Ostin itselleni ensimmäisen airmatic mersun w211 280cdi vm 2006. En ole vielä saanut siihen suomenkielistä ohjekirjaa joten kysymykseni kuuluu
Miten toimii airmaticin napit vaihdekepin lähellä toisesta ilmeisesti nousee ylös ja toisesta säädetään eri asetuksia missä kaks valoa mutta mitkä on nää asetukset, mitä tarkottaa yks valo ja mitä kaks valoa kun palaa
Joo toisesta napista ylös ja toisesta napista alas -10 tai -15mm alas, ei nyt muista varmaa ja toinen painallus jäykistää lisää muttei laske enempää, eli yksi valo alemmas ja kaksi valoa jäykemmäksi.
Näissä on malli/vuosimalli/markkina-aluekohtaisia eroja mutta 211 Euroopan markkinoille pitäisi toimia kumipään spekseillä.
Mökkinapista alusta nousee (WIS sanoo 25 mm) ja laskee napista tai jos ajaa riittävän lujaa riittävän kauan niin palautuu normiasentoon.
Normiasennosta iskunvaimennuksen jäykkyys lisääntyy ekalla ja toisella painalluksella mutta korkeustasoja normista alaspäin on vain yksi. WIS väittää että auto laskee vain automaattisesti eli moottoritievauhdissa mutta ainakin alkupään autot Euroopan markkinoille laskee heti paikallaan.
Jos saksankielinen ohjekirja ei miellytä niin MBUSA:n sivuilta voi ladata englanninkielisen version. Poikkeaa joiltakin osin täkäläisestä mutta aika vähän.
DBFI kirjoitti:Näissä on malli/vuosimalli/markkina-aluekohtaisia eroja mutta 211 Euroopan markkinoille pitäisi toimia kumipään spekseillä.
Mökkinapista alusta nousee (WIS sanoo 25 mm) ja laskee napista tai jos ajaa riittävän lujaa riittävän kauan niin palautuu normiasentoon.
Paljonko on muuten ylimmäksi nostettuna mökkiasetuksella MB E:n maavara ?
Käsittääkseni se laskee sen automaattisesti alas em. asetuksesta 100km/h vauhdissa ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
TLP kirjoitti:
Paljonko on muuten ylimmäksi nostettuna mökkiasetuksella MB E:n maavara ?
Käsittääkseni se laskee sen automaattisesti alas em. asetuksesta 100km/h vauhdissa ?
Laskee normiasentoon jos ajaa yli 5 minuuttia yli 80 km/h tai heti jos ajaa yli 120 km/h.
Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.
Lisäksi minulla on vahva mielikuva, että riittävän kovaa (140km/h?) ajettaessa sport 1 -asetukset astuvat voimaan vaikkei nappiin koskettaisi (ja vauhdin hiljentyessä palaavat taas ennalleen)
tj86430 kirjoitti:Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.
Lisäksi minulla on vahva mielikuva, että riittävän kovaa (140km/h?) ajettaessa sport 1 -asetukset astuvat voimaan vaikkei nappiin koskettaisi (ja vauhdin hiljentyessä palaavat taas ennalleen)
Eli sinullakin erilainen auto kuin epk:lla. Oliko tässä kyse faceliftistä? Nämä parametrit saattaa muuttua ajan myötä, oman auton ohjekirjan pitäisi vastata sen hetkistä toteutusta. Korjaamokäsikirjaa ei välttämättä ole päivitetty kattamaan tällaisia muutoksia.
tj86430 kirjoitti:Minulla on vahva mielikuva, muttei enää mitään todisteita, että omassa manuaali olisi puhunut 10mm laskusta / sport1 ja 15mm (5mm lisää) laskusta / sport2.
Eli sinullakin erilainen auto kuin epk:lla. Oliko tässä kyse faceliftistä? Nämä parametrit saattaa muuttua ajan myötä, oman auton ohjekirjan pitäisi vastata sen hetkistä toteutusta. Korjaamokäsikirjaa ei välttämättä ole päivitetty kattamaan tällaisia muutoksia.
Minulla oli ihan ensimmäisiä faceliftejä, rullannut tehtaalta loppukuusta 06/2006
Ei suoranaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen mutta tuo 5mm lasku Sport2 asennossa kuulostaa oudolta kun Airmatic- alusta ei edes korjaa alle kymmenen mm asentomuutoksia. Ei ne nyt niin tarkat systeemit voi olla että millilleen säätäisi.
unohtakaa ei ole eikä tule niitä ohjeita, katsoin nykyisestä samat ja meneehän siinä samaiset yksi 10mm asentojen välillä. Voisin vannoa että yhdessä meni 5mm stepeillä mutta milläs siitäkään mitään mittailee eikä oikeestaan väliäkään , tehtaan puolesta homma menee niinkuin mainittu muiden puolesta