Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonttu_96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 12.03.2015 20:47

Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja Jonttu_96 »

Iltaa!
Kaverin mersusta oli mennyt nokka-akseli poikki jakoketjun päästä. Eli jakoketjun kiristäjän kasaaminen/kiristys ollut liian tiukka. Autosta oli kuulunut myös käynnissä ollessa outo "remmi", ininä ääni (viittasiko tämä liian kireään jakoketjuun?, ei tullut laturista, ohjaustehostimesta ynm).
Onko mahdollista, että kun moottoria on kasattu ja laitettu jakoketjun kiristäjää paikalleen, on se kiristetty liian tiukalle jo heti kättelyssä. Voiko tässä kohtaa nokka akseliin tulla siis halkeama (jakoketju siis tullut niin tiukalle, aiheuttaen halkeaman nokka-akseliin? Huom, kiristäjää ei silti väännetty hampaat irvessä). Sitten todettu että kiristäjää kiristetty liika, jonka jälkeen löystetty. Tämän jälkeen kasattu loppuun, laitettu öljyt, nesteet, sitten ajettu hetki oudun "remmi", ulina äänen kanssa kunnes tyhjäkäynnillä sammu kun seinään.

Eli nyt vain mietimme mistä tuo vonkumis ääni tuli, ja voiko nokka akseliin tulla halkeama (kun jakoketjun kiristäjää kiristää liikaa=halkeama -> löystäkää kiristäjää ja ajaakaa huomaamatta hius murtuman saaneen nokka-akselin kanssa, kunnes se pettää) vai onko se kiristäjä ollut yksnkertaisesti liian tiukalla/kasattu väärin jonka takia nokka-akseli katkennut?
Viimeksi muokannut Jonttu_96, Su 18.12.2016 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiristäjä kuuluu purkaa osiin ja runkopaikalleen ensin ja sitten sisäosat jousineen paikalleen ja öljynpaine kirii ne sitten oikeaksi...se on perääntymätön eli lukittuu aina viimeiseen koloonsa ..eli monta tapausta ollut kun laitetaan vain kiristin takaisin niin nokka-akseli menee sitten poikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jonttu_96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 12.03.2015 20:47

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja Jonttu_96 »

atlas kirjoitti:Kiristäjä kuuluu purkaa osiin ja runkopaikalleen ensin ja sitten sisäosat jousineen paikalleen ja öljynpaine kirii ne sitten oikeaksi...se on perääntymätön eli lukittuu aina viimeiseen koloonsa ..eli monta tapausta ollut kun laitetaan vain kiristin takaisin niin nokka-akseli menee sitten poikki.
Eli kasattu väärin? Laitoimme kiristimen kahdessa osassa takaisin autoon. Ensin rungon jonka sisällä oli jo valmiiksi lyhyt tappi, Viimeiseksi laitoimme jousen, ison 32 mutterin kera! Vaikea selittää ilman räjäytyskuvaa.

Eli ensin pitäis laittaa TÄYSIN tyhjä purettu jakoketjun kiristimen runko? Meillä oli sen rungon sisällä se kaikista uloin tappi jonka laitoimme rungon ohuesta kärjestä ennen kuin laitoimme rungon kiinni mottiin. Eli runko kiinni, tämän jälkeen vasta kapea "tappi" kiinni joka työntyy rungon kärjestä läpi? (ns ulointappi?)

Kiitos vastauksesta
Viimeksi muokannut Jonttu_96, Ma 19.12.2016 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonttu_96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 12.03.2015 20:47

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja Jonttu_96 »

Purimme siis jakoketjun kiristäjän kokonaan mutta laitoimme "männän" rungon väärältäpuolelta. Eli vastakkaiselta puolelta missä iso 32 pääty mutteri tulee kiinni. Kun olimme saanut männän rungon väärältäpuolelta sisälle, kiristimme sen mottiin kiinni ja sitten laitoimme jousen ja mutterin.

Elikkäs tossa meni vissiin pieleen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tolleen se vonkuu kun lian tiukalle menee...eli runko ja sitten tappi jossa kiristys takaiskut...jousi ja korkki.
No nyt etsimään vaikka isompi kone sinne suoraan..ei ole kalleita..2.0 tai 2.3 ja sen mukana sen koneen ecu...plug and play.....toki sen koneen ruisku täydellisenä paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jonttu_96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 12.03.2015 20:47

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja Jonttu_96 »

atlas kirjoitti:Tolleen se vonkuu kun lian tiukalle menee...eli runko ja sitten tappi jossa kiristys takaiskut...jousi ja korkki.
No nyt etsimään vaikka isompi kone sinne suoraan..ei ole kalleita..2.0 tai 2.3 ja sen mukana sen koneen ecu...plug and play.....toki sen koneen ruisku täydellisenä paikalleen.
Joo näin ajattelinkin. Kiitokset vielä kerran!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nokka-akseli poikki 1,8l 8v w201

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan olla että kannenkin vaihdolla selviää..löytyy 2.0 kansi joka siihen parheiten passaa...pitää vaan selvittää kun on kaasari koneisen...ei ole kallis joka tapuksessa että kannattaisi alkaa kantta remppaamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin