Akku ja W124
Akku ja W124
Onhan tästä aihepiiristä ennenkin juttua ollut, mutta vielä kiinnostaisi näkemykset, oikeastaan kahteen asiaan.
1. Kävi tänään kylmät (melkeinpä kirjaimellisesti), nimittäin lämmitin autoa duunipaikan pihalla Eberillä, ja se ei lähtenytkään käyntiin enää sen jälkeen. Akku oli ollut mulla yön latauksessa Defan 4A laturilla ja sitten aamulla kotona lämmitin Eberillä autoa about 40min laturin ollessa edelleen kytkettynä. Sitten ajoin töihin noin 30km, joten olettaa sopii, että kun jätin auton, niin akku oli melko lailla täynnä. Iltapäivällä Remuc kertoi jännitteeksi 12,6V, kun laitoin Eberin käyntiin ja se jäi kyllä vähän turhan pitkäksi aikaa päälle; taisi olla taas joku 40min. En katsonut, mitä jännite oli silloin, mutta ei se enää pyörittänyt riittävästi, jotta auto olisi käynnistynyt. Eberikin sammui siinä samassa alijännitteen takia kai ja kun se auto oli hetken aikaa ollut itsekseen, niin jännite oli palannut tasolle 12,2V tai jotain sinne päin, mutta startti ei pyörittänyt enää ollenkaan moottoria. Boosterilla se sitten lähti ihan ok, että startissa ei ole vika, vaan mitä ilmeisimmin akun potku ei enää riittänyt. Lämpötila ulkona oli -18 astetta C ja akku on 90Ah -kokoa. Eikö sen nyt pitäisi tuossa vaiheessa sentään vielä toimia, eritoten, jos jännitettä on noin paljon jäljellä, eli kuulostaako teistäkin, että akku on tiensä päässä? Ei se kyllä ole kuin alle 4-vuotias akku vielä.
2. Kannattaako tämmöiseen vanhaan hankkia AGM -akku, vai onko ne syytä jättää niihin autoihin, joissa niitä alun perinkin on ollut?
1. Kävi tänään kylmät (melkeinpä kirjaimellisesti), nimittäin lämmitin autoa duunipaikan pihalla Eberillä, ja se ei lähtenytkään käyntiin enää sen jälkeen. Akku oli ollut mulla yön latauksessa Defan 4A laturilla ja sitten aamulla kotona lämmitin Eberillä autoa about 40min laturin ollessa edelleen kytkettynä. Sitten ajoin töihin noin 30km, joten olettaa sopii, että kun jätin auton, niin akku oli melko lailla täynnä. Iltapäivällä Remuc kertoi jännitteeksi 12,6V, kun laitoin Eberin käyntiin ja se jäi kyllä vähän turhan pitkäksi aikaa päälle; taisi olla taas joku 40min. En katsonut, mitä jännite oli silloin, mutta ei se enää pyörittänyt riittävästi, jotta auto olisi käynnistynyt. Eberikin sammui siinä samassa alijännitteen takia kai ja kun se auto oli hetken aikaa ollut itsekseen, niin jännite oli palannut tasolle 12,2V tai jotain sinne päin, mutta startti ei pyörittänyt enää ollenkaan moottoria. Boosterilla se sitten lähti ihan ok, että startissa ei ole vika, vaan mitä ilmeisimmin akun potku ei enää riittänyt. Lämpötila ulkona oli -18 astetta C ja akku on 90Ah -kokoa. Eikö sen nyt pitäisi tuossa vaiheessa sentään vielä toimia, eritoten, jos jännitettä on noin paljon jäljellä, eli kuulostaako teistäkin, että akku on tiensä päässä? Ei se kyllä ole kuin alle 4-vuotias akku vielä.
