Ohjaustehostimen öljyistä.
Ohjaustehostimen öljyistä.
Taas näitä yksinkertaisia kysymyksiä, koettakaa kestää.
Käyttäjän manuaali (190E) sanoo että 0.6 litraa. Mihinkä asti se 0.6L nostaa pintaa siinä säiliössä? Oli alle puolessa joten pistin ensihätään sinkitöntä hydrauliöljyä lisäksi, vähän yli puolen välin sitä säiliötä.
Öljy oli kyllä aika likaisen näköistä joten pitää vaihtaa ihan oman mielenrauhan takia muutenkin.
Manuaalista ei löydy neuvoa että missä kohdassa se 0.6L raja menee. Säiliö on kyllä ehkä noin 0.6 litran vetoinen mutta paljonko öljyä on siellä putkistossa ja pumpussa?
Uusiksi öljyiksi siis ohjeen mukaan "Automaattivaihteistoöljy ohjaustehostinta varten". Haenko Veholta vai saako sopivaa muualtakin, muualla on luultavasti puolta halvempaa?
Käyttäjän manuaali (190E) sanoo että 0.6 litraa. Mihinkä asti se 0.6L nostaa pintaa siinä säiliössä? Oli alle puolessa joten pistin ensihätään sinkitöntä hydrauliöljyä lisäksi, vähän yli puolen välin sitä säiliötä.
Öljy oli kyllä aika likaisen näköistä joten pitää vaihtaa ihan oman mielenrauhan takia muutenkin.
Manuaalista ei löydy neuvoa että missä kohdassa se 0.6L raja menee. Säiliö on kyllä ehkä noin 0.6 litran vetoinen mutta paljonko öljyä on siellä putkistossa ja pumpussa?
Uusiksi öljyiksi siis ohjeen mukaan "Automaattivaihteistoöljy ohjaustehostinta varten". Haenko Veholta vai saako sopivaa muualtakin, muualla on luultavasti puolta halvempaa?
Viimeksi muokannut AK47, Su 26.09.2004 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ohjaustehostin
kannattaa laittaa ainoastaan Mersun omaa, ei ole juuri kalliimpaa kuin muut. Mersu on erittäin tarkka juuri ohjaustehostimen- ja perän öljyjen suhteen. Kaukalo kuuluu täyttää niin että noin puoltoista senttiä jää vajaata. Putsaa tiiviste kunnolla, ja kannattaa vaihtaa sinne pohjalle se suodatin, samalla kun vaihtaa ölyt.
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Re: Ohjaustehostin
Samat sanat , ei paljoo vehossakaan maksa tuo suodatin ja öljy !!Benzo kirjoitti:kannattaa laittaa ainoastaan Mersun omaa, ei ole juuri kalliimpaa kuin muut. Mersu on erittäin tarkka juuri ohjaustehostimen- ja perän öljyjen suhteen. Kaukalo kuuluu täyttää niin että noin puoltoista senttiä jää vajaata. Putsaa tiiviste kunnolla, ja kannattaa vaihtaa sinne pohjalle se suodatin, samalla kun vaihtaa ölyt.
Itse olen vaihtanut jo 2 kertaa !

Tuossa ei kannata säästää !!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: Ohjaustehostin
Selvä, haen mersun omaa öljyä. Niin ja kerta siellä on tuo suodatin (yllätys) niin samalla reissulla otan sekin.Benzo kirjoitti:kannattaa laittaa ainoastaan Mersun omaa, ei ole juuri kalliimpaa kuin muut. Mersu on erittäin tarkka juuri ohjaustehostimen- ja perän öljyjen suhteen. Kaukalo kuuluu täyttää niin että noin puoltoista senttiä jää vajaata. Putsaa tiiviste kunnolla, ja kannattaa vaihtaa sinne pohjalle se suodatin, samalla kun vaihtaa ölyt.
Riittääkö että imee säiliöstä vanhat öljyt pois ruiskulla/pumpulla vai pitääkö laskea jostain muualta pois jotta saa kaikki vanhat öljyt pois ja sitten ilmata systeemi.
