Elikkä .. Tällänen ongelma sattu eteen että aluksi toimi 123:sen puhaltimessa vain 1 ja 3 asento ja välillä ei kumpikaan. Sitten eräänä kertana kun ajelin niin helvetin kamala "sähkösavun" käry tuli ja rupesi yllättäen toimimaan myös 2 asento ja parin minuutin päästä ei enää mikään noista. Syy lienee varmaankin puhaltimen vastuksessa? Mistä tuollaista lähden etsimään kun ennen en tätä korimallia ole sisustasta purkanut enkä haluaisi koko autoa turhaan purkaa ennenkun sen löydän.
Jep , varmaankin haju tuli juurikin vastuksesta, sijaitsee siinä lämppärinkotelon ilmanotossa, eli joutuu ottamaan apukuskinpuolen pyyhkiän pois että saa otettua sen pellin päältä pois, se on muutamilla ruuveilla kiinni, sen kun nostaa pois niin sen alta pitäisi jo näkyä.
Onko kylmästöinnillä varustettu auto vai tavallinen? Ne pömpelithän on ihan erilaisia ja niiden yhteydessä varmasti joku ero jota nyt en muista. Jotenkin muistan että tavallisessa mallissa on siinä pääilmanoton yhteydessä jotta vastukset samalla viilenisivät ilmavirrassa ja ovat kojetaulun alla -> eli kojetaulu pois. Tai sitten muisti on alkanut mennä näiden kanssa.
Asiasta toiseen nopeus III ohittaa vastukset ja sen ainakin pitäisi toimia vaikka kaikki kaksi vastusta olisivat poikki. En vielä pois sulje säädinvikaa.
Ja siitten vielä tarvikemoottorin yhteydessä havaitsin että vakiosulake oli riittämätön ja alkoi pikkuhiljaa painua kasaan eli sulaa hiljaksiin.
Minä lähtisin hakemaan vikaa lämppärin puhaltimen katkaisijasta. Siellä on sisällä sellaiset metallilipareet jotka yhdistävät kun katkaisijaa pyöritetään. Joskus kontakti huononee ja metallilipareet kuumenevat sulattaen katkaisijan runkoa ja aiheuttaen muovin käryä ohjaamon.
Joo tosiaan vika oli sekä katkaisijassa ja puhaltimessa. Avasin puhaltimen ja rupesin jo hiiliä vaihtamaan kun olivat sulaneet kiinni. Toinen oli kadonnut jonnekkin sisuksiin mutta jonkinkaltaista konnektia otti silti punahehkuisena vaihdoin uuden moottorin ja rupesi pelittämään. Kakkosasento vähän vittuilee vielä mutta kun kunnolla "naksauttaa" päälle niin sekin toimii. Kiitos vastauksista.
Voisin ratsastaa samalla aiheella ja kysyä miksi w123 polttaa puhaltimen sulaketta kun sitä pitää parikin minuuttia täysillä? Pienemmillä nopeuksilla ei mitään ongelmaa, mutta täysillä puhaltaessa olen pari kertaa saanut sulakkeen sulamaan täydellisesti
a) puhallin ja sen laakerit on niin jumissa että laakerit alkaa "hitsaamaan" kiinni suuremmilla nopeuksilla -> putsaus ja laakerien öljyäminen voi auttaa tässä tapauksessa -> hyvä puhallin pitäisi olla sellainen että pyörii n.10 kierrosta ihan sormivoimilla pyöräyttämällä
b) tarvikemoottori voi joskus haukata enemmän kuin tehtaan vakkari jolloin sulakkeen läpi kulkee täydet 16A jatkuvasti (mikä sulake siellä muistaakseni on), tosin tuo 2 minuuttia on jo melkoinen ennätys sulamiselle. Joskus mittasin yleismittarin silmukalla semmoisen moottorin virran tarpeen mikä sulatti sulaketta joka toinen viikko ja yllätyin.