107 liittyvät kysymykset
Re: 107 liittyvät kysymykset
En kyllä nähnyt kameralla, että olisi ollut kosteutta kennokotelossa. Mietin kulläkin, että kun se servo ei päästä lämmintä vettä sinne kennoon, niin eihän siellä pitäis olla painettakaan, vai onko toisen puolen letkun kautta, vai estääkö se servo senkin veden kierron?? Ja jos otan ne letkut irti ja yhdistän toisiinsa, niin silloinhan pitäisi lakata vuotamasta, jos sinne nyt yleensä lämmintä vettä menee? On kyllä mielenkiintoinen juttu? Pitää koittaa laittaa auto käyntiin ja kokeilla onko vesi lämmintä näissä letkuissa.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Re: 107 liittyvät kysymykset
Servo ja venttiili on paluupuolella ja järjestelmässä on paine, eli jos kennossa on vuoto, niin vesi kyllä pääsee sinne.
Ei lekuja tarvitse välttämättä yhdistää, ne voi myös irrottaa ja tukkia erikseen.
Timppa
Ei lekuja tarvitse välttämättä yhdistää, ne voi myös irrottaa ja tukkia erikseen.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Jos ne ottaisi kokonaan pois siitä servon liittimistä. Eli siis yhdestä menee lämmin vesi lohkosta sisään servoon sieltä menee kennostoon ja palaa takaisin servoon ja taas sieltä takaisin lohkoon(Normaali kiertoon)? Eli siis jos ottaa letkut pois servosta, siis se mikä tulee lohkosta ja se joka palaa lohkoon ja yhdistää ne, niin silloinhan lämppärin kenno on ohitettu, eikös vain? Eihän se servo muuta ohjaa kuin ilmeisesti lämmintä vettä lämppärin kennostoon, jos kuski pyytää lämmintä ja jos kuski pyytää kylmää tai viileätä niin ohjaa sitä servon putkiston kautta ohitse suoraan lohkon kiertoon? Tuliko liikaa yksinkertaistettua?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Re: 107 liittyvät kysymykset
Jos ne ottaisi kokonaan pois siitä servon liittimistä. Eli siis yhdestä menee lämmin vesi lohkosta sisään servoon sieltä menee kennostoon ja palaa takaisin servoon ja taas sieltä takaisin lohkoon(Normaali kiertoon)? Eli siis jos ottaa letkut pois servosta, siis se mikä tulee lohkosta ja se joka palaa lohkoon ja yhdistää ne, niin silloinhan lämppärin kenno on ohitettu, eikös vain? Eihän se servo muuta ohjaa kuin ilmeisesti lämmintä vettä lämppärin kennostoon, jos kuski pyytää lämmintä ja jos kuski pyytää kylmää tai viileätä niin ohjaa sitä servon putkiston kautta ohitse suoraan lohkon kiertoon? Tuliko liikaa yksinkertaistettua?
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Re: 107 liittyvät kysymykset
Voihan Nesteen laittaa kiertämäänkin, mutta kiertoa ei tarvita, jos tulppaus on helpompi tehdä. Normaalisti, mikäli lämmitystä ei käytetä vesi ei kierrä kennossa ja servossa ollenkaan. Servo vain katkaisee kierron, systeemissä ei ole mitään ohikiertoa alunperinkään. Kierto katkaistuna vesi vain sitten jäähtyy lämppärin kennossa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
No niin nyt tuli tutkittua, enkä kyllä löytänyt mistä se sinne on valunut, kyllä se mysteeriksi jää. En usko että tulee kennostosta. Löysin nuo kodensiovesi tutitkin, kylläkin altapäin katsottuna. Yksi oli melkoisen tukossa en tiedä sainko auki kun sitä sorkin altapäin, mutta moskaa tuli silmille aika paljon. Oli kyllä juuri sen puolen tutti ja ensimmäinen edestäpäin katsottuna, niitä utteja oli 3 kummallakin puollla, muut olivat puhtaat. Sisällä ei ei näkynyt mitään lattialla, enkä kyllä kamerallakaan mitään missään nähnyt. Nyt en aio enempään asian perehtyä. Pitää seurata kesällä tuleeko sinne sitä lisää. Kiitos neuvoista kaikille
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Opel Corsa GSI -02
Re: 107 liittyvät kysymykset
mistä olette lattiaverhoilusarjoja tilanneet? Ebayssahan noita olisi USA:n puolella, ehkä mieluummin euroopasta.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Olen takakontin tiivistettä etsimässä. Onko kellään vinkata paikka mistä ostaa?
Malli SLC450.
