Juu, sellaista tekee. W124 korinen -93 -malli kyseessä. Saattaa olla viat toisistaan riippumattomiakin? Ei ole ajonestolaitetta. Ei mitään muita oireita, nykimistä tai muuta. Kun toimii, toimii hyvin. Bensapumppu tai sen rele? Luulisi jo hajonneen, kun tehnyt tuota muutaman kuukauden.
Hyytyminen:
Veto loppuu ajossa ja sammuu. Lähtee kuitenkin ajan x ja käynnistysyritysten x jälkeen käyntiin. Tapahtuu 1-2 kertaa kuussa.
Ei käynnisty (heti):
Lähtee käynnistysyritysten x jälkeen käyntiin. Tapahtuu 1-2 kertaa kuussa.
E280 hyytyy ja jättää käynnistymättä
hyytymisestä
Itsellä ainakin W124 230 E:ssä just samat oireet ja vika oli bensapumpunreleessä.Sinne vaihdettiin kolme konkkaa ja kylmäjuotoskin näytti olevan.Ei ole sen jälkeen vikonut.Mersuporilla olivat käytetystä vailla 100€ ja en ollut ihan Simona heti valmis maksaan tommosia summia käytetystä releestä ja hyvä niin kun saatiin muutenkin korjattua maksoi 15€.Taitaapi olla sen verta tyyppivika noissa että täytyy hommata vararele(jostain järkihintaan) ja pitää mukana ettei jää tienpäälle jos vallan kokonaan mykistyy
Tänään taas pari pakollista stoppia kaupungissa ja toinen vielä klo 16-16.30 lähes keskelle risteystä... Noo, kymmenen minuutin päästä jatkettiin sitten matkaa.
Kysyin releen hintaa ja se oli 29,40€, jos en ihan väärin kuullut. Eikös hintaa "pitänyt" olla yli sata euroa?
Selvisi samalla, että en olekaan koputellut bensapumpun relettä vaan ylijännityssuojaa (kiiltävä mötikkä akun takana). Sillä hintaa yli sata euroa. Voiko tuon purkaa vai meneekö uuden ostoksi?
Vai vetelisikö bensapumppu viimeisiään ja aiheuttaisi tuon kikkailun? Sen saisi halvemmallakin.
Kysyin releen hintaa ja se oli 29,40€, jos en ihan väärin kuullut. Eikös hintaa "pitänyt" olla yli sata euroa?
Selvisi samalla, että en olekaan koputellut bensapumpun relettä vaan ylijännityssuojaa (kiiltävä mötikkä akun takana). Sillä hintaa yli sata euroa. Voiko tuon purkaa vai meneekö uuden ostoksi?
Vai vetelisikö bensapumppu viimeisiään ja aiheuttaisi tuon kikkailun? Sen saisi halvemmallakin.

- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Kummatkin on mitoitettu siten, että autolla voi jäädä tienpäälle.
Eli polttoainepumpun releen kärjet ja PCB liitokset on suunniteltu siten, että kun autolla ajelee niin elektroniikka tärisee ja liitokset halkeavat >> siitähän sitten aiheutuu auton sammahtelua. Itse elektroniikka on suunniteltu tarkoin hajoamaan eli lyytit on sijoitettu siten, että lämpökuorma on suurin siinä ko. kortin kohdalla>> tämähän tuttua jo kodinkoneista
Ylijänniterele on myöskin probleema siihenkin tulee vikoja vanhetessaan
viat koostuu osaksi kontaktivioista ja komponenttien hajoamisesta.
Itselläni rupesi bensapumpun rele takkuamaan, ja avattuani releen kammoksuin tätä suunnittelun kukkasta. Osat oli heikosti kiinnitetty eli tarkoitan sitä, että juotostäplät olivat liian pienet ja porausreiät olivat liian isot ja tästä aiheutuu pitemmän ajan kuluessa ns. haljennut juotos>>katkos.
Ongelman lähteeksi siis osottautui juotoshalkeamat ja loppuun kulunut releen kärki.
Itse uutta relettä en ostanut, rakensin itse elektroniikan hoitamaan "älyä"
ja "releen syöttö toimintaa" laitoin hoitamaan mosfetin. Tähän kytkentään lisäsin diagnostiikan josta näkee selkeästi onko pumppu kunnossa vai ei.
Sitä ihmettelen miksei kunnollista elektroniikkaa voida tehdä, oli kyseessä mikä merkki tahansa
Varsinkin diagnostiikka on yleensä puutteellista
Niin releleitä voi korjata jos vain löydät kylmäjuotokset >> vika näyttäisi olevan
kylmäjuotoksissa, kerran vielä muuten toimii.
Kummatkin on mitoitettu siten, että autolla voi jäädä tienpäälle.
Eli polttoainepumpun releen kärjet ja PCB liitokset on suunniteltu siten, että kun autolla ajelee niin elektroniikka tärisee ja liitokset halkeavat >> siitähän sitten aiheutuu auton sammahtelua. Itse elektroniikka on suunniteltu tarkoin hajoamaan eli lyytit on sijoitettu siten, että lämpökuorma on suurin siinä ko. kortin kohdalla>> tämähän tuttua jo kodinkoneista

Ylijänniterele on myöskin probleema siihenkin tulee vikoja vanhetessaan
viat koostuu osaksi kontaktivioista ja komponenttien hajoamisesta.
Itselläni rupesi bensapumpun rele takkuamaan, ja avattuani releen kammoksuin tätä suunnittelun kukkasta. Osat oli heikosti kiinnitetty eli tarkoitan sitä, että juotostäplät olivat liian pienet ja porausreiät olivat liian isot ja tästä aiheutuu pitemmän ajan kuluessa ns. haljennut juotos>>katkos.
Ongelman lähteeksi siis osottautui juotoshalkeamat ja loppuun kulunut releen kärki.
Itse uutta relettä en ostanut, rakensin itse elektroniikan hoitamaan "älyä"
ja "releen syöttö toimintaa" laitoin hoitamaan mosfetin. Tähän kytkentään lisäsin diagnostiikan josta näkee selkeästi onko pumppu kunnossa vai ei.
Sitä ihmettelen miksei kunnollista elektroniikkaa voida tehdä, oli kyseessä mikä merkki tahansa

Varsinkin diagnostiikka on yleensä puutteellista

Niin releleitä voi korjata jos vain löydät kylmäjuotokset >> vika näyttäisi olevan
kylmäjuotoksissa, kerran vielä muuten toimii.
Eilen puutu kerran ja tänään kolme kertaa 50 km:n matkalla, joten täytyi syventyä tuohon vikaan.
Tämmöinen oli näkymä:

Kaksi liitosta oli selkeästi haljennut, kuvissa keltainen ja punainen. Nuo vihreällä merkityt olivat jo puoliksi haljenneet, joten ne meni tuossa samalla.
En tiedä hävisikö vika, mutta kyllä sen aika äkkiä varmaan huomaa...
Tämmöinen oli näkymä:


Kaksi liitosta oli selkeästi haljennut, kuvissa keltainen ja punainen. Nuo vihreällä merkityt olivat jo puoliksi haljenneet, joten ne meni tuossa samalla.
En tiedä hävisikö vika, mutta kyllä sen aika äkkiä varmaan huomaa...

- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti: