Pelkällä Tuikun ohjelmoinnilla, tosi loistava matkakumppani ja varmaan tehot riittää,jotain yli 250hv/600Nm.Varmaan yks parhaista koneista tuo suora kuutonen.Osia vaihtamalla saa tietenkin enempi tehoa,eriasia miten sitä käytännössä hyödyntää!OMA648 kirjoitti:Entäs kun haluais tulta ilman savua eli DPF paikoillaan.
Paljonko tippuu noista lukemista?
CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
"Pelkällä Tuikun ohjelmoinnilla, tosi loistava matkakumppani ja varmaan tehot riittää,jotain yli 250hv/600Nm..."
Noinhan se on mutta teho on kuin raha, olis niin mukava jos sitä olis ihan pirusti! Vaikkei aina ihan kaikkea käyttäiskään...
Tuonpa näkee sitten aikanaan mitä siitä kohtuudella lähtee, savuttomasti.
Noinhan se on mutta teho on kuin raha, olis niin mukava jos sitä olis ihan pirusti! Vaikkei aina ihan kaikkea käyttäiskään...
Tuonpa näkee sitten aikanaan mitä siitä kohtuudella lähtee, savuttomasti.
S211 320CDI -05
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei autot Tuikun ohjelmoinnin johdosta savua, ja itsesuojeluvaisto ja poliisin pelko,hillitsee kummasti tehojen käyttöä, vaikkei viimeisiä pisaroita olekaan koneesta puristettu.OMA648 kirjoitti:"Pelkällä Tuikun ohjelmoinnilla, tosi loistava matkakumppani ja varmaan tehot riittää,jotain yli 250hv/600Nm..."
Noinhan se on mutta teho on kuin raha, olis niin mukava jos sitä olis ihan pirusti! Vaikkei aina ihan kaikkea käyttäiskään...
Tuonpa näkee sitten aikanaan mitä siitä kohtuudella lähtee, savuttomasti.
275mm rengas pyrkii asfaltilla sutimaan ilman teknisiä muutoksia,niin se saa ainakin mulle riittää.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Minulla ajossa C200CDIA farkku -00 jota edellinen omistaja käytti syksyllä Tuikun ohjelmoitavana, kyllä muutos on tällaisessa autossa huima. (olen ajanut autolla ennen ohjelmointia, omistanutkin tämän joskus aiemmin)
Sattuipa silmään Hesarin juttu, varmaan täällä jossain jo ollutkin mutta tuosta:
http://www.hs.fi/autot/art-200000500789 ... 18f524b4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Sattuipa silmään Hesarin juttu, varmaan täällä jossain jo ollutkin mutta tuosta:
http://www.hs.fi/autot/art-200000500789 ... 18f524b4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotenkin hämärästi muistan tälläkin foorumilla tulleen esille että liika oppineisuus saattaa estää ymmärtämästä joitain asioita, näköjään muuallakinHS kirjoitti:Ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala ei usko, että teho voi lisääntyä minkään muun arvon huonontumatta.
”Samanaikaisesti ei voi tehoa kasvattaa ja kulutusta pienentää, se on varma. Kysymys on siitä, että autotehtaan kompromissi eri päästökomponenttien suhteen muutetaan erilaiseksi”, hän kertoo puhelimessa.
wiimax.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tarkoitit varmaan rumilustadealer kirjoitti:Minulla ajossa C200CDIA farkku -00 jota edellinen omistaja käytti syksyllä Tuikun ohjelmoitavana, kyllä muutos on tällaisessa autossa huima. (olen ajanut autolla ennen ohjelmointia, omistanutkin tämän joskus aiemmin)
Sattuipa silmään Hesarin juttu, varmaan täällä jossain jo ollutkin mutta tuosta:
http://www.hs.fi/autot/art-200000500789 ... 18f524b4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotenkin hämärästi muistan tälläkin foorumilla tulleen esille että liika oppineisuus saattaa estää ymmärtämästä joitain asioita, näköjään muuallakinHS kirjoitti:Ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala ei usko, että teho voi lisääntyä minkään muun arvon huonontumatta.
