w211 Ongelmia, ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
6Mersu9
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 26.07.2016 22:05
Paikkakunta: Joensuu

w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja 6Mersu9 »

Moro!

Nyt ei ole paljoa aikaa kirjoittaa mutta tarkennan myöhemmin.

-Moottori ei taida käydä kaikilla pytyillä, ei nosta yli 3000 rp/m. Korjaaja sanoi että käy oudosti.
-Näytti akku kuvaa, isoakku uusittu joten pikku akku kait?
-OBD2 koodit nollattiin, nyt palaa moottorin vikavalo

Kiitoksia.
Mercedes-Benz 300ce, w124
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Sulla on siellä joku vikatila päällä, mikä rajoittaa kierrokset tuohon 3000rpm ja sytyttää moottorin vikavalon.
Aiheuttajaa ei ole järkevää alkaa näillä tiedoilla arvailemaan, vaan se selviää vikakood(e)ista. Päästöihin liittyvät vikakoodit pitäisi näkyä hyvällä yleislukijalla, mutta parashan se olisi saada starin (MB:n oman lukijan) ja sen käytön osaavan huollon/käyttäjän arvioitavaksi.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
6Mersu9
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 26.07.2016 22:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja 6Mersu9 »

Kiitos! Korjaaja sanoi että kannattaa ladata pikku akku ja nyt se latautuu tuolla pihalla...
Mercedes-Benz 300ce, w124
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja rexa »

Ei se pikkuakun lataaminen taida auttaa, se moottori kun toimii vaikkei pikkuakkua olisi ollenkaan, ei se käyntiin vaikuta mitään, mutta jos auto ei lataa kunnolla niin ongelmia kyllä tulee, ja monenlaisia.

Tarkistuta ( tai tarkista) nyt ainakin se lataus ensin, pitäisi olla tyhjäkäynnillä, valot ja puhallin päällä 13,8 V, ja kovemmilla kierroksilla 14,1 -14,2 V ison akun navoilta mitattuna.

Ison akun lepojännite 12,5 v kun auto on seissyt muutaman tunnin tai yön yli, ja heti ajon jälkeen 12,8 V

Jos nuo arvot löytyvät, niin ainakin latausjärjestelmä toimii ja akku on ok, ja tuohon "testiin" ei tarvitse kuin halvan yleismittarin.
Viimeksi muokannut rexa, To 17.11.2016 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W 211 E 220 CDI A -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pikku akkua ei tarvitse koskaan ladata erikseen. Vaihda korjaajaa ensialkuun.
wiimax.fi
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ma 13.08.2018 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja kari v »

Pikkuakku on SBC jarruja (vain W 211/ 03 - 06 malleissa) varten...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja rexa »

Minulla oli omassa autossa samat viat, akkuvalo sammui kun korjasin pikkuakun alta tulevan erotusreleen ohjausvirtajohdon, se oli hankautunut poikki, kyseessä on tyyppivika joka yleensä ilmenee jossain 300 tkm paikkeilla.

Moottorin limp-modeen meno ( max 3000rpm, ja tehot hukassa) korjaantui kun irroitin EGR-venttiilille menevän sähköpistokkeen, syynä oli siis viallinen EGR -venttiili ( joka kyllä irtikäyttäessä näytti puhtaalle karstasta ja ehyellekin) mitään merkkivaloja ei syttynyt pistokkeen irrotustempun seurauksena, ja nyt auto toimii ja vetää erittäin hyvin, uusi EGR.kin tuli saksasta ja asennan sen jahka ehdin.

Pikkuakku muuten ei kestä koko auton ikää, se kun on ihan tavallinen 12 AH lyijyakku, jonkalaisia ( täsmälleen samoja ! ) löytyy monista eri moottoripyöristä, mm HD Sportster, monet Hondat jne.... sen käyttöikä on jotain 5-6 vuotta max.

