Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Ihmetyttää tuossa 220 moottorissa kun lämpöjen nousu normaaliksi kestää 0 kellilä noin 20km. Webastolla lämmitetty yleensä puoli tuntia. Onko näistä mennyt termareita? 2012, 220cdi kyseessä. Lämmöt tuntuu pysyvän ylhäällä sen jälkeen. 150tkm ajettu ja alkuperäinen termari.
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Olen ihmetellyt aivan samaa asiaa lämpöjen nousun hitaudesta, alkutalvesta meinasin jo vaihtaa termarin mutta tulin siihen tulokseen että jostain muusta asia johtuu koska lämpömittarin näyttäessä reilua 80 astetta oli termarin jälkeinen vesiletku aivan kylmä= termari ei ole auennut.
Toinen asia mikä on askarruttanut niin kulutus kylmänä, nyt ollut pahimmoilleen lyhyt työmatka n.10km suuntaansa, aamulla webasto päällä n.20 min ja samoin iltapäivästä n.20 min. tälläisellä pätkä ajolla todellinen kulutus ollu lähellä 10l/100km.
Toinen asia mikä on askarruttanut niin kulutus kylmänä, nyt ollut pahimmoilleen lyhyt työmatka n.10km suuntaansa, aamulla webasto päällä n.20 min ja samoin iltapäivästä n.20 min. tälläisellä pätkä ajolla todellinen kulutus ollu lähellä 10l/100km.
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
42km suuntaansa työmatka. Kulutus mittarin mukaan 6.6l ja todellinen on hyvin lähellä. Taidan odottaa pakkasta nyt. Ennen 25 asteen pakkasia lämpeni mielestäni paremmin. Edellisissä w211 autoissa kun termari oli loppu niin ei vaan nostanut lämpöjä. Nyt ei oikein ota selvää...
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Kävin koeajamassa tuollaista 2010vm W212 jossa oli elegance varustelu. En sitten tiedä onko tuossa elegancen mukana tullut joku sähköinen lisälämmitin tai jotain mutta lämpeni sisältä ja koneesta kyllä jo noin 1km matkan aikana ihan käyntilämpöiseksi ja lämmöt pysyivät mittarin mukaan siinä sitten koko loppuajelun ajan. Plussaa tuo saa ehdottomasti tuosta nopeasta sisätilan lämpenemisestä.
Kyseessä oli siis E200 tosiaan.

Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Sisälle tulee kyllä lämmintä. Ei lähelle w211 320cdi lämmin mutta siedettävästi kyllä. Vähän tehoton kait tuo lämppäri on kuuleman mukaan. Täytyy varmaan se termari vaihtaa ja katsoa sitten uudestaan...
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Termostaatti on kulutustavaraa. Ehjällä termostaatilla lämmittämätön neloskone lämpiää kovallakin pakkasella 12 km/15 min matkalla 85 asteeseen ja pysyy siinä.
Mulla on E200 (5-v automaatti) 53 tkm keskikulutus mittarin mukaan 5,8 l/100 km ja todellinen 6,1. Ennen termostaatin vaihtoa puolisen litraa enemmän.
Mulla on E200 (5-v automaatti) 53 tkm keskikulutus mittarin mukaan 5,8 l/100 km ja todellinen 6,1. Ennen termostaatin vaihtoa puolisen litraa enemmän.
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
No näin tosiaan on ollut edellisissä. Niissä vaan selkeät oireet. Täytyy antaa palautetta kun saa uuden tilalle.
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Tästä oli keskustelu pystyssä jonkin aikaa sitten. Periaatteessa ihan normaalia OM651:llä, että kestää 20 km päästä 90 asteeseen. Moottorin lämpeneminen käyntilämpöön 1 kilometrin aikana ei kyllä ole todellista edes kesäkelillä
Vai tuliko typo ja jäi 0 puuttumaan ykkösen perästä?
Tuo oma kapistus on nollakeleillä n. 70 asteessa 10 km jälkeen, 80 asteessa 15 km jälkeen ja 90 asteessa 20 km jälkeen. Tämä siis maantieajossa.

Tuo oma kapistus on nollakeleillä n. 70 asteessa 10 km jälkeen, 80 asteessa 15 km jälkeen ja 90 asteessa 20 km jälkeen. Tämä siis maantieajossa.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Tuossa voinut olla kyseessä ehkä bensa 200 tai sitten se oli vasta koeajettu ennen tätä koeajoa.Legge kirjoitti:Tästä oli keskustelu pystyssä jonkin aikaa sitten. Periaatteessa ihan normaalia OM651:llä, että kestää 20 km päästä 90 asteeseen. Moottorin lämpeneminen käyntilämpöön 1 kilometrin aikana ei kyllä ole todellista edes kesäkelilläVai tuliko typo ja jäi 0 puuttumaan ykkösen perästä?
Tuo oma kapistus on nollakeleillä n. 70 asteessa 10 km jälkeen, 80 asteessa 15 km jälkeen ja 90 asteessa 20 km jälkeen. Tämä siis maantieajossa.
Jos joku tarvii niin mulla on hyllyssä uus orggis OM651 termari.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
No tällain tuo oma aikalailla lämpeni vielä viime viikolla. Nyt on huomattava ero huonompaan suuntaan. Motarilla kun tiputti 6 vaihteelle niin lämmöt vasta nousi 90 asteeseen. Ja tämä 20 kilsan jälkeen 80kmh rajoituksella. Mitäs simppa80 huutaa termarista?Legge kirjoitti:Tästä oli keskustelu pystyssä jonkin aikaa sitten. Periaatteessa ihan normaalia OM651:llä, että kestää 20 km päästä 90 asteeseen. Moottorin lämpeneminen käyntilämpöön 1 kilometrin aikana ei kyllä ole todellista edes kesäkelilläVai tuliko typo ja jäi 0 puuttumaan ykkösen perästä?
Tuo oma kapistus on nollakeleillä n. 70 asteessa 10 km jälkeen, 80 asteessa 15 km jälkeen ja 90 asteessa 20 km jälkeen. Tämä siis maantieajossa.
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Ei muutakuin uutta termaria. 0-kelissä kuuluu lämmetä 80 asteen paremmalle puolelle 5km maantieajolla. Ja lämpenee edelleen vaikka egr on poistettu käytöstä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Puhaltimen asetukset vaikuttaa enemmän kuin paljon tähän koneen lämpenemiseen, auto asennossa ja asteet 22 tai yli niin kestää lämmetä kauan, tossa testailin 20asteen pakkasilla niin sai ajella 25km että kone normaalilämmössä, seuraavana aamuna puhallin manuaalille 2asennolle asteet 20, niin kone 15km ajon jälkeen normaalilämmöissä! Sisälle kyllä tulee lämmintä ihan melkein heti kun vaan lähtee ajamaan.
Tämä asia on ollut tuttava piirissäkin paljon esillä, monella kaverilla Om651 koneinen mersu ja on paljon muitakin tekijöitä jotka vaikuttaa tuohon kuinka nopeasti koneen saa normaalilämpöihin, esim. se miten ajaa, vaikuttaa todella paljon, jos ajaa laatikko economy asennossa oikein taloudellisesti nätisti niin kone lämpeää hitaasti, laatikko sport asennolla vähän reippaammalla kaasulla kiihdyttäen(max 3000kierroksiin) niin lämpenee nopeammin, Ja näinhän se menee näiden nyky dieseleiden kanssa, sanoohan tuo jo maalaisjärkikin...
Se on tullut kyllä selväksi että nuo 5vaihteiset Om646 koneet lämpenee normaalilämpöihin huomattavasti nopeammin, teidän jutut sekottaa 7vaihteisten Om651 koneellisten käsitystä siitä miten nopeasti tämän kuuluu lämmetä...
Täällä ollut aiemminkin näitä keskusteluja tästä aiheesta niin kiinnostaisi kovasti päästä näkemään ja kokemaan mersu 7g laatikolla Om651 koneella joka lämpenee pakkaskeleissä normaalilämpöihin alle 10km ajolla, saatikka vielä pienemmillä kilometreillä, kun näitä kirjotuksia täällä lukee niin teitä kumminkin tuntuu riittävän? En oikein usko
Niin ja vaikuttaa että nämä 180 ja 200 yhellä turbolla tuntuvat lämpeävän vähän nopeammin kuin 220 ja 250 tuplaturbolla...
Ja keulapahvit yms varmasti nopeuttanee lämpenemistä, mulla niitä ei ole, eikä ole niitä sälekaihtimiakaan ja se onkin mysteeri miksi ne sälekaihtimet on joissain autoissa ja joissain ei???