Malli SLC450.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ebayssa on yksi: http://www.ebay.de/itm/Dichtung-Kofferr ... SwpLNYB42O" onclick="window.open(this.href);return false;Retrus10 kirjoitti:Olen takakontin tiivistettä etsimässä. Onko kellään vinkata paikka mistä ostaa?
Malli SLC450.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 107 liittyvät kysymykset
Esimerkiksi noista paikoista voi löytyä tiivisteitä mbclassics.de, sls-hh.de
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 107 liittyvät kysymykset
Kiitoksia paljon, näistä varmasti löytyy.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
- Paikkakunta: Oulu
Re: 107 liittyvät kysymykset
Onko porukalla kokemusta sl-mersun tarvikemoottoriantennien sopivuudesta (asennuksesta) tai penkkien taakse asennettavasta`tuulisuojista`, jonka siis tarkotus pitää ilmanpyörteet pois kabiinista? Ainakin tälläiset olisi tarkoitus laittaa tilaukseen talven aikana. Tuolta katselin em tavaroita ja vaikuttivat kohtuu hyviltä :
http://www.motorform-shop.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Jaakko
http://www.motorform-shop.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Jaakko
Re: 107 liittyvät kysymykset
Tuulisuoja on ihan ehdoton varuste. Voi ajella yllättävän viileälläkin ilmalla katto alhaalla.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
- Paikkakunta: Oulu
Re: 107 liittyvät kysymykset
Joo aika kovasti tuo r107 ottaa pyörteitä kabiiniin ilman tuota suojaa. Kylläpä tuo suoja lähtee kohtapuolin tilaukseen, pitää vielä vertailla eri firmojen tuotteita.
-Jaakko
-Jaakko
Re: 107 liittyvät kysymykset
Bensapumppu rikki ja tuli akuutti tarve siirtää autoa. Ei ehdi tähän hätään tilaamaan. Onko kokemusta muun merkin /mallin pumpun sovittamisesta?
Tämä näyttäisi kuvan perusteella olevan sovitettavissa paikoilleen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031349/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä näyttäisi kuvan perusteella olevan sovitettavissa paikoilleen.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031349/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 107 liittyvät kysymykset
Kaikki autot ja mallit missä on K-jetronic,on luultavimmin sama pumppu. 80-luvun Saabit, Audit, VWt, Porschet, Mersut, Bemarissa ja Volvossa muutamissa mallissa. 8-venttiilinen 80-luvun ruisku Saab on varmaan yleisin. Noissa merkeissä on sitten myös sähköisillä ruiskuilla olevia poislukien Mersu ja Porsche joille sähköruisku tuli 90-luvun alussa vasta. Sitten vaihtelevasti KE-jetroniceissa on vastaavan kaltaista pumppua, imupuolen liitin saatta erota osassa malleissa.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: 107 liittyvät kysymykset
Minulta löytyisi kaksikin toimivaa käytettyä pumppua autoosi. Lähetä viesti, jos olet kiinnostunut.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: 107 liittyvät kysymykset
Menköön seuraava tähän 107 osioon, vaikka ei mikään kysymys olekaan . Ylläpito saa ohjata toiseen osoitteeseen jos tarpeen.
Eli myytävänä 1979 450SL. Ajettu 9952 mailia.
http://www.lbilimited.com/wp_car_dealer ... enz-450sl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli myytävänä 1979 450SL. Ajettu 9952 mailia.
http://www.lbilimited.com/wp_car_dealer ... enz-450sl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 107 liittyvät kysymykset
onko kellään ollut talviajossa kasikoneista w107:aa? Jopas on vallaton peli. Ajoin tallista pois ja takaisin päivänä eräänä. Ei kerrassaan mihinkään mene tasamaallakaan. Toki siinä kesärenkaat oli, mutta kyllä tähän mennessä kaikkia muita takapotkuja on liikuttamaan pystynyt talvella kesärenkailla. Painojakauma on varmaan 90/10 ja sehän painaa..
Re: 107 liittyvät kysymykset
Itseasiassa SL:n painonjakauma taitaa olla jotain 55-45....isoin ongelma tuossa on korkea tyhjäkäynti kylmänä. Kone vetää niin kovaa, että turbiini ottaa kiinni ja sitä pitää pitää paikallaan jarrulla jolloin etupyörät lukkiintuvat ja takapyörät sutivat.
Ihan hyvin SL:llä ajelee talvella, kasikoneisellakin. Auto pitää vain aina lämmittää ensin kunnolla ennen ajoa. Niin lämpimäksi., että tyhjäkäynti tippuu niin, jotta turbiini ota enää tyhjäkäynnillä kiinni.