2. Kannattaako tämmöiseen vanhaan hankkia AGM -akku, vai onko ne syytä jättää niihin autoihin, joissa niitä alun perinkin on ollut?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Akku ja W124
Mittaapa mihin jännite startatessa putoo, se kertoo akun kunnon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku ja W124
AGM-akut ja autot, joissa ei ole virranhallintajärjestelmää, eivät ole mikään varma yhdistelmä. Kuolemia tulee liian aikaisin, eikä se AGM sitten kuitenkaan ole kestänyt jatkuvaa väärää latausta. Se fiksumpi ratkaisu on kaiken lisäksi edullisempi, eli EFB. Silläkin on hyvä varauksen vastaanottokyky, ja paljon parempi syklikestävyys kuin vakioakuilla, vaikkei ihan AGM veroinen olekaan. Mutta ei myöskään AGM-erikoisvaatimuksia latauksen suhteen.
http://www.yuasa.co.uk/info/technical/a ... explained/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.varta-automotive.com/en-gb/t ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.yuasa.co.uk/info/technical/a ... explained/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.varta-automotive.com/en-gb/t ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Akku ja W124
Samoilla linjoilla Juhanin kanssa täälläkin, jättää noi AMG akut tuoreempien kikottimien heiniksi.
Oisko ollut hiljan AL- Moottori lehdessä akkuvertailu, lähinnä mikä akku minkäkin laiseen kulkuneuvoon olisi järkevää.. Alkaa tuo akku tekniikka olemaan aikamoinen salaatti tänäpäivänä...
Oisko ollut hiljan AL- Moottori lehdessä akkuvertailu, lähinnä mikä akku minkäkin laiseen kulkuneuvoon olisi järkevää.. Alkaa tuo akku tekniikka olemaan aikamoinen salaatti tänäpäivänä...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Akku ja W124
Ourait, kiitoksia, pitää perehtyä tohon EFB-vaihtoehtoon. Toi Moottori-lehden juttukin on mennyt ihan ohi, vaikka mulle ko. lehti kyllä tulee. Täytyy perehtyä siihenkin.
Yritin mitata starttijännitteen, mutta ei se oikein onnistunut. Lähti niin lyhyellä starttauksella käyntiin, ettei digitaalimittari ehtinyt siihen reagoida. Varsinkaan, kun sen näyttö oli niin kylmä, että muutenkin näytön lukemat vaihtuivat viiveellä.
Mut pystyykö hehkuttamisen aikana olevasta jännitteestä jotain päättelemään? Nyt mulla oli taas yön ajan laturi kiinni ja sitten lämmitin Eberillä noin 40min. Sammutin Eberin ehkä noin varttia ennen starttausta ja jätin laturin vielä lataamaan. Sit irrotin laturin ja parin minuutin päästä laitoin yleismittarin, joka näytti 13,0V. Hehkuttaminen pudotti lukeman 10,9 Volttiin ja tosiaan se lähti käyntiin sitten suunnilleen heti, kun avaimesta käänsi. Käynnistymisen jälkeen se jäi tyhjäkäynnillä 14,4 V -lukemaan aika lailla saman tien, eikä siitä muuttunut enää. Ilmeisesti jälkihehku sammui melkein saman tien startin jälkeen, kun en huomannut sen poiskytkeytymistä.
Kuulemma samaisen 10,9V se boosterin näyttö näytti myös eilen hehkutuksen aikana, kun tuota akun tyhjenemisen jälkeen laitettiin käyntiin.
Yritin mitata starttijännitteen, mutta ei se oikein onnistunut. Lähti niin lyhyellä starttauksella käyntiin, ettei digitaalimittari ehtinyt siihen reagoida. Varsinkaan, kun sen näyttö oli niin kylmä, että muutenkin näytön lukemat vaihtuivat viiveellä.
Mut pystyykö hehkuttamisen aikana olevasta jännitteestä jotain päättelemään? Nyt mulla oli taas yön ajan laturi kiinni ja sitten lämmitin Eberillä noin 40min. Sammutin Eberin ehkä noin varttia ennen starttausta ja jätin laturin vielä lataamaan. Sit irrotin laturin ja parin minuutin päästä laitoin yleismittarin, joka näytti 13,0V. Hehkuttaminen pudotti lukeman 10,9 Volttiin ja tosiaan se lähti käyntiin sitten suunnilleen heti, kun avaimesta käänsi. Käynnistymisen jälkeen se jäi tyhjäkäynnillä 14,4 V -lukemaan aika lailla saman tien, eikä siitä muuttunut enää. Ilmeisesti jälkihehku sammui melkein saman tien startin jälkeen, kun en huomannut sen poiskytkeytymistä.
