S212 350Cdi om642 termostaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Noniin, nyt eemeli sai uuden termarin, alkuperäisen sellaisen.
Maksoihan tuo mutta on se sen väärti.

Ennen: lämmöt max 60c ja polttoa alvariinsa tai jotain, kierrokset kumminnii tyhjäkäynnillä +800 ja kulutus päälle seiskan

Jälkeen: lämmöt 87c ja pysyy tuolla, käynti ja tunnelma autossa lämmin, ekan testilenkin kulutus 5,5L tosin keskari n.58km/h.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Oliko alkuperäinen sähköohjattu (lämmitetty) termostaatti?
Itsellä odottaisi osat pöydällä vaihtoa, tuolla kulutuksen laskulla olisi pitänyt tehdä aikoja sitten..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Juu, orkkis oli alkuperäinen A6422001615 joka epc:n mukaan muuttunut tuohon A6422002215 jota muutettu siten että
lautasen vulkanointi puuttuu.
Lämmitettäviä romuja molemmat, on tuossa keksintö millä ryöstää poloista mb-kuskia.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Onkos tuo sun auto jo 265hv malli, kun tuo oma on vielä 231hv koneella, lämmöt nousee maantieajossa hiljalleen tuonne 85-87c. itsellä 90% matka-ajoa, jossa keskikulutus on ollut vähintään 7,5l/100km (laskettu kulutus). Ajotietokone näyttää 95000km ajalta keskikulutukseksi 6,8l / 69km/h.

Viimeisen 40000km ajalta on tullut seurattua dpf polttoa, jos on nurkka-ajoa niin 180-250km välein polttaa, pelkässä maantieajossa 400-450km välein.

Ajotyylikin on suht rauhallinen, toki välillä nilkkaakin tarvii oikaista.. 8)
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

231hv
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

No pienellä menee tuo sinun autosi verrattuna omaan. Tarvii ottaa se termarinvaihto työn alle pikimmiten. :thumbup:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja simosami »

finnstar kirjoitti:Juu, orkkis oli alkuperäinen A6422001615 joka epc:n mukaan muuttunut tuohon A6422002215 jota muutettu siten että
lautasen vulkanointi puuttuu.
Lämmitettäviä romuja molemmat, on tuossa keksintö millä ryöstää poloista mb-kuskia.
Mikä logiikka sähköllä on termarissa?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Näin vapaasti kuvailtuna menee jotenkin näin. Tietomiehet korjaavat tarpeen mukaan.

Moottorin lämmön vaikutus polttoainesäästöön on merkittävä kun moottoria voidaan pitää mahdollisimman lämpimänä.
Joten tuo kyseisen termarin avautumislämpötila 87c alkaa olemaan melkoisen lämmin ja jos tehokasta moottoria kuormitetaan niin lämmöt nousee kriittisen rajan yli jolloin perinteinen vahatermari aukeaa liian hitaasti.

Tässä termarissa/ autossa moottorin ohjaus tunnistaessaan täyskaasukiihtyksen ja ohjaa termarin vahapatruunan sisällä olevaa vastusta lämmittäen vahan joka nopeuttaa aukeamista.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tuossa aiempaa keskustelua aiheesta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=172631" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Map termostaatti

Tässä vielä lisää Wahlerin huippukeksinnöstä :?:

Electrically heated thermostats (map thermostats)

Flexible and economical. The cooling performance in performance-optimized, modern car engines require thermostats with a wider operating range than conventional wax thermostat. Therefore Wahler has developed the characteristic map thermostat.

This enhancement provides for one to be the possibility of heating the wax, the coolant, on the other hand the additional electric heating. With this combination, the temperature difference range are designed to be much larger. This means that the electrical heating element of the work load in certain situations the engine fires.

These are defined by parameters and stored in a map of the electronic engine management. The electrical heating causes the earlier opening of the coolant circuit in situations of greatly increased power demand. Depending on the settings in this way can the engine, for example in the partial load range of about 100 ° C to 110 ° C hotter than usual, are now gone. This results in a fuel consumption advantage of 1% to 2%. At full load the temperature to 80 ° C is lowered, resulting in degraded performance - can measurably increase by about 2% to 3% - especially the torque. Almost as a side effect is driven by the change in coolant temperature and the air conditioning at a lower temperature range and thus improves the conditioning of the passenger compartment.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Nyt on termari vaihdettu, se alkuperäinen vuosi, kumitiiviste oli irronnut noin puoliksi irti ja hidasti moottorin lämpenemistä. Nyt lämmöt nousee 87-92c, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Voisikohan imusarjan läpät jumitella / imusarja olla liian tukossa / dpf olla menossa tukkoon / ilmamassa-/ jokin anturi antaa väärää infoa --> nostaa kulutusta? Starilla ei näy mitään vikakoodeja, ne on katsottu useampaan kertaan..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja simosami »