Timppa
Ihan hyvin SL:llä ajelee talvella, kasikoneisellakin. Auto pitää vain aina lämmittää ensin kunnolla ennen ajoa. Niin lämpimäksi., että tyhjäkäynti tippuu niin, jotta turbiini ota enää tyhjäkäynnillä kiinni.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
- Paikkakunta: Oulu
Re: 107 liittyvät kysymykset
Muutaman kerran on tullut ajettua omalla sl:llä talvella nastarenkailla ja itse yllätyin kuinka hyvin tuo käyttäytyy liukkaalla. Liikkeelle pääsee kohtalaisen hyvin ja ajokäyttäytyminen ennakoitavaa. En tosin ole kovin pitkää matkaa ajellut ja ajotyylin olen tietoisesti pitänyt rauhallisena. Eihän tuo tietenkään mikään ihanteellinen talviauto ole mutta tarvittaessa myös talviajo onnistuu hyvin. Auto tietysti myös lämpenee sisältä erittäin nopeasti, jotain hyötyä ison V8 tuottamasta "hukkaenergiasta" siis on 

Re: 107 liittyvät kysymykset
APUA:
Eli ongelma olisi seuraavanlainen (MB 350SLC -73, ilmastointi poistettu käytöstä):
Lämmönsäätövivut jumissa. Lämmönsäätö vaikuttaa kaksiin läppiin molemmin puolin (kuski+vänkäri) ja ne ilmeisesti sekoittaa ilmastoinnin kennon kylmää ilmaa ja lämppärinkennon lämmintä ilmaa...ehkä. Alemmat läpät on jumissa. Saako tuon toimimaan siten, että antaa jumiutuneiden läppien jäädä asentoonsa (ilmeisesti liu´ut on ruostuneet kondenssivedestä tms) ja jättää vivut irti ja lämppäriltä tulevat läpät säätäisi vain lämpöä (vivut kiinni säätimissä)?
Lisäksi en oikein ymmärrä, miten tuo alipainekello säätää lämmönvaihdinta, tai mikä sitä alipainekelloa oikein ohjaa, ilmastoinnin nuppiko? Ei ole kuin saksankielinen käyttöohjekirja, google ei auta ja Haynesin opas ei opasta.
Osaisiko joku auttaa, joka tuntee tuon lämppärin sielunelämää? Tässä on pari iltaa tutkittu asiaa ja auto on osittain purettuna, eikä homma oikein meinaa luonnistua. Kiitos.
EDIT: Ilmeisesti alipainekello vetää vesiventtiilin kiinni kaiken varalta, jos lämmityksen tökkää pois eli vivut alas. Vanhoissa autoissa on yleensä käsittääkseni vain läppäsäätöinen lämmitys tai vain vesiventtiili, mutta tässä on siis molemmat(ko).
Eli ongelma olisi seuraavanlainen (MB 350SLC -73, ilmastointi poistettu käytöstä):
Lämmönsäätövivut jumissa. Lämmönsäätö vaikuttaa kaksiin läppiin molemmin puolin (kuski+vänkäri) ja ne ilmeisesti sekoittaa ilmastoinnin kennon kylmää ilmaa ja lämppärinkennon lämmintä ilmaa...ehkä. Alemmat läpät on jumissa. Saako tuon toimimaan siten, että antaa jumiutuneiden läppien jäädä asentoonsa (ilmeisesti liu´ut on ruostuneet kondenssivedestä tms) ja jättää vivut irti ja lämppäriltä tulevat läpät säätäisi vain lämpöä (vivut kiinni säätimissä)?
Lisäksi en oikein ymmärrä, miten tuo alipainekello säätää lämmönvaihdinta, tai mikä sitä alipainekelloa oikein ohjaa, ilmastoinnin nuppiko? Ei ole kuin saksankielinen käyttöohjekirja, google ei auta ja Haynesin opas ei opasta.
Osaisiko joku auttaa, joka tuntee tuon lämppärin sielunelämää? Tässä on pari iltaa tutkittu asiaa ja auto on osittain purettuna, eikä homma oikein meinaa luonnistua. Kiitos.
EDIT: Ilmeisesti alipainekello vetää vesiventtiilin kiinni kaiken varalta, jos lämmityksen tökkää pois eli vivut alas. Vanhoissa autoissa on yleensä käsittääkseni vain läppäsäätöinen lämmitys tai vain vesiventtiili, mutta tässä on siis molemmat(ko).
Re: 107 liittyvät kysymykset
Jep , samaa olen ihmetellyt, miten tuo toimii eli kuinka lämppärin venttiliilin alipainekello aukeaa? Sähköllä?