Kuulemma samaisen 10,9V se boosterin näyttö näytti myös eilen hehkutuksen aikana, kun tuota akun tyhjenemisen jälkeen laitettiin käyntiin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Akku ja W124
Starttivaikeuksien tullessa kannattaa tarkistaa virran kulkutiet, ts. kaapelointi ja liitokset. Vähäinenkin ylimenovastus tekee hallaa suurilla virroilla. Jos viitseliäisyyttä piisaa voisi jopa lisätä maadoituspuolta niillä kuparipunoksilla. Kotiinpäinhän olisi sekin.
Re: Akku ja W124
Mitä tarkoittaa virranhallintajärjestelmä? Akkukauppa myi minulla AGM akun vuosimallin 2000 G500 maasturiin, kun kerroin että minulla on webasto jota aion käyttää - AGM akkua suositteli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Akku ja W124
wolf kirjoitti:Starttivaikeuksien tullessa kannattaa tarkistaa virran kulkutiet, ts. kaapelointi ja liitokset. Vähäinenkin ylimenovastus tekee hallaa suurilla virroilla. Jos viitseliäisyyttä piisaa voisi jopa lisätä maadoituspuolta niillä kuparipunoksilla. Kotiinpäinhän olisi sekin.
Totta, toi tuli veneen kanssa opittua viime kesänä. Epäiltiin akkuongelmaa ja starttiongelmaa ja lopulta vika tais sitten kuitenkin olla kaapeloinnissa, joka sekään ei ollut edes kovin vanha.
No mut anyways, tässä mun auton tapauksessa, niin se starttaa kyllä oikein mainiosti, kun akku on kunnolla latautunut, mutta eilinen noin 40min Eberin käyttö sai tilanteen sellaiseksi, ettei se aika hyvin lämmitetty konekaan enää startatessa pyörinyt riittävän lujaa lähteäkseen käyntiin.
Tuommoinen lisämaadoituskaapeli mulla muuten on ollutkin kytkettynä siinä alkuperäisen maakaapelin rinnalla jo jokusen vuoden. Taitaa olla vähän alkuperäistä paksumpi johto ja luultavasti enemmän (siis ohuempia) säikeitä siinä on, kun on taipuisampaa kuin alkuperäinen. W124:ssä on kivasti tyhjä maadoituspiste siinä alkuperäisen maadoituspisteen vieressä, niin siihen sen sai näppärästi laitettua ja akkukengässä se on rengasliittimellä kiinni. Plussapuolen kaapelointi on mulla kyllä ihan alkuperäinen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Akku ja W124
AGM on hyvä, mutta pysyäkseen kunnossa se vaatii tarkan latausjännitteen, johon perinteinen lataussäädin ei taivu. Siksi AGM:ää ei kannata hommata vanhempiin autoihin. Periaatteessa AGM on soveltuva Webasto-käyttöön ja lyhyeen ajoon, kunhan ladataan oikein. Vaihtoehtona on EFB, joka ei ole niin tarkka latauksen laadusta.karra kirjoitti:Mitä tarkoittaa virranhallintajärjestelmä? Akkukauppa myi minulla AGM akun vuosimallin 2000 G500 maasturiin, kun kerroin että minulla on webasto jota aion käyttää - AGM akkua suositteli.
2000 vuoden G:n säätimen toiminnasta mulla ei ole tietoa. Jos siinä on ollut uutena AGM, niin samanlainen tilalle. Muussa tapauksessa EFB tai perinteinen.
Viimeksi muokannut Efraim, To 05.01.2017 13:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku ja W124
Jos akun navan päällä on tikkuaskia isompi mötikkä niin autossa on virranhallintajärjestelmä.karra kirjoitti:Mitä tarkoittaa virranhallintajärjestelmä? Akkukauppa myi minulla AGM akun vuosimallin 2000 G500 maasturiin, kun kerroin että minulla on webasto jota aion käyttää - AGM akkua suositteli.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Akku ja W124
Onko jossain mersussa tällänen? Koskaan en ole nähnyt... Mitä tämä niinkuin tekee?Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Jos akun navan päällä on tikkuaskia isompi mötikkä niin autossa on virranhallintajärjestelmä.karra kirjoitti:Mitä tarkoittaa virranhallintajärjestelmä? Akkukauppa myi minulla AGM akun vuosimallin 2000 G500 maasturiin, kun kerroin että minulla on webasto jota aion käyttää - AGM akkua suositteli.
