi kesäni pitäisi saada leima. Oikeastaan melkein koko auto pitäisi olla silloin läpi käyty.
Re: R107 350SL tarinaa
Kyllä joo, aika paljon itse katsastuksessa hylättäviä juttuja plus sitten yleensä ajoon vaikuttavia. Mutta joo jos on seisonut jo vuosia, niin pääsee tuohon kuntoon ihan koska paikat jumiutuu.Tiffany Twisted kirjoitti:Lähinnä sitä halusin kommentillani ihmetellä, että museorekisterissä ja ymmärtääkseni ajoleimassa olevassa autossa oli noin paljon ajoa estäviä/haittaavia asioita jotka sternzeit oli ensitöikseen pistänyt kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: R107 350SL tarinaa
Tällä autolla on varmaan ajettu viime vuosina todella vähän. Tämä ja huollon puute on ollut syynä useimpiin vikoihin.
Koetan pikkuhiljaa parannella sitä alkuperäiseen kuntoon, nyt jo se on ihan hyvässä käyttökunnossa. Parasta olisi tietenkin että laittaisi auton kokonaan osiin ja kunnostasi kaiken, mutta tiedän että omilla resursseilla tämä kestäisi liian kauan ja johtaisi todennäköisesti siihen että joutuisin myymään pirssin keskeneräisenä. Näin kävi edelliselle projektilleni Fiat Dino 2400 coupelle.
Tulevan talven suurin urakka on taka apurungon irroitus sekä perän vaihto. Löysin Ruotsista tehdasuuden perän, samalla tietenkin kumipuslat menee vaihtoon.
Koetan pikkuhiljaa parannella sitä alkuperäiseen kuntoon, nyt jo se on ihan hyvässä käyttökunnossa. Parasta olisi tietenkin että laittaisi auton kokonaan osiin ja kunnostasi kaiken, mutta tiedän että omilla resursseilla tämä kestäisi liian kauan ja johtaisi todennäköisesti siihen että joutuisin myymään pirssin keskeneräisenä. Näin kävi edelliselle projektilleni Fiat Dino 2400 coupelle.
Tulevan talven suurin urakka on taka apurungon irroitus sekä perän vaihto. Löysin Ruotsista tehdasuuden perän, samalla tietenkin kumipuslat menee vaihtoon.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: R107 350SL tarinaa
Vaihdoitko samalla välitystä?sternzeit kirjoitti:Tulevan talven suurin urakka on taka apurungon irroitus sekä perän vaihto. Löysin Ruotsista tehdasuuden perän, samalla tietenkin kumipuslat menee vaihtoon.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: R107 350SL tarinaa
Ei, vakiovälitys. Koetan pitää kaikilta osin alkuperäisenä.
Ainoa muutos minkä ajattelin tehdä on kärjetön sytytys ja trigger pointsien ohitus. Nämä on helppo poistaa myöhemmin jos on tarve. Ilmeisesti Pertronix 1885 malli sopisi heittämällä.
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... hgear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko jollakin kokemusta kuinka Trigger pointsit voisi korvata modernimmalla systeemillä?
Ainoa muutos minkä ajattelin tehdä on kärjetön sytytys ja trigger pointsien ohitus. Nämä on helppo poistaa myöhemmin jos on tarve. Ilmeisesti Pertronix 1885 malli sopisi heittämällä.
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... hgear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko jollakin kokemusta kuinka Trigger pointsit voisi korvata modernimmalla systeemillä?
Re: R107 350SL tarinaa
Jos aiot korvata ruiskun kärjet jollain toisella systeemillä, pitää systeemin johtaa sähköä aikalailla samoilla arvoilla kuin kärjet. Niiden läpi menevällä maa-signaalilla trigataan systeemin transistori, jolla on aika paljon toimintoja ohjattavanaan. Uudet kärjet maksavat jonkun satasen ja kestävät ainakin 60000km. Kannattaa miettiä korvaavan systeemin järkevyyttä verrattuna taatusti toimivaan alkuperäiseen mikäli et muuta koko ruiskusysteemiä. Aika hyvinhän nuo kärjet on nimittäin toimineet, kun ajattelee, että uusin D-jetti on vuodelta -76...ja useassa on vielä alkuperäiset kärjet paikallaan...
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: R107 350SL tarinaa
Voi tosiaan olla että ruiskun kärkien vaihto ei ole niin tärkeää, jos systeemi toimii. Kärjet ovat kiinni kai noin 110 astetta, jonka aikana suutin ruiskuttaa bensaa. Pitää tutkia yleismittarilla että toimii oikein.
Systeemihän on sikäli aika fiksu, samalla kun säätää sytytystä virranjakajaa kääntämällä, säätyy myös ruiskutuksen ajoitus.
Systeemihän on sikäli aika fiksu, samalla kun säätää sytytystä virranjakajaa kääntämällä, säätyy myös ruiskutuksen ajoitus.
Re: R107 350SL tarinaa
Tässä muutamia kuvia,
Uusi perä avattuna. Vetoakselit pitää lukita sisältä sokilta. Ahtaalta näyttää: Pari kuvaa talvisäilöön laitosta:
Uusi perä avattuna. Vetoakselit pitää lukita sisältä sokilta. Ahtaalta näyttää: Pari kuvaa talvisäilöön laitosta:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R107 350SL tarinaa
Onnittelut hankinnasta. Itsellä on kanssa 350 SL manuaalilaatikolla. Perävälitys tosiaan saisi olla pidempi voimaa kyllä riittäisi hyvin.
SL350 -71
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: R107 350SL tarinaa
Mikä olikaan vakiovälitys?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: R107 350SL tarinaa
350:n kanssa 1:3.46.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: R107 350SL tarinaa
Täällä tuntuu asiantuntemusta riittävän, joten onkohan jollakulla tietoa kaasuvivustosta, pitäisikö siinä olla jonkinlainen vaimennin?
Tarvetta olisi, sillä aikamoinen nykäys tuntuu vetossa aina kun kaasupolkinen nostaa. Etenkin pienillä vaihteilla. Osasyy voi olla perän ja voimansiirron välykset.
Toinen kysymys;, onko ventiilien säätö hydraulinen vai manuaalinen?
Nettiä selatessa muuten törmäsin saksalaiseen firmaan, joka tekee umpioden kromauksia 99.99 EUR/ 2 kpl. Pitää lähettää umpiot tuonne, jos Suomesta ei löydy tällaista pajaa.
http://scheinwerferklinik.de/?ql_servic ... spiegelung" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvetta olisi, sillä aikamoinen nykäys tuntuu vetossa aina kun kaasupolkinen nostaa. Etenkin pienillä vaihteilla. Osasyy voi olla perän ja voimansiirron välykset.
Toinen kysymys;, onko ventiilien säätö hydraulinen vai manuaalinen?
Nettiä selatessa muuten törmäsin saksalaiseen firmaan, joka tekee umpioden kromauksia 99.99 EUR/ 2 kpl. Pitää lähettää umpiot tuonne, jos Suomesta ei löydy tällaista pajaa.
http://scheinwerferklinik.de/?ql_servic ... spiegelung" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: R107 350SL tarinaa
Ei ole mitään vaimenninta. Nykäisyt tulevat viallisista kumeista, väljästä voimalinjasta tai väärin säädetystä vivutosta. Suosittelisin tarkastamaan kaikki kannakekumit ja etenkin moottorin iskunvaimentimet, (kaksi kappaletta, paitsi ihan alkusarjassa yksi kappale), sekä kardaanin kuminivelet ja kardaanin liukukappaleen lukituksen. Vanhemmuuttaan perä väljenee ja kolahtelee.sternzeit kirjoitti:Täällä tuntuu asiantuntemusta riittävän, joten onkohan jollakulla tietoa kaasuvivustosta, pitäisikö siinä olla jonkinlainen vaimennin?
Tarvetta olisi, sillä aikamoinen nykäys tuntuu vetossa aina kun kaasupolkinen nostaa. Etenkin pienillä vaihteilla. Osasyy voi olla perän ja voimansiirron välykset.
Toinen kysymys;, onko ventiilien säätö hydraulinen vai manuaalinen?
Nettiä selatessa muuten törmäsin saksalaiseen firmaan, joka tekee umpioden kromauksia 99.99 EUR/ 2 kpl. Pitää lähettää umpiot tuonne, jos Suomesta ei löydy tällaista pajaa.
http://scheinwerferklinik.de/?ql_servic ... spiegelung" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäisessä moottorissa on -76 saakka mekaninen venttiilinsäätö (D-jetronic) siitä eteenpäin hydraulinen. K ja KE-jetronic.
Onpa hyvä linkki, olenkin tuota pinnoitusta miettinyt. Minulla taitaa olla ainakin 4kpl. pinnoitettavia heijastimia, voisi jotain kimppatilausta miettiä.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: R107 350SL tarinaa
Ajokausi avattu eilen! Kymmenen kilometrin koeajo tuli tehtyä perän vaihdon jälkeen.
Auto hiljeni huomattavast ja ylimääräiset välyksen poistui moottorijarrutuksen yhteydessä. Itse perän vaihto sujui ongelmitta, ainoastaan soviteprikkoja vetareiden ja perän välissä piti hieman hioa ohuemmaksi.
Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Auto hiljeni huomattavast ja ylimääräiset välyksen poistui moottorijarrutuksen yhteydessä. Itse perän vaihto sujui ongelmitta, ainoastaan soviteprikkoja vetareiden ja perän välissä piti hieman hioa ohuemmaksi.
Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Re: R107 350SL tarinaa
Tutkailin itsekin noita moottorin vaimentimia ja kuskin puolella on, samoin moottorin etupuolella, mutta repsikan puolella ei ole? Katselin myös repsikan puolen moottorin tukea ja totesin ettei siellä ole joustinkumia lainkaan, tyhjät pelti kuoret, no voi sun s------ ??!! Keulan vaimennin näyttää makaavan pohjassa ja sen kuskin puoleisen vaimentimen varsi oli n, 15mm näkyvissä. Katselin sitten Niemöllerin räjäytyskuvaa noista releistä ja eipä sielläkään ollut kumia oikealle eikä myöskään vaimenninta??sternzeit kirjoitti: Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Onko näin että W107:ssa ei tarvita moottorin tukikumia/vaimenninta molemmille puolille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R107 350SL tarinaa
350ÄSÄL kirjoitti:Tutkailin itsekin noita moottorin vaimentimia ja kuskin puolella on, samoin moottorin etupuolella, mutta repsikan puolella ei ole? Katselin myös repsikan puolen moottorin tukea ja totesin ettei siellä ole joustinkumia lainkaan, tyhjät pelti kuoret, no voi sun s------ ??!! Keulan vaimennin näyttää makaavan pohjassa ja sen kuskin puoleisen vaimentimen varsi oli n, 15mm näkyvissä. Katselin sitten Niemöllerin räjäytyskuvaa noista releistä ja eipä sielläkään ollut kumia oikealle eikä myöskään vaimenninta??sternzeit kirjoitti: Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Onko näin että W107:ssa ei tarvita moottorin tukikumia/vaimenninta molemmille puolille?
Molemmin puolin on samanlainen tukikumi korvakon ja etupalkin välissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: R107 350SL tarinaa
No ilmankos ei meinaa euron kolikko pysyä pystyssä pytyssä ilmanputsarin päällä paria sekuntia kauempaa auton käydessä
Taitaa olla kauppareissu tiedossa, onko noiden tukikumien vaihto/asennus mahdollista ilman isompia voimisteluliikkeitä, esim. tunkkaamalla konetta ylös, repsikan puoli näytti helpolta mutta toinen on kyllä hienosti pakosarjan alla piilossa?