Tässä muuten aiemmasta keskustelusta linkki
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... slide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Attached Files
Sivuilta voi ladata pdf-tiedoston jossa on kuvia lämmityslaitteesta:
File Type: pdf AN ILLUSTRATION OF THE LEVERS ON THE OLD MANUAL AIRCONDITIONING.pdf (659.0 KB, 503 views)
Tässä muuten aiemmasta keskustelusta linkki
http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... slide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Attached Files
Sivuilta voi ladata pdf-tiedoston jossa on kuvia lämmityslaitteesta:
File Type: pdf AN ILLUSTRATION OF THE LEVERS ON THE OLD MANUAL AIRCONDITIONING.pdf (659.0 KB, 503 views)
Re: 107 liittyvät kysymykset
Lämmönsäätötöventtiilin kahta alipaineventtiiliä ohjataan sarjaankytketkettyjen lämmönsäätövipujen mikrokytkimien avulla. Lämmönsäätövivut sulkevat kytkimet ollessaan ala-asennossa. Molempien mikrokytkimien pitää olla suljettuna, jotta ohjausjännite pääsee vesiventtiilin alipaineventtiileille. Alipaineventtiilit toimivat samaan aikaan, mutta niiden alipaineletkut on kytketty ristiin, eli vain toisesta ohjataan alipaine vesiventtiilin sulkemiseksi jännitteen tullessa venttiileille Ja jos jännitettä ei tule venttiileille, se toinen venttiileistä ohjaa silloin alipaineen vesikierron avaamiseen.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Noin. Nyt tulee lämmintä kabiiniin, niin passaa ajella viileälläkin säällä. Jätin lämppärin toiset läpät irti (jumittuneeseen asentoon) ja käytän vain toisia läppiä nyt ja hyvin toimii.
Lämmönvaihdin/vesiventtiilikin toimii niin kuin pitää.

Re: 107 liittyvät kysymykset
Täälä tuntuu olevan hyvin tietoa 107 mallisarjan meseistä niin rohkenen kysyä vetareista. Eli taka-alatukivarsia on kahta mallia, sitä jossa satulat on etupuolella ja sitä jossa satulat on takapuolella. Sopiiko näistä vetoakselien navan puoleiset päät (poorit) keskenään ristiin?
Tuntuu, että kampeevat hieman vastaan kun koittaa työntää pohjaan.
Jos ei sovi niin löytyisikö joltain sopuhintaan vetareita tuohon rautamallin alatukivarteen jossa satulat takapuolella?
Tuntuu, että kampeevat hieman vastaan kun koittaa työntää pohjaan.
Jos ei sovi niin löytyisikö joltain sopuhintaan vetareita tuohon rautamallin alatukivarteen jossa satulat takapuolella?
Re: 107 liittyvät kysymykset
Onko ovessa saranapuolella jossain piilossa johdoille liitin että saa oven irti? Vai pitääkö pujottaa irti ikkunamoottorilta asti?
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ei ole liitosta johdoissa, mutta alipaineletkuissa on liitokset A-pilarin puolella ainakin apukuskin puolella.BHN kirjoitti:Onko ovessa saranapuolella jossain piilossa johdoille liitin että saa oven irti? Vai pitääkö pujottaa irti ikkunamoottorilta asti?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 107 liittyvät kysymykset
Moi,Ilmaister kirjoitti:Täälä tuntuu olevan hyvin tietoa 107 mallisarjan meseistä niin rohkenen kysyä vetareista. Eli taka-alatukivarsia on kahta mallia, sitä jossa satulat on etupuolella ja sitä jossa satulat on takapuolella. Sopiiko näistä vetoakselien navan puoleiset päät (poorit) keskenään ristiin?
Tuntuu, että kampeevat hieman vastaan kun koittaa työntää pohjaan.
Jos ei sovi niin löytyisikö joltain sopuhintaan vetareita tuohon rautamallin alatukivarteen jossa satulat takapuolella?
löytyy vetarit kyseiseen malliin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 107 liittyvät kysymykset
Onkohan kukaan kokeillut toteuttaa perän huohotinta jollain muulla ratkaisulla kuin alkuperäisellä osalla? Nykyinen huohotin on ilmeisesti tukossa, koska perä tihkuttaa ja uusi huohotin maksaa 82€. Sinänsä ei suuri summa autoilussa, mutta mielenkiinnosta mietin, että olisiko jotain muuta kokeiltavissa. Asentajan ja KL-varaosan mukaan alkuperäinen huohotin on kertakäyttöinen, mutta muistelen, että joku on noita putsannutkin.