Eikö se lataussäädin sen määrää voltit ja jos antaa sen yli 14.5 niin AGMmmän kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmia. omassa Ärrässä ei kyllä lataa yli 14.5 missäänvaiheessa, mutta kyllä siinä AGM on ollut.
2007 R 320cdi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1453
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Akku ja W124
http://www.batterypoweronline.com/main/ ... e-designs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä sitten melkoisen kattavasti aiheesta.
Siinä sitten melkoisen kattavasti aiheesta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Akku ja W124
Noh joo,
mukavasti on keskustelua herännyt aiheesta, mun osalta tää on tältä erää vissiin ratkaistu.
Nyt kun on kylmä ja Eberspächerille on käyttöä, enkä halua toista kertaa jäädä soittamaan Autoliiton palvelua apuun akun tyhjennyttyä, niin suuntasin akkuliikkeeseen. He mittasivat akun ja totesivat siitä aika monta käynnistysvirta-ampeeria kadonneen aikojen saatossa, joten ostin sitten uuden akun. Se on nyt tällä kertaa Exide Premium, 100Ah ja siinä on joku hiiliapuaine, jonka kerrotaan parantavan varauksen vastaanottokykyä sekä käynnistysvirtaa. Katotaan nyt, että miten tuon kanssa pärjäillään.
AGM:ää ei akkuliikkeen kaverikaan suositellut tällaiseen vanhaan autoon, enkä olisi sellaista sitten oikein halunnutkaan, kun ne ovat niin paljon kalliimpia, että jää sekin vähän epäilyttämään, että kestävätkö ne sitten lopulta kuitenkaan lisähintaansa verran paremmin kuin nämä perinteiset.
EFB ei ollut mun valinta myöskään, ja se oli siinä mielessä helppo ratkaisu, että en löytänyt yhdenkään valmistajan valikoimista kunnollisen kokoista akkua; vissiin jotain tyyliin 200Ah versioita olisi ollut, ja ne eivät mahdu. Toisaalta muut olivat sitten enintään 80Ah, tavanomaisemmin 75Ah tai alle. Halusin kuitenkin hankkia niin paljon varauskapasiteettia kun tuohon tilaan näppärästi mahtuu, joten siksi ei nyt tullut hankituksi EFB:täkään.
mukavasti on keskustelua herännyt aiheesta, mun osalta tää on tältä erää vissiin ratkaistu.
Nyt kun on kylmä ja Eberspächerille on käyttöä, enkä halua toista kertaa jäädä soittamaan Autoliiton palvelua apuun akun tyhjennyttyä, niin suuntasin akkuliikkeeseen. He mittasivat akun ja totesivat siitä aika monta käynnistysvirta-ampeeria kadonneen aikojen saatossa, joten ostin sitten uuden akun. Se on nyt tällä kertaa Exide Premium, 100Ah ja siinä on joku hiiliapuaine, jonka kerrotaan parantavan varauksen vastaanottokykyä sekä käynnistysvirtaa. Katotaan nyt, että miten tuon kanssa pärjäillään.
AGM:ää ei akkuliikkeen kaverikaan suositellut tällaiseen vanhaan autoon, enkä olisi sellaista sitten oikein halunnutkaan, kun ne ovat niin paljon kalliimpia, että jää sekin vähän epäilyttämään, että kestävätkö ne sitten lopulta kuitenkaan lisähintaansa verran paremmin kuin nämä perinteiset.
EFB ei ollut mun valinta myöskään, ja se oli siinä mielessä helppo ratkaisu, että en löytänyt yhdenkään valmistajan valikoimista kunnollisen kokoista akkua; vissiin jotain tyyliin 200Ah versioita olisi ollut, ja ne eivät mahdu. Toisaalta muut olivat sitten enintään 80Ah, tavanomaisemmin 75Ah tai alle. Halusin kuitenkin hankkia niin paljon varauskapasiteettia kun tuohon tilaan näppärästi mahtuu, joten siksi ei nyt tullut hankituksi EFB:täkään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09