Ohjaustehostimen öljynvaihto
Itse olen katsonut helpommaksi vaihtaa sinne öljyt näin : imen kupin tyhjäksi, työkalun saa helposti tyhjästä esim ZX hiustenpesuaineen pullosta, jonka päähän teippaat tiukasti pätkän puutarhaletkua, puristat purkin kokoon jolloin syntyy alipaine, työnnät letkunpään öljykuppiin ja lakkaat rutistamasta purkkia jolloin se alkaa täyttyä öljyllä, nosta letkun päätä sen verran ylös että saat sujautettua sormen tulpaksi, ja tyhjennä öljy siitä purkista johonkin astiaan.
Kun kuppi on tyhjä, paina sormilla sitä muovista holkkia joka on öljykaukalon keskellä, jolloin voit irroittaa siinä keskellä olevan 10mm mutterin, se muoviholkki on jousikuormitteinen.
Tappi on vielä muutamalla kierteellä pohjassa kiinni, käännät sen vaan pois, ja sitten sen suodattimen saa nostettua sieltä vaikka jollain pienellä sähkömeisselillä.
Kasaus, kuppiin ölyt ja seuraavan kerran kun tulet ajosta, ime vielä sitä öljyä siitä kupista pois, ja laita uutta tilalle. Tällä konstilla sen öljyn saa kyllä riittävän hyvin, ja helposti vaihdettua.
Kun kuppi on tyhjä, paina sormilla sitä muovista holkkia joka on öljykaukalon keskellä, jolloin voit irroittaa siinä keskellä olevan 10mm mutterin, se muoviholkki on jousikuormitteinen.
Tappi on vielä muutamalla kierteellä pohjassa kiinni, käännät sen vaan pois, ja sitten sen suodattimen saa nostettua sieltä vaikka jollain pienellä sähkömeisselillä.
Kasaus, kuppiin ölyt ja seuraavan kerran kun tulet ajosta, ime vielä sitä öljyä siitä kupista pois, ja laita uutta tilalle. Tällä konstilla sen öljyn saa kyllä riittävän hyvin, ja helposti vaihdettua.
Ei ole vaikea homma auton alla nykäistä paluuletku irti ja tyhjentää sitä kautta.
Kun en vielä tiennyt hevon p...aa mersun vermeistä, niin ajoin noin 70 km ilman minkään valtakunnan öljyjä ohjaustehostimessa. Öljyt kun pullahti hajonneesta paluuletkusta kadulle. Oli kova pakkanen, n. 35 astetta, kun kävi näin. Se, mikä hommassa oli merkillistä, niin olin tullut töihin ja varttitunnin jälkeen lähdin uudestaan ajoon, kun letku poksahti.
Nyt siellä on pyörinyt ATF:ät kolmisen vuotta, eikä mitään ropleemaa. Suodattimen (pieni kakkara säiliön pohjalla!) ja öljyt vaihdoin viime keväänä.
Kun en vielä tiennyt hevon p...aa mersun vermeistä, niin ajoin noin 70 km ilman minkään valtakunnan öljyjä ohjaustehostimessa. Öljyt kun pullahti hajonneesta paluuletkusta kadulle. Oli kova pakkanen, n. 35 astetta, kun kävi näin. Se, mikä hommassa oli merkillistä, niin olin tullut töihin ja varttitunnin jälkeen lähdin uudestaan ajoon, kun letku poksahti.
Nyt siellä on pyörinyt ATF:ät kolmisen vuotta, eikä mitään ropleemaa. Suodattimen (pieni kakkara säiliön pohjalla!) ja öljyt vaihdoin viime keväänä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jep
Noinhan se tehdään, mutta esitin "tee-se-itse miehen" "helpon" vaihtoehdon, ja tuollakin tyylillä pääsee samaan lopputulokseen.
Mutta noista vaihtoehdoista saa jokainen valita kumpaa haluaa käyttää, molempi parempi
Jos ruumiinrakenteelle ei sovi könyäminen, vaihtoehto eka, ja jos haluaa liikuntaa työn- lomassa vaihtoehto toka. 