Oikeassa sisälokarissa on kyllä korvake moottorin vaimentimelle mutta alapään korvaa ei näytä olevan, liekkö sitten tarpeen ollenkaan? Nythän kone vissiin keikkuu keulavaimentimen ja vaihdelaatikon kumin varassa!?!
Taitaa olla kauppareissu tiedossa, onko noiden tukikumien vaihto/asennus mahdollista ilman isompia voimisteluliikkeitä, esim. tunkkaamalla konetta ylös, repsikan puoli näytti helpolta mutta toinen on kyllä hienosti pakosarjan alla piilossa?
Oikeassa sisälokarissa on kyllä korvake moottorin vaimentimelle mutta alapään korvaa ei näytä olevan, liekkö sitten tarpeen ollenkaan? Nythän kone vissiin keikkuu keulavaimentimen ja vaihdelaatikon kumin varassa!?!
Re: R107 350SL tarinaa
Löytyy varmaan sellainen korvakko ja käytetty iskari apparin puolelle. Muistaakseni saa vaihdettua välistä myös sen kuskin puolen tukikumin nostamalla konetta tunkilla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: R107 350SL tarinaa
Vaihdoin taakse kallistuksenvakaajan kallistuksenvakaajan koiranluut, samalla huomasin kuljettajanpuoleisen napapultin olevan miltei irti!
Kannattaa tarkistaa pultit, ettei vetari irtoa.
Seuraavana ohjelmassa moottorin iskarit, tukikumit ja Pertronix sytytys.
Hieman arveluttaa tukea moottori oljypohjasta. Vinkkeja?
Kannattaa tarkistaa pultit, ettei vetari irtoa.
Seuraavana ohjelmassa moottorin iskarit, tukikumit ja Pertronix sytytys.
Hieman arveluttaa tukea moottori oljypohjasta. Vinkkeja?
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: R107 350SL tarinaa
Tue kone linkin moottorinnostolaitteella http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021465/" onclick="window.open(this.href);return false;sternzeit kirjoitti:
Hieman arveluttaa tukea moottori oljypohjasta. Vinkkeja?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: R107 350SL tarinaa
W107:n kokoalumiininen öljypohja kestää hyvin moottorin noston. Pohjaa leveämpi lankku pitää tietysti olla tukemassa hommaa.
Samaa sanoo ohjekin. Niin ja eikö se kone seiso aina kuormalavallakin öljypohjan päällä
Mutta, jos haluaa varmistella, niin voi tuota em. tukea käyttää.
Timppa
Samaa sanoo ohjekin. Niin ja eikö se kone seiso aina kuormalavallakin öljypohjan päällä
Mutta, jos haluaa varmistella, niin voi tuota em. tukea käyttää.
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: R107 350SL tarinaa
+1
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: R107 350SL tarinaa
Kiitos vastauksista. Taidan käyttää lautaa tunkin välissä. toinen tukikumi on kuitenkin ottamassa osan moottorin painosta.
Onkos niin, että tukikumissa on pultti ylä ja alapuolella, vai pari pienempää kuusiokolo pulttia pitämässä sitä kiinni runkopalkissa yläpuolelta, kuten tässä kuvassa:
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/U ... s-l225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
No, se selviää kun irroittaa, Ajattelin tehdä tämän pihalla, silloin auton alle ei pääse helpolla.
Onkos niin, että tukikumissa on pultti ylä ja alapuolella, vai pari pienempää kuusiokolo pulttia pitämässä sitä kiinni runkopalkissa yläpuolelta, kuten tässä kuvassa:
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/U ... s-l225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
No, se selviää kun irroittaa, Ajattelin tehdä tämän pihalla, silloin auton alle ei pääse helpolla.