W903 Sprinter polttaa pakin sulaketta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

W903 Sprinter polttaa pakin sulaketta

Viesti Kirjoittaja pt »

STAR:n antamilla kytkentäkaavioilla ja ohjeilla rajailtu ongelma kohtaa.

Automaattivaihteenvalitsimen moduulin ja mittariston takana olevan liittimen välillä ei ole oikosulkua.

Eli oikosulku jää nyt mittariston takaisen liittimen ja takavalojen väliin..

Alkuun näytti mitatessa n 3kohm vastusta, mutta poltti heti sulakkeen jonka jälkeen mitattuna alkoi näyttää muutamaa ohmia ja pikku hiljaa on nyt vakiintunut 0,4ohm, eli on koko ajan oikosulussa.

Takavalot irroitettu ja liittimet irti, eli valojen pohjassa ei vikaa ole.

Lähtötilanteessa voi olettaa johdon olevan jossain vain osittain kiinni maissa, jota ei tosiaan mittarin paristo jaksa syöttää, mutta taasen normaalilla jännitteellä tämä onnistuu.

Tätä nyt tukee myös se, että pitkän aikaa sulake kesti pitkän aikaa ennen kuin paloi.

Mutta nyt alkaa pikku hiljaa loppua järki tuon vika kohdan etsimiseen.. Käytännössä noissa läpivienneissä ei johdot pysty nirhautumaan ja ottamaan runkoon. Luonnollisesti läpiviennit avattu ja katsottu läpi.

Johtosarja kulkee runkopalkkia pitkin ja sen ympärillä on suojamuovit, sekä teippaukset. Ei voi ottaa runkoon kiinni muuta kuin muutamista ylitys kohdista poikki palkkien kohdilta, joissa pääsee nirhaamaan metalliin.

Maadoitusjohtoa ei luultavammin kulje johtosarjan sisällä, eli ei pääse siellä olemaan oikosulkua?? Takaosasta on otettu kaikki maadoitukset irti, eli ei pitäisi olla vetokoukun luonta takavaloille, jossa maadoitus ainakin kulkee samassa johtosarjassa muiden johtojen kanssa. Samalla kertaa myös irroitettu se maadoituspiste akun takaa, sekä mittariston takaa..

Jos mittaa pakkivalolta vetokoukun pistokkeen takasumuvalon pistokkeeseen, niin antaa 40ohm vastusta. Ja peruutusvalon johdot on irti molemmista päistä, joten ei pääse sulakkeitten tai muiden kautta kiertämään.. Kuitenkaan takasumuvalojen sulake ei ole palanut..

Tänään aloitettu fyysistä testailua, eli yksi vahtii mittaria ja itse heiluttelee ja käy johtosarjaa läpi.


Olisikohan kellään ollut yhtään vastaavaa ja enemmän kuin mielenkiinnosta että mistähän mahtoi oikosulku löytyä...

Ja lähteehän se pakkivalon johto suoraan mittariston takaa konehuoneen kautta taakse, eikä enää käy jossain papereissa näkymättömässä paikassa X? Syystä tai toisesta Vehon viralliset paperit antaa autoon aivan vääriä tietoja tuosta pakkianturin sijainnista (väittävät olevan laatikon kupeessa olevassa ohjainmoduulissa, mitä tässä ei kyllä ole) ja en tiedä voiko noihin kytkentäkaavioihinkaan luottaa..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W903 Sprinter polttaa pakin sulaketta

Viesti Kirjoittaja etrade »

Penkin alta kiertää. Taakse menevät johdot on biohajoavia. Sulakkeet ja releet irti. Eristysvastus mittaus johtimien väliltä.
Vastaa Viestiin