Mutta noista vaihtoehdoista saa jokainen valita kumpaa haluaa käyttää, molempi parempi


Re: Jep
No, nyt vastustaa taas:(
Otin tehostimen kannen auki moottorin käydessä, jotta näkisin muuttuuko pinnan korkeus verrattuna kun moottori on sammutettuna (ei muuttunut). No aiemmin kuulunut narina/napse (jonka aiemmin luulin tulleen virranjakajasta) voimistui ja paljastui muoviputkella kuuntelemalla tulevan 99% varmuudella tehostimen pumpusta. Siis öljysäiliö toimi ikäänkuin kaijuttimena ja äänen suunta selvisi.
Kannen takaisin laittamalla ääni muuttui taas enempi epämääräisestä suunnasta tulevaksi.
Vaihdoin pumppuun halvempaa ATF:ää (puolet halvempaa), kun tuli mieleen että voi mennä kalliimmat mersun omat öljyt hukkaan jos pitää tuota vielä purkaa tai peräti vaihtaa.
Mikä siellä pumpussa tai sen välittömässä läheisyydessä (hihnapyörän laakeri???) voi aiheuttaa napsetta tai pikemminkin narinaa? Ääni ei ole kovin voimakas mutta sitä ei ollut kuukausi sitten.
Hihnapyörässä ei tunnu laakerin osalta sivuttaisväljyyttä, tai sitten en ravistellut sitä tarpeeksi lujaa (hihna oli paikallaan).
Otin tehostimen kannen auki moottorin käydessä, jotta näkisin muuttuuko pinnan korkeus verrattuna kun moottori on sammutettuna (ei muuttunut). No aiemmin kuulunut narina/napse (jonka aiemmin luulin tulleen virranjakajasta) voimistui ja paljastui muoviputkella kuuntelemalla tulevan 99% varmuudella tehostimen pumpusta. Siis öljysäiliö toimi ikäänkuin kaijuttimena ja äänen suunta selvisi.
Kannen takaisin laittamalla ääni muuttui taas enempi epämääräisestä suunnasta tulevaksi.
Vaihdoin pumppuun halvempaa ATF:ää (puolet halvempaa), kun tuli mieleen että voi mennä kalliimmat mersun omat öljyt hukkaan jos pitää tuota vielä purkaa tai peräti vaihtaa.
Mikä siellä pumpussa tai sen välittömässä läheisyydessä (hihnapyörän laakeri???) voi aiheuttaa napsetta tai pikemminkin narinaa? Ääni ei ole kovin voimakas mutta sitä ei ollut kuukausi sitten.
Hihnapyörässä ei tunnu laakerin osalta sivuttaisväljyyttä, tai sitten en ravistellut sitä tarpeeksi lujaa (hihna oli paikallaan).
Re: Jep
AK47 kirjoitti:No, nyt vastustaa taas:(
Otin tehostimen kannen auki moottorin käydessä, jotta näkisin muuttuuko pinnan korkeus verrattuna kun moottori on sammutettuna (ei muuttunut). No aiemmin kuulunut narina/napse (jonka aiemmin luulin tulleen virranjakajasta) voimistui ja paljastui muoviputkella kuuntelemalla tulevan 99% varmuudella tehostimen pumpusta. Siis öljysäiliö toimi ikäänkuin kaijuttimena ja äänen suunta selvisi.
Kannen takaisin laittamalla ääni muuttui taas enempi epämääräisestä suunnasta tulevaksi.
Vaihdoin pumppuun halvempaa ATF:ää (puolet halvempaa), kun tuli mieleen että voi mennä kalliimmat mersun omat öljyt hukkaan jos pitää tuota vielä purkaa tai peräti vaihtaa.
Mikä siellä pumpussa tai sen välittömässä läheisyydessä (hihnapyörän laakeri???) voi aiheuttaa napsetta tai pikemminkin narinaa? Ääni ei ole kovin voimakas mutta sitä ei ollut kuukausi sitten.