Jani1980 kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu, se alkuperäinen vuosi, kumitiiviste oli irronnut noin puoliksi irti ja hidasti moottorin lämpenemistä. Nyt lämmöt nousee 87-92c, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Voisikohan imusarjan läpät jumitella / imusarja olla liian tukossa / dpf olla menossa tukkoon / ilmamassa-/ jokin anturi antaa väärää infoa --> nostaa kulutusta? Starilla ei näy mitään vikakoodeja, ne on katsottu useampaan kertaan..
Kaasujalan asennolla on ainakin vaikutusta. Omassa autossa 1-1,5L kuskista riippuen. Erikoista , talvella menee vähemmän. Johtunee keskinopeuden alentumisesta. Kiinnostavaa olisi tietää läppien ja egr poiston vaikutus. Onko kellään tehty tämä?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Jani1980 kirjoitti:Nyt on termari vaihdettu, se alkuperäinen vuosi, kumitiiviste oli irronnut noin puoliksi irti ja hidasti moottorin lämpenemistä. Nyt lämmöt nousee 87-92c, mutta sillä ei ollut toivottua vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Voisikohan imusarjan läpät jumitella / imusarja olla liian tukossa / dpf olla menossa tukkoon / ilmamassa-/ jokin anturi antaa väärää infoa --> nostaa kulutusta? Starilla ei näy mitään vikakoodeja, ne on katsottu useampaan kertaan..

Paljonkos tuo kulutus nyt on kun termari on vaihdettu?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Alle 7l keskikulutuksen alle en ole päässyt vielä millään vaikka kuinka sukkasilleen yrittää ajaa, ihan sama onko keskinopeus 50, 80, 100km/h per 100km. Kun autolla oli ajettu 120tkm, silloin olen sillä kerran päässyt 5,8l / 100km kulutukseen ajotietokoneen mukaan (todellisuudessa alle 7l). Alkaisikohan dpf tai imusarjat olla tukossa? tuo dpf polttelee 300-500km välein riippuen onko maantie /nurkka-ajoa.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Vaihtelin termarin vielä kertaalleen, oli väärää mallia tuo aikaisempi vaihtamani (87c), uusi päivitetty ja alkuperäinen on 92c. Nyt lämmöt nousee parhaimmillaan 94c, tuli testattua -19c matka-ajossa. :thumbup:

Silti tuolla ei ollut toivottua vaikutusta kulutuksen suhteen. Tänään 210km 80km/h rajoituksella, keskinopeus 75km/h ja todella nätillä ajolla 6,5l tietokoneen mukaan. Tarvii seurailla muutama tankillinenja laskea todellinen kulutus (kuten tähänkin asti) niin näkee onko pidemmän ajan vaikutusta tuolla termarin vaihdolla.

Mikähän mahtaa muuten olla tuossa 350cdi:ssa vakio dpf polttoväli ohjelmassa? Tuo oma on on ohjelmoitu (dpf ja egr vielä käytössä) ja tutkin sitä regeneroinnin historiaa, niin siellä oli useasti 430km polttoväliä, syy: ajetun matkan kynnys ylitettiin. Onko tämä tulkittava siten, että softaaja on muokannut dpf pakkogenerointiväliä alkuperäisestä, jotta ei menisi niin helposti tukkoon? Tuokin nostanee kulutusta jonkin verran..?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Eipä nuo kutoskoneiset ryskyt taida tuon 6,5L/100km alle mennä, en tiedä mistä tuo oma kulkine hörppäs tuollaisen lukeman ekalla lenkillä kun termarin vaihdoin(ekassa viestissä)
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Joo, kyllä ihmettelen myös jos alle kuuden olet päässyt. Siinä 7,5-9l on ollut todellinen mitattu kulutus omalla viimeisen 95tkm. Ei sinänsä paha tuon kokoiselle autolle. Aikaisempi om648 suora 6 / 320cdi meni kyllä vähän pienemmällä kuin tuo v6, toki painoeroakin on noin 200kg.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Stucook
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 17.07.2016 21:24

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Stucook »

Lämpöongelmia täälläkin. Lämmöt pysyy ajossa siinä vajaassa 60 asteessa.
Hankin uuden termarin, mutta vanha kotelo ei suostu millään lähtemään irti, tarkemmn sanottuna alin kolmesta ruuvista ei mahdu millään ulos. Löysin netistä vastaavan kuvan https://www.motor-talk.de/bilder/e-350- ... 57120.html, jossa auttanut diesel-letkun irroitus, mutta minulla siitä ei ollut hyötyä. Minulla ruuvi tökkää väkisin tuohon metalliseen putkeen, joka on yläosastaan kumia. Tuo metalliputki ei anna kammetessa yhtään periksi.

Olisiko kellään vinkkejä tuon ruuvin poistoon?
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja jani k »

Ja käy myös vanhemman om 642 termostaatti joka maksaa n40 euroa ja uudempi sähköherkistetty +200 euroa.
Johto pois vaan paikaltaan ei vikakoodia.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: S212 350Cdi om642 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Jos joku tarvitsee termaria, niin löytyy alkup. 92c sähköohjattu (lautasen vulkanointi vuotaa hieman, jolloin lämmöt nousee aavistuksen hitaammin) + 87c sähköohjattu (koekäytetty) + uusi tiiviste mukaan. Myös maskisuoja löytyy tarvitsevalle.. 040 5424521 tai yv.

Itse sain vaihdettua termarin purkamatta mitään, jokin ohuempi polttoaineletku piti irroittaa pitimestään, mutta ei mitään suurempaa. Se alin pultti oli hiukan ongelmallinen, muistaakseni se mahtuu nousemaan termarin kanssa.

Jännä juttu tuon 87c termarin kanssa, ajotietokoneen mukaan kulutus tippui sillä 1,5l/100km, tuli vaihdettua kuitenkin alkuperäinen tilalle koska myin auton.
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Vastaa Viestiin