”Samanaikaisesti ei voi tehoa kasvattaa ja kulutusta pienentää, se on varma. Kysymys on siitä, että autotehtaan kompromissi eri päästökomponenttien suhteen muutetaan erilaiseksi”, hän kertoo puhelimessa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Saman hesarin jutun luin ja naurua ei pystynyt pidätämäändealer kirjoitti:Minulla ajossa C200CDIA farkku -00 jota edellinen omistaja käytti syksyllä Tuikun ohjelmoitavana, kyllä muutos on tällaisessa autossa huima. (olen ajanut autolla ennen ohjelmointia, omistanutkin tämän joskus aiemmin)
Sattuipa silmään Hesarin juttu, varmaan täällä jossain jo ollutkin mutta tuosta:
http://www.hs.fi/autot/art-200000500789 ... 18f524b4e3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotenkin hämärästi muistan tälläkin foorumilla tulleen esille että liika oppineisuus saattaa estää ymmärtämästä joitain asioita, näköjään muuallakinHS kirjoitti:Ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala ei usko, että teho voi lisääntyä minkään muun arvon huonontumatta.
”Samanaikaisesti ei voi tehoa kasvattaa ja kulutusta pienentää, se on varma. Kysymys on siitä, että autotehtaan kompromissi eri päästökomponenttien suhteen muutetaan erilaiseksi”, hän kertoo puhelimessa.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Itsellä 280CDI:stä ainakin tippui arvot katsastusmittaukseen 'tuikutuksen' jälkeen.
Joten pakkohan sen rohveessorin on olla oikeassa
Joten pakkohan sen rohveessorin on olla oikeassa
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Onkos kellään kokemusta ktgmoding puljusta,tarjoavat optimointia kilpailu kykyiseen hintaan.käyttävät vkm motorsin ohjelmia. Olis tosssa vähän matkan päässä.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vähän matkan päässä mistä? Paikkakuntatiedot auttavat muita tiedon haussa sekä joskus myös saamaan täsmällisempiä vastauksia. Minuakin kiinnostaisivat täällä pk-seudulla olevat ohjelmoijat.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Laaksotie 33 vantaa näyttäis olevan ktgmodingin mesta.lupailivat 275€ hintaan 280 cdi:hin 70 hp. 103 nm ja egr pois toiminnasta ois vaan kiva tietää miten optimointi pelittää käytössä jos joku on käynyt tuolla 280 cdi kärrynsä kanssa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Liian halpaa hommasta missä ecu täytyy avata. En veisi.
Edit: Työvoima on halvempaa Virossa missä ilmeisesti on softan tekijä. Ei tuosta kovin paljon jää jaettavaa..
Edit: Työvoima on halvempaa Virossa missä ilmeisesti on softan tekijä. Ei tuosta kovin paljon jää jaettavaa..
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
280cdi 4matic menee portista, takavedossa pitää ecu avata.joonaskoski kirjoitti:Ei nyt sentään näissä malleissa enää ECU:a avata, kaapeleilla menee suoraan OBD:n kautta.markoala kirjoitti:Liian halpaa hommasta missä ecu täytyy avata.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
No ei tuo pahan hintainen ole, jos jopa toimisi. Tietääkös kuka, tavitseeko 2005 A160 CDI:ssä bokseja availla, vai meneekö suoraan piuhalla? Ja olisi tässä nurkilla, kiitos paikkatiedosta. Ei jaksanut googlailla esille.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Portista menee.joe cool kirjoitti:No ei tuo pahan hintainen ole, jos jopa toimisi. Tietääkös kuka, tavitseeko 2005 A160 CDI:ssä bokseja availla, vai meneekö suoraan piuhalla? Ja olisi tässä nurkilla, kiitos paikkatiedosta. Ei jaksanut googlailla esille.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei ole tuosta firmasta kokemuksia,mutta oikein tehty ohjelmointi pelaa tosi loistavasti,auton moottoriteho nousee samoin vääntömomentti joka taas aiheuttaa sen että auto jaksaa vääntää pienemmillä kierroksilla,eli käyttää isompaa vaihdetta, jolloin kulutuskin hieman putoaa.Lisäksi vähennetään automaattivaihteiston luistoa sekä monesti pakokaasun takaisinkierrätys poistetaan.OhjelmointijaJEX kirjoitti:Laaksotie 33 vantaa näyttäis olevan ktgmodingin mesta.lupailivat 275€ hintaan 280 cdi:hin 70 hp. 103 nm ja egr pois toiminnasta ois vaan kiva tietää miten optimointi pelittää käytössä jos joku on käynyt tuolla 280 cdi kärrynsä kanssa.