Hihnapyörässä ei tunnu laakerin osalta sivuttaisväljyyttä, tai sitten en ravistellut sitä tarpeeksi lujaa (hihna oli paikallaan).
Ettei vain olisi niin että hihnapyörässä olisi joku, tai hihna narisee. Suihkauta hihnan päälle sen pyöriessä pikkuisen silikoonia sen ohjaustehostajan rullan kohdalla koko kierroksen verran, mutta älä hirveesti lotraa sitä hihnapyörien kitkapinnoille, pitääkö se tehostaja mitään outoa ääntä, esim. pauketta, kun kääntää pyörät linkkuun oikealle ja vasemmalle ?
Re: Jep
Ei pidä pumppu mitään muuta ääntä, paitsi normaalin ääriasennossa kuuluvan hydraulisen turinan (meinaisiko ääriasennoissa pikkuisen kavitoida siellä pumpussa??). Mutta normaalikäytössähän otetaan aina pikkuisen ratista takaisinpäin jos pumppu rupeaa ääriasennossa turraamaan, turha rasittaa tehostinta. Ei pauku eikä muutenkaan ääntele. Vain se pieni narina/napse sieltä jostain kuuluu.
Hihnapyörän pyöriessä kierroksen kuuluu enemmän kuin yksi ääni, joten hihna lienee ehjä (ei näy pykimää eikä tunnu käsin sivelemällä) ja hihnapyörässä ei liene mitään mikä saisi sen narinan aikaan, muutenhan vaikka urassa oleva kivi tai joku vika aiheuttaisi kierrosta kohti yhden napsahduksen.
Voihan se olla niinkin että se ääni tulee vaikka alempaa ilmastoinnin kompurasta......... Toivottavasti ei..... Nämä on aina aloittelevalle remonttireiskalle vaikeita asioita, helposti rupeaa purkamaan vian vierestä ja yleensä vielä joutuu ostamaan osaa ihan turhaan:(
Kokeilen tuota hihnapyörän spreikikkaa jos löydän silikoonispreitä. Pitänee ottaa alapuolelta muovit pois ja kuulostella myös se ilmastointikompura.
Voisi kyllä kokeilla myös ihan hihnan irroittamista, niin tietäisi ainakin tuleeko hihnakäyttöisestä apulaitteesta vai mistä ihmeestä se ääni tulee..... Tutkitaan tutkitaan.
Hihnapyörän pyöriessä kierroksen kuuluu enemmän kuin yksi ääni, joten hihna lienee ehjä (ei näy pykimää eikä tunnu käsin sivelemällä) ja hihnapyörässä ei liene mitään mikä saisi sen narinan aikaan, muutenhan vaikka urassa oleva kivi tai joku vika aiheuttaisi kierrosta kohti yhden napsahduksen.
Voihan se olla niinkin että se ääni tulee vaikka alempaa ilmastoinnin kompurasta......... Toivottavasti ei..... Nämä on aina aloittelevalle remonttireiskalle vaikeita asioita, helposti rupeaa purkamaan vian vierestä ja yleensä vielä joutuu ostamaan osaa ihan turhaan:(
Kokeilen tuota hihnapyörän spreikikkaa jos löydän silikoonispreitä. Pitänee ottaa alapuolelta muovit pois ja kuulostella myös se ilmastointikompura.
Voisi kyllä kokeilla myös ihan hihnan irroittamista, niin tietäisi ainakin tuleeko hihnakäyttöisestä apulaitteesta vai mistä ihmeestä se ääni tulee..... Tutkitaan tutkitaan.
Re: Ohjaustehostimen öljyistä.
Lainataanpa vanhaa aihetta.
Mistäpä nyt tietäisi mikä olisi oikeata ohjaustehostimen öljyä omaan autoon.
Kyseessä W163 400 cdi ja kun hakee rekisterinumerollakin, niin yksi paikka ehdottaa väriksi keltaista, toinen punaista ja kolmas vihreää.