Tämä asia on ollut tuttava piirissäkin paljon esillä, monella kaverilla Om651 koneinen mersu ja on paljon muitakin tekijöitä jotka vaikuttaa tuohon kuinka nopeasti koneen saa normaalilämpöihin, esim. se miten ajaa, vaikuttaa todella paljon, jos ajaa laatikko economy asennossa oikein taloudellisesti nätisti niin kone lämpeää hitaasti, laatikko sport asennolla vähän reippaammalla kaasulla kiihdyttäen(max 3000kierroksiin) niin lämpenee nopeammin, Ja näinhän se menee näiden nyky dieseleiden kanssa, sanoohan tuo jo maalaisjärkikin...
Se on tullut kyllä selväksi että nuo 5vaihteiset Om646 koneet lämpenee normaalilämpöihin huomattavasti nopeammin, teidän jutut sekottaa 7vaihteisten Om651 koneellisten käsitystä siitä miten nopeasti tämän kuuluu lämmetä...

Täällä ollut aiemminkin näitä keskusteluja tästä aiheesta niin kiinnostaisi kovasti päästä näkemään ja kokemaan mersu 7g laatikolla Om651 koneella joka lämpenee pakkaskeleissä normaalilämpöihin alle 10km ajolla, saatikka vielä pienemmillä kilometreillä, kun näitä kirjotuksia täällä lukee niin teitä kumminkin tuntuu riittävän? En oikein usko

Ja keulapahvit yms varmasti nopeuttanee lämpenemistä, mulla niitä ei ole, eikä ole niitä sälekaihtimiakaan ja se onkin mysteeri miksi ne sälekaihtimet on joissain autoissa ja joissain ei???
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Satkun maksaa uus termari. Multa saa tuo 70€.
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 28924/9/18" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 28924/9/18" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
+3 aamulla. 15min webasto. 18km kohdalla lämmöt 90 astetta. Ja motarilla.
Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
No siis ehkä tuli vähän liioiteltua, mutta tosiaan kylmiltään käynnistettiin autoliikkeen pihasta ja käytiin hakemassa lisää kiisseliä tankkiin autofirman ihmisen kanssa lyhkäsen matkan päästä ja sitte oli muutaman minuutin pihalla tyhjäkäynnillä tuo laitos. Tämän jälkeen kun autoon menin niin lämpömittari näytti olevan siinä puolessa matkassa asteikkoa ja sisältä oli auto jo ihan lämmin. Ulkona oli tosiaan sellaiset -1 astetta pakkasta. Ei voi valittaa kun vertaa nykyiseen kulkineeseen jolla saa ajella sen reilusti yli 10km 80km/h alueella että alkaa puskemaan kunnolla lämmintä sisätiloihin.Legge kirjoitti:Tästä oli keskustelu pystyssä jonkin aikaa sitten. Periaatteessa ihan normaalia OM651:llä, että kestää 20 km päästä 90 asteeseen. Moottorin lämpeneminen käyntilämpöön 1 kilometrin aikana ei kyllä ole todellista edes kesäkelilläVai tuliko typo ja jäi 0 puuttumaan ykkösen perästä?
Tuo oma kapistus on nollakeleillä n. 70 asteessa 10 km jälkeen, 80 asteessa 15 km jälkeen ja 90 asteessa 20 km jälkeen. Tämä siis maantieajossa.

Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Jos koneeseen on laitettu tarvikevesipumppu, niin eipä enää lämpene nopeasti. Orkkis pumpussa säädetään virtausta, tarvikepumppu ei säädä. Vaikuttaa tosi paljon lämpeämisnopeuteen kokemuspohjaisesti. Tarvikepumppuun kyllä on laitettu alipaineputkenliitin, mutta se on "sokea"
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Niin miten se vesipumppu, mulla pitäis olla alkuperäinen, tehtaan aktiona vaihdettu. Termarin vaihdoin reilut 2v sitten, alkuperäinen ja silloin ei saanutkaan muuta. Nopeasti lämpenee ja se kaihdin on aika piilossa sielä syylärin takapuolella, ei edessä niinkuin ajattelis. Ja ajattaa se 5-vaihteinenkin pienillä kierroksilla, 100kmh vauhdissa n. 1650rpm. Taajamassa ja 80 alueella kierrokset 1200-1500
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
OM646 lämpenee joka tapauksessa nopeammin. Sitä on siis turha sotkea OM651-keskusteluihin, kuten nikopetterii tuolla mainitsikin. Minua hämää hogen tapauksessa tuo Webasto jonkin verran, kun siitä ei ole itsellä kokemusta muuta kuin Volvon kanssa. Olettaisin, että Weba nostaa kuitenkin alkulämpöjä huomattavasti paremmin kuin tuo meikäläisen kiertovesipumputon Defan letkulämmitin. Toisekseen viallista termaria tukee myös se, että auto on aikaisemmin lämmennyt paremmin.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Joo ajattaa kyllä, mutta jostain syystä ne saavuttavat nopeammin n.90asteen lämmön kuin 7g Om651 ja mitä noihin sälekaihtimiin tulee niin minulla ei niitä ole varustelistauksen mukaan, eikä ole pellin allakaan(tiedän kyllä missä ne pitäisi olla) ja se vähä ihmetyttää miksi ei ole, kun monilla tuntuu olevan... Jokatapauksessa niiden sälekaihtimien merkitys on aika pieni koneen lämpenemis nopeuteen, ollaan testattu lähes identtisillä autoilla, toinen kaihtimilla ja toinen ilman.. Ja kumpikaan ei jaksa pitää 25asteen pakkasella lämpöjä normaalissa, satasen vauhdissa puhallin nelosella tai yli ja asteet 24 tai yli.. Puhallus asteita ja nopeutta pienentämällä lämmöt saa pysymään normaalissa. Kummassakaan ei pahveja yms. maskissa...S202 kirjoitti:Niin miten se vesipumppu, mulla pitäis olla alkuperäinen, tehtaan aktiona vaihdettu. Termarin vaihdoin reilut 2v sitten, alkuperäinen ja silloin ei saanutkaan muuta. Nopeasti lämpenee ja se kaihdin on aika piilossa sielä syylärin takapuolella, ei edessä niinkuin ajattelis. Ja ajattaa se 5-vaihteinenkin pienillä kierroksilla, 100kmh vauhdissa n. 1650rpm. Taajamassa ja 80 alueella kierrokset 1200-1500
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Onhan noiden vanhojen hyötysuhde huonompi ja kulutus suurempi. Varmaan vaikuttaa lämpenemiseen. Samoin kun vertaa V6:een niin kyllä niissäkin lämpöä riittää. Kulutus varmaan 1-2 litraa kovempi.nikopetterii kirjoitti: Joo ajattaa kyllä, mutta jostain syystä ne saavuttavat nopeammin n.90asteen lämmön kuin 7g Om651...
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Silti ihmettelen termaria onko huono vai ei. -2 aamulla. Webasto 10 minuuttia päällä, jötinnsitten webaston pöhisemään ja 8km kohdalla lämmöt 90 astetta. Ja siellä pysyy vaikka webaston sammuttaa. Nyt täytyy odotella pakkasia ja katsoa mitä se tekee. Kiitos ja anteeksi 

Ex.
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
-2000 clk 320
-2003 S211 320cdi
-2004 S211 320cdi
Nykyinen
-2012 S212 220cdi Avantgarde
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Aamulla testasin. Tallista +17 lähdin, ulkona 1aste lämmintä. Puhallin automaatilla. Työmatka 1km 40km/h, 1-10km 80km/h.
3km / 3min lämmöt 60,
6km/6min lämmöt 80,
10km/9min lämmöt 90,
3km / 3min lämmöt 60,
6km/6min lämmöt 80,
10km/9min lämmöt 90,
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Nice! Tuossa aiemmin kirjoittelin että todella moni asia vaikuttaa, nytkin lämpimästä tallista lähteminen nopeuttaa lämpenemistä ja oliko puhallin asteluku säädetty mille asteelle, tämä vaikuttaa todella paljon onko se 20 vai 24? Sulla on neliveto auto, kulutus todennäköisesti korkeampi kuin takavedossa, suurempi kulutus -> nopeampi koneen lämpeneminen? Ja katsoitko paljonko ajotietokoneen from start keskikulutus näytti kun tulit työpaikan pihaan? Ihan vertailun vuoksi onko mahdollista huomenna koittaa suoraan pihalta ilman esilämmitystä lähtöä ja puhallin samoilla asetuksilla ja katsot sitten paljonko lämmöt? Aika hyvin jos lämpeää 90asteeseen, tässäkin kyllä pitää muistaa että sulla neliveto ja E sarja farkku, painoa enemmän ja tuo neliveto niin kone tekee enemmän töitä ja lämpeää nopeammin, jos vertaan omaani mulla C sarja sedan takavetona..simppa80 kirjoitti:Aamulla testasin. Tallista +17 lähdin, ulkona 1aste lämmintä. Puhallin automaatilla. Työmatka 1km 40km/h, 1-10km 80km/h.
3km / 3min lämmöt 60,
6km/6min lämmöt 80,
10km/9min lämmöt 90,
Eikä ole tarkoitus miteenkään kyseenalaistaa sanomisiasi, on vain kiinnostava aihe ja pohdiskelen vain maalaisjärjen avulla näitä juttuja ja siks kiinnostaa kysellä jne.. Tai no se on selvää että harmittaahan se kun oma ei lämpene 90asteeseen noin nopeasti... Ei edes kesällä 25 asteen helteellä, mulla silloin tekee niin että lämmöt nousee todella nopeasti 80 ja sit alkaakin tippua 70 paikkeille ja sieltä sitten pikkuhiljaa noustaan 90 ja siellä sitten pysytään, mistähän tämäkin johtunee, tämä ilmiö alkaa heti kun ulkolämpötilat on 15 tai enemmän, alle tuon ei. Tätä ilmiotä tekee todella monen autot ja ei muistaakseni muuttunut termarin vaihdolla mihinkään..
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Joo pähkäilyjähän nämä on ja kokemuksesta myös tiedän ettei c:ssä lämpöä riitä niinkuin tässä isomassa nelikossa. Kulutus tais olla jotain 7.5 huitteilla. Kyllä aamulla oli myös hiukan tiellä sohjoa joka vaikutti. Töistä lähdin ja kylmällä autolla pihasta. 3km/4min 60 astetta mutta sitten hiipui lämpeneminen niin että n.10km kohdalla saavutetiin vasta 80 astetta. Tais olla myötä tuulikin kun hetkelliskulutus alle 5l ja sillon lämpö ei nouse. Loppumatka vielä alamäkeen muutama kilometri niin juurikaan yli 80 ei päästy. Lämpötils on ollut 21 tai 22 mutta olen säätänyt myös puhaltimen tehoa ikkunoiden huurtumisen takia suuremmaksi..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Saman huomannu eli lämpenemisnopeusteen vaikuttaa ajotapa(keskikulutus ja -nopeus), sisälämpötilan pyyntö ja tietysti suurimpana pakkaslukema. Se että saavuttaako moottori täyden lämmön pakkaskelillä 10 vai 25km ajolla, niin en suuresti ole alkanut stressaamaan. Palotapahtuman lämpötila huitelee jossain 800C asteen tienoilla, niin liekö tuolla radikaalia merkitystä palotapahtumaan jos lohkon jäähdyttämiseen käytettävän nesteen lämpötila vaihtelee muutamalla asteella.. Kulutuslisää toki voi tulla jo siitä syystä että moottorinohjaus toiminee eri parametreillä puolilämpimänä. Toki termari menee sitten vaihtoon jos ei enää jaksa nostaa normilämpöihin maantielläkään matka-ajossa nollakelissä.
Joissakin autoissa taitaa olla pelkkä varoitusvalo jäähdytysnesteen lämpötilalle ja taas joissakin Baijerilaisissa lämpömittari kertoo moottorin voiteluöljyn lämpötilan, jolla voisin kuvitella olevan jopa jotain merkitystäkin moottorin toiminnalle
Joissakin autoissa taitaa olla pelkkä varoitusvalo jäähdytysnesteen lämpötilalle ja taas joissakin Baijerilaisissa lämpömittari kertoo moottorin voiteluöljyn lämpötilan, jolla voisin kuvitella olevan jopa jotain merkitystäkin moottorin toiminnalle

C220 CDI T Avantgarde S204 om651 7G-Tronic PLUS
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Reilu -30 astetta kun oli pakkasta, niin ei kahdeksaakymppiä lämmöt nähneet. Toki lämpöä sai pukata kabiiniinkin melko reilusti. Mitenkäs muilla?
Omassa ei mielestäni ole ongelmia "normikeleillä" lämpenemisessä vaan kohtalaisen rivakkaan lämmöt kerkeävät talvikelillä nousta kun roikasta pistää pollen käyntiin.