käyttää monet automerkit, myymällä eri tehoversiota samasta moottorista. Ohjelmoinnissa kannattaa käyttää kokemuksen omaavia osaajia, joilla myös hinta ihan kilpailukykyinen,ja myös vastaavat jos kaikki ei olekaan niin hyvin,eikä pitää pelkkää hintaa tai ohjelmointi matkaa ratkaisevana tekijänä.
Se että kulutus ohjelmoinnilla tippuu litratolkulla on höpötystä mutta dl tolkulla on mahdollista.Pitää kuitenkin muistaa että polttoaineesta se teho tulee!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joutunut työn puolesta hieman hipaisemaan aihetta työkonepuolella mihin noihin karttoihin on 'rakennettuna' osiot missä hoidetaan saasteosuudet, missä otetaan kulutus pääosaan... mielenkiintoista sompailua...
noita mahdollisuuksia kulutuksen pudotuksiinhan voi ihan katella niistä g/kwh lukemista, ei siellä normi kuormitusalueella tosiaan 20% muutoksiin päästä kun tietää karkeasti mikä on nykymoottorin maksimi jne.
noita mahdollisuuksia kulutuksen pudotuksiinhan voi ihan katella niistä g/kwh lukemista, ei siellä normi kuormitusalueella tosiaan 20% muutoksiin päästä kun tietää karkeasti mikä on nykymoottorin maksimi jne.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Onko muuten tuo käyrä ajettu Gl 420:sesta?tuikku kirjoitti:.
Maksimitaso vakio-osilla hiukkasloukkujen kanssa noissa on luokkaa 430hv ja 1000nm
Ahtimet määrää tason, silloin sitä ei voi ohjelmalla kiertää mitenkään.
[ http://i68.tinypic.com/m8e32f.jpg ]
Eemelissä lienee erilainen käppyrä jos vaan takavedolla mennään.
Kulutus asettu muuten "Tuikutuksen" jälkeen 7.4l/100km nurkille.
Maantietä n. 80% taajamaa loput...
Talviautona on 1.6 bensa Golf... Kulutukset siinä 7litraa satkulla
samanlaisessa ajossa...
E420 CDI -06
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
ML 420cdi,stä on käyrä.
Käytännössä ihan sama moottori/vaihteisto kaikissa kasikoneisissa.
Eli pitäis olla samat lähtimetkin.
ML 420cdi,stä on käyrä.
Käytännössä ihan sama moottori/vaihteisto kaikissa kasikoneisissa.
Eli pitäis olla samat lähtimetkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Komiat on käyrät, ehkä joskus vielä!tuikku kirjoitti:.
ML 420cdi,stä on käyrä.
Käytännössä ihan sama moottori/vaihteisto kaikissa kasikoneisissa.
Eli pitäis olla samat lähtimetkin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tervehdys arvon mersumiehet!
Joskus lankun omistaneena tänne olen liittynyt, joskin vähälle on kirjoittelu sittemin jäänyt merkinkin vaihduttua. Nyt jälleen leirissä S211 270CDI:n voimin. Eilen tupsahti Tuikkusofta minullekin. Mukavasti muuttui käytös, kun veto jatkuu punaiselle asti. Kolmessa tonnissa alkaa oikein elämä, missä ennen veto loppui. Kummallisen hyväkulkuinen tuo nahkamäntä oli vakiokuosissaankin, kaikki tuntui olevan kotona. Nyt tilanne on vielä huomattavasti parempi. Kiitoksia toimenpiteeseen osaa ottaneille! Kuulostaakin jo ihan autolta, kun jouluaattona pakoputkesta putosi pari kiloa ylimääräistä romua roskapönttöön(lue: ongelmajätteeseen). Suorituskykyvaikutuksista pakoputken osalta on paha sanoa perstuntumalla. Mietityttää kyllä sekin, että nyt pakoputki on rakenteeltaan melkein kuin kaksitahtisessa, liekö mitä virtausteknisesti tekee pari tyhjää pönttöä putkessa?
Joskus lankun omistaneena tänne olen liittynyt, joskin vähälle on kirjoittelu sittemin jäänyt merkinkin vaihduttua. Nyt jälleen leirissä S211 270CDI:n voimin. Eilen tupsahti Tuikkusofta minullekin. Mukavasti muuttui käytös, kun veto jatkuu punaiselle asti. Kolmessa tonnissa alkaa oikein elämä, missä ennen veto loppui. Kummallisen hyväkulkuinen tuo nahkamäntä oli vakiokuosissaankin, kaikki tuntui olevan kotona. Nyt tilanne on vielä huomattavasti parempi. Kiitoksia toimenpiteeseen osaa ottaneille! Kuulostaakin jo ihan autolta, kun jouluaattona pakoputkesta putosi pari kiloa ylimääräistä romua roskapönttöön(lue: ongelmajätteeseen). Suorituskykyvaikutuksista pakoputken osalta on paha sanoa perstuntumalla. Mietityttää kyllä sekin, että nyt pakoputki on rakenteeltaan melkein kuin kaksitahtisessa, liekö mitä virtausteknisesti tekee pari tyhjää pönttöä putkessa?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Parhaimmillaan 270cdi,n vakio-osista lähtee jotain tollaista.
Parhaimmillaan 270cdi,n vakio-osista lähtee jotain tollaista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
voisiko etusivulle kerätä yhteen eri moottorien tehot niin ei tarvitsisi etsiä yli 70 sivun joukosta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
45-50hv/sylinteri ilman rakenteellisia muutoksia on riittävä tieto,vaikka tuikku repinyt hirveitä tehoja nuista nelipyttysistä tuplaturboista.teemu5566 kirjoitti:voisiko etusivulle kerätä yhteen eri moottorien tehot niin ei tarvitsisi etsiä yli 70 sivun joukosta.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
paljonko lähtee f10 535d ja f30 330d tehoja?
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kuka se semmoinen taikajimi, joka pystyy antamaan tarkkoja tietoja, kun auton kunto vaihtelee, varmaan tuo laskukone tulos riittää.teemu5566 kirjoitti:paljonko lähtee f10 535d ja f30 330d tehoja?
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Aika hyvä idea... Ehkä liian hyvä...teemu5566 kirjoitti:voisiko etusivulle kerätä yhteen eri moottorien tehot niin ei tarvitsisi etsiä yli 70 sivun joukosta.
E420 CDI -06
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
onkos lammella tietoa paljonko f10 535d pelissä on tehoja vakioanajussilampi kirjoitti:Kuka se semmoinen taikajimi, joka pystyy antamaan tarkkoja tietoja, kun auton kunto vaihtelee, varmaan tuo laskukone tulos riittää.teemu5566 kirjoitti:paljonko lähtee f10 535d ja f30 330d tehoja?
jos oiken ymmärsi niin sitä joutuu hiukan kuristamaan vakiosta
mersusta lähee 50-55hv sylinteri vs bmw 70-75hv sylinteri
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Pitääsköhän sun kysellä sitä jossain ihan muualla? Alota vaikka täältä.teemu5566 kirjoitti:paljonko lähtee f10 535d ja f30 330d tehoja?
E350CDI&A180CDI
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Kahden ahtimen malleista hiukkassuotimen kanssa vähän alle 400, yhdellä ahtimella vähän yli 300.
Kahden ahtimen malleista hiukkassuotimen kanssa vähän alle 400, yhdellä ahtimella vähän yli 300.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Olisi tarkotus kevään tullessa ohjelmoida tuo oma 200cdi OM646 w204 '08.
Mitä tuosta koneesta saa irti pelkällä ohjelmalla? Yhdestä paikasta tiedustelin ja
Sainkin jo vähä vastausta, 200hv/434nm. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia
Mersu on automaatti jos sillä merkitystä
Mitä tuosta koneesta saa irti pelkällä ohjelmalla? Yhdestä paikasta tiedustelin ja
Sainkin jo vähä vastausta, 200hv/434nm. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia
Mersu on automaatti jos sillä merkitystä