Säiliön pohjajämistä sai semmoisen kuvan että olisi keltaruskeaa, mutta sen mukaan pitäisi olla tasonsäätö jota omasta mielestä taas ei ole..
Mistäpä nyt tietäisi mikä olisi oikeata ohjaustehostimen öljyä omaan autoon.
Kyseessä W163 400 cdi ja kun hakee rekisterinumerollakin, niin yksi paikka ehdottaa väriksi keltaista, toinen punaista ja kolmas vihreää.
Säiliön pohjajämistä sai semmoisen kuvan että olisi keltaruskeaa, mutta sen mukaan pitäisi olla tasonsäätö jota omasta mielestä taas ei ole..
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Ohjaustehostimen öljyistä.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vielä 80-luvulla seisoi autojen ohjekirjoissakin "Flüssigkeitsgetriebeöl (ATF) Type A Suffix A" kunnes tuli Bevo-listat.
Ja niissäkin esim "236.3" viittaa 4 kpl ATF- ja 3 kpl keltaisia PSF-nesteitä. Eli vaihto keltaiseen ei ole mikään jokotai-tapahtuma, vaan molemmatkin saattavat käydä.
Enivei noita keltaista/punaista ei kannata sekoitella, ja kellanruskea tarkoittaa muutenkin vaihtokuntoista => Bevosta arpomaan virallinen tehtaan suositus ja neste vaihtoon.
Vielä 80-luvulla seisoi autojen ohjekirjoissakin "Flüssigkeitsgetriebeöl (ATF) Type A Suffix A" kunnes tuli Bevo-listat.
Ja niissäkin esim "236.3" viittaa 4 kpl ATF- ja 3 kpl keltaisia PSF-nesteitä. Eli vaihto keltaiseen ei ole mikään jokotai-tapahtuma, vaan molemmatkin saattavat käydä.
Enivei noita keltaista/punaista ei kannata sekoitella, ja kellanruskea tarkoittaa muutenkin vaihtokuntoista => Bevosta arpomaan virallinen tehtaan suositus ja neste vaihtoon.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Ohjaustehostimen öljyistä.
Vihreä 345 luokituksellista,keltainen 236.3 luokituksellista. Punainen atf.Macc kirjoitti:Lainataanpa vanhaa aihetta.
Mistäpä nyt tietäisi mikä olisi oikeata ohjaustehostimen öljyä omaan autoon.
Kyseessä W163 400 cdi ja kun hakee rekisterinumerollakin, niin yksi paikka ehdottaa väriksi keltaista, toinen punaista ja kolmas vihreää.
Säiliön pohjajämistä sai semmoisen kuvan että olisi keltaruskeaa, mutta sen mukaan pitäisi olla tasonsäätö jota omasta mielestä taas ei ole..
Mutta veikkaan että keltaista siellä ollut,sitä sinne voi pistää. Myöskin vihreää sinne voi pistää joukkoon.
Re: Ohjaustehostimen öljyistä.
Paras kun ottaa tehostimen paluu letkun irti,tulppaa säiliön pään..renkaat ylös ja kääntelee rattia niin kauan että tulee puhdasta öljyä. Letkun toinen pää luonnollisesti johonkin pulloon/ämpäriin.Arben87 kirjoitti:Vihreä 345 luokituksellista,keltainen 236.3 luokituksellista. Punainen atf.Macc kirjoitti:Lainataanpa vanhaa aihetta.
Mistäpä nyt tietäisi mikä olisi oikeata ohjaustehostimen öljyä omaan autoon.
Kyseessä W163 400 cdi ja kun hakee rekisterinumerollakin, niin yksi paikka ehdottaa väriksi keltaista, toinen punaista ja kolmas vihreää.
Säiliön pohjajämistä sai semmoisen kuvan että olisi keltaruskeaa, mutta sen mukaan pitäisi olla tasonsäätö jota omasta mielestä taas ei ole..
Mutta veikkaan että keltaista siellä ollut,sitä sinne voi pistää. Myöskin vihreää sinne voi pistää joukkoon.