Omassa ei mielestäni ole ongelmia "normikeleillä" lämpenemisessä vaan kohtalaisen rivakkaan lämmöt kerkeävät talvikelillä nousta kun roikasta pistää pollen käyntiin.
S212 250CDI
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Muistinpas kerrankin omasta seurata:
Ulkona -4, kotona kylmänä käyntiin, minuutti pari tyhjäkäyntiä kun rapsuttelin lasit puhtaaks, siitä ekat 3-4 kilsaa hiekkatietä 40km/h, sitten joku 6-7 kilsaa 60km/h ja siitä kehälle, 10 kilsaa n 80km/h josta asiakkaan parkkikselle, lämpömittari reilussa 80 asteessa. Lämppäri alkumatkan max huurteenpoistoasennossa ja sen jälkeen ilmansuuntaus lasille/jalkatilaan, nelosnopeudella puhallin ja pyynti 23. Kabiinissa mukavan lämmin, tuulilasi ylänurkista jäässä (satoi koko matkan).
Normaalia?
Vaikea uskoa. Pitää varmaan kokeilla termarin vaihtoa, vai kannattaako?
Ulkona -4, kotona kylmänä käyntiin, minuutti pari tyhjäkäyntiä kun rapsuttelin lasit puhtaaks, siitä ekat 3-4 kilsaa hiekkatietä 40km/h, sitten joku 6-7 kilsaa 60km/h ja siitä kehälle, 10 kilsaa n 80km/h josta asiakkaan parkkikselle, lämpömittari reilussa 80 asteessa. Lämppäri alkumatkan max huurteenpoistoasennossa ja sen jälkeen ilmansuuntaus lasille/jalkatilaan, nelosnopeudella puhallin ja pyynti 23. Kabiinissa mukavan lämmin, tuulilasi ylänurkista jäässä (satoi koko matkan).
Normaalia?
Vaikea uskoa. Pitää varmaan kokeilla termarin vaihtoa, vai kannattaako?
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Viimeistään siinä vaiheessa kun pääset sinne 80 alueelle niin pitäis viisarin nytkähtää 80 asteen yläpuolelle.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Esilämmitystä? Ton keikan jälkeen mulla ois varmaan just 90 asteessa.jarkkoo kirjoitti:Muistinpas kerrankin omasta seurata:
Ulkona -4, kotona kylmänä käyntiin, minuutti pari tyhjäkäyntiä kun rapsuttelin lasit puhtaaks, siitä ekat 3-4 kilsaa hiekkatietä 40km/h, sitten joku 6-7 kilsaa 60km/h ja siitä kehälle, 10 kilsaa n 80km/h josta asiakkaan parkkikselle, lämpömittari reilussa 80 asteessa. Lämppäri alkumatkan max huurteenpoistoasennossa ja sen jälkeen ilmansuuntaus lasille/jalkatilaan, nelosnopeudella puhallin ja pyynti 23. Kabiinissa mukavan lämmin, tuulilasi ylänurkista jäässä (satoi koko matkan).
Normaalia?
Vaikea uskoa. Pitää varmaan kokeilla termarin vaihtoa, vai kannattaako?
Kuinka pitkän matkan ajoit? Kyllä toi mulla maantieajossa aika pitkään otti päästä 90 asteeseen, kun oli pakkasta -22 C.Ed Hunter kirjoitti:Reilu -30 astetta kun oli pakkasta, niin ei kahdeksaakymppiä lämmöt nähneet. Toki lämpöä sai pukata kabiiniinkin melko reilusti. Mitenkäs muilla?
Omassa ei mielestäni ole ongelmia "normikeleillä" lämpenemisessä vaan kohtalaisen rivakkaan lämmöt kerkeävät talvikelillä nousta kun roikasta pistää pollen käyntiin.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Re: Om651 (w212) lämpöjen nousu?
Noniin nyt on tutkittua dataa. Lämpötila -2,5 astetta , tyhjäkäyntia pari minuuttia, 2,5km hiekkatietä noin kuuttakymppiä ja sen jälkeen maantielle ja vakkari 85kmh. Kolmen kilometrin kohdalla mittarissa 60, viidessä 70 ja seitsemän kilometrin kohdalla 80 astetta. Sen jälkeen vähän hitaammin nousi siten että jossain 13km paikkeilla oli täys lämpö eli pikkusen vajaa 90. Nopeasti se kyllä lämpiää.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D