Jäähdytysneste karkaa - mihin?
Jäähdytysneste karkaa - mihin?
On ollut tässä ongelmaa, että jäähdytysneste ei tahdo pysyä säiliössä, tähän saakka sitä on hävinnyt tahtia pari senttiä/muutama kuukausi. Käytinpä sitten autoa kaverilla, joka tutki paikat eikä löytänyt mistään vuotoja. Samalla täytettiin säiliö, ja hämmästys oli suuri, kun parin viikon jälkeen aukaisin konepellin: nesteen pinta oli laskenut n. 3-4 sentillä tässä ajassa!
Mistä mahtaa olla kysymys, jos ei litku kerran mistään vuoda? Onko vika kenties korkissa...? Tuntuu, ettei senkään läpi nyt noin paljon haihtuisi.
Lämmöt pysyttelevät edelleen vähän 80:n viivan yläpuolella, joten ainakaan vielä vaiva ei ole ruvennut niitä nostelemaan.
Mistä mahtaa olla kysymys, jos ei litku kerran mistään vuoda? Onko vika kenties korkissa...? Tuntuu, ettei senkään läpi nyt noin paljon haihtuisi.
Lämmöt pysyttelevät edelleen vähän 80:n viivan yläpuolella, joten ainakaan vielä vaiva ei ole ruvennut niitä nostelemaan.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Jaa-a, enpä ole ainakaan huomannut että sieltä mitään erikoista tulisi... Jos kyseessä on kannen tiiviste, onko edessä kallis remppa? Auto on menossa Veholle ensi maanantaina muissa merkeissä, kaipa tuo täytyy yrittää hoidattaa samalla.XUX63 kirjoitti:Minkälaista "höyryä" pukkaa pakoputkesta?
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
mulla oli sama ongelma paitsi että vettä meni vähän reilummin
kerran kahessa päivässä piti täyttää,
vesipumpun stefa oli tullu tiensä päähän vaihdoin uuden vesipumpun
ei katoa enää, pumppu makso tarvikkeena 85 euroa veholla ois maksanu
jotain 250 euroa - 30 e vanhasta alkuperäisestä oisivat hyvittääneet,
veikkaisin että sulla on sama vika.
kerran kahessa päivässä piti täyttää,
vesipumpun stefa oli tullu tiensä päähän vaihdoin uuden vesipumpun
ei katoa enää, pumppu makso tarvikkeena 85 euroa veholla ois maksanu
jotain 250 euroa - 30 e vanhasta alkuperäisestä oisivat hyvittääneet,
veikkaisin että sulla on sama vika.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Onko tuossa c-sarjassa vielä se systeemi että jäähdytysneste kiertää pissapojannestesäiliössä olevassa kierukasssa lämmittämässä pissapojannesteen? Jos on niin tuo on aika hyvä veikkaus jos tuntuu että jäähdytysneste katoaa "mystisesti" jälkiä jättämättä
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Eiköhän matka-ajo luonnistu, jos häviö paisuntasäiliössä oli 4-5 cm.. Vai oliko seisonnassa tämän ajan vai ajossa?mr kirjoitti:Oli tiiviste tai pumppu, niin uskaltaakohan autolla ajella pidempää matkaa ennen kuin käyttää huollossa?
Ja sitten vaan konttiin 50-50 blandis nestettä ja vettä, ja 100 km välein tarkastus.
On sillä aika lailla tolla välin (joka oli tarkemman harkinnan jälkeen kolme viikkoa) ajettu. Oisko joku reilut pari tuhatta kilsaa. Tässä ajassa siis pinta pudonnut sen 3-4 senttiä.booser kirjoitti: Eiköhän matka-ajo luonnistu, jos häviö paisuntasäiliössä oli 4-5 cm.. Vai oliko seisonnassa tämän ajan vai ajossa?
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Jaahans, oliskohan vika tässä: soitin kaverille, joka mahdollista vuotoa tutki, ja hää kertoi, että oli tyhjännyt nesteet ja täyttänyt sitten uudelleen - tässä kuulemma saattaa jäädä säiliöön (?) ilmakupla, joka voi "lauettuaan" laskea nesteen pintaa... Tuntuisko järkeenkäyvältä?
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
no noinhan se menee kun täyttelee tyhjennyksen jälkeen, mutta ei pitäisi kuukaisittain tehdä sitä...mr kirjoitti:Jaahans, oliskohan vika tässä: soitin kaverille, joka mahdollista vuotoa tutki, ja hää kertoi, että oli tyhjännyt nesteet ja täyttänyt sitten uudelleen - tässä kuulemma saattaa jäädä säiliöön (?) ilmakupla, joka voi "lauettuaan" laskea nesteen pintaa... Tuntuisko järkeenkäyvältä?
Just kävin täyttämässä säiliön, muutama desi sinne nestettä meni. Luulin, että olisi niellyt enemmän! Eipä sitten muuta ku seuraamaan miten käyttäytyy, toivon mukaan hoitui tuolla.epk kirjoitti: no noinhan se menee kun täyttelee tyhjennyksen jälkeen, mutta ei pitäisi kuukaisittain tehdä sitä...
En tiedä, josko se aiemmin vaivannut sentin parin pinnanlasku (huomasin about kuukausi sen jälkeen, kun määräaikaishuollossa oli katsottu nesteet) olis sekin normaalia. Kaipa tuo järjestelmä määränsä hakee...
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Eikai tuossa VIELÄ ole hätiä mitiä.. Jos 3 viikkoa ajelee ja pinta laskee 3 senttiä..mr kirjoitti:En tiedä, josko se aiemmin vaivannut sentin parin pinnanlasku (huomasin about kuukausi sen jälkeen, kun määräaikaishuollossa oli katsottu nesteet) olis sekin normaalia. Kaipa tuo järjestelmä määränsä hakee...
Kyllä se vesipumppu ilmoittaa tuhoutumisestaan valuttamalla tiivistereiästään.
Joo, ja jos tämä viimeisin hävikki tosiaankin johtuu tuosta aiempana mainitusta nesteen tyhjennyksestä/täytöstä (siis ilmakuplasta), niin eipä tuossa sitten mitään. Homman suorittanut miekkonen oli sitä paitsi sitä mieltä, että kyllä hän olisi huomannut, jos kannen tiivisteessä/vesipumpussa olisi ollut häikkää... No, kattoo ny. Kiitos joka tapauksessa arveluista itse kullekin tässä vaiheessa.booser kirjoitti:
Eikai tuossa VIELÄ ole hätiä mitiä.. Jos 3 viikkoa ajelee ja pinta laskee 3 senttiä..
Kyllä se vesipumppu ilmoittaa tuhoutumisestaan valuttamalla tiivistereiästään.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Kannattaa heti maalata vaan piruja seinällä...ei muuta kuin kannentiivisteen vaihtoon blaa blaa...
A) jos lämmöt ovat ok
B) öljyt ja jäähdytysneste ei ole sekaisin
niin ei varmaan kannata edes veikkailla kannentiiviste vikaa...tai voihan se kyseessä olla ja vaikka kansi olisi halki niin eräillä autoilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ilman lämpöongelmia ym. Ei todellakaan kannata tuhlata rahojaan kansiremppoihin ennenkuin A tai B vaihtoehto on todellinen...
A) jos lämmöt ovat ok
B) öljyt ja jäähdytysneste ei ole sekaisin
niin ei varmaan kannata edes veikkailla kannentiiviste vikaa...tai voihan se kyseessä olla ja vaikka kansi olisi halki niin eräillä autoilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ilman lämpöongelmia ym. Ei todellakaan kannata tuhlata rahojaan kansiremppoihin ennenkuin A tai B vaihtoehto on todellinen...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Kannattaa myös tsekata tuo tuulilasinpesunestesäiliön lämmityselementti. Foorumilta löytyy ainakin yksi henkilö, jonka W126:ssa kierukka vuoti jäähdytysnestettä pesunesteen sekaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Yksi kokemus löytyy vuotavasta syyläristä. Nestettä hukkui kanssa hiljakseen. Syyksi paljastu syyläri josta vuotoa ei varsinaisesti näkynyt, oli vain ne jäähdytysrivat kirkkaana syylärin vasemmasta yläkulmasta, josta siis tihkutti nestettä ja muuten syyläri oli musta.
Joskus kun auton pysäytti, leijui nenään sellainen makea tuoksu, josta saattoi päätellä, että vuoto on ulospäin, eikä esim kannentiiviste.
Joskus kun auton pysäytti, leijui nenään sellainen makea tuoksu, josta saattoi päätellä, että vuoto on ulospäin, eikä esim kannentiiviste.
Kannentiiviste voi vuotaa jäähd.nesteet myös ulospäin, ainakin 6-dieseleissä melko yleistä. Ei sinänsä vaarallista mutta ei se itsestäänkään korjaannu.Petri M. kirjoitti:Kannattaa heti maalata vaan piruja seinällä...ei muuta kuin kannentiivisteen vaihtoon blaa blaa...
A) jos lämmöt ovat ok
B) öljyt ja jäähdytysneste ei ole sekaisin
niin ei varmaan kannata edes veikkailla kannentiiviste vikaa...tai voihan se kyseessä olla ja vaikka kansi olisi halki niin eräillä autoilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ilman lämpöongelmia ym. Ei todellakaan kannata tuhlata rahojaan kansiremppoihin ennenkuin A tai B vaihtoehto on todellinen...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Taitaa olla jonkin sortin epidemia
oma M104 alkoi kadottamaan nestettä litratolkulla, mutta kone on niin koteloitu ettei äkkivilkaisulla ainakaan huomaa mitään selkeätä vuotokohtaa. Se tiputti jo viime talvena muutamia tippoja valkoiselle hangelle mutta eihän sitä enää kevään tultua muistanut tutkia. Täytyy käydä näyttämässä huomenna vaikka tuolla Arkon Peten verstaalla.
Mutta ihmeellisintä on että saman aikaan viikonlopun aikana kakkosauto hävitti 2 litraa jäähdytinnestettä ja äsken kävin pihassa seisovan kaivinkoneen jäähdyttimen tarkistamassa ja sinne meni 4 litraa nestettä

Mutta ihmeellisintä on että saman aikaan viikonlopun aikana kakkosauto hävitti 2 litraa jäähdytinnestettä ja äsken kävin pihassa seisovan kaivinkoneen jäähdyttimen tarkistamassa ja sinne meni 4 litraa nestettä

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Pumppu itsessään muistaakseni 270e, sitten vähän töitä ja nesteitä yms. loput. Tässä taas näkee W140 osien lisähinnatsuhari kirjoitti:Ei helvata! Miten voi olla noin kallis???Paljonko se pumppu maksoi?Ite vaihdoin just tuohon 2-sataseen KL:n vesipumpun. Hintaa operaatiolle tuli n.70e.

Työkaveri vaihdatti samassa paikassa W124 230:een vesipumpun, se oli töineen ja tarvikkeineen yhteensä muistaakseni about 180e.
vuoto
Jäähdytysongelmissa kannattaa tarkistaa myös termostaattikotelon kansi.Autostani hävisi vuorokaudessa litroja nestettä yön aikana.Syynä haljennut kotelon kansi.Eikä sitä halkeamaa helposti aina huomanne.Pikkujuttu irrottaa ja tarkistaa,suosittelen kaikille vian etsijöille.
En tiedä mistä pirusti teki sinisen nestevanan eilen pihaan,kun ajoin pukeille,mutta tänään(kin) ajon aikana lämmöt ok,eikä nestettä nähdäkseni ollut hävinnyt.Toivottavasti selvisi ongelmat tuolla.Muita ongelmia sitten tuli tilalle...
En tiedä mistä pirusti teki sinisen nestevanan eilen pihaan,kun ajoin pukeille,mutta tänään(kin) ajon aikana lämmöt ok,eikä nestettä nähdäkseni ollut hävinnyt.Toivottavasti selvisi ongelmat tuolla.Muita ongelmia sitten tuli tilalle...
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: vuoto
Itsellä kävi w201 saman lailla. Hiukset ehdin repiin päästä ku vikaa ei löytyny. Kansipahviakin epäilin mut onneksi naapurin automekaanikko tuli ja löysi vian. Siellähän se oli. Termostaatin kansi oli haljennut. Vuoto oli niin pieni että sitä ei millään meinannut huomata. Kansi ja termostaatti vaihtoon ja halvalla selvittiin.Ari kirjoitti:Jäähdytysongelmissa kannattaa tarkistaa myös termostaattikotelon kansi.Autostani hävisi vuorokaudessa litroja nestettä yön aikana.Syynä haljennut kotelon kansi.Eikä sitä halkeamaa helposti aina huomanne.Pikkujuttu irrottaa ja tarkistaa,suosittelen kaikille vian etsijöille.
En tiedä mistä pirusti teki sinisen nestevanan eilen pihaan,kun ajoin pukeille,mutta tänään(kin) ajon aikana lämmöt ok,eikä nestettä nähdäkseni ollut hävinnyt.Toivottavasti selvisi ongelmat tuolla.Muita ongelmia sitten tuli tilalle...
