Lämmitys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Lämmitys?

Viesti Kirjoittaja meze1 »

:? Mistä johtuu, et W124 bensan lämmitysteho on niin alhanen (vm-87), vaikka on normaali termostaatti 87 asteinen ja moottorin lämpö on normaali? Ei jaksa jostain syystä lämmittää autoa sisältä kovin tehokkaasti, vaikka puhaltaa normaalisti! :? Talvella tekee tämän tottakai... tuntuu, et kavereitten autoissa puhaltaa paljon kuumempaa ku meikäläisen! :evil: Johtuuko, et lämpöanturit ei oo enää kovin tehokkaat vai mistä? Voisko olla joku "pikkujuttu" vaan?
Autossa on kuitenkin talvellakin sen verran lämmin, et pipon voi ottaa pois, mut esim. näpit pysyvät suht kylminä!
Pahvin heitän aina syylärin eteen ja se auttaa tietty jonkun verran! :)
Vinkkejä kiitos! :D
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

oliskohan kiertovesipumppu tai mankut jumissa!
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

hmmm?

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Kiertovesipumppu on ok! Mut nyt tulee tyhmä kysymys :oops: et mitkäs on noi mankut? Ite kyl korjailen autoja, mut nyt tuli taas uus sana eteen :oops: !
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Varmaan magneettiventtiilit.. :roll:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

ne on magneettiventtiilit (2kpl) jotka ohjaa automaattisesti kuumaa tai jäähtynyttä vettä kennostoon siten auton sisälämpö pysyy tasaisena ja ne sijaitsevat akun etupuolella säädä täysi lämpö päälle ja koeta vähän kolautella niitä yleensä ovat jumissa
Viimeksi muokannut Terppa2, Ma 08.11.2004 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Eipä siinä juuri muuta vaihto ehtoo ole ku magneettiventtiili jumissa tai ei aukea kokonaan.
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

joo!

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Kyl mää oon ne kaks kertaa putsannu ja aukassu! :D Joutuu ottamaan koskettimen irti et tulee kuumaa ja jos on kiinni, ni sillo puhaltaa hetken kuumaa ja muuttuu sit kylmälle! Kurjaa :( joutuu vissii ostamaan koko paketin (maksaa 180e), sillä siihen ei kuulemma myydä erikseen osia vaan koko paketti!

:D Heti kyl tuli vinkkejä... kiitos niistä! :D

Let`s rock again!

ps. Täytyy vissiin kokeilla viel tota koputtelua, jos vaikka auttas! :D
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Lämmön säätöpaneelissa saattaa olla vika, siellähän on ohjaus päällä koko ajan ( siis magneetiventiileille ) jota lämpöanturien avulla pätkitään eri taajuudella ja näin päästetään kuumaa vettä kennostoon tarpeen mukaan. Nyt tämä ohjaus ei toimi kun transistorit ( fetit ) on rikki tai murtunut juotoksestaan tai säätorullan trimmeripotentiometri on juotoksesta murtunut.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Viesti Kirjoittaja ejla »

Kyllä nuo mersut näyttäis olevan järkiään kylmiä...
Mitä hienompi malli, sitä mahtavampi minkkiturkki on kuskilla (siis naispuolisilla) päällä!

Eki
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: joo!

Viesti Kirjoittaja Mogge »

meze1 kirjoitti:Kyl mää oon ne kaks kertaa putsannu ja aukassu! :D Joutuu ottamaan koskettimen irti et tulee kuumaa ja jos on kiinni, ni sillo puhaltaa hetken kuumaa ja muuttuu sit kylmälle! Kurjaa :( joutuu vissii ostamaan koko paketin (maksaa 180e), sillä siihen ei kuulemma myydä erikseen osia vaan koko paketti!
Jos on uusien magneettiventtiilien oston paikka, niin Kl-varaosissa ne näyttävät tosiaan maksavan yli 180 euroa, mutta Merteilistä saat saman paketin 140 eurolla (löytyy nimellä lämmityslaiteen vesiventtiili).

http://www.merteil.fi/
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

? onkoha?

Viesti Kirjoittaja meze1 »

:? Mitenkähän kestäviä nuo mertelin lämmityslaitteen vesiventtiilit oikein on?
Luulis et kl:stä sais 40e edestä laatua enemmän? :? Voi pian ollakki, et ne mertelin kestäs samalla lailla, ku kl:n? En tiedä... kestäskö? Jos on suht sama laatu, ni ostan kyl siinä tapauksessa pois! :)
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Re: ? onkoha?

Viesti Kirjoittaja Mogge »

meze1 kirjoitti::? Mitenkähän kestäviä nuo mertelin lämmityslaitteen vesiventtiilit oikein on?
Luulis et kl:stä sais 40e edestä laatua enemmän? :? Voi pian ollakki, et ne mertelin kestäs samalla lailla, ku kl:n? En tiedä... kestäskö? Jos on suht sama laatu, ni ostan kyl siinä tapauksessa pois! :)
En yhtään ihmettelis, vaikka olis samaa kamaa. Itsellä ollu Merteilin vesiventtiilit jo kaksi vuotta ja hyvin pelaa 8)
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Onko termostaatti kuinka vanha :roll: ja ehdottomasti alkuperäinen. :D
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Joo!

Viesti Kirjoittaja meze1 »

:) Joo, kyl on! Termarin vaihdoin n.2kk sitten ja pitäs olla alkuperänen! Se on oikeestaan tehny tota jo vuoden päivät, mut kesällä se ei oo haitannu :D ymmärrettävästi, mut keväällä, syksyllä ja talvella huomaa kuinka se haittaa! :x

Se kyl lähtee puhaltamaan normaalisti auton hetken ollessa käynnissä! Mut liittimen kun laittaa paikalleen, ni n.5-10min päästä alkaa puhaltamaan kylmää! :(
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Yhdyn mjo33400 vastauksen täysin, eli jos moottorissa on lämpöä yli 80astetta niin lämpöä pitäisi sisälle riittää, mutta jos solenoidien ohjaus pettää niin kylmäähän sisälle tulee.

Kaverini temppuili saman asian kanssa, eli hän ei tiennyt mitä osia vaihtaa. Sanoin että ota pienet merkki lamput solenoidien rinnalle jolloin näet pettääkö ohjaus vai missä vika voisi olla.
No kaveri laittoi sähkärin teipilla tuulilasin alanurkkaan lamput josta näki mitä elektroniikassa tapahtui.

Kabiinissa alkoi kylmyys samoihin aikoihin kun lamppujen tila vaihtui.
Tämä on aika yksinkertainen tapa etsiä vian lähdettä.

Vikana oli lämpökortin kylmäjuotokset mosfetissä ja trimmereissä, no näin pienestä se on kiinni :lol:
Vastaa Viestiin