MB,n tehtaan oman kertoman mukaan se ( pikkuakku) on vara-akku, joka kytkeytyy ( erotusrele hoitaa kytkemisen) päälle syöttämään virtaa auton koko sähköjärjestelmään jos pääakun jännite laskee, pitkäänhän se ei sitä jaksa tehdä, mutta ehkä sillä pääsee seuraavalla pysähdyspaikalle, toki sähköjarrutkin sen vaativat toimiakseen, se on kytketty pääakun kanssa rinnakkain, erotusrele pitää ne normaalitilanteessa irtikytkettynä toisistaan.

Pikkuakun lataus hoituu siten että jokaisen käynnistyskerran yhteydessä peräkontissa, pääakun miinusnavan lähistöllä majaileva BCU ( akun ohjausboxi ) kytkee akkujen erotusreleen kiinni n, 20 minuutin ajaksi jolloin pikkuakku latautuu koska se on silloin kytkettynä auton sähköjärjestelmään, BCU myös valvoo pikkuakun kuntoa mittaamalla sen jännitteen kun virta laitetaan päälle ennen käynnistystä, mikäli jännite on liian alhainen, mittaristoon syttyy punainen akun kuva, ja "Visit workshop"-teksti.


Mutta se lataus pitää tarkistaa ensin, ja samoin pääakun kunto.
W 211 E 220 CDI A -03
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja Motti M »

venit kirjoitti:Minun tulkintani asiasta. Joka ei välttämättä ole oikea. No, ensinnäkin pikkuakulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, se kestää koko auton eliniän. Vikatilassa kierrokset ei nouse, koska moottorin suojaustoimet heittävät turbon pois päältä. Ja vikatilalaisella ei saisi ajaa pitkiä matkoja. Omassa autossani oli sama ongelma, tosin moottorin punaisia varoitusvaloja ei palanut. Käynnistämisen jälkeen kaikki oli ennallaan.

Ehdotan kun saat auton toimimaan normaalisti, niin laita moottoriin tuhkautumatonta öljyä, esim. Mobil 3w-30, se viherpötikkä, on yksi sellainen. Sitten kone lämpimäksi, +85-+90. Peitteet vaikka eteen ja kuomaa takalooshiin paljon. Sen jälkeen 2 vaihteella n. 0,5 tunnin ajoa kierroslukumittarin ollella punaisen rajalla. Koneen lämpöjen pitää nousta reilusti. --> kuonat ja muut poistuvat luonnollista tietä. Kunnon tuhkautumattomien öljyjen käyttö poisti ongelmani autosta. En tosin tiedä, mikä auto sinulla on. Näin minä tekisin.
Kaikella kunnioituksella venit, aikamoista hölynpölyä ja käärmeöljyihin uskomista tämä teksti. Tällä ei ole mitään tekemistä auton tekniikan korjauksen kanssa. Tai sitten kirjoitettu ihan kieli poskella.

Varsinaiseen aiheeseen: niin kuin moni on sanonut, testerin kautta alkaa korjaus, muu on arvailua. Sitten jos testeri ei auta, niin voi alkaa arvailla.
Avatar
6Mersu9
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 26.07.2016 22:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja 6Mersu9 »

Kokeilin vähän kaikkea nyt. Sain huomiseksi ajan hartikaiselle ja he lupasivat selvittää ongelmat. Ja pikkuakku on 99,9 varma sökönä mutta testaavat sen kuitenkin. En muuten maininnut auto on -03 w211 e500, oikeanlaisia renkaitakaan ei meinannut löytyä. :D Niin, ilmamassamittarissakin tuntuu olevan vikaa.
Mercedes-Benz 300ce, w124
rexa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ti 18.11.2003 21:45
Paikkakunta: Oulu

Re: w211 Ongelmia, ongelmia

Viesti Kirjoittaja rexa »

Uusi pikkuakku maksaa 40-50 € , ja sen vaihtamiseen saa itse hitaasti tekemällä kulumaan 10 minuuttia, joten sen testailuun ei kannata kovin paljon kallista korjaamoaikaa käyttää, mistä muuten tiedät että pikkuakku on "sökö" ?
W 211 E 220 CDI A -03
Vastaa Viestiin