W212 / S212 sähkötoiminen etuistuin- Airbag kytkentä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W212 / S212 sähkötoiminen etuistuin- Airbag kytkentä

Viesti Kirjoittaja Basso-73 »

Tuli tuossa hommattua Racaron Ergomed Es Sab istuin. Usemmastakin liikkeestä jo kysynyt, olisko joku halukas kytkemään airbagin vastausta saamatta. Alkuperäisessä istuimessa oli myös airbag ja se joku aktiivinen niskatuki joka pompsahtaa kolarissa esiin. "kolkaten kuljettajan ettei jää kitumaan" :-)

Mahtaiskohan tuosta penkistä löytyä sähkökuvia, niin sais kytkettyä bagin? Auttais asiaa kun olis edes autosta sähkökuvat niin tietäis mitä missäkin liittimessä kuuluis olla. Jotain varmaan tartteis kytkeä vapaana oleviin liittimiinkin vai löytyiskö jotain kikka kolmosta jottei ajotietokone ja merkkivalo näytössä valittais nyt avoimena olevaa liitintä. Oikean puolenen liitin on turvavyön kiinni/auki tunnistus, kahdesta muusta ei ole tietoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
jysi
Mersumies
Mersumies

Re: W212 / S212 sähkötoiminen etuistuin- Airbag kytkentä

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tuolta löytyyy Recaron tyyppihyväksyntätodistukset: https://www.recaro-automotive.com/produ ... e/abe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niiden mukaan Ergomed SAB on tyypitetty vain W211-sarjaan Recaron oman adapterisarjan kanssa, ei W212-sarjaan.

Tästä varmaan johtuu se että ne jotka osaa, ei halua asentaa.

W212 penkeistä löytyy tottakai sähkökuvia mutta kannattaa muistaa penkin asentajan vastuu jos jotakin sattuu + katsastusmieskin saattaa joskus kysyä asiasta jotakin
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No vastuun otan minä itse niin kaun kuin tuolla ajan, en viitsis vanhasta penkistä alkaa purkamaan mitään, kun aikanaan vaihdan auton laitan sen takaisin paikalleen.
Jos vaan olis ne sähkökuvat ja ehkäpä se mainitsemasi liitinsarja, niin luulisi tuon onnistuvan.
Ebayssä oli jotain liittimeen sopivia adaptereistä ja niillä kusetettiin järjestelmää niin että mukamas olisi airbag kiinni yms. Kerran jakkarassa on airbag niin haluan sen myös toimimaan tarvittaessa.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tulipahan sitten lopulta itse laitettua tuo jakkara paikoilleen ja tarvittavat kytkennät tehtyä. Kiitos imafinland:lle airbagin hälyjen nollaamisesta ja eräälle toiselle henkilölle sähkökuvista :D

Aika harva kaiten alkaa autonsa istuimia vaihtelemaan, mutta tämmöiselle selkävammaiselle 5000 km:n ajokilometrin jälkeen voi jo sanoa, että ennemmin luovun autosta kuin tuosta istuimesta. Eroa kuin yöllä ja päivällä Mersun orrkis jakkaralla ja tuolla Recarolla :D
Viimeksi muokannut Basso-73, Su 27.11.2016 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä mainosta tota hälyjen nollaajaa( kuoleman kauppiasta)...poista se textistä mieluummin.... kun on laitonta ja täälläkään ei suositella moisia virityksi ..aina vakiona pitää olla ja turvalaitteet toimia..toki itse kun ajt autoasi ja vastuu on sinulla niin voit tehdä mitä haluat mutta kun myyt autosi tunne vastuusi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
imafinland
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja imafinland »

Tottakai tein vaan mitä pyydettiin, eli nollasin hälyt. Ei ollu mitenkään mun idea ja aivan omalla vastuullaan saa autoa ajella. Aikaisemmin jo sanoikin että kun auton myy niin recaro jää ja vakio paikalleen.
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

atlas kirjoitti:Älä mainosta tota hälyjen nollaajaa( kuoleman kauppiasta)...poista se textistä mieluummin.... kun on laitonta ja täälläkään ei suositella moisia virityksi ..aina vakiona pitää olla ja turvalaitteet toimia..toki itse kun ajt autoasi ja vastuu on sinulla niin voit tehdä mitä haluat mutta kun myyt autosi tunne vastuusi.
Niin, siis missä kohtaa meni laittomuuksiin? Airbag on kytketty ja toimii kuten pitää. Eihän tuossa tapahtanut muuta kuin hälyjen kuittaus pois ja jos penkki (bägi) olisi ollut virheellisesti laitettu, niin eipähän hälykään olisi kuittaantunut. Eipä tarvinne kuin kerran käyttää jotain bagin liitintä auki ja kiinni, niin häly jää muistiin ja ilman testeriä sitä ei kuitata pois.
Halusin säilyttää tuon alkuperäisen istuimen koskemattomana juuri siitä syystä, kun aikanaan auto vaihtuu, niin Recaro lähtee pois ja orkkis jakkara lähtee sen mukana.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin en minä pahalla kun tiesin ton suunnitelmasi...en vain oikein välitä noista koko bägin nollaajista tai jos huijataan anturi mutta tässä on kuitenkin toinen juttu kyseessä...toivottavasti en pahoittanut mieltäsi ja ohjelmoijan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

atlas kirjoitti:Niin en minä pahalla kun tiesin ton suunnitelmasi...en vain oikein välitä noista koko bägin nollaajista tai jos huijataan anturi mutta tässä on kuitenkin toinen juttu kyseessä...toivottavasti en pahoittanut mieltäsi ja ohjelmoijan.
Hei,

Muutin tuota välikommenttiani tuolla keskustelussa ja otin pois vastusarvot ja ne tiedot kuinka tuo homma tehdään, koska ainahan siinä olisi väärinkäytön mahdollisuus ja joku saattaisi niillä ohjeilla viallisen airbagin ohittaa ja myydä autonsa eteenpäin toimivana, ilman että uusi omistaja tietäisi "virittelystä" mitään. Netissä myydään jos monenmoista airbagin kusettajaa ja itse en niitä halunnut autooni laittaa, vaan nimenomaan etsin käytettynä sen Recaron ja airbagillisen version siitä. Uutena olisi maksanut yli 3500 eur kiinnikerautoineen ja en viitsinyt käytettyyn autoon semmoista summaa laittaa. Oli aika työn takana löytää airbagillista Recaroa ja muutoinkin melko vähän myynnissä tuota Ergomed ES-jakkaraa ( Heidän paras mallinsa). Mersun oma istuin on yksi surkeimpia missä koskaan istunut ja kutakuinkiin viittäkymmentä eri autoa olen ajanut pitkän työurani aikana.

En minä mieltäni tässä pahoittanut, mutta mikä tahansa liike olisi ottanut ne hälyt pois sieltä airbagin moduulilta, eihän tuo testerikään ilmoittanut muuta kuin liian alhainen (taikka korkea vastusarvo airbagilla ja em. häly tulee pelkästään jo siitä, että liitin on ollut auki). Itseasiassa eräs firmakin olisi tuon koko homman tehnyt, oli vaan liian kaukana asuinpaikastani.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Basso-73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

... Unohtui vielä edellisestä. Ei auton ohjelmaan ole tehty mitään muutosta, ei Imafinland tehnyt mitään muuta kuin nollasi hälyt eli sen saman mitä olisivat liikkeessäkin tehneet.
W245 -2011

Ex S212 -2015
Ex S212 -2011
Vastaa Viestiin