Eilen kun ajelutin perheen naisväkeä kaupoille, huomasin että viesti Battery protection convenience functions temporarily unavailable oli koko ajan voimissaan, eikä se hävinnyt minnekään koko matkan aikana(n. 30min). Ei ole aikaisemmin tätä tehnyt koko ajomatkaa. Yleensä talvella, startin jälkeen, kyllä muuten tuota on ilmoitellut, mutta hetken ajelun jälkeen kaikki alkaa kuitenkin pelaamaan viestin Convenience funtions now available siivittämänä.
Sammutin auton, laitoin ajotietokoneesta voltit näkyviin ja räjäytin dieselin uudestaan henkiin. Akku ei latautunut ollenkaan. Pysyi vain 12,3v koko ajan. Kun ajoin hieman lujempaa, se käväisi 12,6v, mutta tipahti sitten valoissa samantien 12,3v.
Tämä oli eilen jo suht. myöhään, joten säästin ihmettelyn tälle päivää. Hyppäsin tänään aamulla autoon ja yritin käynnistää. Ajotietokoneen valot pimenivät ja kun ne tulivat takaisin kello siirsi itsensä puoli tuntia taaksepäin ja sitten samantien eteenpäin takaisin oikeaan aikaan. Enpä ole tuotakaan ennemmin nähnyt

Nappasin akun peräkontista pois, latailin sitä jonkun 5 tuntia ja laitoin takaisin. Auto toimii täysin normaalisti, voltit taas näkyviin ajotietokoneesta ja tällä kertaa ei tullut battery protection ilmoitusta ja n. 15 sekunnin ajan voltit olivat 13,6v. Tuon ajan jälkeen, alkoi voltit tippumaan suht. nopeasti, 13,5 13,4, 13,3 jne.... kun se sitten pysähtyi 12,3v. Annoin käydä vähän aikaa, sammutin ja toistin aikaisemman operaationi ihan samalla tuloksella. Ajoin hieman ja kokonaisuudessaan käynnistelin samalla lopputuloksella autoani 6 kertaa.
Akku, laturi, jokin muu mikä? Itse kuvittelisin laturin olevan syypää, mutta voisiko akku oireilla myös noin? Huomenna ajattelin aamusta kokeilla käyntiin, josko akku olisi purkanut itsenä yön aikana.
Kehitysehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksoi lukea koko tarinan läpi.
-joshuyo